Ga naar inhoud

Lola keutelt klein


Ciuti

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds twee weken een setje erbij: Bunbun (bijnaam Lola) en cavia Jerry. De eerste week had Lola zachte poep. Bij haar vorige verzorgers kreeg ze vooral biks en weinig hooi. Ik ben overgegaan op veel hooi en veel water. Daarbij ben ik begonnen met weinig groente en heb dit nu opgebouwd tot twee ontbijtbordjes met groente/beetje fruit (spinazie, andijvie, wortelloof, meloen, nectarine, af en toe wortel) per dag (die allebei opgaan, met veel hulp van Jerry)

Lola eet en drinkt naar mijn idee goed, maar legt veel harde minikeuteltjes. Ik heb al gegoogled, maar na alle horror-verhalen toch even besloten om hier een berichtje te plaatsen. Weet iemand wat het zou kunnen zijn? En heeft iemand nog tips qua voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt (samen met Jerry) een klein handje biks per dag, ik schat 3 a 4 eetlepels. Ze is niet in de rui. Ook zorg ik dat de ergste haren weggehaald worden, ondanks dat ze dat nog erg spannend vind. Ze is nog niet gewogen (alleen gecheckt bij de DA), dus ik zal haar zo even wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze weegt 1209 g

Edit, andere vragen nog niet gezien: ze krijgt naamloze biks, dezelfde als de cavia, aangeraden door mijn dierenarts. Ze eet niet veel biks (sterker nog, ik heb haar het nog nooit zien eten) maar vooral VEEL hooi en daarbij dus groenten.

Nog een edit: ik moet hierbij nog vermelden dat ze nog steeds gezellig rondhopt, nieuwsgierig is, overal wil kijken en snuffen en vaak lekker knuffelt met Jerry.

aangepast door Ciuti
Link naar reactie
Delen op andere sites

De cavia krijgt geen ander voer, maar zoals ik al vermeldde in mijn edit heb ik het idee dat alleen de cavia de biks eet. Ik vergat eerder nog iets te vermelden: ze krijgen 3 a 4 el per dag, maar de oudere biks die nog in het bakje zit, gooi ik weg. Ze eten niet elke dag het bakje leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar advies van de da

Weet hij dat het om een cavia en konijn gaat

een cavia heeft extra vitamine c nodig een konijn niet

Eigenlijk horen ze niet samen te zitten

Ze spreken zeg maar aalle bei een andere taal

En de biks zal wel weinig vezels bevatten als het merkloos is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al gereageerd, maar bericht moet goedgekeurd worden door moderator? Zette in het bericht: cavia krijgt geen ander voer, maar naar mijn idee eet alleen Jerry de biks. Ik zei 3 a 4 el. per dag, maar daarbij vergat ik te zeggen dat ik de biks die overblijft, weggooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DA weet dat het om een cavia en een konijn gaat. Het is oorspronkelijk ook biks voor cavia (dus met vitamine C) die ook geschikt is voor het konijn.

Ik ga ze niet uit elkaar halen. Wonen al hun hele leven bij elkaar en kunnen elkaar absoluut niet missen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel vreemd dat die keutels klein zijn, als hij zo goed hooi eet als jij zegt dan horen ze juist groot en hooikleurig te zijn. Dus of hij eet niet veel hooi of hij eet te veel van dat caviavoer (wat sowieso niet goed is). Of hij heeft haakjes, dat kan ook nog.

Maar inderdaad zo'n dierenarts zou ik niet konijnkundig noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat wel degelijk en heb daar ook antwoord op gegeven, maar kan niet stante pede ander voer gaan halen. Ik ga daar morgen naar kijken. DA heeft me verzekerd dat dit voer een hoog vezelgehalte heeft. Kregen bij vorige verzorgers ook allebei hetzelfde voer (heb ik nog een halve zak van liggen, maar nog niet gebruikt). Daar keutelde ze wel goed.

Zou het wellicht ook de stress van het verhuizen kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt haar sinds 2 weken, dus die stress moet toch wel al over zijn. MAar dat zou wel kunnen als je haar een paar dagen had.

Kun je eens noemen wat de samenstelling van de biks is of staat dat niet op de zak?

Goede biks voor konijnen is Science Selective of hope farms super trio.

Het is ook gebruikelijk dat het konijn de biks in 1 keer op eet en voor de rest hooi / groente eet. Dus niet dat het er de hele dag staat en je ook nog weg moet gooien. Dan zou ik eerder zeggen dat ze haakjes heeft als ze geen biks eet (als ze deze biks bij de vorige eigenaar wel goed at).

Hoe oud is ze?

Wat is haar verwachtte volwassen gewicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorheen kregen ze Science Selective (wel voor de cavia!!) en Hope Farms (maar daar aten ze alleen de gekleurde stukjes uit) Zal ik daar weer voorzichtig terug op overstappen? Ik had het idee dat ze aan het hooi/de groente genoeg had en daarom weinig biks at.

Ze is 3,5 jaar oud. Wat bedoel je precies met verwachtte volwassen gewicht? Of zou dit alleen gelden als het een jong konijntje was? Volgens de DA was ze op goed gewicht. Ze ziet er imho ook niet te dik of te mager uit en voelt ook niet zo aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet goed waarom mijn berichten moeten worden goedgekeurd door een moderator? Gebruik ik gekke woorden? ;-)

Dat staat niet op de zak, zak is doorzichtig, omdat ik een kleinere hoeveelheid wilde hebben. Ze kregen eerder science selective (voor cavia!) & hope farms (maar daar aten ze alleen de gekleurde stukjes uit) Zal ik weer voorzichtig terug overgaan op dit voer?

Nam aan dat ze voldoende hooi/groenten at en daarom niet van de biks at. Ze is 3,5 jaar. Wat bedoel je precies met verwachtte volwassen gewicht? Ze lijkt niet te mager of te zwaar, niet op het zicht en ook niet op het gevoel. DA vond haar ook op goed gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt haar sinds 2 weken, dus die stress moet toch wel al over zijn. MAar dat zou wel kunnen als je haar een paar dagen had.

Kun je eens noemen wat de samenstelling van de biks is of staat dat niet op de zak?

Goede biks voor konijnen is Science Selective of hope farms super trio.

Het is ook gebruikelijk dat het konijn de biks in 1 keer op eet en voor de rest hooi / groente eet. Dus niet dat het er de hele dag staat en je ook nog weg moet gooien. Dan zou ik eerder zeggen dat ze haakjes heeft als ze geen biks eet (als ze deze biks bij de vorige eigenaar wel goed at).

Hoe oud is ze?

Wat is haar verwachtte volwassen gewicht?

Ik begrijp niet goed waarom mijn berichten moeten worden goedgekeurd door een moderator? Gebruik ik gekke woorden? ;-)

Dat staat niet op de zak, zak is doorzichtig, omdat ik een kleinere hoeveelheid wilde hebben. Ze kregen eerder science selective (voor cavia!) & hope farms (maar daar aten ze alleen de gekleurde stukjes uit) Zal ik weer voorzichtig terug overgaan op dit voer?

Nam aan dat ze voldoende hooi/groenten at en daarom niet van de biks at. Ze is 3,5 jaar. Wat bedoel je precies met verwachtte volwassen gewicht? Ze lijkt niet te mager of te zwaar, niet op het zicht en ook niet op het gevoel. DA vond haar ook op goed gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo goedgekeurd? Je kunt niet steeds je bericht veranderen als je dat bedoelt, daar zit een tijdslimiet aan.

Wat ik bedoel is, weet je hoeveel ze gaat wegen als ze volwassen is of is ze nu al volwassen? Dat is nodig om te bepalen hoeveel biks ze ongeveer nodig heeft per dag.

Je moet inderdaad niet de gemengde variant pakken maar best is 1 van deze:

Packshot_Rabbit_SuperTrio.jpg

Supreme_science_selective_rabbit1_01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg als ik een bericht probeer te plaatsen steeds: uw bericht moet goedgekeurd worden door een moderator. Goed, uiteindelijk lukt 't wel om een bericht te plaatsen ;)

Ze is al volwassen. Ik ga morgen even langs de DA om de selective die je me aanraadt te halen (hebben ze daar op voorraad) De hope farms heb ik nog liggen (precies als het plaatje dat jij plaatst) en zal dan langzaam overgaan. Ik ga ook wel zorgen dat Lola haar biks in de ren krijgt (als ze het toch gelijk op gaat eten zodra ze gewend is) en Jerry zijn biks in de kooi met het deurtje dicht, dan kunnen ze apart eten. Is er met mijn groente-hoeveelheid nog iets mis?

Bedankt voor de hulp trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Science Selective (hier ook wel SS genoemd) is de richtlijn 10-15 gram per kg volwassen lichaamsgewicht. Voor Lola zou dit betekenen 12-18 gram biks per dag. Om te weten wat nu voor haar een goede hoeveelheid is moet je haar regelmatig wegen en daarop de hoeveelheid biks aanpassen. Komt ze aan dan moet je minderen etc.

Voor de hope farms is de richtlijn 25 gram per kg volwassen lichaamsgewicht dus voor Lola zo'n 30 gram.

Qua samenstelling in de SS wel wat beter dan de hope farms.

Maar die hoeveelheden zijn dus richtlijnen, je moet je konijn geregeld wegen en daarop de juiste hoeveelheid biks afstemmen.

Laat ze haar blindedarm keutels liggen dan geef je ook te veel biks.

Ik zou ook niet dagelijks fruit geven, daar zitten veel suikers in wat niet goed is voor het konijn.

Heb je hier al eens een kijkje genomen? http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de duidelijke info! Dacht dat ik me goed had ingelezen, blijkt de werkelijkheid toch weer anders te liggen. In elk geval heb ik nu een behandelplan :)

Voedings-artikel heb ik gelezen! Fruit krijgt ze niet dagelijks, het meeste eet ik zelf op en zij krijgen de restjes als die er zijn ;) Groenten krijgen ze wel dagelijks (vooral andijvie en spinazie, maar redelijk gevarieerd)

Ik houd jullie op de hoogte van het verloop van Lola's gekeutel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .