Ga naar inhoud

Oppervlakte per konijn

Aanbevolen berichten

1 m2 voor klein tot middelmaat konijn en

2 m2 per groot konijn.

Oké goede richtlijn. Maar dan komt het...

"Ik kan geen 2e konijn dat neemt zoveel plaats in"

"Ik heb geen ruimte voor twee konijnen."

Naast dat ik denk dat een konijn veel gelukkiger is met een maatje op 1 m2 te zitten;

Heb ik na uitgebreide observatie geconcludeerd dat het eigenlijk "onzin" is om de richtlijn door te voeren, voor 2 konijnen heb je dan dubbel de ruimte nodig.

Mijn theorie is:

1 konijn 1 m2 :bunny1:

Koppel 1,5 m2 :bunny1::bunny1:

Trio 1,75 m2 :bunny1::bunny1::bunny1:

Kwartet 3 m2 (Twee koppels) :bunny1::bunny1::bunny1::bunny1:

De apen hangen het liefst op elkaar, zitten bij elkaar, liggen bij elkaar...

Natuurlijk hoe meer ruimte hoe beter, lekker rennen. Allemaal goede en valide argumenten.

Maar het lijkt me onjuist om de stelregel 1 m2 per konijn voor een koppel door te trekken naar meteen 2 m2.

[Dan zou eerder 2 m2 voor 1 konijn of koppel moeten zijn. En 3 voor een trio en vier voor een kwartet...]

---

Situatie afgelopen zondag: ~zoals jullie vast weten ben ik in het bezit van een drietal.~

Op geen enkel moment tijdens de observatie hebben de 3 konijnen elk in een aparte hoek gezeten. Ze liggen hooguit neus aan neus of poot aan poot in een twee-/drietal. Dat betekend dus voor een drietal ten opzichte van een tweetal dat de benodigde ruimte nog minder hard zou oplopen.Vandaar de 25 cm2 extra voor het 3e konijn in de tabel.

---

Waarom wordt er gezegd 1 per konijn en dubbel voor het koppel?

Hoe meer konijnen hoe minder* de benodigde ruimte is mijn stelling!

(* gechargeerd en binnen bepaalde kaders)

Ik hoor graag wat gedachten!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik kan me wel vinden in jouw gedachtegang, mijn trio zit ook het liefst bij elkaar, maar dan zou ik een kwartm2 per extra konijn toch wel erg weinig vinden. Mijn trio heeft begin dit jaar even een paar dagen op zo'n 1,75m2 gezeten en dat was geen succes. Nu zitten ze op 2,75m2 en zijn ze weer uber klef, daarnaast lopen ze wel een groot deel van de dag door het huis, maar dan zitten ze ook vaak samen.

Oja en mijn konijnen zijn nhd, stuk kleiner dan de jouwe dus.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is het niet meer zo dat konijnen de mogelijkheid moeten hebben om elkaar te ontlopen als ze dat willen? Dus vandaar wat extra ruimte?

Bij aquaria zijn er ook van die vuistregels, maar het zijn echt richtlijnen voor minimale maten die daarbij nog afhangen van het soort vis. Vertaald naar konijnen lijkt mij dat het erg afhangt van het karakter van het konijn ook.. je kan toch moeilijk een half wildje op een vierkante meter houden lijkt me. Sowieso lijkt me een vierkante meter echt errrg beperkt voor een konijn, daar zou je een kat toch ook niet op zetten?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik kan me wel vinden in jouw gedachtegang, mijn trio zit ook het liefst bij elkaar, maar dan zou ik een kwartm2 per extra konijn toch wel erg weinig vinden. Mijn trio heeft begin dit jaar even een paar dagen op zo'n 1,75m2 gezeten en dat was geen succes. Nu zitten ze op 2,75m2 en zijn ze weer uber klef, daarnaast lopen ze wel een groot deel van de dag door het huis, maar dan zitten ze ook vaak samen.

Oja en mijn konijnen zijn nhd, stuk kleiner dan de jouwe dus.

In de 'tabel' ben ik uitgegaan van niet bestaande konijnen en niet meteen mijn eigen. Omdat bliksem middenslag is en de twee dames bewegelijk zou ik voor hen hetzelfde truukje eerder toepassen op basis van de 2 m2 als uitgangspunt.

Wat je zegt met kleffer op meer ruimte... Het staat er nu ook tussen neus en lippen door. Zou het uitgangspunt voor 1 konijn dan niet meteen genoeg ruimte moeten zijn voor 1 koppel. Bijv:

1 konijn 2 m2

kopel 2 m2

trio 2,5 ( toeval wil dat dat al meer overeenkomt met jouw situatie)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Is het niet meer zo dat konijnen de mogelijkheid moeten hebben om elkaar te ontlopen als ze dat willen? Dus vandaar wat extra ruimte?

Bij aquaria zijn er ook van die vuistregels, maar het zijn echt richtlijnen voor minimale maten die daarbij nog afhangen van het soort vis. Vertaald naar konijnen lijkt mij dat het erg afhangt van het karakter van het konijn ook.. je kan toch moeilijk een half wildje op een vierkante meter houden lijkt me. Sowieso lijkt me een vierkante meter echt errrg beperkt voor een konijn, daar zou je een kat toch ook niet op zetten?

Ontlopen kun je ook regelen dmv schuilmogelijkheden, hokjes tunnels enz.

Ik denk trouwens ook dat 1 m2 een grondoppervlak is in dit voorbeeld en niet verdeeld over meer etages, hierdoor heb je dan ook ontloop mogelijkheden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

dan nog vind ik een vierkante meter best weinig voor permanente plek.. en als je er dingen in zet wordt die plek ook voller waardoor ze nog minder de ruimte hebben om een sprintje te trekken, toch? Ze kunnen dan wel onder het schuilhutje en in de tunnel, maar even lekker rennen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
dan nog vind ik een vierkante meter best weinig voor permanente plek.. en als je er dingen in zet wordt die plek ook voller waardoor ze nog minder de ruimte hebben om een sprintje te trekken, toch? Ze kunnen dan wel onder het schuilhutje en in de tunnel, maar even lekker rennen?

Vandaar dat ik heb aangegeven dat het echt gaat om grondoppervlak en bijvoorbeeld geen 1m2 verdeeld over drie etages. En in mijn beleving vinden ze ergens om en door rennen veel interessanter dan open gebied en er is natuurlijk een verschil tussen schuilmogelijkheden en de oppervlakte volbouwen. Voor deze discussie heb ik wel uitdrukkelijk aangegeven dat aangesloten wordt bij de richtlijn en dat meer ruimte altijd beter is. Maar gaat even om het minimale en dan met nadruk op de verhouding meer konijnen en toename in benodigde vierkantemeters.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn 2 konijnen (2,2 en 2,3 kilo) hadden eerst een dubbel hok. Daarna kregen ze een kleine ren (iets meer dan 1m2 begaande grond). Dat was echt heel duidelijk niet genoeg voor hun hoor..

Nu hebben ze zo'n 4 m2 en nu pas zie ik dat ze heerlijk ontspannen zijn in hun verblijf. Ze rennen lekker rond, spelen en doen wanneer het niet regent bijna non stop bunny flops. Tralies knagen is ook bijna over. Ze doen dit nu alleen nog als teken dat ze de hele tuin door willen (dat mogen ze wanneer het mij uit komt, niet wanneer zij dat willen ;)). Als ze dan de tuin door mogen, dan zie je in de tuin echt heel veel binkies.

De bunny flops en de binkies zijn dingen die ik in het hok en in de 1 m2 ren absoluut nooit gezien heb..

Ik ben het met mijn ervaring dus absoluut niet eens met beide stellingen. Als ik dan moet kiezen bij die stellingen, dan zou ik kiezen voor 1m2 per konijn.

aangepast door Nicky_the
Link naar bericht
Delen op andere sites
Mijn 2 konijnen (2,2 en 2,3 kilo) hadden eerst een dubbel hok. Daarna kregen ze een kleine ren (iets meer dan 1m2 begaande grond). Dat was echt heel duidelijk niet genoeg voor hun hoor..

Nu hebben ze zo'n 4 m2 en nu pas zie ik dat ze heerlijk ontspannen zijn in hun verblijf. Ze rennen lekker rond, spelen en doen wanneer het niet regent bijna non stop bunny flops. Tralies knagen is ook bijna over. Ze doen dit nu alleen nog als teken dat ze de hele tuin door willen (dat mogen ze wanneer het mij uit komt, niet wanneer zij dat willen ;)).

Ik ben het met mijn ervaring dus absoluut niet eens met beide stellingen. Als ik dan moet kiezen bij die stellingen, dan zou ik kiezen voor 1m2 per konijn.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt maar dat is niet een van de stellingen ;)

Misschien moet er een grotere diffrentiatie ik gewichten konijn komen dan klein/middel en middel/groot.

1 kg konijn 1 m2

2 kg konijn 1,5 m2

3 kg konijn 2 m2

...

als uitgangspunt... Maar dan blijft de verhoudingen tabel nog steeds hoofdzaak. Hoe zie je oppervlakte in relatie tot een koppel/groep

Link naar bericht
Delen op andere sites

Solfide.. ik snap wat de kern van je discussie is, maar ik vind dus 1 vierkante meter voor 1 konijn al bar minimaal, laat staan voor twee. Als ik even kijk naar je voorstel van twee koppels op 3 vierkante meter en ik kijk hier naar het balkon van dik vijf vierkante meter.. daar zouden dus volgens die berekening wel drie koppels op kunnen? Lijkt me toch niet iets dat je moet willen.

Wanneer het puur gaat om mensen die nu een dierenwinkelkonijntje in een piepklein hokje een beetje een idee te geven van wat al wat beter is, zonder ze af te schrikken met enorme buitenrennen en konijnenvilla's... dat is een ander verhaal. Voor die beestjes is alles beter. Maar als vuistregel gewoon een vierkante meter per konijn aanhouden lijkt me verder geen probleem. Het is ook een vuistregel, geen wet. Soms zal door omstandigheden het niet lukken om een koppel op twee vierkante meter te houden, vaak hebben ze wel meer ruimte.

Als je doel is dat mensen liever twee konijnen wat kleiner houden dan een konijn alleen, dan zou ik dus verwijzen naar het feit dat het een vuistregel is en geen wet. Je moet dan immers kiezen tussen twee kwaden.. eenzaamheid of kleiner dan ideaal gezien minimaal wenselijk. Hm.. snap je hoe ik dat bedoel?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt maar dat is niet een van de stellingen ;)

Misschien moet er een grotere diffrentiatie ik gewichten konijn komen dan klein/middel en middel/groot.

1 kg konijn 1 m2

2 kg konijn 1,5 m2

3 kg konijn 2 m2

...

als uitgangspunt... Maar dan blijft de verhoudingen tabel nog steeds hoofdzaak. Hoe zie je oppervlakte in relatie tot een koppel/groep

Dan zou mijn koppel bij jou 2 m2 krijgen en dat is echt niet genoeg voor hun..

Ik vind dat de flops en de binkies een goed meetpunt is om te kijken of je konijnen tevreden zijn met hun ruimte..

Als ik heel eerlijk ben zou ik ze nog meer ruimte willen geven zodat ze ook in hun ren binkies zouden doen, maar helaas kan ik dat niet doen. Ik zou ze dan of achterin de tuin moeten doen (minder zicht en dus minder leuk) of ik zou de helft van mijn tuin af moeten zetten en dat is voor ons en onze andere dieren niet ideaal..

Link naar bericht
Delen op andere sites
Solfide.. ik snap wat de kern van je discussie is, maar ik vind dus 1 vierkante meter voor 1 konijn al bar minimaal, laat staan voor twee. Als ik even kijk naar je voorstel van twee koppels op 3 vierkante meter en ik kijk hier naar het balkon van dik vijf vierkante meter.. daar zouden dus volgens die berekening wel drie koppels op kunnen? Lijkt me toch niet iets dat je moet willen.

Wanneer het puur gaat om mensen die nu een dierenwinkelkonijntje in een piepklein hokje een beetje een idee te geven van wat al wat beter is, zonder ze af te schrikken met enorme buitenrennen en konijnenvilla's... dat is een ander verhaal. Voor die beestjes is alles beter. Maar als vuistregel gewoon een vierkante meter per konijn aanhouden lijkt me verder geen probleem. Het is ook een vuistregel, geen wet. Soms zal door omstandigheden het niet lukken om een koppel op twee vierkante meter te houden, vaak hebben ze wel meer ruimte.

Als je doel is dat mensen liever twee konijnen wat kleiner houden dan een konijn alleen, dan zou ik dus verwijzen naar het feit dat het een vuistregel is en geen wet. Je moet dan immers kiezen tussen twee kwaden.. eenzaamheid of kleiner dan ideaal gezien minimaal wenselijk. Hm.. snap je hoe ik dat bedoel?

Wederom het gaat niet over het uitgangspunt het gaat om de verhouding tussen oppervlakte toename voor enkel konijn/koppel/trio

Van mijn part veranderen we de wereld en is uitgangspunt/richtlijn 3 m2 per konijn..

maakt de tabel

1 = 3

2 = 4.5

3 = 5.25

Dan zou mijn koppel bij jou 2 m2 krijgen en dat is echt niet genoeg voor hun..

Ik vind dat de flops en de binkies een goed meetpunt is om te kijken of je konijnen tevreden zijn met hun ruimte..

Als ik heel eerlijk ben zou ik ze nog meer ruimte willen geven zodat ze ook in hun ren binkies zouden doen, maar helaas kan ik dat niet doen. Ik zou ze dan of achterin de tuin moeten doen (minder zicht en dus minder leuk) of ik zou de helft van mijn tuin af moeten zetten en dat is voor ons en onze andere dieren niet ideaal..

Maar dit geeft nog steeds geen antwoord op de verhouding tussen ruimte voor 1 of voor 2. Je geeft alleen aan dat het uitgangspunt van 1 konijn al meer ruimte zou moeten zijn dan de 1m2. Dat is een hele andere discussie en daar zal iedereen het waarschijnlijk ook mee eens zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een beetje flauw want ervaring is natuurlijk direct niet te controleren, maar... de ervaring leert wel dat een groep/koppel gewoon stabieler is met genoeg/'meer' ruimte. Je kunt niet in kg's gaan rekenen voor het oppervlakte want ik zou best twee Vlamen (à 12-14 kg) op 8m² zetten maar niet twaalf dwergjes.. Een groep is naar verhouding ook meer ruimte nodig, persoonlijk heb ik het idee dat dat met een drietal nog erg mee valt (daar zou ik op zich wel uit willen gaan van bijvoorbeeld 1m² per konijn zoals bij een koppel ook) maar alles daarboven.. Dan zou ik JUIST meer rekenen dan de standaard 'per konijn'.

Wel kan ik me wel vinden in jouw stelling maar dan vanuit het oogpunt: Eén konijn op 1m² is leuk maar daar heeft het dier net niks aan. Die kan geen sprintje trekken of eens een mooie binkie maken. Ik zou dus wel willen stellen dat één konijn naar verhouding meer ruimte nodig is dan twee konijnen samen. Ook voor één konijn alleen zou ik 2m² (op één oppervlakte!) veel beter vinden dan 1m² maar op diezelfde 2m² zou ik dan ook best twee konijnen houden.

aangepast door Dollie
Link naar bericht
Delen op andere sites
Een beetje flauw want ervaring is natuurlijk direct niet te controleren, maar... de ervaring leert wel dat een groep/koppel gewoon stabieler is met genoeg/'meer' ruimte. Je kunt niet in kg's gaan rekenen voor het oppervlakte want ik zou best twee Vlamen (à 12-14 kg) op 8m² zetten maar niet twaalf dwergjes.. Een groep is naar verhouding ook meer ruimte nodig, persoonlijk heb ik het idee dat dat met een drietal nog erg mee valt (daar zou ik op zich wel uit willen gaan van bijvoorbeeld 1m² per konijn zoals bij een koppel ook) maar alles daarboven.. Dan zou ik JUIST meer rekenen dan de standaard 'per konijn'.

Wel kan ik me wel vinden in jouw stelling maar dan vanuit het oogpunt: Eén konijn op 1m² is leuk maar daar heeft het dier net niks aan. Die kan geen sprintje trekken of eens een mooie binkie maken. Ik zou dus wel willen stellen dat één konijn naar verhouding meer ruimte nodig is dan twee konijnen samen. Ook voor één konijn alleen zou ik 2m² (op één oppervlakte!) veel beter vinden dan 1m² maar op diezelfde 2m² zou ik dan ook best twee konijnen houden.

Ik heb inderdaad de tabel niet uitgewerkt tot 12 dieren maar zoals te zien is gaat het in de tabel bij 4 konijnen ook om twee koppels en niet 0,25 bij een trio oppervlakte op. De kg tabel was alleen voor de diffrentatie in m2 voor het uitgangspunt. die moet je dan weer in verhoudingen gaan uittellen. Je zou dan bijvoorbeeld voor de vlaam uitkomen op

zeg 7 m2 voor 1 vlaam en 10 voor een koppel

Maar voor de dwerg 1m2 en het koppel 2 maar voor 12 dwergen (6 koppels) > 12 m2

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar dit geeft nog steeds geen antwoord op de verhouding tussen ruimte voor 1 of voor 2. Je geeft alleen aan dat het uitgangspunt van 1 konijn al meer ruimte zou moeten zijn dan de 1m2. Dat is een hele andere discussie en daar zal iedereen het waarschijnlijk ook mee eens zijn.

Nee, je begrijpt me niet goed en ik kan het eigenlijk ook niet beter uitleggen.

Maar wat ik een betere uitgangs punt vind van de kwestie 'Hoeveel m2 heeft/hebben 1 of meerdere konijnen nodig?' is te kijken naar het geluk van de konijnen zelf. Hoe kun je dit het beste meten? Aan de hand van het gedrag: binkies en flops.

Net als dat elk mens anders is, is ook elk konijn anders. Als je iemand die in een paleis woont op een appartementje zet, zal die persoon vermoedelijk in no time ruzie hebben of iets dergelijks..

aangepast door Nicky_the
Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid:

tabel gediffrentieerd naar grootte konijnen en hoeveelheid

..| 1 kg | 2,5 kg| 5 kg | 7 kg|

-----------------------------

1| 1,00 | 1,50 | 2,00 | 2,50

2| 1,50 | 2,25 | 3,00 | 3,75

3| 1,75 | 2,75 | 3,70 | 4,60

4| 3,00 | 4,50 | 6,00 | 7,50

links hoeveelheid/verhouding konijnen en

in tabel de oppervlakte in m2 af te lezen.

aangepast door Solfide
aanvulling
Link naar bericht
Delen op andere sites
Nee, je begrijpt me niet goed en ik kan het eigenlijk ook niet beter uitleggen.

Maar wat ik een betere uitgangs punt vind van de kwestie 'Hoeveel m2 heeft/hebben 1 of meerdere konijnen nodig?' is te kijken naar het geluk van de konijnen zelf. Hoe kun je dit het beste meten? Aan de hand van het gedrag: binkies en flops.

Net als dat elk mens anders is, is ook elk konijn anders. Als je iemand die in een paleis woont op een appartementje zet, zal die persoon vermoedelijk in no time ruzie hebben of iets dergelijks..

Oh ja daar ben ik het helemaal mee eens maar ik wilde het principe van de richtlijn aan de kaak stellen en een discussie hieromtrent uitlokken. Het mooie van richtlijnen is dat het helemaal niks zegt over het geluk van je eigen konijn, maar een veralgemeniseerde stelregel is. In mijn werk heb ik zoveel frustraties vaak over regels die nooit passen op specifieke situaties dus wat je zegt... EENS :P

Maar zou zo'n dooddoener zijn voor dit topic ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het er ook niet mee eens.

Ik mis de karakter van dieren. Bovendien staan dwergjes bekend om hun energie en de grotere konijnen staan erom bekend dat ze doorgaans wat rustiger zijn. In jouw schema krijgen ze ruimte omdat ze een grotere omvang hebben, terwijl ze doorgaans juist wat rustiger zijn. (Niet dat ik daarmee wil zeggen dat ik vind dat reuzen klein gehuisvest moeten worden!)

Ik heb al meerdere flink energieke dwergjes gezien en die zijn niet de huisvesten op een vierkante meter. Mijn meneer dwerg was zelfs niet de houden op een ruime twee vierkante meter, daar krijg je een gefrustreerd knulletje van. Mijn voedster liet het minder merken, maar zij is ook enorm opgeknapt door meer ruimte.

Ik sta er dus niet achter dat een dwergkonijn gehuisvest kan worden op 1 vierkante meter. Ik ga minimaal voor 2.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Oh ja daar ben ik het helemaal mee eens maar ik wilde het principe van de richtlijn aan de kaak stellen en een discussie hieromtrent uitlokken. Het mooie van richtlijnen is dat het helemaal niks zegt over het geluk van je eigen konijn, maar een veralgemeniseerde stelregel is. In mijn werk heb ik zoveel frustraties vaak over regels die nooit passen op specifieke situaties dus wat je zegt... EENS :P

Maar zou zo'n dooddoener zijn voor dit topic ;)

Maar dan probeer je dus een zinloze discussie op te zetten ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ben het er ook niet mee eens.

Ik mis de karakter van dieren. Bovendien staan dwergjes bekend om hun energie en de grotere konijnen staan erom bekend dat ze doorgaans wat rustiger zijn. In jouw schema krijgen ze ruimte omdat ze een grotere omvang hebben, terwijl ze doorgaans juist wat rustiger zijn. (Niet dat ik daarmee wil zeggen dat ik vind dat reuzen klein gehuisvest moeten worden!)

Ik heb al meerdere flink energieke dwergjes gezien en die zijn niet de huisvesten op een vierkante meter. Mijn meneer dwerg was zelfs niet de houden op een ruime twee vierkante meter, daar krijg je een gefrustreerd knulletje van. Mijn voedster liet het minder merken, maar zij is ook enorm opgeknapt door meer ruimte.

Ik sta er dus niet achter dat een dwergkonijn gehuisvest kan worden op 1 vierkante meter. Ik ga minimaal voor 2.

Mensen voor eens en altijd alsjeblieft ik wil niet het uitgangspunt bediscussieren

Pas de tabel aan hoe je wil, het gaat om de onderlinge verhouding niet de getallen, lees je m van mijn part zo...

..| 1 kg | 2,5 kg

-----------------------------

1| 2,00 | 2,50

2| 3,00 | 3,75

3| 3,70 | 4,60

4| 6,00 | 7,50

Link naar bericht
Delen op andere sites
Maar dan probeer je dus een zinloze discussie op te zetten ;)

Juist niet want ik zie mensen altijd reageren met de vuistregel en nooit met je konijn heeft zoveel ruimte nodig als het behoefte heeft.

Een nieuweling hoort de 1m2 regel, hierna volgt maar hij heeft een maatje nodig, dus tel maar 2 m2 voor je koppel.

Vandaar dat ik hier wilde aanzwengelen is het wel 2m2 voor een koppel of gaat het naar rato...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap je punt wel, het gaat om de verhoudingen.. Maar ik ben het er niet mee eens als je kijkt in de praktijk hoe groepen reageren op meer of minder ruimte. Je moet dan juist naar verhouding meer rekenen. (Tenzij je voor één konijn 10m² rekent ja dan mag je van mij voor elk konijn dat er bij komt best wat minder rekenen ja.. :P)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan komt het blijkbaar niet helemaal duidelijk over wat je wilde aangeven... Plus dat ik de argumentatie in dit topic het verschil tussen groot en klein echt miste.

Ik weet inmiddels genoeg van die monsters om geen 1 vierkante meter te adviseren voor een konijn. Dat is net zo waardeloos voor zo'n dier als een halve vierkante meter. Het enige voordeel is dat hij een hup meer kan doen, maar nog altijd kan het diertje niet fatsoenlijk zijn poten strekken. Twee vierkante meter vind ik absoluut het minimale en aangezien konijnen minimaal per twee gehouden moeten worden, is het advies voor 1 konijn helemaal nutteloos.

Het is hier een hele tijd geaccepteerd geweest dat de oppervlakte best verspreid mochten worden over meerdere verdiepingen, maar ondertussen komen hier gelukkig ook een aantal op terug. Daar hebben die beestjes ook helemaal niets aan om de pootjes te strekken en fatsoenlijk te kunnen hebben. Plus dat die waardeloze trapjes enorm veel ruimte in nemen, die voor het gemak vaak wel weer meegeteld worden voor het totale oppervlakte.

In mijn ogen is er dus al een verschuiving in het advies bezig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik snap je punt wel, het gaat om de verhoudingen.. Maar ik ben het er niet mee eens als je kijkt in de praktijk hoe groepen reageren op meer of minder ruimte. Je moet dan juist naar verhouding meer rekenen. (Tenzij je voor één konijn 10m² rekent ja dan mag je van mij voor elk konijn dat er bij komt best wat minder rekenen ja.. :P)

Wat versta je onder groepen ik wil ook nergens beweren dat het door te trekken is naar (grote) groepen. Specifiek richt ik me even op een koppel en trio. Vanaf kwartet heb ik eigenlijk al gekozen om rekening te houden met twee koppels.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .