Ga naar inhoud

Nijntje wordt binnenkort gecastreerd


kellydia

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ga vanmiddag langs de dierenarts om te praten over de castratie van mijn nijntje.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, of die ik écht even moet navragen?

Ik ben hier volkomen nieuw mee namelijk. Tips voor na de castratie zijn ook heel erg welkom.

Ik heb ook een vervoersprobleem. De dierenwinkel zit praktisch om de hoek, echt maar een paar meter ofzo, maar nijntje heeft een gloeiende hekel aan de vervoersmand. Hij bokt tegen het dingen op en sloopt het hekje er zo uit. Weet iemand hoe ik hem nog meer kan vervoeren? Vasthouden en dragen lukt ook niet, dan wordt hij helemaal wild en heb ik geen grip meer op hem..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je een plastic reiskooitje kopen, zijn rond de 12EUR... Die kan aan de bovenkant open maar daar kan hij denk ik weinig aan slopen... :)

Zorg dat hij iniedergeval na de castratie de zelfde dag nog eet en drinkt.

Mijn nijn wilde alleen maar andijvie eten de eerste dag, gewoon geven dus..

Hij gaat vanzelf weer z'n normale eten erbij eten.

Wij hebben eerst handdoeken in de kooi gelegd, z'n plak eruit gehaald maar hij wilde hele tijd kijken dus hebben we hem teruggezet savonds en toen ging hij daar gelijk op, hij haalde daarna ook zelf de handdoeken weg omdat hij zijn normale bodembeddeking weer wilde.

Omdat hooi en stro in de wond kan prikken maar als hij het zelf wil vooral hem volgen de mijne liep de dag erna alweer te rennen en te springen daar was geen houden aan, wij dachten de wond zal wel uitgescheurd zijn maar bij de DA was alles mooi genezen :)

Voorderest lekker thuis blijven bij je beestje eerste uurtjes ze zijn vaak heel zielig net uit narcose :)

Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor vervoersmand heb je nu? En misschien van te voren in het verblijf zetten, zodat hij positieve ervaringen ermee kan opbouwen? Werkt hier heel erg goed. Vervoersmandje is nu gewoon een schuilplekje.

Bij een goede, degelijke kattenrreisgeval, kan dat deurtje er toch niet zomaar uit? En het moet maar even, jij brengt je dier ook niet voor de fun naar de dierenarts ;)

Een konijn mag absoluut niet nuchter zijn, wanneer een dierenarts die onzin vertelt, zou ik heel gauw een andere zoeken. Verder een veilige narcose, bijv. gasnarcose of narcose via de oorvene. En ze moeten inderdaad binnen 12 uur na de laatste maaltijd echt weer eten, in verband met het stil vallen van de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de kattenreismand meegekregen van het meisje waar nijntje vandaan komt. zo'n blauwwitte bak, met tralies aan de voorkant. De schuifjes daarvan zijn een beetje gammel, waardoor hij makkelijk los te wrikken is. Het hoeft inderdaad maar even, maar voor heel even is het wel heel veel gedoe om nijn erin te krijgen.. Ik heb de mand nu in de ren staan, maar dan zonder de bovenkant. zo is het gewoon een bakje met een dekentje erin. Op dit moment is nijntje hem aan het onderzoeken. Als hij regelmatig erop ligt te luieren ga ik hetzelfde proberen maar dan met de kap er naast. en als volgende stap met de kap erop.

Kun je me misschien een voorbeeld geven van die 12 euro bak die jij bedoelt? want een open bovenkant vind ik ook vrij riskant.. tenminste, zo klinkt het.

Ik heb folders meegekregen, maar daar staat weinig nieuws in, aan dit forum heb ik veel meer:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker niet investeren in iets dat alleen maar van boven open kan, want dat is voor een konijn natuurlijk doodeng. Dan zou ik eerder investeren in een goede (katten)reismand, dat niet gammel is. Mijn reismand, waar mijn beide dwergen in passen, heeft maar 10 euro gekost.

Ik zou gewoon proberen met de kap erop, want dat is hoe hij er aan moet wennen ten slotte. Je kunt iets lekkers achterin leggen, dan durven ze vaak ineens iets meer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de kattenreismand meegekregen van het meisje waar nijntje vandaan komt. zo'n blauwwitte bak, met tralies aan de voorkant. De schuifjes daarvan zijn een beetje gammel, waardoor hij makkelijk los te wrikken is. Het hoeft inderdaad maar even, maar voor heel even is het wel heel veel gedoe om nijn erin te krijgen.. Ik heb de mand nu in de ren staan, maar dan zonder de bovenkant. zo is het gewoon een bakje met een dekentje erin. Op dit moment is nijntje hem aan het onderzoeken. Als hij regelmatig erop ligt te luieren ga ik hetzelfde proberen maar dan met de kap er naast. en als volgende stap met de kap erop.

Kun je me misschien een voorbeeld geven van die 12 euro bak die jij bedoelt? want een open bovenkant vind ik ook vrij riskant.. tenminste, zo klinkt het.

Ik heb folders meegekregen, maar daar staat weinig nieuws in, aan dit forum heb ik veel meer:)

Deze bedoel ik, mijn konijnen gaan er gewoon zelf in als ik ze los laat en deze open op de grond zet, dus ze vinden het niet eng ofzo :)

http://www.google.nl/imgres?q=reismand+konijn&um=1&hl=nl&sa=N&biw=1213&bih=771&tbm=isch&tbnid=XMacCxrfWq-BvM:&imgrefurl=http://dieren.marktplaats.nl/knaagdieren-en-konijnen-toebehoren/570574364-reismand-transportbox.html&docid=WSlPzOr-EuHv-M&itg=1&imgurl=http://i.marktplaats.com/00/s/NTAwWDY2Nw%253D%253D/%2524(KGrHqR,!l4E-ep,cf6)BP4DN9MQ9w~~60_85.JPG&w=667&h=500&ei=zrIHUJnBFs60hAewtYjdAw&zoom=1

Je hebt ze ook in verschillende maten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

da's inderdaad ook een goeie!

dankjewel ^^

Nijntje gaat nu wel regelmatig in de bak van de kattenmand zitten, dus ik ga vandaag de bovenkant erop zetten. Als nijntje hier goed aan gewend is, maak ik direct een afspraak voor castratie, dan is hij er ook zo snel mogelijk weer vanaf :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de afspraak staat! Nijntje is nog niet helemaal gewend aan de kattenreismand, maar dit komt gauw genoeg denk ik. Over precies een week is het zo ver. Ik was eerst bij een andere dierenarts geweest, maar die vond ik te duur. Ik had bij deze praktijk een veel beter gevoel ook. ze werken met gasnarcose en een injectie, en maken hem ook weer goed wakker. :) (wel zo handig, hihi) Het kost me 50 euro, en 60 als er pijnstillers en dwangvoer bij komen. Ze vertelde me wel dat een konijntje van deze leeftijd (3jr) misschien wat moeite zal hebben met herstellen, dus ik reken alvast op die 60 euro. Toch valt het me reuze mee. Ik hoop dat dit ook zal gelden voor Nijntje :) Ik vind het best spannend hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag nijntje naar de dierenarts gebracht, over ongeveer drie kwartier zal hij gecastreerd worden! rond 1 uur moest ik even bellen, maar t kon ook dat ze me voor die tijd even een smsje stuurde om te laten weten hoe t ging. :)

ben benieuwd hoe dit allemaal loopt, is 't voor t eerst dat ik dit meemaak..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt niet uit of het de eerste keer is of niet, blijft altijd spannend.

Laten we hopen dat je ex-kereltje weer snel boven Jan is.

enne...ik heb de vervoersmand altijd gewoon in de kamer staan met een handdoekje er in, en het deurtje eruit. Doerakje gebruikt hem regelmatig om gewoon in te liggen. Als ik hem moet vervoeren (ook al is het de tuin in), dan doe ik dat express in de vervoersbak zodat hij het ding ook met positieve dingen associeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nijntje zit net weer in zijn kooi. hij ging gelijk op een hoopje hooi zitten, wat me een beetje vreemd leek. maar goed. ik heb er dus hooi, een bakje eten en een flesje water bij, ik ga er ook nog een bakje water bij zetten. ook heeft nijntje wat sla gekregen en hij is nu heel voorzichtig aan het eten. da's al een goed teken! :) Bij de dierenarts hebben ze m ook vast wat gegeven en dat ging ook prima. heel fijn! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij om te lezen dat het goed gaat met Nijntje! ^^ Wat grappig dat hij op het hooi ging zitten! Dat deed Bobo vrijdag ook! :P Ik had bij hem geen kruikje gelegd maar het was vrijdag en het weekend dan ook heel warm. Ik vind het vandaag wel aan de frisse kant, dus dat weet ik niet. Even kijken hoe hij volet inderdaad. Beterschap met Nijntje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nijntje is inmiddels al een stukje actiever, zodra hij zag dat ik sla pakte, kwam hij al wat meer naar me toe. en hij beweegt weer wat meer:) de oortjes staan wel steeds recht omhoog. heeft dit een betekenis? ik las er laatst iets over in een ander topic, maar ik weet niet meer waar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit vind ik een beetje vreemd. In dat andere topic staat dit:

Situatie 1: de ooropeningen staan zijwaarts

de oren omhoog of een beetje naar achteren

Betekenis: Ik zou maar uitkijken als ik jou was!

Situatie 2: de ooropeningen staan naar achteren

de oren staan recht omhoog

Betekenis: Vooral zo doorgaan en ik heb geen controle meer over mezelf!

Situatie 3: de ooropeningen staan naar achteren en naar beneden

de oren liggen plat tegen de rug

Betekenis: Dat is de druppel! Dit wordt happen!!!

Op dit moment is het steeds situatie 1, maar ik mag nijntje prima aanraken hoor. geen problemen mee.

Bij situatie 3 staat: de oren liggen plat tegen de rug. dit heeft nijntje heel vaak, maar nijntje is dan juist heel lief en hapt nooit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb een hangoortje....dus zowiezo hele platte oren maar dan niet plat op de rug.:mdr:

Als nijn zijn oortjes recht heeft staan wil dat niet direct zeggen dat hij boos is. De rest van de lichaamstaal zegt natuurlijk ook wat.

Jij kent je nijn het beste. Hij is waarschijnlijk nog wel wat wantrouwig...zou jij toch ook zijn.

De persoon die je normaal vertrouwt stopt je in een mandje, laat je ergens achter, mensen die allemaal enge dingen doen en dan val je in slaap. Als je wakker wordt voel je je iets pijnlijk en misselijk, maar je geliefde baas is er niet, wel die vreemde mensen. Dan komt baasje weer halen in dat kleine mandje.

Nee, jij zou ook niet van blijdschap heen en weer springen.

Komt wel goed hoor. Veel knuffelen en geduld. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .