Ga naar inhoud

Konijnenmusli??


nijntjes_gemma

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen

Ik heb een artikel uitgeprint van internet over dikke buikenziekte! Hieronder de link:

http://edepot.wur.nl/132918 (Ik hoop dat ik deze link mag plaatsen)

Er word uitgelegd hoe je het tegen kunt gaan en hoe je het kunt voorkomen. Het is trouwens best een interessant

stuk om te lezen.

Maar er staat dus in dat ze hun konijnen konijnenmusli geven! Maar heeft iemand hier ervaring mee?

En naar mijn weten was het niet goed voor konijnen toch? Of telt dit alleen bij gemengd voer?

En mocht het wel goed zijn waar kun je dit kopen dan?

Alvast bedankt

Groetjes gemma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik is er. Maar ben geen expert alleen voorstander.

Ik ken het artikel en de man ;-)

Zeker een goed artikel, kan de link gelijk op een andere topic droppen.

Wetenschap staat alleen niet stil maar vooral ook meningen kunnen verschillen, heeft met verschillende bronnen te maken.

Ik ben er namelijk van overtuigt door gesprekken met andere en ervaring dat het niet het eiwit is maar het zetmeel wat problemen veroorzaakt. Klopt ook niet helemaal wat ik zeg want er speelt nog iets veel belangrijkers mee in het voorkomen van spijsverteringsziekte's. Dit artikel bevat een gedeelte symptoom bestrijding, zoals het toevoegen van chloor of (appel)azijn in het water en preventief Bacivet (antibiotica) Ik ga uit van het natuurlijke konijn en persoonlijk houd ik hier niet van. Voorkomen is beter dan genezen. We (de sportfokkers) moeten niet willen om dieren te fokken met een zwakke gezondheid.

Het artikel begint dat het konijn een planteneter is, ik verschil door andere bronnen van mening, een konijn is een bladeter. Lijkt een klein verschil maar dat is het niet. Blad, twijgen, takken en wortelen bevatten en veel groter deel aan de onverteerbare vezel, de zogenaamde ligninecellulose.

Ben je lid van de KLN? Dan heb je het Kleindierenmagzine waar een artikel van mijn staat over ligninecellulose en waarom dat belangrijk is. De link is al bij de WUR te zien maar nog niet te downloaden. Das jammer want ik tik nu dubbel.

Ik heb 2 jaar ernstige problemen met DBZ gehad na een aankoop uit het buitenland. En ik ook, appelazijn en Bacivet. Tot in het 2e jaar ik mijzelf voor gek verklaarde en dacht waar ben ik mee bezig. Gaan studeren en uiteindelijk nog meer ruw vezel gegeven en gestart met takken en bladeren. Een voedster die 2 maal een nest had verloren door DBZ voede nu een gezond nest op. Ik was hierdoor echt overtuigt en heb de verandering doorgezet en (afkloppen) geen DBZ meer gehad!

In het kort (mocht je wel lid zijn) de ruw vezel is essentieel voor de vorming van de blinde darm. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoont bij verschillende diersoorten (kip, varken, koe, konijn) dat dieren die veel LC krijgen een grotere en beter werkende blindedarm hebben (of pens maag etc). de LC moet in de juiste verhouding staan met cellulose in de meest gunstige grootte van de vezeldeeltjes.

Een normaal maar groot ontwikkelde blinde darm kan voorzien in een juiste samenstelling van bacteriën, de voeding juist verteren en de gevraagde lichaamsenergie leveren. Mocht er veel van een lichaam gevraagd worden of een foute bacterie binnen komen of de overhand krijgen dan is het lichaam door de mooie blinde darm in staat om werstand te geven.

Ik (mijn mening) denk dus dat je DBZ kan voorkomen door een juiste voeding, met name in de jeugd. Ik voer zodra de oogjes open gaan hooi en compactgras langs en in het nest. Voerbak staat hoog, takken bladeren etc. Vergeet niet alle dieren zitten op stro, hier eten ze veel van. Buiten gewoon belangrijk voor de blinde darm! Stro, het goud voor opgroeiende jongen.

Konijnenmuesli met vitamine c is denk ik van Havens. Heb ik ook voor de Caafs nu voor het eerst, analyse valt mij tegen. Zelf geef ik Pavo, ik geef je achter de schermen een link van mijn website, ik heb dan nm uitgewerkt. Is wat overzichterlijker. Ik mag mijzelf natuurlijk niet linken :P

Wat ik nog wilde zeggen is dat eiwit voor jouw langharige dieren belangrijk is. Voor Angora heb je aangepaste voeding met verhoogd eiwit puur om het dier de voeding te geven voor de ontwikkeling van de pels.

Ik zal de verschillen van de konijnen muesli en paarden muesli voor je uitwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergeet iets heul belangrijks (Koekwaus die ik ben). Wilde konijnen eten vrijwel de hele dag door, een gedomecticeerd konijn wil exact het zelfde en heeft ook die behoefte. Het maag-darmstelsel is ontworpen voor veel of vaak eten, de boel moet gevuld blijven, de fabriek aan de gang blijven.

Dus naast de LC is ook het aanbod belangrijk. Dus altijd hooi en stro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Meloen

Bedankt voor het hele verhaal!

Dus als ik het goed begrijp is het niet verstandig preventief te behandelen?

Ik geef mijn dieren nu havens m5 en Pavo kruidenmusli natures best!

Maar ik ben bang dat ik mijn dieren te veel brokken geef kan dit? Ze krijgen 30 gram voer per dag.

Ze krijgen hier wel onbeperkt hooi uit de hooiruif en elke avond een beetje groente. Maar zoals jij die takken geeft

dat durf ik niet te doen ik vind dat zo eng en ben bang dat mijn dieren hier ziek van worden?

Die DBZ is echt een rot ziekte! ik geef ze altijd bacivet in hun water en cisarel drops in hun mondje tot nu toe heb ik ze ervanaf kunnen helpen maar hoe lang nog dus ik hoop echt op goede tips (die je al gaf) om die rottige DBZ tegen te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je het artikel, dacht in juni. Wij voeren het zelfde.

Weet je het is niet wat ik verstandig vind, dit is mijn ding, jij moet je eigen mening vormen en misschien nog verder ontdekken.

Ik vind preventief gewoon slecht. Mijn kinderen krijgen in de herfst ook niet preventief een anti biotica kuur, zou toch raar zijn.

Vanaf hier kan ik niet inschatten of je weinig of te veel voert, dat moet je voelen aan je konijn (ga denken als een sportfokker) 30 gram lijkt mij vrij normaal voor hun gewicht. Je wilt geen dieren fokken die ziek zijn of worden, niet in het belang van de generaties die nog komen dus voor het ras. Laat staan voor jezelf want het is goed klote als je het meemaakt.

Geen idee gehakseld stro, heb ik nooit, eten ze daarvan? Ik heb jaja had je niet verwacht teddy's, en zitten op stro.

Konijn is gemaakt voor takken dus je kan weinig verkeer doen, geloof me ze zijn je dankbaar.

Even uitzoeken welke mogen en waar je kan snoeien. Begin met wilg, veilig, gezond en makkelijk te verkrijgen. Incl blad graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt wat betreft het preventief behandelen! Maar in havens m5 zit toch ook coccidiostatica is dit ook niet iets preventiefs? en ik denk inderdaad dat mijn dieren genoeg voer krijgen en niet te veel ik kijk per konijn! ik heb zoon blikje tomatenpuree voor de maat! ik geef ze altijd 1 blikje eerst hebben ze dit de volgende dag op krijgen ze een kwart erbij hebben ze het niet op gaat er een kwart af dus dan lijkt me dat wel goed toch?

Ja daar eten ze van het is versnipperd stro! Ik zal voor de wintermaanden weer gewoon stro aanschaffen en het nog een keer proberen.

Nee ik had zeker niet verwacht dat je teddy dwergjes zou hebben! Heb je deze gewoon voor de lol of?

Ik ga eerst uitzoeken hoe een wilg eruit ziet! eb weleens in dierwinkels gezien maar dat zijn kleine takjes zonder bladeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik ze wilgentakken gegeven dat was heel lang zoeken maar heb de goede ze gingen er ook meteen aan knabbelen heel leuk om te zien. Maar nou was ik vandaag bij de winkel waar ik altijd mijn voer haal en had het met hun over de musli in mijn musli zit ook biks nou hoorde ik dat hier allemaal afval stoffen in zitten kan dit ook niet DBZ veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .