Ga naar inhoud

Plotseling ruzie / ten einde raad..


pxsy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb al een aantal weken/maanden een (ik dacht gelukkig) koppeltje.

Jill uit de dieren winkel en Jip uit de opvang.

Maar sinds gister wordt er alleen nog maar uit gedaagd en gevochten.

Mijn vriend en ik zijn een beetje over stuur en weten niet goed meer wat we hier aan moeten doen.

Vanochtend was het heel erg, ik wilde ze uit elkaar halen maar toen hing Jill met haar tanden aan mijn hand.

Dus naar de dokter geweest en heel gedoe.. heeft hier verder weinig mee te maken.

Maar we zijn nu een beetje ten einde raad.. het is al 2 dagen alleen maar ruzie, vliegende haren, wondjes en dergelijke. We hebben niet echt (of echt niet) de ruimte om 2 konijnen apart te houden. maar ze kunnen ook echt niet meer bij elkaar.

wat moeten of kunnen we nu doen? want anders zal ik er een weg moeten doen en dat lijkt me heel treurig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een ex-ram en een voedster.

Ze hebben een kooi van bijna 2m2 en daarnaast een constante ruimte van zon 4 a 5m2. dus bij elkaar +/- 6m2.

de ram is ongeveer 1 jaar en de voedster een maand of 8/9.

Ik vind het best eng, want het is niet een beetje jagen of wat dan ook. Het is echt vechten, tot bloedens aan toe (van mij en de konijnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk niet het idee dat het heel erg aan de voedster ligt. Ze rijd af en toe wel en ik merk wat hormonaal gedrag.

Maar de voedster is de gene met de wondjes e.d. en ik zie de ram ook steeds uitdagend gedrag vertonen en beginnen met uithalen enzo. maarja om echt goed te zeggen waar het aan ligt kan ik niet. ik weet alleen dat ze niet zomaar meer samen kunnen.

ik zal straks in ieder geval de opvang even bellen of mailen, bedankt voor het advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de opvang gebeld, en die raadde mij aan om Jill te laten helpen zodat de hormonen minder zoude worden. Daarna kon ik proberen opnieuw te koppelen. Mocht dat nog steeds niet lukken kon ik de ram (Jip) omruilen voor een ander rammetje, maar dat wil ik het liefst natuurlijk niet :( Ben wel wat gehecht geraakt aan Jip. dus ik hoop dat de sterilisatie/castratie voor Jill helpt. Al vind ik het wel erg eng dat ze dan onder het mes moet enzo:(

Ook is de situatie die ik nu heb niet ideaal, de konijnen kunnen maar op 1 kamer in het huis (de konijnen kamer) waar ze normaal met zn twee zitten. Ik heb er nu helaas een moeten opsluiten in het hok, en de ander heeft dus de kamer.

Mijn gevoel vind dat natuurlijk weer super zielig :(

Al met al een mooie rot situatie!

Maar bedankt voor het advies allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de opvang gebeld, en die raadde mij aan om Jill te laten helpen zodat de hormonen minder zoude worden. Daarna kon ik proberen opnieuw te koppelen. Mocht dat nog steeds niet lukken kon ik de ram (Jip) omruilen voor een ander rammetje, maar dat wil ik het liefst natuurlijk niet :( Ben wel wat gehecht geraakt aan Jip. dus ik hoop dat de sterilisatie/castratie voor Jill helpt. Al vind ik het wel erg eng dat ze dan onder het mes moet enzo:(

Ook is de situatie die ik nu heb niet ideaal, de konijnen kunnen maar op 1 kamer in het huis (de konijnen kamer) waar ze normaal met zn twee zitten. Ik heb er nu helaas een moeten opsluiten in het hok, en de ander heeft dus de kamer.

Mijn gevoel vind dat natuurlijk weer super zielig :(

Al met al een mooie rot situatie!

Maar bedankt voor het advies allemaal!

Ik zit nu al zes weken met dezelfde rotsituatie. Maar ik heb gelukkig iets meer ruimte dus eentje boven en een beneden. Kun je ze niet om de beurt in het hok doen? Maar vervelend ik weet hoe je je voelt je denkt leuk twee nijnen en dan heb je dit. Ik heb onze voedster 3,5 week terug laten helpen en moet nog 2,5 week wachten om weer proberen te koppelen. Ik hoop zo dat het lukt want ik kan haar nu helemaal niet meer naar het asiel terugbrengen.

Ik hoop voor je dat de castratie helpt en dat het helemaal goed gaat komen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties,

Wat vervelend dat er mensen met een zelfde situatie zitten. Echt balen. Je denkt inderdaad dat alles leuk gaat en dan opeens boem!

Ik ga maandag bellen voor een afspraak bij de dierenarts. Dus daarna hopen op het beste.

Ik heb nu een kooi kunnen lenen van een meisje hier in de straat die ook konijnen heeft dus ze lopen nu omstebeurt los in de kamer en zitten in aparte kooien.

Niet ideaal maar voor nu even een aardige oplossing!

@kaatje_39 ik hoop dat we beide een goede afloop hebben.. Want dit is natuurlijk niet zo fijn.

Dus jij ook succes en sterkte nog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dank je ik ben blij dat je het zo voorlopig kunt oplossen. Wat een gestress hè? Ik ben ook zo bang om ze weer te koppelen bij mij waren er dus wel flinke verwondingen: scheur in oor en hap in neus. Ik hoop echt dat het aan de hormonen heeft gelegen of het is gewoon een heks :mdr: gaat vast goedkomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend bracht ik op advies van vele mijn konijn naar de Da om haar te laten steriliseren.

Een half uurtje later werd ik gebeld, dat mijn voedster geen voedster was maar een rammetje.

Dit terwijl er hiervoor meerdere malen is gekeken en toen echt duidelijk was dat het een voedster was.

nu is er dus een castratie van gemaakt.

Het is erg jammer dat ik Jip nu terug moet doen naar de opvang, omdat ik al best aan hem gehecht was geraakt.. het is zon lief beestje.

Maar er komt gelukkig een mooie en lieve voedster voor in de plaats die ook al is uitgekozen.

over twee weken kunnen we Jip dus omruilen bij de opvang voor een voedster, ik hoop dat dan alle problemen zijn opgelost.

Het verklaard namelijk wel een hoop dat Jill een ram is en geen voedster. we hebben 3 koppelingen gedaan enzo en alles ging steeds mis. nu is duidelijk waarom en hebben Jip en Jill (misschien een andere naam verzinnen voor Jill..) het nog vrij lang met elkaar uit gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje...

Toen ik net je topic begon te lezen, gingen bij het woord 'dierenwinkel' alarmbellen rinkelen...

Verderop schrijf je het al..Je voedster is verkeerd beoordeeld en een ram !

Hiermee de verklaring van het hele verhaal.....

Je bent, zo te lezen misschien meer gehecht aan Jip dan aan Jill ?

Is het een idee om de dierenwinkel te bellen met het verhaal van hun verkeerde oordeel en Jill terug te brengen ?

Nadeel hiervan is wel dat Jip terugbrengen naar de opvang, voor Jip zelf wellicht een positiever toekomstbeeld geeft, dan Jill terugbrengen naar de dierenwinkel: onverkoopbaar, dus naar een opkoper - dierentuinvoer of broodfok..

Op is het fijn te ontdekken dat de ruzie een oorzaak heeft buiten jullie of de konijnen om, maar het brengt wel weer meteen een nieuwe vervelende situatie met zich mee zeg !

Sterkte met jullie keuze !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jill was ons eerste konijntje. Nog niet verl verstand van en daarom van de dierenwinkel.

Na hier veel te hebben gelezen dus ontdekt dat het niet zo handig was en ze/hij een vriendje nodig had. Daarom naar de opvang gegaan, heleboel gedoe nog aan vooraf maar uit eindelijk Jip gevonden voor Jill.

Dat ging dus 4 maand goed en toen gebeurde dit.

Ik hou Jill zelf ik heb haar oke nu hem.. Het langst, mijn eerste konijntje en ik doe hem niet weg.

Aan Jip ben ik ook gehecht maar hij is hier nu 4 maanden ofzo en heeft een goede toekomst als hij via de opvang weer word geplaatst.

Nu twee weken wachten en de nieuwe voedster halen.

Hopelijk gaat dan alles eindelijk een keer goed :)

Bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn zeg, ik had je destijds voor je nieuwe post nog willen waarschuwen van check het nog is, kon wel is een ram zijn.. maar omdat je sterilisatie al op het programma had etc. dacht ik van naah komt wel goed.

Had ik nu misschien toch maar gepost.. maar ja uiteindelijk kwam je dan ook op deze uitkomst.

Heel vervelend, maar gelukkig dat je weet waarom het is.. Ik vind heel goed dat Jill verder lekker mag blijven, nu nog een leuk vriendINNETJE straks haha :) Komt helemaal met beide hupsels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa, het was 2 keer eerder gecheckt maar dan misschien toch nog te vroeg voor echte duidelijkheid (in ieder geval voor de gene bij de da die het heeft gecheckt) dus ik was er eigenlijk blindelings vanuit gegaan dat het een voedster was.

Ik ben eigenlijk wel opgelucht, er zijn hier al zo veel dingen mis gegaan dat ik het hele konijnen houden al een stuk minder leuk begon te vinden. maar dit verklaard een hele hoop dus dat geeft weer wat rust in mijn hoofd.

Jill mag natuurlijk lekker blijven, het is in eerste instantie een stomme fout van de dierenwinkel. maar je gaat je wel hechten aan zon beestje dus die blijft lekker hier.

Alleen Jip zal helaas het veld moeten ruimen voor een vrouwtje. Dat vind ik heel jammer want Jip is een schatje, maar ik weet dat hij via de opvang weer een mooi huisje zal vinden dus dat stelt erg gerust.

Ook is het leuk om er naar uit te kijken dat er straks eindelijk een vrouwtje komt voor Jill en ik een ander konijn weer een fijn huisje kan bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer twee rammen uit een dierenwinkel gehaald en toen bleek dat het niet goed ging ( leek dat ik was ) heb ik er twee voedsters bij gehaald en een groepskoppeling gedaan. ik had toch de ruimte.

Nu weet ik niet wat jouw ruimte is, maar een groep konijnen is zo leuk. Een koppeling naar 6 is niet gelukt, maar wie weet in de toekomst.

Succes met het maken van een moeilijke keuze. denk er rustig over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste koppel was ook van de dierenwinkel. een mannetje en een vrouwtje... Alles ging goed, en toen moest ik ze splitsen omdat ze bijna geslachtsrijp waren. Rammetje gecastreerd en na een poosje opnieuw gekoppeld. Alleen ging het koppelen niet meer... Bij een controle van de 2 konijntjes op wondjes ontdekte ik bij de voedster echter een mooi stel ballen.

2de konijntje dan ook maar gecastreerd, en na enkele weken gesplitst te zijn hebben we bij de opvang 2 dames uitgezocht, en daar hebben ze de konijntjes gekoppeld in een groep van 4. De rammen konden tijdens het splitsen elkaar wel niet zien, en het was de bedoeling dat ze elkaar ook niet konden ruiken, dit om elkaar zo veel mogelijk te 'vergeten'

Als je de ruimte hebt en er de moed voor hebt, is het dan ook geen optie om evt. een viertal te vormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .