Ga naar inhoud

Konijn valt plots aan

sanne_c

Aanbevolen berichten

Onze ex-ram Bobke is 2 jaar en heeft sinds enkele maanden een maatje, Pippa. Hij is nooit agressief geweest en houdt van geaaid worden. De enige keer dat Bob gebeten heeft, is toen hij pas gecastreerd was, enkele maanden geleden dus.

Nu vandaag heeft hij mij al drie keer aangevallen! Ik snap er niks van! Ik was hem aan het aaien, ik zat op mijn bureaustoel en Bob en Pippa zaten aan mijn voeten, en toen ik mijn hand terug naar hen wou doen, beet hij! Daarna nog eens geprobeerd en opnieuw viel hij mijn arm aan. Dan een tijdje later waren ze in hun kooi gaan zitten en ik was Bob aan het aaien, dan wou ik Pippa aaien (die achter hem zat) en sprong Bob we agressief naar mijn arm en beet keihard door mijn badjas heen.

Waarom is hij plots agressief tegen mij?? Zou het kunnen dat hij kwaad is omdat ik hem de laatste twee weken twee keer per dag moet oppakken (bij zijn nekvel) om zalf op zijn hakjes te smeren? Doe ik hem misschien pijn als ik hem bij zijn nekvel vastneem? Ik ondersteun wel meteen zijn poepje. Of is hij plots jaloers op Pippa? Of is hij ziek? Eten en drinken en rondhossen doet hij nog goed.

Ben echt verdrietig en maak me zorgen :(

aangepast door sanne_c
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn moet je in ieder geval niet oppakken bij het nekvel, want dat doet hem pijn. Konijnen hebben daar geen extra vel omdat ze, anders dan katten bijvoorbeeld, niet door de moeder worden opgepakt in de nek. Je kunt beter een hand achter zijn voorpootjes en een hand onder zijn poep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden!

Dat van die gil zal spijtig genoeg niet helpen, want Bobke is doof.

Bj het nekvel optillen: op het internet en op BunnyBunch vind ik toch dat ze dat voorstellen? Het probleem is dat ik de zalf alleen moet smeren. Als ik hem oppak zoals je voorstelt, begint hij zo hard te stampen en tegen te spartelen, dat ik de zalf er niet op krijg :/. Is bij het nekvel oppakken echt zo erg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

in handdoek rollen schijnt vaak te werken, zelf heb ik het nog nooit geprobeerd dus hoe het het makkelijkst gaat weten anderen misschien. ik denk je konijn op de handdoek zetten en dan de handdoek erom heen rollen, dan kan hij niet zo spartelen met zijn poten. heb je geen mogelijkheid om het met z´n 2e te doen? dat werkt echt veel fijner, kan de 1 vasthouden, de ander smeren.

in de nekvel pakken is absoluut niet fijn voor je konijn, zou proberen dat toch anders te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe de handdoek over het konijn leggen met de kop eronder, bij het oppakken vouw ik de zijkanten van de handoek om het konijn heen. Dan draai je het konijn om, en legt hem als een baby in je linkerarm, met je linkerhand hou je de achterpootjes vast met rechts kun je de zalf aanbrengen.De handdoek over z'n koppie laten liggen, daar wordt hij rustig van.Wel alles wat je nodig hebt van tevoren opengedraait klaarleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de suggesties! Ik ga hem nu nog een dagje met rust laten denk ik en dan morgen terug beginnen met de zalf te smeren. Zal dan proberen met de handdoek-techniek en hopelijk blijft hij dan niet zo boos op mij... :(

Ik vind het toch nog steeds verwarrend dat sommigen zeggen dat bij het nekvel pakken geen probleem is en dat anderen net zeggen dat het echt pijnlijk en gevaarlijk is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, het lijkt me raar dat hij twee jaar lang geen probleem had met hoe ik hem benaderde en nooit beet, en nu plots 4 keer op een dag! Ik wou hem al die keren trouwens niet eens oppakken, ik wilde bv Pippa aaien of iets nemen dat naast hem lag.

Hij kwam overigens gisteren ook nog altijd knuffelen en is zoals altijd met zijn kopje een paar keer op mijn been komen liggen om geaaid te worden.

Het is echt heel vreemd!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .