Ga naar inhoud

Hulp bij het trainen van je konijn?


saskiaa

Aanbevolen berichten

Wat ik verneem is dat veel mensen graag met hun konijn willen trainen, maar toch vastlopen. Soms al in het begin, soms later. Nu help ik ook soms mensen via pb (ook op een ander forum) en deze mensen sturen me dan regelmatig een filmpje en dan kan ik ze weer wat tips geven. Nu leek me het wel een idee om dit openbaar te doen in het topic.. voor de liefhebbers. Zo kunnen andere mensen ook mee kijken wat leerzaam kan zijn.

Wel zet ik even wat basis dingen op een rijtje zodat je kan kijken of je daar aan voldoet en dan pás kan je vragen als het niet lukt.

-Voer je konijn niet teveel krachtvoer, anders is er geen motivatie meer. Houd aan, max 25 gram brok per kilo lichaamsgewicht. (Bij science selective 15 gram)

-Zorg dat je een ren kan doen aan het hok waar je konijnen zitten zodat je ze niet op hoeft te tillen om naar een andere ren te brengen om te kunnen trainen. De ren waar je in traint moet het konijn regelmatig zijn geweest zodat dit geen nieuwe omgeving is, maar het konijn het al kent.

-Hoe meer prikkelarm de omgeving is, hoe beter. Dus zorg ervoor dat er geen eetbare dingen in het hok liggen, geen objecten die van andere konijnen vandaan komen (ivm interessante geurtjes) maar ook dat er geen kat op de loer ligt, mocht je konijn daarop reageren.

-Begin met een niet al te grote omgeving om te trainen

Alles in orde? Dan laat je je konijn wat uit je hand eten en als hij dat ook goed doet, ga je de clicker laden. Dat houd in dat het konijn de betekenis leert kennen van de clicker. Dus je clickt, geeft direct een brokje. Dit herhaal je een stuk of 10 keer en doe je een dag later weer. Je kunt nu controleren of je konijn het snapt. Je clickt, wacht met het brokje geven en zoekt je konijn naar het brokje? Dan heeft hij het door.

Als het niet lukt, zet het gewoon in het topic. Plaats gerust filmpjes, al gaat het heel slecht, dat maakt niet uit daar kan ik alleen maar wat mee. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 2 weken later...

hallo Saskiaa, ik probeer ook mijn konijn te trainen, maar buiten zijn hok lijkt hij totaal niet geinteresserd in mijn snoepjes/fruit/brokjes..

En ondanks dat hij dagelijks buiten loopt in de tuin, is de tuin nog steeds interessanter voor hem dan ik ben!

Waar begin ik??

En zou het makkelijker worden als hij eenmaal gecastreerd is? Of als hij ouder is? Hij is nu nog jong, 3 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mels: Heb je geen ren die je aan het hok kan doen en waarbij het konijn niet kan eten, dus op tegels oid? Castratie zal niet veel uit maken denk ik. Leeftijd.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb want ik het nog nooit konijnen onder de 1 getraind (ik heb ze ook niet gehad onder de 1), maar denk wel dat het moet kunnen hoor. Probeer eens met zijn eigen vertrouwde brokjes?

En anders voer je hem eerst uit je hand in het hok.

Sprongebob: Zelfde vraag voor jouw, heb je geen ren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Saskia,

Wat leuk dat je middels dit topic mensen helpt!

Ik heb een vraag die ik volgens mij al eens aan je gesteld heb, maar zou echt niet meer weten welk topic dat was en heb het antwoord dus ook niet kunnen vinden (nog een reden waarom een vast hulp topic dus zo handig is!). Dus sorrie als je in herhaling moet vallen, maaaar.... ik vraag me al een hele tijd af hoe je je konijn een target laat volgen (zoals jij dat doet met zo'n werpstok voor honden). Hoe leg je voor je konijn de link tussen de target en de clicker / beloning?

Mijn harley snapt het clickerprincipe best goed, maar probleem is dat hij dus vrijwel doof is, hoort alleen maar hele hoge geluiden (piepje, zoals in fluiten). Maar middels fluiten zijn we al een heel eind gekomen! Zo kan hij al rondjes draaien, kleine hindernisjes springen, high-five geven, en op een doos blijven zitten. Alleen het punt is, dat ik dit dus alleen los van elkaar doe, en niet als in een klein parcourtje zoals ik jouw in je filmpjes zie doen met de konijnen. Hiervoor lijkt het follow-the-target me ideaal, zodat ik hem ook kan laten sla-ommen enzo.

Ben dus heel erg benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kimberleyenfunky: Geeft niks hoor ik heb al zo vaak dingen opnieuw uitgelegd :D

Daarom ook inderdaad dit topic, dan kunnen anderen ook weer meelezen en reageren. :)

Wat grappig trouwens dat je hebt uitgevonden dat hij wel op het fluitje reageert/hoort en dat kan natuurlijk ook prima want is ook een clicker.

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om target volgen aan te leren.

Je houd de target voor zijn neus en als hij er 'per ongeluk' aan snuffelt fluit je en beloon je. Dat doe je een aantal keer tot dat hij de link legt en dan hou je de target wat opzij, of wat omhoog. Als dat ook goed gaat, doe je hem wat meer naar voren dat hij een stap moet zetten om het aan te raken. Zo kun je de afstand verlengen tussen het konijn en de target, maar houd de target in het begin nog wel stil. Gaat dit goed en rent het konijn zelfverzekerd naar de target dan kun je hem laten volgen. Je beweegt de target langzaam naar voren en hij zal er achteraan lopen, dit zal in het begin wat schrokkerig zijn dus stapje, dan stopt hij weer, dan doet hij weer een stapje. Maar dit gaat er vanzelf uit. Probeer zelf dan ook de target vloeiend te laten bewegen en zelf ook niet schrokkerig bewegen. Click op het moment dat de konijn de target aanraakt dan krijg je vanzelf het 'plak effect'.

Veel succes! En als je vragen hebt kun je altijd stellen en ook filmpjes zijn zeer welkom. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je heldere uitleg!!! Ga na mijn laatste tentame van de week gelijk beginnen met oefenen! Eerst eens verzinnen wat ik al target ga gebruiken, maar misschien wel net als jij zo'n werpstok, omdat het lekker lang is, en door het uiteinde goed te zien voor Harley. Ben benieuwd hoe het zal gaan!

Ik hou je op de hoogte! Nogmaals bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
  • 4 maanden later...

Het ligt ook erg aan de aard van t beestje, de een vind t leuk.. De ander niet en kiest het hazenpad ;)

Onze dochter van 9 jaar traint met onze Vlaamse reus, ze kent al div dingen ( tussen haar benen door lopen, ergens op springen en op haar achterpootjes staan) dat alles heeft ze in 2 dagen geleerd. Onze franse hangoor ligt er bij en kijkt er naar, maar zal niet mee gaan doen.. Hij vind er dus echt niets aan, en hoeft t dus ook niet.

Het nut van een clicker heb ik nooit echt ingezien (ik heb vroeger paarden getraind) . Als je ze gewoon een beloning geeft na het truckje dan werkt dat net zo goed als dat je eerst een click geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Saskiaa wat leuk dat je zo'n topic bent begonnen! Ik heb zelf 2 konijntjes, Pippie en Luna. Ze zijn 1 April 2013 geboren dus nog niet heel oud. Ik wil ze ook kunstjes gaan leren. Moet nog een klikker kopen en een target kopen/zoeken. Weet nog niet hoe het zal gaan maar ze zijn erg leergierig. Heb wel al zonder klikker maar met beloning ze wat kunstjes proberen te laten doen. Zoals omhoog op een krukje springen, op mijn schoot, of een rondje draaien. Het ging allemaal goed. Maar ik wil ze er het liefst ook een commando bij leren. Weet u welk commando bij die dingen kan? Alvast bedankt! Groetjes Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cupcake: Wat leuk! De functie van de clicker is dat je beter kan timen/specifieker kan belonen. Als je bijv je konijn leert springen en je wilt 'm leren dat het springen goed is kun je 'm niet tijdens de sprong een brokje geven, maar wel een click, omdat je zo specifieker beloond. Het konijn legt zo vaak eerder de link omdat je heel specifiek kunt belonen. Als je gewoon alleen een brokje geeft dan kan het ook zijn dat je het gedrag beloond wat later is, zoals schooien (vooral bij paarden), of ander gedrag.

@dorien: Ik weet niet welk kunstje je wilt leren?

@LauraTiersma: Maakt niet uit wat je gebruikt, of het een stemcommando is of een non verbaal teken. Als je het maar consequent gebruikt en het niet teveel op een ander commando lijkt. Zorg ervoor dat je het commando geeft op het moment dat het konijn het gewenste gedrag vertoond. Doe dit een stuk of 10 keer en kijk vervolgens of hij de link heeft gelegd. Je geef het commando en wacht even af wat je konijn doet. Vertoond hij het juiste gedrag: belonen uiteraard. Succes en voor veel plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi saskiaa

Binnenkort krijg ik mijn eerste konijntjes. Als ze dan goed gewent zijn e.d. dan wil ik ook beginnen met trainen als ze dat leuk vinden. Door mijn hondje heb ik een werpstok, clicker etc maar ik vraag me nou af wat je voor beloning gebruikt en hoeveel.

Het voer dat ze gaan krijgen is Supreme Science selective rabbit en je zegt dat ze daar 15 gr per dag per kg lichaamsgewicht van mogen ? Maar als ze dat als brok krijgen, kan je het dan nog wel gebruiken voor de trainingen? Of kan je bijv ook een klein stukje andijvie (zo groot als een brokje dan) gebruiken?

edit; in = is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi saskiaa

Binnenkort krijg ik mijn eerste konijntjes. Als ze dan goed gewent zijn e.d. dan wil ik ook beginnen met trainen als ze dat leuk vinden. Door mijn hondje heb ik een werpstok, clicker etc maar ik vraag me nou af wat je voor beloning gebruikt en hoeveel.

Het voer dat ze gaan krijgen is Supreme Science selective rabbit en je zegt dat ze daar 15 gr per dag per kg lichaamsgewicht van mogen ? Maar als ze dat als brok krijgen, kan je het dan nog wel gebruiken voor de trainingen? Of kan je bijv ook een klein stukje andijvie (zo groot als een brokje dan) gebruiken?

edit; in = is

Hoi! Ik gebruik de brok die ze sowieso krijgen tíjdens de training. Dus bij mijn krijgen ze 2x per dag per konijn een schepje brok. Ga ik 's ochtends trainen dan gebruik ik dat schepje brok tijdens de training en krijgen ze dus niet meer/teveel brok. Je kunt natuurlijk ook iets anders gebruiken als beloning zoals een stukje andijvie, maar mijn konijnen zijn sowieso super gemotiveerd voor de science selective en het is net zo makkelijk op die manier haha!

ik wil ook heel graag mijn konijntje kunstjes leren. alleen ik heb een paar vraagjes.

1. wat voor beloning kan je geven? kan j bijvoorbeeld stukjes appel geven kleine stukjes?

2. welk truckje kan je het best al eerst leren. niet al te moeilijk?

1. Zie vorige reactie. Stukjes appel kan ook, maar dat kleeft nogal vind ik, en teveel appel is niet goed ivm de suikers. Dus dan liever brokjes. Je moet gewoon kijken of dat genoeg motivatie is voor je konijn.

2. Ik leer zelf eerst altijd hand aanraken of target aanraken aan. Maar als eerste laad je de clicker op. Dit houdt in dat je konijn de betekenis leert kennen van de clicker. Hoe je dit doet is als volgt: Je houdt in je ene hand de clicker, en in je andere hand iets lekkers; je clickt en direct daarna geef je het lekkers. Dit doe je een stuk of 10x achter elkaar en herhaal je een paar keer. Als je dit een keer of 30 gedaan hebt (mag ook in een paar dagen tijd) dan click je en wacht je even met de beloning geven. Als je konijn gaat zoeken naar de beloning, dus bijv met zijn neus heen en weer, dan begrijpt hij dat als de clicker gaat hij wat lekkers krijgt.

Daarna kun je beginnen met een trucje leren, bijv hand aanraken. Je houd je hand vlak voor de neus van het konijn, snuffelt hij er nieuwsgierig aan? C+B (click en beloon). Doe dat een paar keer en houd je hand wat hoger, zodat ie op z'n achterpoten gaat staan, en wat naar links en rechts, gaat dat goed dan kun je je hand op wat meer afstand houden zodat hij ernaar toe loopt. Gaat dat goed dan knip je in je vingers vlak voordat-of tijdens dat het konijn je hand aanraakt. Zo zet je hand aanraken op commando, doe dit weer een paar keer en daarna kun je je hand naar beneden doen en in je vingers knippen en je konijn zult dan je hand aanraken. Met een target is dit allemaal in feite hetzelfde alleen kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen dat het konijn altijd de target mag aanraken als hij hem ziet (dat doe ik zelf) maar wil je pas dat hij 'm aanraakt als jij het wilt, dan kun je bijvoorbeeld een tikje met de target op de grond geven of je koppelt er een woord aan, bijv: 'target' of 'raak aan' Ik vind het zelf geen probleem als het konijn direct het target aanraakt als hij hem ziet want anders leg ik 'm gewoon buiten bereik, maar als hij continue aan je hand vast geplakt zit is dat wat minder handig :P

Succes!

en ik heb geen klicker kan je ook iets anders gebruiken?

Zie mijn vorige reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .