Spring naar bijdragen
olive

Sociaal maatschappelijk dienstverlener niv 4

Recommended Posts

Hallo allemaa!

Ik zit een beetje met een dillema. Ik wil de opleiding Sociaal maatschappelijk dienstverlener niv4 gaan doen.

Dit wil ik als een BBL opleiding volgen. Dus werken en leren. Dit ziet er helaas niet rooskleurig uit , want geen één bedrijf wil me hiervoor aannemen. Zijn er nog een paar lopend maar als het echt niet gaat lukken moet ik iets anders.

Voor zover ik weet heb ik dan nog 2 opties. fulltime naar school ( wat moeilijk gaat worden want ik moet ook mijn huur etc betalen) of een thuisstudie.

Van thuis studies heb ik gelezen dat bedrijven dit niet erg serieus nemen. Wat ikzelf niet helemaal begrijp want als je de thuis studie heb afgerond laat dit zien dat je veel doorzetting vermogen heb.

Ik wilde vragen of jullie ervaring hebben met thuisstudies en ook over hoe bedrijven hier tegen aan kijken.

En mochten jullie nog meer ideeën/oplossingen hebben over hoe ik op een andere manier deze opleiding kan gaan doen dan hoor ik het graag. ( met in het achterhoofd dat ik me huur ook nog kan betalen)

Groetjes :he:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vriending doet een MBO thuisstudie via de LOI. Zij is nu de moed aan het verliezen omdat niemand haar een stage plek wil aanbieden omdat ze een thuisstudie volgt.. Het LOI ondersteund haar niet in het vinden van een stage plek.

Daarnaast heeft zij sterk het vermoeden dat het LOI ten onrechte een aantal onvoldoendes aan haar uitgedeeld hebben, maar ze mag de testen alleen tegen betaling zien.. Bij het LOI moet je echt voor alles extra betalen..

Mss zijn er na de zomervakantie meer vacatures voor BBL?

Ik bedenk net dat er natuurlijk ook minder dingen te doen zijn in bedrijven ivm de economie.. Dit heeft natuurlijk alles te maken met BBL/stage plekken..

bewerkt door Nicky_the

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik werk in de kinderopvang en daar is inderdaad ook de tendens om meer BOL leerlingen dan BBL leerlingen aan te nemen. Daarnaast werkt de organisatie waar ik voor werk bij voorkeur met een aantal vaste scholen omdat je dan zeker weer wat voor vlees je in de kuip hebt qua studenten en begeleiders.

De reden dat BBLers op dit moment minder gewild zijn is simpelweg vanwege de slechte economie. BBLers krijgen meer uitbetaald maar zijn pas later 100% inzetbaar.. BOLers daarentegen staan altijd boventallig en kosten een stuk minder (of helemaal niks, afhankelijk van je sector/bedrijf).

Ik moet zeggen dat voor zover ik weet wij ook geen mensen aannemen die via thuisstudie dingen leren.. maar dat komt dus ook omdat we met vaste opleiders werken.

Het enige dat ik je kan aanraden is om jezelf zo goed mogelijk te verkopen. Ik geef even wat tips, uit ervaring waar wij op letten bij het aannemen van mensen, misschien heb je er wat aan:

-Zorg voor een uitstekende sollicitatiebrief. GEEN spelfouten en vertel vooral wat JIJ kan bijdragen aan het bedrijf.. niet waarom jij zo hard een plek nodig hebt. Verkoop jezelf zonder arrogant over te komen of te liegen over wat je al kan en weet.

-gebruik een zakelijk klinkend email adres.. dus iets als voornaam.achternaam@gmail.com bijvoorbeeld. Klinkt misschien logisch, maar ik heb zoooo vaak sollicitatiemails gehad van 'sexygurl19@yahoo.com' en 'sweetxbabe@hotmail.com'.. zucht.

-mail/schrijf 1 bedrijf tegelijk. Heb een aantal sollicitaties voorbij zien komen die naar wel 10 bedrijven tegelijk gestuurd was met een hele onpersoonlijke brief. Dat is een enkeltje prullenbak!

-schrijf de brief gericht op dat bedrijf. Pas erg op met het recyclen van brieven, let er op dat je de juiste bedrijfsnamen er in hebt staan. Ik heb wel vaker brieven gehad die nog verwezen naar andere kinderdagverblijven... beetje slordig.

-Ben altijd op tijd. Het klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar je wil niet weten hoe vaak mensen te laat komen, geen beste eerste indruk.

-pas je gekleed voor de functie. Beter overdressed dan underdressed.. gescheurde spijkerbroeken en diepe topjes zijn niet okay.

-als je zenuwachtig bent, benoem het gewoon. Is heel normaal!

-ben voorbereid op vragen... ze kunnen bijvoorbeeld vragen naar de kwaliteiten die je hebt opgeschreven in je CV.. "in je CV staat dat je spontaan ben, leg eens uit hoe jij spontaan bent?".. en "je schrijft dat je enthousiast bent, waar blijkt dat uit?".. en "waarom zouden wij jou aannemen". Oefen het desnoods met iemand.

-Als je wordt afgewezen zonder of met gesprek, vraag om feedback. Vraag of ze tips hebben voor je CV, het gesprek, etcetera. Probeer niet om verantwoording te vragen of in discussie te gaan over de beslissing, maar gebruik de ervaring van de afwijzing om je beter voor te bereiden op je volgende.

Wat ook erg helpt is mensen rechtstreeks benaderen.. zoek via LinkedIn iemand die al de functie heeft die jij graag wilt. Zoek contact, vraag of je wat vragen mag stellen, misschien een keer langkomen. Veel mensen vinden het geweldig leuk om over hun werk te vertellen en vinden het een eer. Als je vervolgens solliciteert bij het bedrijf waar diegene werkt, kan je in je sollicitatiebrief al met namen strooien. "naar aanleiding van een gesprek met (naam persoon) ben ik erg enthousiast geraakt over (naam bedrijf).. etc.

Netwerken is ontzettend goed om te doen, zeker als het lastig is om plek te vinden. Zorg dat je naam bekend wordt. Gebruik dus ook absoluut social media hiervoor!

Oja.. en ga er vanuit dat mensen je googlen. Zorg er dus voor dat je niet te vinden bent via Hyves/Facebook, zeker niet als je toevallig een feestbeest bent dat hier en daar dronken op foto's staat enzo! ;)

(sorry als het hier en daar wat betuttelend klinkt, maar je komt soms echt dingen tegen in de praktijk.. ongelofelijk :D)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ asti Nee hartstikke bedankt helemaal niet betuttelend alle info is welkom!

@ Nicky_the Om na de zomer vakantie op zoek te gaan naar werkplekken word denk ik ook beetje moeilijk, de scholen hier starten in september al met die opleiding. Ga het zeker proberen daar niet van , maar aan de reacties die ik van de bedrijven kreeg ziet ik het somber in. meeste geven ook aan om even terug te komen op asti haar reactie , dat ze wel stages aanbieden maar geen betaalde bbl leerlingen.

wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou een paar maanden/paar jaar wachten en in de tussentijd een andere betaalde baan doen..

Wat mss ook nog een optie is, is om gewoon ergens een baan te zoeken en als je daar een half jaar werkt, vragen of je bij hun BBL mag doen..

Ik ben bang dat je in deze tijden blij moet zijn als je al een baan hebt..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja inderdaad heerlijk die economie he!

Ben alleen bang dat ik tegen die tijd te oud ga worden dat mensen mij nog willen opleiden.

Ik heb trouwens ook helemaal geen diploma alleen vmbo tl en daar heb je niet heel veel aan..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hm juist in een branche waar veel jonge meiden beginnen kan het heel fijn zijn als een ouder iemand begint hoor.. die brengen toch een andere levenservaring mee, los van de vakkennis. Ik zou in ieder geval zorgen dat je in de branche waar je wilt gaan werken al werkzaam bent.. mijn part als secretaresse of als vrijwilligers naast een andere betaalde baan. Het helpt met je werkervaring in een sector, alleen al doordat je bijvoorbeeld helemaal op de hoogte bent van de sociale kaart, het vakjargon kent etcetera.

Niveau vier is trouwens een aardige stap na het vmbo? Gezien je taalniveau moet dat lukken lijkt me, maar waarom geen niveau 3?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
hm juist in een branche waar veel jonge meiden beginnen kan het heel fijn zijn als een ouder iemand begint hoor.. die brengen toch een andere levenservaring mee, los van de vakkennis. Ik zou in ieder geval zorgen dat je in de branche waar je wilt gaan werken al werkzaam bent.. mijn part als secretaresse of als vrijwilligers naast een andere betaalde baan. Het helpt met je werkervaring in een sector, alleen al doordat je bijvoorbeeld helemaal op de hoogte bent van de sociale kaart, het vakjargon kent etcetera.

Niveau vier is trouwens een aardige stap na het vmbo? Gezien je taalniveau moet dat lukken lijkt me, maar waarom geen niveau 3?

Dat was idd ook wat ik bedoelde ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niveau 4 kan je gewoon doen met een vmbo tl diploma en dan als ik in de toekomst misschien nog verder wil leren kan dat gelijk op hbo niveau als ik niv 4 heb. Dusja ik dacht waarom niet niv 4 haha.

Is het dan niet een idee om gewoon te gaan werken( proberen in die branche) en daarnaast een thuisstudie te doen.

Wie weet dat bedrijven tegen die tijd helemaal niet verkeerd tegen een thuisstudie aan kijken.

Je moet ook stage lopen namelijk en je krijgt gewoon een erkend diploma.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niveau 4 kan je gewoon doen met een vmbo tl diploma en dan als ik in de toekomst misschien nog verder wil leren kan dat gelijk op hbo niveau als ik niv 4 heb. Dusja ik dacht waarom niet niv 4 haha.

Is het dan niet een idee om gewoon te gaan werken( proberen in die branche) en daarnaast een thuisstudie te doen.

Wie weet dat bedrijven tegen die tijd helemaal niet verkeerd tegen een thuisstudie aan kijken.

Je moet ook stage lopen namelijk en je krijgt gewoon een erkend diploma.

Mijn vriendin is op exact dezelfde manier begonnen aan de thuisstudie en zij krijgt evengoed geen stage plek (ook niet op haar werk)... Zonder stage krijg je ook geen erkend diploma..

Daarnaast krijg je niet bij alle thuisstudies een ERKEND diploma, maar gewoon een papiertje dat je de cursus met succes hebt afgerond..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou ook gewoon gaan werken.

en dan thuis een opleiding volgen van de LOI

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn vriendin is op exact dezelfde manier begonnen aan de thuisstudie en zij krijgt evengoed geen stage plek (ook niet op haar werk)... Zonder stage krijg je ook geen erkend diploma..

Daarnaast krijg je niet bij alle thuisstudies een ERKEND diploma, maar gewoon een papiertje dat je de cursus met succes hebt afgerond..

Yup, heel goed punt ook, dat moet je echt heeeeel erg goed uitzoeken. Je kan natuurlijk een baantje in die sector zoeken (vrijwillig of niet) en dan dingen als cursussen en workshops enzo volgen, bijvoorbeeld in bepaalde communicatie-methodes of andere dingen die je later ook nodig gaat hebben in je baan. Dan ben je vast bezig met 'CV building' en als de economie dan wat aantrekt of je hebt genoeg gespaard om toch via een BOL opleiding je diploma te behalen heb je alvast een streepje voor op mensen die alleen de opleiding hebben gedaan.

Heb je trouwens al eens bij Capabel gekeken? Die opleidingen zijn maar eenjarig, volgens mij alleen met BBL maar weet ik niet zeker. Wat wij hebben gedaan met twee stagiaires van Capabel is hen wel stage laten lopen, maar officieel op een BOL contract (is goedkoper voor ons) maar in overleg met school (dus geldt als officiele stage). Daar zou je ook eens naar kunnen informeren. Je bent dat dus maximaal een jaar kwijt waarin je in de eerste periode voltijd naar school gaat en in de tweede periode voltijd stage loopt. Het is dus een jaar geen inkomen, maar natuurlijk beter dan vier jaar BOL!

linkje: http://www.capabel.nl/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de zorg zijn ze vaak wel op zoek naar mensen. Weet dat vooral van de gehandicaptenzorg. vaak kun je daar al in een flexpool beginnen om te kijken of het wat voor je is.

Maar ik weet niet of dat je aanspreekt? wat soms ook helpt is even bellen als er een vacature is en dan gericht vragen stellen. word je onthouden:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de zorg zijn ze vaak wel op zoek naar mensen. Weet dat vooral van de gehandicaptenzorg. vaak kun je daar al in een flexpool beginnen om te kijken of het wat voor je is.

Maar ik weet niet of dat je aanspreekt? wat soms ook helpt is even bellen als er een vacature is en dan gericht vragen stellen. word je onthouden:)

Er is momenteel een verschuiving gaande naar de zorg. Er zijn zelfs heel veel mensen die zich om laten scholen omdat ze in de zorg meer zekerheid verwachten te hebben qua baan omdat zorg altijd nodig zal zijn..

Daarnaast hebben ze ook in de zorg te maken met bezuinigingen.

Een baan in de zorg zal dus ook stees moeilijker gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar ben ik niet van de op de hoogte, maar zie zeker nog regelmatig vacatures voorbij komen bij de zorginstellingen voor mensen met een beperking.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mss is dat dan anders in mijn regio? Geen idee, maar hier speelt dat wel heel erg.. Hier is het steeds moeilijker om een baan in de (gehandicapten) zorg te vinden.

Verzorging kun je overigens ook niet zonder diploma doen..

En we wijken weer af van het topic ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet wel dat het voor HBO'ers moeilijker is.. maar goed ben niet op de hoogte van alle ins en outs.

Ga zelf in september weer studeren, fulltime.. en ja dat is duur, maar deze studie kan niet in deeltijd of duaal. dus dan maar weer hard aan de bak! maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is voor iedereen.

Ik hoop dat je alsnog word aangenomen, of iets anders vind waar je je ei in kwijt kunt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ze vragen mensen in de zorg, maar mij lijkt dat ze dus gediplomeerden zoeken... niet mensen die extra kosten, nog niks weten en veel begeleiding nodig hebben. Difference there ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verzorging kun je overigens ook niet zonder diploma doen..

Precies :) Naja.. wel vrijwilligerswerk bij vakantiekampen enzo.. maar daar gaat het geloof ik hier niet om? Wel goed overigens weer met het oog op CV building ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag op het moment is dusdanig hoog in de randstad dat er bij ons in het verpleeghuis, zeker via het uitzendbureau, heel veel mensen zonder diploma aan het bed staan. Helaas tot frustratie van het vaste personeel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe oud je bent, dus 't kan zijn dat mijn ideeën zo niet kloppen hoor;) maar ik ga toch maar even mijn gedachten uiten.

Ikzelf snap wat je meemaakt, hoewel ik (nog) niet helemaal in hetzelfde parket zit. (daarmee bedoel ik trouwens niet dat anderen dit niet snappen hoor;)) Ik ben zelf niv4 studente bij een opleiding met leren en stage, ik moet nog een aantal maanden en ik krijg studiefinanciering. Ik kan me voorstellen dat je hier misschien geen recht meer op hebt. Ik heb ook mijn huur te betalen en op dit moment lukt dat nog, maar als ik straks afgestudeerd ben, en ik heb nog niet direct werk, tsja. dan weet ik eerlijk gezegd ook nog niet wat ik ga doen. Mijn ouders en docent zeiden; ga langs het CWI/UWV en vraag een uitkering aan. Ik weet niet of dit van toepassing is op jou, maar je zou altijd eens binnen kunnen stappen en een gesprek aan gaan voor meer informatie. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid mensen dit in dit parket zitten zomaar aan hun lot overlaten, hier moet iets voor te vinden zijn. :)Ik heb ook gehoord dat je in die tijd nog twee maanden ofzo moet wachten op je uitkering, of zelfs lager. dit is niet erg handig, maar tegen die tijd ga ik zelf wel meer info aanvragen, en dit kan jij natuurlijk ook doen. Verder zou ik zelf (ja sorry, 't is echt puur vanuit mijn oogpunt:$ ik bedoel het niet egoistisch ofzo hoor!) niet zo snel een nieuwe opleiding gaan doen als je niet zeker bent van een vast inkomen. maar ik begrijp ook wel dat het lastig is om met een VMBO-diploma geschikt werk te vinden. (ik weet niet of je nu werk hebt) Mijn zus zei altijd dat ze echt alleen in de journalistiek zou gaan werken (die opleiding deed ze), anders niet. maar ze is wel aan de slag gegaan bij een bakkerij, om haar vaste lasten te betalen. (en die woont nu samen met de bakker, haha) dus je zou ook nog kunnen proberen om toch tijdelijk een andere baan te zoeken, door uitzendbureaus langs te gaan, flyers op winkels in de stad, internet etc. en vanuit daar zou ik dan doorsparen en verder solliciteren, om er een thuisstudie of avondstudie naast te kunnen doen. Het vergt wat tijd, maar dan heb je wel wat..

sorry voor het wat warrige verhaal, maar ik hoop dat er toch iets tussen zit waar je iets aan hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag op het moment is dusdanig hoog in de randstad dat er bij ons in het verpleeghuis, zeker via het uitzendbureau, heel veel mensen zonder diploma aan het bed staan. Helaas tot frustratie van het vaste personeel.

Damn serieus? En dat mag van de inspectie? Ik werk in dezelfde regio in de kinderopvang en daar zijn we echt met handen en voeten gebonden aan regels. Zelfs mensen met een universitaire opleiding pedagogiek of (kinder)psychologie mogen niet meer op kinderdagverblijven werken omdat ze volgens de inspectie niet 'praktisch' genoeg zijn (zit een kern van waarheid in, maar het is natuurlijk van de zotte om mensen met dat niveau te dwingen een mbo papiertje te halen. Lang leve het EVC wat dat betreft, maar het blijft belachelijk.. doe dan een cursusje flesje maken en luiers verschonen, pedagogisch inhoudelijk zit het echt wel goed... grmbl.. )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor het mee denken!

Ik ben op dit moment net werkloos geworden..

Dus werk moet ik toch zoeken.

Maar om wat Nicky_the zegt, ga ik morgen even alle bekende instanties bellen om ze zelf maar gewoon te vragen hoe hun tegen een thuis studie aankijken. Dan weet ik wat ik kan verwachten.

Ik wil graag mensen helpen. Maar om dit in de zorg te doen (mensen wassen etc) zie ik niet zitten :)

@kellydia Kreeg jij gewoon de aanvullende studiefinaciering of had je hier nog een studielening bij?

En werkte je dan ook nog naast je opleiding? sorry voor de vragen ;p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .