Ga naar inhoud

Optillen


spongebob

Aanbevolen berichten

Bijna alle konijnen haten optillen, en er zijn er al helemaal bijna geen die op tillen leuk vind. Veel mensen (vooral kinderen) denken dat hun konijn het niet erg vindt doordat ze de lichaamshouding niet kennen. Ga er dus maar gewoon van uit dat jou konijn het ook haat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle konijnen haten optillen, en er zijn er al helemaal bijna geen die op tillen leuk vind. Veel mensen (vooral kinderen) denken dat hun konijn het niet erg vindt doordat ze de lichaamshouding niet kennen. Ga er dus maar gewoon van uit dat jou konijn het ook haat.

Maar ik bedoel, hoe kan je zien of hij het toevallig wel leuk vind..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt goed zien aan konijnen dat ze het niet leuk vinden. oren plat naar achter, grote ogen, verhoogde hartslag.. tegenstribbelen..

Almaal tekenen van niet leuk vinden. Je kunt er idd vanuit gaan dat ze het niet leuk vinden. de redenen hiervan zijn al vaak aangegeven, denk hierbij met name aan het feit dat een konijn een prooidier is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of juist zich helemaal overgeven is ook een teken dat konijnen het niet leuk vinden, ik heb nog nooit maar dan ook echt nooit een konijn gezien die zich op liet pakken, omdat die het leuk vond. Er zijn best konijnen die zich helemaal rustig houden, maar aan lichaamstaal zoals volledig stil houden, oortjes naar beneden is al te lezen dat je ze er geen plezier mee doet.. lekker op 4 pootjes laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoeft ook niet perse zo te zijn . mijn voedster doet dat enorm terwijl mijn ram angstig in elkaar duikt met grote ogen. als ik ze wil pakken(soms.moet het gewoon ivm dierenarts)

Maar ze vinden het beide eng en vervelend!

Choko heeft geen grote ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk konijn krijg grote ogen of gaat stribbelen, maar als je echt konijnen kan lezen kan je wel zien dat ze het niet leuk vinden. De 1 legt de oortjes plat en blijft stil zitten wachten tot die eindelijk weer op 4 pootjes mag staan, andere heeft grote ogen, andere stribbelt tegen.

Laat je konijn toch lekker lopen, we gaan jou toch ook niet elke keer optillen om rond te sjouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt hoor! Ligt er net aan wat voor karakter hij/zij heeft.

Mijn vorige konijn Pebbles (rip) vond het echt heel fijn als ze opgetild en geknuffeld werd. Maar Bailey en Pixie die ik nu heb houden daar (nog) niet zo van. Misschien komt het nog :) maar dat hangt helemaal van je konijntje zelf af :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er van overtuigd dat er geen konijnen zijn die het leuk vinden, alle konijnen waarbij mensen zeiden dat ze het leuk vonden kon ik wel degelijk lezen dat ze het niet leuk vonden. Dat heeft te maken met kennis en kunde en dat ontbreekt dan in deze nog. Dat een konijn naar je toe komt zich laat aaien en oppakken beteken nog niet dat deze het leuk vind. Dat aaien dat was leuk, maar die 4 pootjes die mag je wel op veilige gronden laten staan.

Ik krijg jaarlijks meer dan 1000 konijnen te zien dus durf het gerust uit te spreken.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou Anniek, jij mag dan wel zo 'zeker' van je zaak zijn, maar alle konijnen zijn anders. En mijn konijn vond het heerlijk om lekker vast gehouden te worden en geaaid en die ging er ook echt voor liggen. En als ik stopte met aaien, begon ze op mn buik te graven, en als ik weer aaide ging ze helemaal met dr koppie plat op mn buik liggen. Dus die kennis en kunde ontbreekt zeker niet ;) het heeft te maken met hoe je met je konijn omgaat, en hoe jouw konijn is ;)

Groetjes Jessica en twee pootjes van Bailey en Pixie

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou Anniek, jij mag dan wel zo 'zeker' van je zaak zijn, maar alle konijnen zijn anders. En mijn konijn vond het heerlijk om lekker vast gehouden te worden en geaaid en die ging er ook echt voor liggen. En als ik stopte met aaien, begon ze op mn buik te graven, en als ik weer aaide ging ze helemaal met dr koppie plat op mn buik liggen. Dus die kennis en kunde ontbreekt zeker niet ;) het heeft te maken met hoe je met je konijn omgaat, en hoe jouw konijn is ;)

Groetjes Jessica en twee pootjes van Bailey en Pixie

Heb je het hier nou over op schoot zitten (dus los) of echt optillen? Want naar mijns inziens vind geen enkel konijn he tfijn gedragen te worden. Hij voelt dan geen grond onder zijn pootjes, wordt stevig vastgehouden (beklemmend gevoel, doet denken aan roofvogel) en kan denk ik ook in de war raken door de diepte, zich uit evenwicht voelen.

Op schoot zitten is iets heel anders, omdat je dan niet bang hoeft te zijn dat het konijn valt houdt je hem veel minder stevig vast. Hij heeft dan ook veel meer vrijheid, en zijn pootjes op 'de grond' (ofwel: op je schoot), dus controle over zijn eigen bewegingen enzo.

Ik ben er ook van overtuigd dat je je konijnen lekker zelf moet laten hupsen, niet tillen enzo, als hij bij je wilt komen komt hij vanzelf, maar wat is de extra waarde van het zeulen met je konijn?Op de grond kroelen is toch ook heerlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik haar optilde zorgde ik ervoor dat ze met haar buik tegen mijn buik zat :) Dus haar pootjes op mn buik. En dat vond ze prima. En daarna ging ik op de bank zitten achterover. En als ze het niet fijn vond, sprong ze wel meteen weg maar dat deed ze niet ze vroeg dan meestal om geaaid enzo te worden. Maar goed ik denk dat we met zn allen wel uren met deze discussie kunnen doorgaan maar ieder heeft zn eigen ervaringen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch echt iets heel anders dat gaat om op schoot zitten en zelf weg kunnen. Het moment van tillen in de lucht en mee rond lopen is voor een konijn erg beangstigend. Ik zie daardoor ook veel konijnen angstig of agressief worden met gevolg dat de kinderen er niet meer naar om kijken en in de opvang terecht komen nummer 1 reden hier.

Voorbeeld Humpie Dumpie zal ik er weer bij halen hij is met de fles groot gebracht vanaf dag 3 en dus gewend heen en weer getild te worden, je zou denken vind die prima. Nou niet, hij laat het toe om opgepakt te worden, maar in de hand en rond lopen ik kan aan hem zien dat hij dat niet prettig vind. Als ik ga zitten bij hem en op schoot blijft hij inderdaad steeds aandacht vragen, want aandacht vind meneer heerlijk. Maar oppakken ermee rondsjouwen en gewoon aaien zijn gewoon echt 2 verschillende dingen.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn voedster hier wiegt met haar kopje wanneer ze diepte moet inschatten of zo net als bij albinokonijnen die niet zo'n goed zicht hebben, (zij heeft ook rode ogen als de zon er op staat) misschien dat het daar iets mee te maken heeft?

Jij omschrijft het precies! Mijn albinorat doet dit namelijk ook. Maar mijn voedster doet dit dus normaal gesproken alleen als ze ergens opgesprongen is en niet weet hoe ze er weer af moet. Vandaar dat ik dus vermoedde dat dit met evenwicht en diepte te maken heeft... lijkt me in ieder geval best logisch als het zien (of juist niet zien) van diepte ook invloed heeft op het evenwicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij omschrijft het precies! Mijn albinorat doet dit namelijk ook. Maar mijn voedster doet dit dus normaal gesproken alleen als ze ergens opgesprongen is en niet weet hoe ze er weer af moet. Vandaar dat ik dus vermoedde dat dit met evenwicht en diepte te maken heeft... lijkt me in ieder geval best logisch als het zien (of juist niet zien) van diepte ook invloed heeft op het evenwicht.

ja inderdaad ze doet het vaak als ze ergens op springt of mijn ram een plotse beweging maakt. ze is dan ook niet het meest acrobatische en elegante konijn dat ik ken en vrij lomp als ze ergens op en af springt :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn vaak een heel stuk evenwicht kwijt, het is natuurlijk heel onnatuurlijk voor ze. Kijk als je een kat hebt die word als kleine door de moeder gedragen die krijgen van kleins af aan wat van mee en dat betekend veiligheid idem pups. Maar bij konijnen gebeurd dat natuurlijk niet, is niet normaal.. enige wat dat instinct zegt is help heel abnormaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .