Ga naar inhoud

Onno ernstig ziek


Janneke

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb een groep van 4 konijnen. Onno is de oudste van 9 jaar, hij is een ex-ram. Toen ik gisteravond om 21.45 thuiskwam viel het me gelijk op dat ie uitgestrekt lag, snelle ademhaling en dat terwijl de andere 3 vrolijk aan het rondhuppen waren en van de groenten aan het snoepen waren. Ik heb hem gelijk nagekeken, gelukkig geen maden wel erg warm. Heb toen dus voorzichtig met wat water op mijn handen de oren gekoeld. omdat het buiten al aan het afkoelen was heb ik hem toen maar in de ren gedaan, hij rende toen zonder wankelen naar het hoekje waar hij eerst lag, is toch 4 meter lang.

Vanochtend om 7 uur gelijk bij hem wezen kijken, hij zat toen weer maar wel in hetzelfde hoekje. Vond hem nog steeds apathisch. Net bij de dierenarts geweest. Ze voelde een verdikking thv van de lever, waarschijnlijk een tumor. Hij is in 3 weken tijd een ons afgevallen van 1.8 naar 1.7 kg en had een temperatuur van 32 graden terwijl dit 38 moet zijn. Hij heeft nu vocht gekregen en "dex", vergeten na te vragen wat ze hier precies mee bedoeld. Werkt volgens haar pijnstillend en moet de eetlust opwekken.

Ik heb met de dierenarts afgesproken dat ik haar vanmiddag sowieso nog bel, elk uur Onno temperatuur. Hij zit nu binnen in een hok met een fles gevuld met warm water als kruik.

De dierenarts gaf hem weinig kans, hij is namelijk op het moment erg slap.

Hij heeft tot nu toe vanochtend 1 paardebloemblaadje op.

Het is een lang verhaal geworden en ik weet niet eens zo goed waarom ik het allemaal type. Ik maak me zorgen en ik denk terecht. Denk dat ik nu eerst maar eens moet zien of het aankomende uur het vocht en de dex wat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zat tot vanochtend bij de andere vier dus ik weet niet of hij vanacht gekeuteld heeft, gisteravond nog wel want dat deed hij namelijk toen ik 'm controleerde op maden. Hij zit nu alleen dus kan het beter in de gaten houden.

Misschien had ik hem beter gisteravond al apart kunnen zetten maar ik dacht dat het door de hitte kwam en aangezien het buiten al afkoelde. En Molly ging steeds bij hem liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin te vrezen dat de injecties niet geholpen hebben, is nu een uur geleden. Onno ligt erg stil, ziet het hart wel heel duidelijk kloppen in z'n lijfje, neusje gaat maar een klein beetje op en neer, ondanks dat de kamer waar hij in ligt 24.5 graad is en hij toegedekt is met handoeken en tegen een kruik aanligt voelt hij nog steeds koud, temperatuur is nog 32 graden. Hij heeft ook nog niet gegeten. Toch lijkt hij niet te lijden, ligt rustig en is niet aan het knarsetanden. Ik denk dat hij inslaapt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een vraagje, Onno ligt er nog net zo bij als 1.5 uur terug, z'n hartslag lijkt wel wat rustiger te worden. Hij ligt nu alleen in een binnenhok, ik twijfel of ik Molly, zijn vriendinnetje, er bij zal zetten. Het is een grote binnenkooi dus het past wel. Ik dacht dan heeft ie wat gezelschap. Ik kan ze er niet alledrie bij zetten daarvoor is de ruimte te klein en dan wordt het denk ik te druk. Daarom alleen Molly.

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle lieve reactie tot nu toe. Nog steeds geen verdere verandering in Onno'n toestand. Ik heb even Molly erbij gezet maar Onno reageerde hier totaal niet op en Molly werd onrustig dus toch heb haar toch maar weer in de ren gezet.

Ik vraag me wel af waar ik goed aan doe; moet ik terug naar de dierenarts gaan om hem in te laten slapen of gewoon op z'n beloop laten en hem uit zichzelf laten sterven?

De hoop dat hij op knapt heb ik eigenlijk niet meer, heeft heeft sinds vanochtend half 8 3 keer z'n kop verschoven en meer beweging niet laten zien. Hij eet niet en drinkt niet.

Wat zouden jullie adviseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval gaan dwangvoeren! 24 uur niet eten is in ieder geval een dood konijn! Je krijgt dan dat de darmen stil gaan liggen. verder zou ik met de dierenarts overleggen. Pijnstilling en ciceral ( opwekken van eetlust) en dwangvoeren zouden nog een wonder kunnen verrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met Paula kijk wat voor jouw goed voelt. Jij kent jouw konijn het beste. Naar de dierendokter gaan is ook weer veel stress. Bel hem eventueel als het jouw gerust stelt.

Ik ben wel bang dat jouw Onno het niet gaat halen als ik dit lees.

Heel veel sterkte-liefs en een dikke knuffel Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dierenarts gesproken en ook zij geeft weinig kans. Wel heb ik geprobeerd te dwangvoeren, hij laat alles toe, kan z'n eigen koppie niet overeind houden. Ik heb z'n eigen biks opgelost in water en dat met een spuitje gegeven. Of ie wat binnen heeft gekregen durf ik niet te zeggen, een deel liep in ieder geval weer zo z'n bekkie uit.

Nu is het zo dat m'n vriend verpleegkundige is en gek op medisch apparatuur (weet het; rare afwijking :$) Hij heeft dus een hartmonitor met een saturatiemeter en deze op z'n oor gezet. Wees gerust zo'n ding knijpt niet dus hij voelt er niks van. Maar daar is dus op te zien dat zijn saturatie tussen de 80 en 95% schommelt (hoort boven de 97% te zijn) en dat hij een hartslag heeft van ongeveer 160. Dit hoort tussen de 112 en de 300 te zijn las ik op internet.

Ik wacht even af wat het dwangvoeren mischien nog voor reactie geeft maar pijn heeft Onno naar mijn inziens nu niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook gewoon nog afwachten, naar de dierenarts kan altijd nog als hij pijn krijgt. Zo met hem gaan slepen lijkt me niet fijn voor hem. De dierenarts kan er toch weinig aan doen denk ik, ik ben ook een beetje bang dat hij niet meer beter wordt. 32 graden is echt heel koud, lage hartslag...Als je moet gaan kiezen tussen in laten slapen of zo rustig thuis laten sterven zou ik in dit geval het laatste kiezen.

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste bedankt voor alle lieve reacties en adviezen. Helaas heb ik Onno in laten slapen om 18.30.

Het was nog maar zo'n zielig konijntje. Ik wilde hem eerst rustig thuis op zijn eigen tempo laten gaan maar hij lag er zo zielig bij. Hartslag zakte elke keer weg en kwam dan weer terug. Heb een paar uur met hem in m'n armen gezeten en toen besloten de dierenarts weer te bellen. Ik kon zo niet de nacht met hem in. Ik mocht gelukkig gelijk komen en na 2 spuitjes heeft hij rust gekregen. Wat de oorzaak is geweest van zo'n snelle achteruitgang? Ik en de dierenarts vermoeden een kwaadaardig proces in de lever en de hitte en dat met zijn leeftijd van 9 jaar is teveel geweest.

Onno is het enige konijn wat ik van kleins af aan had. Het doet zeer maar ik weet dat hij nu rust heeft.

Ik hou m'n overgebleven drietal nu goed in de gaten. Bang dat ze ook weer rangorde gaan bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .