Ga naar inhoud

Zelf (gedroogde) kruiden maken...?!


xILYx

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb een aantal vragen over het zelf maken van (gedroogde) kruiden.

Ik heb gelezen dat je bijvoorbeeld brandnetelbladeren kan geven, maar hoelang moet dit drogen, hoelang duurt het voor de brand eruit is??!

En als je een paardebloem wilt geven, hoelang moet deze dan drogen?

Is het zo, dat als het 1 dag in de zon gelegen heeft en het voelt droog aan, dat het dan ook echt droog is en dat je het dan mag geven?!

En als je aardbeibladeren wilt geven, dan kan dat toch zonder dat het gedroogd is en dat het wel gedroogd is?

En bij tuincentrums kun je toch plantjes kopen, bijvoorbeeld: munt, dille, peterselie!?

Oh ja, nog een vraag: als je gedroogde brandnetelbladeren wilt geven, kan je gewoon een gedroogd blad geven, maar wat nou als je het door de hooi heen wilt doen, moet je het dan in kleine stukjes doen ofzo?!

Nou, genoeg vragen dacht ik zo!!

Wie heeft er zin en tijd om ze te beantwoorden?

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal geef ik de geplukte planten meteen aan de konijnen, bij mij zijn ze dat gewoon. Soms kan het zijn dat het een dagje blijft liggen (ook bijvoorbeeld wortelgroen dat we meekrijgen op de markt) is het iets gedroogd. Brandnetel laat ik meestal 1 dag liggen voor ik het aan de konijnen geef.

Paardenbloem heb ik nu ook via een website gedroogd gekocht, en ook walnootbladeren, maar uiteraard kun je die even goed "nat" en versgeplukt geven.

Als je echt zelf wil planten drogen, vermoed ik dat het véél langer dan een paar dagen moet drogen, zodat alle vochtigheid eruit is, want anders gaat het schimmelen, en dat is ook niet de bedoeling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt wel altijd geadviseerd om de brand er 24 tot 48 uur uit te laten trekken bij brandnetels..

Verder kun je idd alles gedroogd of vers geven. Je hebt ook droogmachines waar je dingen in kunt drogen, maar hou er rekening mee dat je vrij weinig over houdt van gedroogd voer tov vers voer (het vocht trekt er immers uit).

Plantjes kun je idd in het tuincentrum of in de supermarkt kopen.

Je kunt het door het hooi mengen, maar mijn nijnsels plukken dat er gewoon tussenuit. Het enigste dat hier hielp was veranderen van hooi merken. Heb je dat al geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, k heb net een klein stukje brandnetel gegeven wat hij nog niet op heeft gegeten.

Ik pak het zo wel uit het hok, dan wacht ik wel een dagje voor dat ik het weer geef.

Ja, ik heb nu kruidenhooi en dat gaat wel iets beter. Nog steeds eet hij weinig hooi, maar soms zie ik dat het 's ochtends wel wat minder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .