Spring naar bijdragen
Kobevlreus

Even voorstellen - Kobe

Recommended Posts

Als ik jouw was zou ik stoppen met fokken...

Er zijn genoeg 'echte' fokkers en zoals al gezegd werd, met welk dol heb je de vlaamse reus en de reuze vlinders gekruist?

Er zijn al teveel konijnen, en in mijn ogen ben je een vermeerdaar waar er al veel te veel van zijn.

Focus je eerder op 1 ras, en fok om welzijn, gezond en karakter, daar heb ik je nog niks over zien vertellen...

En 8 vlamen, weet je wel hoeveel ruimte die nodig hebben?

8 m2 is zoiezo klein, ga eerder uit van ong. 15/16 m2!

plus nog de andere, overigens, houtkrullen (=houtvezel,zaagsel) zijn niet goed voor konijnen.

Je kunt beter aubiose, hennepvezel, kattenbak korrelsnhout kan ook!

Dus, als ik jouw was zou ik stoppen met zinloos vermeerderen.

Ga 'echt' fokken als je dat ècht zo graag wil.

Tevens, ga maar eens 1 uurtje op MP kijken bij konijnen.

Dan zal je heel anders gaan denken, kijk eens op de site van een opvang, veel te veel konijnen!

En dan nog al die fokkers, ala het aan mij ligt zijn er nu wel genog....

Dit is mijn mening, je kan er anders over denken, maat denk eens echt na, met je verstand....

Koen de 'goede fokkers' zijn ook ooit zo begonnen.

Als je fokt met beleid en zorgen voor instanthouding of verbetering van een ras is het geen probleem.

Wat je voorstelt om naast kleinschalig fokken ook een opvang te hebben is wel een leuk idee.

Kobe de tijden zijn natuurlijk veranderd, jij en je opa kunnen vast een boel bijleren.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/een-goede-konijnenfokker-herkennen.html

Ga je je ook registreren en naar shows?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Solfide ,

Registreren bij een club , bev: NVRC ga ik later wel doen , naar shows gaan weet ik nog niet.

Heb nog maar 1 voedster van tentoonstellingskwaliteit.

En , zal het topic van je doorlezen ;)

Groetjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg dit?

Kobevlreus, je hebt geen toegangsrechten tot deze pagina. Hiervoor kunnen diverse oorzaken zijn:

Je gebruikersaccount heeft onvoldoende toegangsrechten voor deze pagina. Probeer je wellicht het bericht van een ander te bewerken, toegang te krijgen tot beheerdersfuncties of andere systeemtaken uit te voeren?

Probeer je een bericht te plaatsen? Mogelijk heeft de beheerder je account uitgeschakeld of is het account nog niet geactiveerd.

;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

het fokkersgedeelte is pas na bepaalde tijd of bepaald aantal berichten zichtbaar ;)

En voor mij is een registratie bij een verenigingen het KLN (hoe het in belgie heet weet ik niet) een must als je serieus met fokken bezig wilt zijn. Ook keuringen horen daar bij. Hoe weet je anders dat je goede konijnen fokt? Ben je niet lid en doe je geen keuringen, dan fok je dus ook niet ter rasverbetering...en is het woord dat in mij opkomt brood.....en vermeerderen....

daarnaast zijn de rassen die jij hebt echte vleeskonijnen. Waar heb je je dieren vandaan? Hebben die fokkers ook ter rasverbetering gefokt? (schijnbaar niet als je maar 1 voedster hebt die keuringswaardig is....) Dieren die niet geschikt zijn voor de keuring zou je dus ook niet mee moeten fokken, want daar ga je nooit dieren uitkrijgen die wel geschikt zijn.

En daarnaast, als de fokker van jouw fokdieren niet op rasverbetering heeft gelet, heeft hij dan wel op gezondheid gelet? Of is het een vleesfokker? Erfelijkheid boeit dan niet want met een paar maanden gaan ze toch de pan in.... dus die olifantstanden zullen ze weinig last van hebben.... zwakke darmen ach dat komt ook pas later... vergroeiingen in het skelet, ja jammer dan... enkele erfelijke afwijkingen die voor de slacht niks uit maken..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wupsie heeft inderdaad gelijk.

Als jou konijnen die je hebt niet bij een echte goede fokker vandaan komen. Heeft het ook geen zin dat jij er mee verder fokt. Hoe goed je bedoelingen ook zijn. Je kan deze konijen beter gewoon als huisdier houden en castreren. En als je echt wilt gaan fokken, eerst goede ouderdieren vinden bij een goede fokker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom Kobe, het is denk ik voor jou lastig dit allemaal niet als negatief kritiek te zien, maar ze hebben wel gelijk.

Mijn eerste konijn had van die klachten die Wupsie noemt en dat was echt zielig om te zien bij dat konijntje.

Zijn medicijnenkast was groter dan die van ons allemaal. Hij is ondanks alle moeite van de dierenartsen maar 3 jaar geworden.

Nu heb ik bij mijn huidige konijn echt wel mijn huiswerk gedaan en komt ie van een goede fokker af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo BeBunz en derest.

Mijn konijnen komen van een Fokker in Olen , BE.

Toen ik ze ging halen waren ze kern gezond , nu nogsteeds , ga ze binnenkort ook vanceneren tegen MYX & VHS.

En mijn Vlaamse Reus heb ik ook in Olen gehaald bij de zelfde fokker , al de konijnen die hij verkochte , zijn bij mij nog kerngezond.

En met een mooie tekening , en voor niet veel geld ook nog.

Anyways , ik ben nog in leer :$

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie nog steeds niet het nut van weer een fokker erbij. We hebben toch wel genoeg fokkers om "het ras in stand te houden en te verbeteren"? Als hier iemand komt zeggen dat hij wil fokken, is het eerste commentaar dat je dat goed moet doen. Maar als je dan zegt: oh, maar ik doe het serieus voor het ras, is het opeens allemaal prima? Sorry, daar ben ik het niet mee eens.

Iemand die niet naar tentoonstellingen gaat en geen lid is van een vereniging. Begint met 3 verschillende rassen. Iemand die het niet voor het geld doet, maar blijkbaar wel een beetje. En die nu nog elke dag leert wat ze eigenlijk mogen eten. Sorry hoor, maar niemand hier kan hier toch blij van worden? Dan kun je nog zoveel van je konijnen houden, maar het blijft vermeerderen.

Ik hoop dat je wilt overwegen er een groepje van te maken, met gecastreerde rammen en voedsters en het hele fok-idee overboord wil zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo BeBunz en derest.

Mijn konijnen komen van een Fokker in Olen , BE.

Toen ik ze ging halen waren ze kern gezond , nu nogsteeds , ga ze binnenkort ook vanceneren tegen MYX & VHS.

En mijn Vlaamse Reus heb ik ook in Olen gehaald bij de zelfde fokker , al de konijnen die hij verkochte , zijn bij mij nog kerngezond.

Anyways , ik ben nog in leer :$

Is ook helemaal niet erg maar wat hier bedoeld wordt is wat voor een soort fokker was dit?

Ging hij naar shows of verkoopt hij vleeskonijnen?

Er wordt dan namelijk op andere zaken gelet.

Als jij knuffelkonijnen wil gaan fokken hopen de baasjes dat ze oude gezonde konijnen kopen.

Als je begint met een lijn die gefokt is voor de slacht is er nooit gelet op gezondheidsproblemen omdat slachtkonijnen zodra ze vet zijn (circa 1,5 jaar dacht ik) geslacht worden, dan maken afwijkingen op leeftijd niet zoveel uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

een vlaamse reus met een mooie tekening? Ik bedoel maar.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

jij bent scherp christaaa:p daar had ik nog overheen gelezen:p

Daarnaast, dat jouw dieren NU gezond zijn zegt niks... veel afwijkingen zijn bij ouderdieren neit zichtbaar, maar als 2 ouderdieren de afwijking wel dragen komt die er bij de jongen uit...

En als ze allemaal bij de zelfde fokker vandaan hebt, ben je dan niet bezig inteelt te fokken? :whistle2: weet jij heel zeker dat dit geen familie van elkaar is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
een vlaamse reus met een mooie tekening? Ik bedoel maar.....

Die is scherp! Als de vlaam vlekjes heeft is het iig geen raszuivere vlaam

Kobe ik denk dat je inderdaad slachtkonijnen hebt. Als je ze niet verkoopt als huisdier maar door opa laat slachten en verkopen ben je in ieder geval geen vermeerderaar. Maar ik kan niet goed peilen of dit wel je wens is.

Als je echt serieus voor instanthouding gaat fokken moet je beginnen met rasdieren van een goede fokker. Je reus is vast ook niet getatoeerd dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey ,

Pfff.. ik stop niet met fokken , dit is mijn eerste nest van mijn Vlaamse Reus Voedster.

En ja , ik ben zeker dat ik niet met inteelt en die shit bezig ben , en het is ook geen familie van elkaar de konijnen.

But , Christaaa , de Vlinders hebben een mooie tekening , had het van die tekeningen niet over men Vlaamse Reus.

En last but not least , ik ga me binnenkort aanmelden bij een vereneging etc.. ;)

Dus geen zorgen , doe het echt niet voor vermeerderen , enzovoort.. en ben van het meeste al op de hoogte qua. fokken.

;)

bewerkt door Kobevlreus

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom! Goed dat je je aanmeldt bij een vereniging!!

Is het misschien een idee om met wat zeldzamere konijnen te gaan fokken, nu of later. Bijvoorbeeld met steenkonijnen of voskonijnen??

Er zijn al zoveel vlaamse reuzen, franse hangoren en vlinder konijnen dat het eigenlijk helemaal geen nut heeft om dat ras erbij te fokken. Voor de konijnen ook niet echt fijn aangezien ze geen maatje kunnen krijgen en geen grote ren krijgen. (Dat is bij de meeste fokkers dan, weet niet of ze bij jou wel 24/7 in een ren mogen??) Van het voskonijn zijn er maar 2 of 3 fokkers in Nederland, dan heeft het meer ''nut''.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites