Ga naar inhoud

Jong konijn bijt!


naises

Aanbevolen berichten

Sinds een week heb ik een NHD van acht weken oud.

De eerste dagen heb ik hem uiteraard in zijn (gesloten) hok, lekker met rust gelaten. Veel tegen 'm gepraat, etc. Toen ik merkte dat hij niet meer terugschrok wanneer ik hem voer gaf, heb ik mijn hand rustig in de kooi gelaten, zodat hij even kon snuffelen. Meneer deed dit uiteindelijk, en ging toen weer rustig verder waar 'ie mee bezig was. Niets aan de hand!

Vervolgens kon ik hem aaien wanneer hij at, zonder dat hij terugdeinsde of wat dan ook.

Hierna heb ik de kooi open gezet en heb ik gewacht tot hij uit zichzelf naar buiten klom. Dit gebeurde vrij snel. Ik had sowieso niet de indruk dat meneer erg moest wennen: nog geen uur nadat ik 'm opgehaald had en hij voor het eerst in z'n nieuwe huisje zat, at en dronk hij al lekker, zat hij zich lekker te wassen en liet hij zich ontspannen op z'n zij vallen.

Het probleem echter: telkens als hij naar mij toe komt en snuffelt, zet hij vervolgens zijn tanden in mijn vingers. Wanneer hij hiermee begint lijkt het op aftasten (snuffelen, tongetje) maar vervolgens zet hij zijn tanden in mijn hand. Het lijkt mij absoluut géén "proeven", want hij zet (tot bloedens toe) door.

Na wat lezen op het forum ben ik een hoge gil gaan geven elke keer wanneer hij het doet, maar vooralsnog geen resultaat. Dit zet ik uiteraard gewoon door, maar mijn vraag is echter: doe ik misschien iets fout, zie ik iets over het hoofd??

Graag jullie feedback!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn heeft het ook een tijdje gedaan. Niet in mijn hand maar begon met snuffelen en dan aan mijn kleding trekken tja dan gaat het weleens mis. Ik duw hem dan voorzichtig van mij af en zeg nee (dat zeg ik bij alles wat niet mag:mdr: nee niet aan de kattenbrokken, nee niet je zak met korrels stukscheuren, nee niet achter de katten aanjagen, nee niet op de kattenbak, nee niet op de bank keutelen:lol:) en ze weten het dondersgoed hoor. Soms hoor ik in de keuken al aan het gerommel van de kattenbakjes dat meneer weer bezig is ik hoef hem niet eens te zien en zeg dan nee dan vliegt het vuur uit zijn slofjes dus hij weet het echt wel!

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet je hand terug trekkenin ider geval.

Trek iets van handschoenen aan en laat hem lekker bijten, hij leert na een paar keer al dat het niet goed is.

Omdat jij telkens wint, als je terug trekt wint hij en denk hijz "dat kan nog een keer!"

Pak je hem op? Dat kan ook een oorzaak zijn...

Oh ja dat kan natuurlijk ook, dat hij denkt dat hij dan wint. Ik bekeek het meer zo van: klaar met de aandacht als je bijt.

Niet weglopen had ik wel bedacht maar met je rug naar hem toe gaan zitten lijkt me wel een duidelijk teken ook. Maar dan moet je dus wel je hand weghalen om dat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet je hand terug trekkenin ider geval.

Trek iets van handschoenen aan en laat hem lekker bijten, hij leert na een paar keer al dat het niet goed is.

Omdat jij telkens wint, als je terug trekt wint hij en denk hijz "dat kan nog een keer!"

Pak je hem op? Dat kan ook een oorzaak zijn...

Pak 'm niet op, nee! Heb vrij veel ervaring met het houden van konijnen en als ik iets weet, is het dat konijnen niet van oppakken houden.. Maar kennelijk doe ik nu ook iets waar 'ie niet van houdt. :P Alleen heb ik geen idee wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ook met regelmaat konijnen die bijten als je, je vingers voor ze houd, maar ze bijten niet om even flink te bijten maar echt omdat ze toch verwachten dat het eetbaar is. Als het konijntje niet in je hand blijft hangen, oren plat naar achter heeft, niet gromt, niet snel bijt en snel weg is dan denk ik dat het dat wel is en dan is het een kwestie van niet je vingers aanbieden om te happen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goeie, met de rug naar m toe zitten. Dat doen ze ook als ze boos zijn toch?

Ja daarom dacht ik dat.

http://language.rabbitspeak.com/ En dan onder het kopje 'offendedness'

By the way, two can play the "I'm offended" game. If a rabbit is not behaving properly (sitting upon inappropriate furniture, for example) and you want to indicate this in a mild way using language it will understand, go ahead and show that you're insulted. You have to do this right after the rabbit does something bad for it to work. Go right up to the rabbit, take one step backwards, and turn your back pointedly. You might watch by peeking over your shoulder a bit, to indicate that you are willing to forgive. If your rabbit comes over to sniff or poke you with its nose, you may choose to provide a small pat on the forehead to indicate forgiveness. Rabbits are sensitive to feeling shamed.

Of course, if the problem behavior is something really bad, you should first shout "No" and make it stop before demonstrating that you are offended. In this case, you may end up back to back, in an insult contest. If so, try wiping your face and hair a bit (i.e. grooming yourself), to show that you're willing to stand there forever until an apology is forthcoming. If none is given, walk away, flicking your feet backwards. Make sure the rest of your family understands what you're doing so they don't drag you to the psychiatrist. Warning: they might do so anyway.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Make sure the rest of your family understands what you're doing so they don't drag you to the psychiatrist. Warning: they might do so anyway. " haha..

Mijn konijn wist dondersgoed wanneer hij iets niet mocht. Ik hoefde alleen maar op een langzame lage toon te zeggen "Guuuuuust...." en dan hield hij op met wat hij aan het doen was. Maar dan ook echt dat, hij bevroor, soms nog met een stuk gordijn in z'n bek.. wachtend totdat ik wat anders ging doen en dan knabbelde hij door hehe.. soort van wat je vroeger op het schoolplein speelde 'annemaria koekoek' noemde wij het. Hij at ook wel eens aan mijn haar, ik heb lang haar dus ik voel het niet meteen, dan zat ik op de bank en hoorde ik geknabbel, bleek het mijn haar weer te zijn :grrrrrr:

:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ook met regelmaat konijnen die bijten als je, je vingers voor ze houd, maar ze bijten niet om even flink te bijten maar echt omdat ze toch verwachten dat het eetbaar is. Als het konijntje niet in je hand blijft hangen, oren plat naar achter heeft, niet gromt, niet snel bijt en snel weg is dan denk ik dat het dat wel is en dan is het een kwestie van niet je vingers aanbieden om te happen :)

Maar hoe kan je je vingers niet "aanbieden"? Hij lijkt idd niet boos, want een seconde later likt hij je alweer. Maar je moet toch aankondigen dat je 'm wilt aaien, door 'm je hand te laten zien. Anders schrikt hij! En of het nu proeven is of bedoelt als bijten (wat ik dus inderdaad niet denk) feit is wel dat ik m'n hand al sneller wegtrek als 'ie snuffelt, omdat ik nu gewoon bang ben dat hij een seconde later weer met vol enthousiasme in m'n hand bijt. M'n hele hand zit al onder de sneeën :(

Overigens schrikt hij er totaal niet van als ik hoog gil of in m'n handen klap om 'm af te schrikken: hij kijkt niet eens op en gaat gewoon lekker verder met waar hij mee bezig was.

aangepast door naises
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah hoe aai ik die konijntjes die dat doen gewoon handen beetje in elkaar en dan tussen de ogen en oren dat vinden ze heerlijk, je hoeft het niet tegen de neus te doen om je hand te laten zien natuurlijk.. Alles lijkt erop dat hij niet bijt om te bijten uit felheid of iets.. Ik merk het ook vaker bij jonge dieren die zetten nou eenmaal overal hun tandjes in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan hij wel horen? Reageert hij wel op andere geluiden?

Ja, hij reageert wel gelijk op mijn stem als ik binnenkom: rechtop staan tegen de tralies en aandacht trekken!

Maar hard in je handen klappen, schreeuwen: geen enkele reactie :P Misschien heb ik gewoon een über-zelfverzekerd konijn in huis gehaald?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah hoe aai ik die konijntjes die dat doen gewoon handen beetje in elkaar en dan tussen de ogen en oren dat vinden ze heerlijk, je hoeft het niet tegen de neus te doen om je hand te laten zien natuurlijk.. Alles lijkt erop dat hij niet bijt om te bijten uit felheid of iets.. Ik merk het ook vaker bij jonge dieren die zetten nou eenmaal overal hun tandjes in.

En wat is hier jouw verdere ervaring mee? Gaat dit wel voorbij, als je wel gewoon blijft aaien etc. en niet telkens probeert het bijten te ontwijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige blijven enthousiast, maar met juiste manier van handen houden bijten ze mij niet. Als ik mijn handen voor de neuzen hou wel, maar als ik gewoon laat zien dat ik eraan kom doordat ze mijn richting op kijk en dan gewoon aai over het koppie is er niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .