Spring naar bijdragen
asti

Teddy Widder vacht vraagjes...

Recommended Posts

Hoewel ik (dankzij jullie!) heeeel wat kritischer ben gaan kijken naar Teddy Widders vind ik de pluizenbolletjes toch nog steeds erg aandoenlijk... en aangezien er zoveel in de opvang zitten zou het een win-win kunnen zijn. Aangezien ik de informatie die over ze rondgaat niet helemaal vertrouw daarom toch nog wat vragen...

-TW's schijnen door hun vacht niet buiten gehouden te kunnen worden omdat ze niet makkelijk zelf opdrogen na een regenbui. De nieuwe nijnenplek hier wordt een overdekt balkon.. is dat nog te 'nat'? Het is de zuidkant en alleen wanneer de wind er vol opstaat en het idioot hard regent komen er wat spatten tot aan het randje (laatst bv gewoon staan beitsen in de regen, geen drup gevoeld).

-Ik heb begrepen dat bij dit 'ras' het haar verre van praktisch is voor het beestje zelf. Kan hier gewoon een tondeuse overheen om het wat makkelijker te maken voor ze?

-Vanwege de aparte vacht, kunnen we tegen temperatuurverschillen? Buiten is de temperatuur toch wat schommelender dan in een huiskamer.

Het is niet zo dat ik perse TW's wil of geen andere konijnen geweldig vind.. het is alleen dat ik voorbereid wil zijn MOCHT ik in augustus eindelijk echt concreet kunnen gaan zoeken. Niet dat ik verliefd wordt en dat het dan niet blijkt te kunnen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb ook een teddy wilder en die zit gewoon buiten

ook in de winter hij kan overdekt zitten maar ook in de buitenren

zijn vacht hou ik kort in de winter laat ik het iets langer

ik knip hem altijd tondeuse weet ik niet of dat kan

ook ik heb een tw uit de opvang omdat hij er al zolang zat

ik moet zeggen de vacht verzorging vind ik best meevallen

maar komt ook omdat ik de vacht goed kort houd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast meloen

Als je ze scheert of knipt zijn het toch geen pluizenbolletjes meer ;-) Maar ja opvang teddydwerg of hangoor, doen.

Alleen maar super dat jullie ze al opvangen of dit willen doen, toch.

In het algemeen is het zo dat wolharen krimpen bij vocht + warmte, iets om over na te denken. haren en wol beschermt ook tegen warmte, denk aan een schaap die mogen in de warmte niet geschoren worden. Of de bewoners van een eet land, die kleden zich behoorlijk. Ik ken niet zo heel veel teddy mensen waar ik geweest ben, 2 hadden ze ook gekoppeld buiten zitten. Ik denk dat het afhankelijk is per konijn en eigenlijk ook pels samenstelling betreft de regen. Eigelijk houden konijnen niet van regen en nattigheid dus ze zullen zelf niet voor hun leuk in de regen gaan zitten.

Zuidkant, staat daar de zon op?

Ik zou me meer druk maken wie je gaat opnemen en hoeveel :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze Teddy Widder leeft ook buiten en zit dus ook regelmatig in de regen terwijl ze kan schuilen.

Wij ondervinden geen problemen met temperatuurwisselingen of vacht die in de regen is geweest.

Wel knippen wij bewust haar vacht lekker kort vanwege andere problemen die de lange haren met zich meebrengen: vuil gaat er makkelijk in vastzitten, haartjes komen in haar mondje tijdens het eten, in haar oogjes wat infecties kan veroorzaken, beweging gaat minder lekker soepel door de vacht, minder kettingkeutels bij zowel haarzelf als haar vriendje door het onderling wassen, minder klitten, beter zicht, moet ik nog even doorgaan? ;-) Scheren zou ik zelf nooit doen. Dat is iets voor schapen.

Met andere woorden, de vacht van een Teddy Widder is misschien leuk voor een mens, maar het beestje zelf heeft er helemaal niks aan behalve vervelende bijkomstigheden. Lekker kort knippen en geniet van je blije beestje :-)

bewerkt door Rian

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankje voor de reacties! Duidelijk :)

@Meloen.. zuidkant dus zonnig ja.. maar omdat het overdekt is staat nooit op het hele balkon volle zon. De plek waar het hok komt de staan vangt in de ochtenduren wat direct licht en daarna niet meer. Bewust gedaan dus ook zodat ze niet in de warme middag of avond zon hoeven te zitten in de zomer. Daarbij kunnen we altijd nog een zonnescherm ophangen mocht het te fel worden. In dit topic zie je foto's van het balkon zoals het is/was.. bij de onderrand komt ook nog beveiliging zodat ze er niet onderdoor kunnen. Je ziet op de foto trouwens dat het een hele zonnige dag was, maar het balkon volledig schaduw heeft :)

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?60055-Voor-de-zekerheid-dit-hok/page3

Oh voor de duidelijkheid, het hele balkon wordt permanente vrije uitloop voor ze, ik bedoel meer dat ALS ze in hun hok willen dan is er alleen in de ochtend wat zon :)

bewerkt door asti

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zien er schattig uit als ze klein zijn, daarom worden ze zoveel gekocht. Ook omdat ze de stempel 'kindvriendelijk, lief en rustig' al snel krijgen.

Als je geschoren zijn zien deze konijnen er echt niet uit, geloof me haha. Beter kan je knippen en de ondervacht goed borstelen.

Dit is een geschoren angora:

6hqes8.png

Dit is een geknipte angora:

1p6mtv.png

Fokkers doen ze meestal scheren omdat ze ze dan een paar weken niet hoeven te kammen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

awwwww die bovenste die is in laagjes geknipt :$ Ze zijn wel erg aandoenlijk hoor met die schattige kopjes ik hou wel van die pluizenbollen:love: Ik denk wat Paula zegt als je het lekker kort houdt in de zomer en in de winter iets langer is het voor zowel het nijn als jij wel te doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmmm dan zal ik maar geen foto van mijn Angora laten zien als ik haar net geknipt heb :D dat ziet er ook niet uit. Meestal na een week ziet ze er wel leuk uit. Dan is het net weer iets aan het groeien gegaan en zit het veel mooier :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha.. wat een pluizen! Maar ik dacht dat het grote verschil tussen Angora en TW juist de ondervacht is? Op de website van een fokker las ik vandaag:

Wat is nu het verschil in de beide soorten wel de angoradwerg heeft meer onderwol en deze kun je wanneer de vacht helemaal is volgroeid bijna niet meer kammen deze moet je gewoon knippen ongeveer om de 3 maanden.

De teddydwerg kun je wel blijven kammen ook verhaard deze van vacht iets wat een angora eigenlijk niet doet.

Dus dat er verschil zit tussen Angora's en TW's, waardoor de vachtverzorging ook anders is...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

domino jij was het toch die een tw had met die leuke oren?

pipo ziet er ook niet uit als ik hem heknipt hebt maar gaat er om dat pipo

geen last heeft van die lange haren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet eigenlijk niet wat ze is, bij de opvang zeiden ze dat ze een angora was. Ze is in ieder geval prettig gestoord en volgens m'n vriend een wolf in schaapskleren :D

Foto-C6ZTMER7.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn teddy zit binnen, dus over de buitenvragen kan ik niet zoveel zeggen. ik heb wel de furmaster kam aangeschaft, die vind ik erg prettig bij al dat haar, die verwijdert veel ondervacht. ik ken iemand die haar vacht knipt, maar bij het ene konijn gaat dat beter als bij de andere. bij een konijn van haar is de vacht niet zo mooi terug gekomen, en dat is dan wel weer jammer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij Pluis komt de vacht ook niet zo mooi terug, ze is net een schaapje! Maar zij vindt dat niet erg, en wij nog minder, van binnen blijft ze toch hetzelfde :love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb Zwabbertje nadat ik hem uit de opvang haalde wel geschoren met de tondeuse, omdat hij zo ontiegelijk vervild was dat er met de schaar gewoon geen beginnen aan was. Ik heb dus voor de snelste manier gekozen, ook om hem zoveel mogelijk te ontlasten.

Daarna heb ik het haat nooit meer volledig lang laten worden, ik hield het gewoon bij op deze lengte ongeveer:

attachment.php?attachmentid=36780&d=1295988581

Zo had hij er zelf niet zo'n last van, en was voor mij ook makkelijk in onderhoud omdat het niet lang genoeg was om echt te klitten. Het was niet altijd even mooi (je kon duidelijk de rechte lijnen van de schaar zien) maar dat maakte mij ook niet uit, het is gewoon een prachtkonijntje geweest, en zodra je zijn ogen zag, keek je toch al niet meer naar de vacht :love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prachtbeest zeg, kimberley! :love:

@Jolanda: mijn vorige konijn kon zich op het laatst achter niet meer helemaal goed schoonmaken waardoor het ging klitten.. ik schoor heb eens in de zoveel tijd wat korter daar (het was geen langharig konijn, maar ik schoor het tot een paar millimeter zodat het makkelijker schoon bleef). Deed het altijd gewoon met een goedkope tondeuse van de kijkshop... hoewel ik me kan voorstellen dat voor een dikkere vacht je wel een tondeuse van betere kwaliteit moet hebben.

bewerkt door asti

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Teddy Widders hebben zulke leuke karakters! Ik zelf heb 2 dwerg Teddy's die gewoon buiten zitten hoor! Oké, het is wel een overdekte ren en als het regent gaan ze zelf in het binnenhok zitten. Zelf knip ik ze om de zoveel tijd en binnen een maand hebben ze hun lange vachtje weer hoor! In de winter knip ik ze uiteraard niet dan borstel ik ze netjes om de dag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Angora's hebben ook een aandoenlijk karakter.

Alleen vind ik dat ze niet meer zoveel gefokt moeten worden als dat er nu gebeurd. Er zijn maar weinig mensen die de moeite nemen om het konijn zijn vacht te onderhouden, daardoor belanden er ook zoveel in opvangen.

En angora en teddy fokkers maar fokken en fokken en fokken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik word inderdaad helemaal naar als ik op marktplaats kijk... al die teddy fokkers die 'KNUFFELKONIJNTJES' aanbieden voor nog geen tientje. Ik gok dat meer dan de helft ervan volgend jaar voor de vakantie terug te vinden zijn in de opvang :( Het is echt een soort van gebruiksartikel geworden heb ik het idee, net zoals goudvissen. Ik heb een aantal aquaria en ben ook lid van een erg goed aquariumforum (zelfde niveau als hier, maar dan over vissen) en je wilt niet weten hoeveel mensen goudvissen nog in een kom houden of in een ander totaal ongeschikt bakje. En tja, als zo'n beestje dan problemen krijgt of dood gaat dan is een nieuwe toch zo gehaald voor een paar euro? Bah :(

Kijk.. we moeten niet doorslaan met dierenliefde in de zin dat de meesten van ons ook gewoon savonds een stukje vlees op het bord hebben liggen. Maar ALS je besluit je verantwoordelijk te stellen over het leven van een dier, doe dan je best. En fouten maakt iedereen.. maar het zou al zo helpen als mensen gewoon van fouten leren. Hmpf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .