Ga naar inhoud

Konijnentaal


NijntjeBobo

Aanbevolen berichten

Wat is de konijnentaal van konijnen?

Als ik mijn konijn wil oppakken, begint ze te grommen en probeert ze te bijten en krabben.

Wat kan ik daar tegen doen? en wat betekent dit?

Als ik mijn konijn eenmaal heb opgepakt, en haar begin te aaien, strekt ze haar voorpootjes en blijft zo liggen.

Kunnen jullie mij helpen?

groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beknopte uitleg van geluiden/lichaamstaal:

Grollen: Jij doet iets wat ik helemaal niet leuk vind…

Luid gillen: Pijn, maar ook doodsangst. Kleine babykonijntjes durven wel eens gillen als ze voor het eerst worden opgepakt.

Zachtjes fluiten: Laat me met rust

Zacht blazen: Pas op, je werkt op mijn humeur. Ik ga aanvallen...

Brommen: Ja, nu ben ik goed kwaad en moet dus wel aanvallen.

Tandenknarsen: Hevige pijn

Zachte maalgeluidjes tijdens het knuffelen: Hé dat is lekker, doe zo voort

Knipogen: (één oog sluit zich langzaam zodat het lijkt op een mislukte knipoog): ik ben in de war en snap niet wat je bedoelt.

Lusteloos: Hevige pijn of flink ziek

Lichtjes wiegen met de kop: Ik ben een albino en zie niet goed, mag ik aub mijn beeld focussen

Met de neus porren: Ik wil aandacht

Likken: Ik vind je héél lief!

Aan de voerbak trekken of ermee gooien: Honger!!! Waar blijft mijn eten?

In je vinger bijten bij voeden: "Schiet nou eens op!!!" Wat kan jij treuzelen

Graven: Ze willen een holletje graven

Met achterpoten stampen: Andere konijnen waarschuwen voor gevaar

Op de achterpoten gaan staan: Alert en nieuwsgierig, bedelen voor snoepjes

Met de oren slaan: Blijheid

Plat op de grond liggen: Hij voelt zich prettig en rust uit

Rollen op de rug of zijden: Bijzonder welbehagen

Pootjes onder het lichaam trekken: Hij is gestoord in z'n situatie (klaar om weg te springen)

Met pootjes schudden voor ze hun snoet wassen: Om het vuil eraf te schudden

Gespannen houding: Klaar om aan te vallen

Met geheven staartje lopen: opwinding, niet noodzakelijk seksueel

Kwispelen met staartje: Ik ben geïrriteerd

Met de onderkin ergens overheen wrijven: Territorium afzetten

Urine sproeien:Territorium markeren (mannetjes doen dit het meest maar ook vrouwtjes kunnen er iets van!)

Overal keutels deponeren: Visitekaartje achterlaten voor soortgenoten: ik was hier eerst. Dus ook afbakening van territorium.

Rondjes rond je voeten rennen: ik ben verliefd op je. Soms rijden en sproeien ze er ook bij.

Zoemen/knorren: ook verliefdheid, konijnen doen het meestal terwijl ze rondjes rond je voeten rennen.

Hoe herken je een boos konijn aan de stand van de oren?

De schaal der kwaadheid

Situatie 1: de ooropeningen staan zijwaarts

de oren omhoog of een beetje naar achteren

Betekenis: Ik zou maar uitkijken als ik jou was!

Situatie 2: de ooropeningen staan naar achteren

de oren staan recht omhoog

Betekenis: Vooral zo doorgaan en ik heb geen controle meer over mezelf!

Situatie 3: de ooropeningen staan naar achteren en naar beneden

de oren liggen plat tegen de rug

Betekenis: Dat is de druppel! Dit wordt happen!!!

Opmerking: konijnen zullen eerder vluchten dan aanvallen en bijten, geef hen dan ook die kans.

Als je ziet dat jouw konijn zich niet op zijn gemak voelt, dan is het beter om hem voorlopig met rust te laten en later nog eens te proberen.

BRON: http://www.knagers.net/konijnentaal.htm

(op de site staan ook foto's en filmpjes en nog meer uitleg ;)

hopelijk heb je er iets aan!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed uitgelegd jennlyn ;)

In het kort je konijntje vind het gewoon niet leuk om opgepakt te worden( de meeste niet trouwens)

Daar kan je helaas niet veel aan doen:/

En met dat voorpootjes strekken, ( gokje) denk ik dat ie blij is dat ie weer met 4 pootjes ergens op staat, en Misschien het aaien wel lekker vind... ( dit kan ik fout hebben Miss iemand anders nog een ander idee erover?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je konijntje dan nog niet zo oud was, klopt dat? Als je konijntje eerst nog jong was, is het nog niet zo weerbaar. Wat wil zeggen, het konijntje laat het dan vaak over zich heen komen. Naarmate een konijntje ouder wordt, weet ie beter wat ie wil, en ook natuurlijk wat hij niet leuk vind. Dan laat het konijntje ook echt merken dat hij/zij het niet leuk vindt door grommen/krabben/bijten. Eén van mijn konijnen gaat soms echt piepen als ik haar moet oppakken voor een kambeurt, ondanks dat ik ze niet pijn doe. Mijn ene ex-ram Baldr, dit bijt gewoon in mijn billen als ik hem oppak en dan op schoot zet voor een kam beurt XD. Die laat het dus ook echt merken.

Dus beperk oppakken alleen als het echt nodig is (kammen, dierenarts bezoek etc). En als je hem moet vervoeren, probeer dat dan te doen met een vervoersbox. Wat ook kan helpen is als je hem in je armen moet optillen, de ogen bedekken, vaak worden ze dan wat minder angstig. Ga je konijntje dus niet oppakken om op je schoot te zetten voor een aai-sessie. Dit kun je gewoon beter doen door bij het konijntje te gaan zitten en het konijntje te aaien als ie zelf wil. Huspt ie weg, heeft ie er geen zin aan. Zo bouw je een veel betere band met je konijntje op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn zat ook een keer lekker in het gras te spelen en eten.

ik wouw haar toen ook oppakken.

ze rent van de ene kant naar de andere.

ik ging heel rustig erbij zitten.

ze was heel onrustig en nam geen hap gras meer.

Ik ging dr maar aaen en rustig met 2 handen aaien toen dat moment

dat ik dr wil oppakken begint ze te grommen. [whhaaahh]

Ik boos en nog een x proberen springt ze op mn handen met dr nageltjes en begint nog harder te grommen [ohhww nee stout konijn...]

Het is wel gelukt gewoon geduld maar ik was wel heeel boos op dr.

nu rent ze ook vaak weg als ik dr wil oppakken (tips?)

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je konijn niet oppakken.

Nergens voor nodig en al helemaal absurd om boos te worden op je konijn omdat hij niet opgepakt wil worden!

Het is doodeng voor een konijn om opgepakt te worden, want in hun wereld gebeurt dat nooit tenzij ze door een roofdier gepakt worden. Een konijn dat opgepakt wordt denkt dus dat zijn laatste uur geslagen heeft. Dit moet je hem dan ook niet zomaar aandoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik hoef hem niet altijd op te pakken en doe dat ook zeker niet zo vaak maarja misschien mag ze wel eens in het gras om rond te rennen . of als ik dr hok verschoon moet ze ook ergens anders heen.

het was niet echt boos dat ik dr sla als je dat denkt {doe ik nooit das dierenbul!!}

ja maar mijn konijn is niet het leven als wild konijn gewend.

n doet ze heel normaal alleen als ze van het gras naar dr hok moet probeert ze nog wel wat hapjes te nemen..

maar nu doet ze het gelukkig weer normaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Adelinee dat heb ik ook.

Als ik mijn konijn van het buitenhok naar het binnenhok wil zetten, begint ze te grommen.

maar dan laat ik haar met rust, en later probeer ik het nog een keer. meestal lukt het dan wel.

Boos worden doe ik zeker niet. dat is zielig...

groetjs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel met boos worden ook alleen al dat je wegloopt of zo, je zou hem juist gerust moeten stellen want hij is zich wild geschrokken.

Dat jouw konijn geen leven als wild konijn gewend is maakt niet uit, dit is gewoon instinct wat tamme konijnen ook nog bezitten en hoort bij het konijn zijn.

Verplaatsen doe ik zelf in een vervoersbox, dit levert geen stress op. De vervoersbox kennen ze want die zet je dan al van tevoren neer, gewoon open, zodat ze er ook lekker in kunnen gaan liggen en die niet eng is. Ik laat ze er zelf in gaan of je lokt ze er met wat lekkers in als ze er niet zelf in gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat zou kunnen maar ik hoef ze niet te verplaatsen van ren naar hok ofzo de ren zit aan het hok vast en ik doe het deurtje open kan mijn konijn gewoon heen en weer hok ren ren hok.!

het is alleen als ik dr in het gras wil zetten of anders wil verplaatsen heel vaak dus niet.

ze vind het heerlijk om geknuffeld te worden en al je dr dan eenmaal heb vind ze het ook heel leuk daarna ga ik ook lkkr zitten en neem dr dan om mn schoot/buik.

kan ze lkkr ruiken en knuffelen(soms valt ze bijna in slaap.. lieffiee..(L))

dus het gaat wel goed..

misschien door oppaskonijn is ze helemaal de weg kwijt.

ze krijgt binnekort ook een vriendje eerst alles gereed.

ze doet ook dingen vanwaar ik denk.. uhhuu..

zoals dr kop heel schuinhouden en heel erg lang staren.

ze doet allerlij binkies.

normaal bijna nooit.

Ik ga die lijst ophangen van die gebaren.

alleen tijdelijk printer kaduk ... omaa lief aankijkenXD

Ik blijf er ook altijd bij als ze gaat grommen maar de 1e x dacht ik echt van whaaa bang voor eigen konijn..?!

gw liefjes aaien en zeker gerust stellen.

(ik ben 14 heb toen ik 7 was ofzo een konijn gehad (mn moeder moest alles doen:P) en nu ik ben ook geen deskundige ofzo..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, want ik voer ze groentes altijd uit de hand. Ik merk dat ze dan veel tammer zijn dan wanneer ik maar wat in de ren neerleg op een schaal. En het werkt echt, want ik kan van de 6 konijnen er al 5 aaien. :D

Ik had mijn vingers idd nog niet gewassen, dus dat zou ook kunnen ja. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Het gaat nu super goed met mn konijn!

Ik pak haar niet meer op, wel gewoon aaien, maar dat gewoon in haar hokje.

Ze kan nu naar buiten lopen wanneer ze wilt, ik heb namelijk een trappetje gemaakt.

En een stuk gras tussen gaas gezet. zo kan ze zelf weten wanneer ze naar binnen en naar buiten gaat.

Alleen ik weet niet of het een mannetje of een vrouwtje is...

Ik heb namelijk nog een konijn, en ze zijn best verschillend:

De een is dik, de ander dun.

De een deed alsof hij/zij schijnzwanger was.

De een graaft veel, de ander niet.

Mijn vader zei dat degene die graaft het mannetje is, maar ik denk juist dat dat het vrouwtje is,

want zij was schijnzwanger.

Heeft iemand tips over hoe je kan zien of een konijn een jongen of meisje is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je kan naar een goede konijnkundige dierenarts gaan. Je moet wel zeker weten dat dat ook echt een goede dierenarts is.

Die kan je het vertellen.

Mannetjes zijn niet schijnzwanger dus inderdaad grote kans dat die ene een vrouwtje is.

Als de andere een mannetje is kan je hem laten castreren en dan kunnen ze na 2 weken misschien wel samen blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat van die taal werkelijk zo? Sommige dingen herken ik van mijn konijntjes, andere niet. Zo wast mijn ene voedstertje de andere met de binnenkant van de oortjes naar buiten/achteren. Nog net niet plat. Als mijn mannetje dat doet, 'valt' hij me inderdaad aan. Maar het vrouwtje doet niks. Of is het lichaamstaal naar derden toe omdat ze het andere voedstertje wil beschermen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beknopte uitleg van geluiden/lichaamstaal:

Grollen: Jij doet iets wat ik helemaal niet leuk vind…

Luid gillen: Pijn, maar ook doodsangst. Kleine babykonijntjes durven wel eens gillen als ze voor het eerst worden opgepakt.

Zachtjes fluiten: Laat me met rust

Zacht blazen: Pas op, je werkt op mijn humeur. Ik ga aanvallen...

Brommen: Ja, nu ben ik goed kwaad en moet dus wel aanvallen.

Tandenknarsen: Hevige pijn

Zachte maalgeluidjes tijdens het knuffelen: Hé dat is lekker, doe zo voort

Knipogen: (één oog sluit zich langzaam zodat het lijkt op een mislukte knipoog): ik ben in de war en snap niet wat je bedoelt.

Lusteloos: Hevige pijn of flink ziek

Lichtjes wiegen met de kop: Ik ben een albino en zie niet goed, mag ik aub mijn beeld focussen

Met de neus porren: Ik wil aandacht

Likken: Ik vind je héél lief!

Aan de voerbak trekken of ermee gooien: Honger!!! Waar blijft mijn eten?

In je vinger bijten bij voeden: "Schiet nou eens op!!!" Wat kan jij treuzelen

Graven: Ze willen een holletje graven

Met achterpoten stampen: Andere konijnen waarschuwen voor gevaar

Op de achterpoten gaan staan: Alert en nieuwsgierig, bedelen voor snoepjes

Met de oren slaan: Blijheid

Plat op de grond liggen: Hij voelt zich prettig en rust uit

Rollen op de rug of zijden: Bijzonder welbehagen

Pootjes onder het lichaam trekken: Hij is gestoord in z'n situatie (klaar om weg te springen)

Met pootjes schudden voor ze hun snoet wassen: Om het vuil eraf te schudden

Gespannen houding: Klaar om aan te vallen

Met geheven staartje lopen: opwinding, niet noodzakelijk seksueel

Kwispelen met staartje: Ik ben geïrriteerd

Met de onderkin ergens overheen wrijven: Territorium afzetten

Urine sproeien:Territorium markeren (mannetjes doen dit het meest maar ook vrouwtjes kunnen er iets van!)

Overal keutels deponeren: Visitekaartje achterlaten voor soortgenoten: ik was hier eerst. Dus ook afbakening van territorium.

Rondjes rond je voeten rennen: ik ben verliefd op je. Soms rijden en sproeien ze er ook bij.

Zoemen/knorren: ook verliefdheid, konijnen doen het meestal terwijl ze rondjes rond je voeten rennen.

Hoe herken je een boos konijn aan de stand van de oren?

De schaal der kwaadheid

Situatie 1: de ooropeningen staan zijwaarts

de oren omhoog of een beetje naar achteren

Betekenis: Ik zou maar uitkijken als ik jou was!

Situatie 2: de ooropeningen staan naar achteren

de oren staan recht omhoog

Betekenis: Vooral zo doorgaan en ik heb geen controle meer over mezelf!

Situatie 3: de ooropeningen staan naar achteren en naar beneden

de oren liggen plat tegen de rug

Betekenis: Dat is de druppel! Dit wordt happen!!!

Opmerking: konijnen zullen eerder vluchten dan aanvallen en bijten, geef hen dan ook die kans.

Als je ziet dat jouw konijn zich niet op zijn gemak voelt, dan is het beter om hem voorlopig met rust te laten en later nog eens te proberen.

BRON: http://www.knagers.net/konijnentaal.htm

(op de site staan ook foto's en filmpjes en nog meer uitleg ;)

hopelijk heb je er iets aan!)

Tandenknarsen kan toch ook betekenen als ze iets prettig vinden? Als ik Quinty of Junior aai doen ze dat soms.

Whoops dat zijn die 'maalgeluidjes', had ik niet gezien sorry :$

aangepast door PUKenQUINTY
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gehoord dat als je je konijn 2x per dag eten geeft om een vast tijdstip, ze dan altijd rond dat tijdstip terug komen!

Ik geef nu mijn konijnen dus om 7 uur s'ochtends en 6 uur s'avonds te eten.

in die tussentijd laat ik een konijn in de tuin loslopen en de andere in een buitenhok.

Ze gaan dan vaak naar elkaar toe. en de een rent rondjes om het hokje van de ander.

Dat is een leuk gezicht.

Alleen als ik om 6 uur naar buiten kom, en ik mn konijn wil pakken.

rent hij gewoon weg. dan lok ik hem met eten, dan eet hij en dan pak ik hem.

Maar dat is wel een gedoe, en volgens mij vind het konijn het ook niet heel fijn.

Heeft iemand tips over hoe ik er anders voor kan zorgen dat hij gewoon naar mij toe komt?

of dat ik hem makkelijker kan pakken ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .