Spring naar bijdragen
Kobevlreus

Even voorstellen - Kobe

Recommended Posts

Hallo Konijn(en) Liefhebbers.

Ik stel me even voor.

Ik ben Kobe , 14 jaar , woon in BE , woonachtig in geel.

Ik doe sinds kort aan konijnen fokken maar ben ook een dikke liefhebber.

Doe het niet aleen voor het geld , maar het meest voor de liefde dat je van de dieren krijgt.

Elke dag leer ik nog bij van hoe en wat niet mag gegeven worden van eten etc..

Ben reeds al naar paar fokkers gaan kijken , was geweldig om te zien , en ja..

Zometeen even toch ''de forumregels'' doorlezen.

En ik heb 1 vlaamse reus voedster met 7 jongen , 3 reuze vlinders , 1 ram , 2 voedsters.

En 3 franse hangoren , 2x voedster en 1x ram.

Hou van zé ;)

Zin om te mailen? < tips zijn ook altijd welkom. ;)

bewerkt door Laura1984
Mailadres verwijderd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi hoi welkom hier!

Volgens mij is het niet de bedoeling om te praten over het fokken van konijnen op het forum, omdat het hier vooral gaat over alle konijnen die in de opvang zitten en we juist zo graag willen voorkomen dat er nog veel meer bij komen! Wel erg goed van je dat je het zo serieus aanpakt en naar fokkers gaat voor informatie. Ze to horen fok je ook echt met bepaalde rassen en let je dus goed op de standaarden voor dat ras? Sommige mensen noemen zich namelijk hobbyfokkers maar doen eigenlijk niks meer dan willekeurige konijnen zomaar nestjes laten krijgen... en daar is geen kunst aan natuurlijk ;)

Misschien dat je hier toch kan blijven posten en je ervaring over bijvoorbeeld ruimte en voedsel enzo delen zonder dat je praat over het fokken zelf. Welkom in ieder geval!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Asti ,

De regel van fokken heb ik al een paar x overtreed blijkbaar , maar ik zal dit nietmeer doen , aangezien ik nu begrepen heb.

Dat het geen fokkersforum is.

En uiteraard ga ik verder met mijn 3 rassen kweken.

Franse Hangoor / Vlaamse Reus / Reuze Vlinder (misschien <)

Het is zoals de meeste fokkers zeggen dat de jongen ras-kleurzuiver moeten zijn als je ze snel wilt verkopen.

_______________________________________________________________________________________

Voorderest het nestje dat ik nu heb , 7 jongen is wel vlaamse reus X reuze vlinder , mja , ik ben hier nog niet lang met bezig.

Volgende zomer ga ik over naar ras-kleurzuivere konijnen en kies ik 2/3 rassen uit waarmee ik verder kweek.

En natuurlijk , ik heb mijn konijnen nog tegen niks gevaeceneerd , maar ben dit binnenkort zeker vanplan , aangezien ik hier veel van ziektes lees.

Greetz.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondanks dat dit forum inderdaad niet achter fokken en vermeerderen staat, is het wel erg fijn dat je hier blijkbaar toch al dingen geleerd hebt! Vaccineren lijkt me erg aan te raden inderdaad, sowieso natuurlijk voor de beestjes zelf, maar ik kan me voorstellen dat je als fokker ook geen goede rasdieren kwijt wilt waar je veel moeite voor gedaan hebt.

Ik neem aan dat je met je kruising vlaam/vlinder niet meer verder gaat fokken dan toch? Want dat zou vermeerderen zijn, aangezien het geen ras is dan.

Aangezien je nog erg jong bent neem ik aan dat je ouders je helpen hiermee, qua betalen enzo? Want het zal niet altijd goedkoop zijn lijkt me, met vaccineren enzo.

Als je de plek en ruimte hebt zou je misschien ook af en toe konijntjes kunnen opvangen (en daarna herplaatsen) die hulp nodig hebben. Je hebt dan sowieso de kennis over het houden van konijnen, vast contact met een dierenarts (neem ik aan) en dan kan je het fokken en helpen misschien een beetje combineren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

zijn gelijk 3 rassen niet wat veel om mee te beginnen? Kun je je niet beter eerst richten op 1 ras en de standaard van dat ras? En met welk doel heb je je vlaam gekruist met je reuzenvlinder?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo Konijn(en) Liefhebbers.

Ik stel me even voor.

Ik ben Kobe , 14 jaar , woon in BE , woonachtig in geel.

Ik doe sinds kort aan konijnen fokken maar ben ook een dikke liefhebber.

Doe het niet aleen voor het geld , maar het meest voor de liefde dat je van de dieren krijgt.

Elke dag leer ik nog bij van hoe en wat niet mag gegeven worden van eten etc..

Ben reeds al naar paar fokkers gaan kijken , was geweldig om te zien , en ja..

Zometeen even toch ''de forumregels'' doorlezen.

En ik heb 1 vlaamse reus voedster met 7 jongen , 3 reuze vlinders , 1 ram , 2 voedsters.

En 3 franse hangoren , 2x voedster en 1x ram.

Hou van zé ;)

Zin om te mailen? :< tips zijn ook altijd welkom. ;)

Een échte hobbyfokker doet het helemaal niet voor het geld. In mijn ogen ben je - tot het tegendeel bewezen is uiteraard - gewoon een vermeerderaar die het doet voor het geld, zeker als je verschillende rassen bewust met elkaar kruist.

bewerkt door Laura1984

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een échte hobbyfokker doet het helemaal niet voor het geld.

Mwa... als je zo ziet wat voor prijzen de dames en heren hobbyfokkers vragen voor de jonkies... volgens mij zijn er weinig die raskonijnen gratis van de hand doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mwa... als je zo ziet wat voor prijzen de dames en heren hobbyfokkers vragen voor de jonkies... volgens mij zijn er weinig die raskonijnen gratis van de hand doen?

wat denk je wat fokken kost ;)

denk aan contributie kln, vereniging en evt nog een speciaalclub van het ras. Daarnaast voer, bodembedekker en hooi en het tattoueren. Raskonijnen kosten doorgaans rond de 30 euro. Dit kan bij lange na niet uit.... gezien een voedster hooguit 2 keer per jaar een nest kan krijgen en de verkoop dus ook niet heel groot is...

Fokken kost geld. dit levert niks op... (tenzij je voedsters constant nesten laat hebben en je dus veel verkoop hebt)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die dieren kosten ook veel in onderhoud (evt. entingen, groenten, hooi, naar shows gaan, lidmaatschappen, tatoeages, goede brokken, ...) , maar ik denk dat de echte hobbyfokker er weinig aan over zal houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die dieren kosten ook veel in onderhoud (evt. entingen, groenten, hooi, naar shows gaan, lidmaatschappen, tatoeages, goede brokken, ...) , maar ik denk dat de echte hobbyfokker er weinig aan over zal houden.

ik was inderdaad de shows en de entingen nog vergeten :whistle2:

dus haal dat weinig er maar tussen uit :P

hobbyfok kost zoals elke hobby geld..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het ook niet over winst maken, maar meer het niet-gratis-weggeven. Mag inderdaad aannemen dat Kobe niet de illussie heeft hier heel rijk van te worden ;)

Misschien trouwens als je echt een enorm goede lijn hebt dat je nog wat winst kan maken met een dekram ofzo.. maar bij konijnen ligt dat vast wel anders dan bij bv paardenfokken. Hoe dan ook is winst-maken nergens een goede insteek voor wat mij betreft ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee maar jij zegt dat je het raar vind dat raskonijnen niet gratis weggedaan worden, en dat je de prijzen hoog vind en je reactie wekt de illusie dat je niet geloofd dat ze het niet voor het geld doen.

De verkoop van de jongen is ongeveer de enige inkomstenbron van een fokker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond het gewoon raar dat TS begint over 'ik doe het niet voor het geld'. Hobbyfokkers zeggen dat toch niet? En zoals Wupsie al zegt, hobbyfokkers doen het niet voor het geld, hoewel ze alleen op deze manier inkomsten verwerven (geen kleine geldbedragen als je goed scoort bij een show?).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hello ,

1. Kijk , het gaat mij helemaal niet om het geld.

Ik heb nu momenteel alles samen , een 8 konijntjes. waarbij 1 voedster vlaamse reus met 7 jongen.

2. Volgende zomer ga ik 2 rassen kiezen waarmee ik verder ga kweken , en ik doe het niet aleen voor de kleintjes te hebben etc.. maar voor de liefde van het konijn , ik geef mijn konijnen stuk per stuk met de hand groenvoer , bij mijn konijnen komen kindjes van 2 jaar bij , mijn konijnen zijn super-tam , ik doe het absoluut niet voor het geld , als ik kweek moeten er altijd een paar konijntjes de deur uit , en natuurlijk niet gratis (soms) maar dit is niet voor het geld , als ik er verkoop is het vanwege plaatsgebrek.

3. Wat die konijnen mij kosten , dat maakt mij niet veel uit mijn moeder en stiefpa hebben een manege , ik pak gwn thuis als bodembedekker houtkrullen , hooi voor te eten , en 1 zak in de maand een zak van 25 kg biks , en wortels krijg ik toe van mensen die bij ons paardrijden ;)

4. Dus ik denk niet , dat ik iets verkeerd doe? ik doe vooral alles voor mijn konijnen , ik en mijn opa maken morgen een buiten-konijnenren , van hout , raampjes erin etc.. dus , ja.

;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
nee maar jij zegt dat je het raar vind dat raskonijnen niet gratis weggedaan worden, en dat je de prijzen hoog vind en je reactie wekt de illusie dat je niet geloofd dat ze het niet voor het geld doen.

De verkoop van de jongen is ongeveer de enige inkomstenbron van een fokker.

Nee dat zeg ik niet :) ik reageerde op de opmerking dat hobbyfokkers het helemaal niet voor het geld doen door er op te wijzen dat hobbyfokkers flinke bedragen vragen. Als het puur een zelfbekostigde hobby was zouden ze wel gratis beestjes weggeven. Zeg ook helemaal niet dat ik het raar vind dat ze geld vragen, het dekt idd onkosten. Hangt ook van de fokker af, je hebt mensen met hart voor een ras en broodfokkers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hello ,

1. Kijk , het gaat mij helemaal niet om het geld.

Ik heb nu momenteel alles samen , een 8 konijntjes. waarbij 1 voedster vlaamse reus met 7 jongen.

2. Volgende zomer ga ik 2 rassen kiezen waarmee ik verder ga kweken , en ik doe het niet aleen voor de kleintjes te hebben etc.. maar voor de liefde van het konijn , ik geef mijn konijnen stuk per stuk met de hand groenvoer , bij mijn konijnen komen kindjes van 2 jaar bij , mijn konijnen zijn super-tam , ik doe het absoluut niet voor het geld , als ik kweek moeten er altijd een paar konijntjes de deur uit , en natuurlijk niet gratis (soms) maar dit is niet voor het geld , als ik er verkoop is het vanwege plaatsgebrek.

3. Wat die konijnen mij kosten , dat maakt mij niet veel uit mijn moeder en stiefpa hebben een manege , ik pak gwn thuis als bodembedekker houtkrullen , hooi voor te eten , en 1 zak in de maand een zak van 25 kg biks , en wortels krijg ik toe van mensen die bij ons paardrijden ;)

4. Dus ik denk niet , dat ik iets verkeerd doe? ik doe vooral alles voor mijn konijnen , ik en mijn opa maken morgen een buiten-konijnenren , van hout , raampjes erin etc.. dus , ja.

;)

Zoals ik zei, tot het tegendeel bewezen is. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier op BB!

Ik stel inderdaad voor dat iedereen weer on-topic gaat.

Voor je echt verder gaat met fokken is het wel verstandig je echt goed in te lezen, zodat je ook echt weet waar je mee bezig bent.

Zoals al eerder aangegeven is BB geen fokkersforum en is het niet de bedoeling hier vragen te stellen die specifiek met fokken te maken hebben. Hiervoor kun je je beter aanmelden op een echt fokkersforum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik jouw was zou ik stoppen met fokken...

Er zijn genoeg 'echte' fokkers en zoals al gezegd werd, met welk dol heb je de vlaamse reus en de reuze vlinders gekruist?

Er zijn al teveel konijnen, en in mijn ogen ben je een vermeerdaar waar er al veel te veel van zijn.

Focus je eerder op 1 ras, en fok om welzijn, gezond en karakter, daar heb ik je nog niks over zien vertellen...

En 8 vlamen, weet je wel hoeveel ruimte die nodig hebben?

8 m2 is zoiezo klein, ga eerder uit van ong. 15/16 m2!

plus nog de andere, overigens, houtkrullen (=houtvezel,zaagsel) zijn niet goed voor konijnen.

Je kunt beter aubiose, hennepvezel, kattenbak korrelsnhout kan ook!

Dus, als ik jouw was zou ik stoppen met zinloos vermeerderen.

Ga 'echt' fokken als je dat ècht zo graag wil.

Tevens, ga maar eens 1 uurtje op MP kijken bij konijnen.

Dan zal je heel anders gaan denken, kijk eens op de site van een opvang, veel te veel konijnen!

En dan nog al die fokkers, ala het aan mij ligt zijn er nu wel genog....

Dit is mijn mening, je kan er anders over denken, maat denk eens echt na, met je verstand....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Koensilvertant ,

Stoppen doe ik zowiezo niet , heb veel geld gestoken in hok , konijnen , eten etc..

En waarom de kruising met Vlinder , omdat de Vlaamse Reus al gedekt was toen ik ze bij de eigenaar kocht.

En hei zei : ze is gedekt door een Reuze Vlinder , maar omdat ik er toen nog niet zo veel van kenden zei ik 'Oke'

Maar natuurlijk ga ik later verderfokken met 1/2 rassen samen met m'n opa die vroeger meer dan 50 konijnen had.

But , doe het niet aleen voor het geld , als ik geld van de konijnen heb , is het voor hokken/eten etc... bij te kopen..

Groetjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites