Spring naar bijdragen
Kobevlreus

Even voorstellen - Kobe

Recommended Posts

Hey NaOomkuuHh ,

Ik weet dat er al veel fokkers zijn van Vlaamse Reus / Franse Hangoor & Vlinder.

Maar dat is zo in Nederland. in belgie is dit iets minder natuurlijk , in NL wordt er veel meer konijnen etc.. gdn dan in BE.

Maar ik vind die 3 rassen momenteel het mooiste en die rassen fokken het beste.

Tenzij jij me met een ander ras kan overtuigen? maar momenteel heb ik Franse Hangoren / Vlinders & Vlaamse reus.

Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Jeannine ,

Ik heb er zeker plezier in en zal het nooit opgeven.

En mensen ik heb idd nu geen ras-kleurzuivere jongen , maar ik ga volgende zomer fokken met kleur-raszuivere konijnen.

Ik ben nog in leer , dit is mijn eerste nest , ik heb al veel bijgeleerd door Bunnybunch , maar echt mensen.

Vertrouw in me , ik doe het NIET voor vermeerderen , NIET voor het geld , als ik geld heb is het voor eten enz..

Dus anyway mensen , trust me!

;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie nog steeds niet het nut van weer een fokker erbij. We hebben toch wel genoeg fokkers om "het ras in stand te houden en te verbeteren"? Als hier iemand komt zeggen dat hij wil fokken, is het eerste commentaar dat je dat goed moet doen. Maar als je dan zegt: oh, maar ik doe het serieus voor het ras, is het opeens allemaal prima? Sorry, daar ben ik het niet mee eens.

Iemand die niet naar tentoonstellingen gaat en geen lid is van een vereniging. Begint met 3 verschillende rassen. Iemand die het niet voor het geld doet, maar blijkbaar wel een beetje. En die nu nog elke dag leert wat ze eigenlijk mogen eten. Sorry hoor, maar niemand hier kan hier toch blij van worden? Dan kun je nog zoveel van je konijnen houden, maar het blijft vermeerderen.

Ik hoop dat je wilt overwegen er een groepje van te maken, met gecastreerde rammen en voedsters en het hele fok-idee overboord wil zetten.

Precies mijn gedachte! :yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koensilvertant ,

Dat is dan jou mening ;) mij scheelt het NIETS , want ik doe het NIET voor vermeerderen , doe NIET aan inteelt enz..

En dit nestje is misschien een kruising. maar ik ga volgende zomer verderdoen met 1/2 rassen (welke weetiknogniet).

Dus kap met zagen dat ik een vermeerderaar ben , voor het geld doe , want het is NIET. :)

Ik doe het voor de liefde van de dieren , voor iets te doen kunnen hebben smorgens en savonds en smiddags.

En als ik geld van de konijnen heb , is het voor nieuwe hokken / biks etc..

;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is alles al gezegd hier? Laten we het er op houden dat er discussie is over de huidige situatie en dat volgende zomer wel zal blijken of het gaat om serieuze fok of niet. Mij lijkt het dat we tot die tijd best het een en ander van elkaar kunnen leren.. en misschien vind Kobe het zelfs wel leuk als we meedenken over hoe het aan te pakken volgend jaar? Er zitten nog heel wat maanden tussen en in die tijd kan er ontzettend veel geleerd en nagedacht worden, toch?

Kobe, stel dat je met andere beesten gaat fokken dan die je nu hebt (bv met de Groot Chinchilla ofzo), wat ga je dan met je huidige konijnen doen? Moeten die weg of heb je plek genoeg om ze als gecastreerd-groepje te laten blijven? Zou wel leuk zijn als je geen afscheid hoeft te nemen van alle beestjes die je nu hebt natuurlijk.

Je hebt het wel eens over je opa, dat hij vroeger veel konijnen had.. was dat voor de slacht of fokte hij een bepaalde lijn? Mijn opa en oma hadden heel vroeger (toen mijn moeder nog kind was) ook slachtkonijnen, een varken, wat koeien. Mijn oom had als taak voer voor de konijnen te plukken in de weilanden, mijn moeder mocht er niet in de buurt komen want ze waren bang dat het dan drama werd met haar rond slachttijd hehe.. In die tijd hadden veel mensen nog eigen dieren voor de slacht, eigenlijk is dat veel beter dan hoe het nu gaat met al die massale vetmeststallen enzo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Asti ,

1. Volgende zomer ga ik inderdaad serieus fokken , een kweker van Laakdal zei toen hij bij mij kwam.

Dat ik eerst met de konijnen die ik nu heb moet verderdoen , en als ik alles onder de knie heb , volgende zomer 2 rassen kiezen , waarmee ik verder ga.

2. De huidige konijnen die ik dan nog heb volgende zomer , krijgen bij mij thuis gewoon een plekje en worden nvt. gecastreerd.

3. Mijn opa had eigenleik slachtkonijnen , hij kweekte met Lotharingers (de beroemde vlinders ^^) , en hij had nogmeer dieren etc..

;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ehm.. Vlinders/Papillions zijn voor zover ik weet echt wat anders dan (Groot) Lotharingers..

Zie ook hier: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?13238-Groot-lotharinger-of-papillon

Wat bedoel je trouwens met 'dat ik eerst met de konijnen die ik nu heb moet verderdoen'? Ga je met de konijnen die je nu hebt nog meer nestjes maken tussen nu en volgende zomer dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel met 'dat ik eerst me de konijnen die ik nu heb moet verderdoen'

Dat ik eerst met deze konijnen ervaring ga op doen , en miss. voor volgende zomer 1/2 nestjes nog ga uithalen. snapie ;)

En ja dat kan wel eens van Vlinders/Papillions maar hij kweekte iniedergeval met die wit/zwart gevlekte.

;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp niet zo goed wat JIJ onder de knie moet hebben. Volgens mij doen de konijnen het vooral zelf. Jij bent verantwoordelijk voor de konijnen die je bij elkaar zet. Dit jaar rommel je dus maar wat aan met de konijnen die je al hebt (=vermeerderen) en volgend jaar ga je 'echt' fokken.

Je kunt ook heel veel plezier aan konijnen beleven, als je een groepje hebt waarvan de rammen gecastreerd zijn hoor!

Als je zonodig jonge konijnen wilt, wordt dan pleegadres van een opvang.

Ik vind dat je niet goed bezig bent!

Niks niet een verantwoorde fokker, gewoon nestjes nemen om te oefenen , bah!

Ga jij met je 14 jaar eerst maar eens op zoek naar wat het inhoudt om (later) een goede fokker te worden/ te zijn.

Of kies een andere hobby! Denk ook eens aan de konijnen zelf!

Begin me steeds meer aan te ergeren aan dit topic :grrrrrr:

Ik heb me dan ook voorgenomen dat dit hier mijn laatste reactie is !

Jij bent er nog niet aan toe om er goed over na te denken volgens mij

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ah ok.. maar wat heb jij nu dan? Want je schrijft in je eerste topic dat je vlinders hebt en je zegt nu dat je toch misschien nog 1 a 2 nestjes met je konijnen wilt.. maar hoe ga je fokken als je niet eens exact weet wat je hebt, dan weet je toch ook niet waar je op moet lette qua rasstandaard enzo?

Hm merk dat ik een beetje tegen mijn eigen advies uit een vorige post in ga om het onderwerp maar met rust te laten, maar moet zeggen dat ik wel nu een beetje schrik van je onwetendheid over het ras dat je zelf zegt te hebben. Dat lijkt me toch een eerste vereiste als je gaat fokken, dat je in ieder geval alles weet over het ras dat je hebt? Anders is het echt gewoon vermeerderen en dan had je net zo goed willekeurige rasloze konijnen bij elkaar kunnen zetten als het je puur gaat om het ervaring opdoen met nestjes.

Uiteindelijk is het natuurlijk aan jou wat je doet, maar als je nestjes krijgt met dieren waar je de achtergrond niet van kent, waarvan je niet weet hoe goed ze voldoen aan de rasstandaard enzovoort, noem het dan gewoon geen fokken, want dan houd je jezelf een beetje voor de gek.. plus het is niet eerlijk tegenover de mensen die denken een raskonijn te kopen van je later.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij noemen ze Lotharingers Vlinders in België, tenminste dat is me al vaker opgevallen.

Nee voor zover ik weet heten Papillons 'Vlinders' in Belgie en zijn Lotharingers toch echt wat anders.. hoewel ze erg op elkaar lijken qua tekening. Maar goed, een goede fokker zou ons dat tot in detail moeten kunnen vertellen... toch? ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Snelle google zoektocht levert in ieder geval op dat de Klein Lotharinger als ras is ontstaan uit de kruising van de Groot Lotharinger met de Papillon (wat Frans is voor Vlinder) en kleurdwergen: http://www.dierennieuws.nl/knaagdieren/dierinfo/di04033.htm

Met andere woorden, Papillons is wel degelijk een ander ras dan de Groot of Klein Lotharinger..

Rasbeschrijving Papillon: http://www.dieren-rassen.nl/konijnen/kleine-rassen/papillon/

Rasbeschrijving Groot Lotharinger: http://www.dieren-rassen.nl/Konijnen/grote-rassen/groot-lotharinger/

Rasbeschrijving Klein Lotharinger: http://www.dieren-rassen.nl/Konijnen/kleine-rassen/klein-lotharinger/

"De naam Papillon betekent vlinder en verwijst naar de vlindertekening op de neus. "

Als ik dat met nog geen 5 minuutjes google kan achterhalen.. Kobe, ga alsjeblieft eens HEEL goed nadenken want wat jij doet mag nu in ieder geval nog echt met geen enkele mogelijkheid 'fokken' heten. Je weet niet eens basale informatie over de beesten die je hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja.. naja voel me er dubbel over.. wat ik al zei, deed een paar posts geleden ook een poging om wat toenadering te zoeken maar schrik er gewoon een beetje van dat er nu toch weer 'gefokt' gaat worden met beesten waar zo weinig van bekend is. Misschien stoor ik me meer aan de definitie, noem jezelf gewoon geen fokker en noem het geen fokken.. zeg gewoon dat nestjes schattig zijn en dat je graag wilt zien hoe beestjes opgroeien. Daar kunnen we het massaal niet mee eens zijn, maar het is in ieder geval qua definitie juister.

En tja.. ik heb op mijn 14e vast ook geen fijne beslissingen gemaakt hoor en wat mij betreft is Kobe ook hartstikke welkom hier, ik denk alleen dat als je jezelf fokker noemt, je ook tegen kritische vragen over je 'raskonijnen' moet kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

persoonlijk vind ik 14 jaar veel te jong om al met iets serieus bezig te zijn als raskonijnen fokken. Maar goed dat is mijn mening en de ene 14jarige zal de ander niet zijn..

Daarnaast vind ik inderdaad ook dat Kobe hele basale informatie niet weet. Echt basis dingen! dingen die je moet weten voor je ook maar een konijn aanschaft om mee te fokken. (nestkast wel of niet, hoevaak voed moeder ze hoe heet het ras wat ik fok nou daadwerkelijk dit zijn allemaal hele simpele dingen die Kobe hier op het forum al gevraagd heeft)

je weet niet eens welk ras je nou daadwerkelijk fokt! ja van die witte konijnen met zwarte vlekken.... ja... dat zijn er meer... weet je dan wel hoe de tekening daadwerkelijk moet zijn? hoe selecteer je dan? wat doe je met de dieren die geen goede tekening hebben? die kun je niet allemaal houden. Dit is net zoiets als een fokker die zijn Nederlandse Hangoor Dwerg nederlandse dwerghangoren noemt. Zo heten ze dus niet. Of een Teddy Wilders ipv een teddy widder (dan heb je dus ook echt geen idee van de geschiedenis van het ras... hoewel hij hylarisch blijft:lol:)

Kobe, alsjeblieft, lees je in voor je ook maar 1 koppel bij elkaar zet. het wordt al gekker met basiskennis die je niet hebt... straks ben je ook nog verbaasd dat je 2 konijnen maar geen jongen krijgen en blijkt dat je 2 rammen of 2 voedsters bij elkaar hebben gezet (ja maar hij zat er wel op! en bij die zag ik geen ballen, dan is het toch een voedster?)

Dat je wilt fokken, Prima, maar neem dan informatie aan van fokkers die fokker ter rasverbetering en niet van fokkers van slachtkonijnen... tenzij je slachtkonijnen wilt gaan fokken....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoel met 'dat ik eerst me de konijnen die ik nu heb moet verderdoen'

Dat ik eerst met deze konijnen ervaring ga op doen , en miss. voor volgende zomer 1/2 nestjes nog ga uithalen. snapie ;)

En ja dat kan wel eens van Vlinders/Papillions maar hij kweekte iniedergeval met die wit/zwart gevlekte.

;)

Ik wil je absoluut niet aanvallen met deze reactie, maar;

Serieuze vraag: Wat ga je met de jonkies doen? (15 stuks minstens) Je gaat ze vast niet allemaal zelf houden. Als je ze particulier verkoopt heb je kans dat anderen er mee gaan verder fokken (terwijl je dus niet weet wat voor erfelijke ziektes het konijn heeft), of ze worden een huisdier, die misschien vroeg of laat in een opvang beland of word gedumpt (want er is al een overschot aan konijnen).

Als je vastberaden bent om persé te gaan fokken met deze konijnen, kan je ze misschien beter verkopen aan de slacht.

Maar dit vind je vast zielig. Maar zo voorkom je wel dat er nog meer ongewenste konijnen rondlopen.

Maar serieus, je hoeft niet te 'oefenen' door te fokken.

Maak een boekje waar je alle info in schrijft:

- wat en hoeveel eten heeft een zwangere voedster nodig

- hoe haal je geslachten uit elkaar

- hoe benader je een zwangere voedster

- hoe maak je de jongen tam

enz.enz.

Als je alle nodige informatie verzamelt en echt goed gaat leren. Dan hoef je ook niet te oefenen.

Je kan toch ook oefenen bij het eerste nest wat je gaat krijgen volgend jaar. Als je alle informatie goed bestudeerd en ook echt naleeft, dan valt alles dan wel op z'n plek lijkt me zo..

Ik weet dat veel reacties behoorlijk aanvallend overkomen. Maar iedereen bedoelt het goed ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey ,

Wat een harde reacties , maar bon , ik leer er uit.

Ik weet dat jullie denken dat ik het voor VERMEERDEREN doe , of voor de nestjes die o zo mooi zijn.

Kijk ik heb deze konijnen: 3 Franse Hangoortjes , 3 Vlinders & 1 Vlaamse Reus met nestje van 7 jongen (vlinder x vlaamse reus)

Ik ben reeds zoals ik al zei naar een fokker geweest in laakdal , die is zelfs bij mij thuis geweest.

En hij zei: Kobe , je moet met deze konijnen beginnen , bijleren , en volgende zomer , 2 rassen kiezen waarmee je verder kweekt.

Anyways , ik heb net konijnen en ja heb al 1 nestje en wil fokker worden , maar aub , geef me een kans.

En kraak me niet zo veel meer af ;)

But , van dat boekje ga ik zeker doen ;)

Groetjes.

Kobe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites