Ga naar inhoud

Stro en/of zaagsel


ilse42

Aanbevolen berichten

Alloha iedereen!:he:

Ik had een vraag, als je het hok verschoont wat is eigelijk beter stro of zaagsel? En waarom?

Wij hebben zelf zaagsel maar vanaf morgen ga ik er stro in doen, omdat me dat wat fijner voor Junior lijkt.

Maar waarom gebruiken de meeste mensen stro? Of stro en zaagsel tegelijk?

Alvast bedankt voor alle reactie`s hopelijk snap ik het dan! (a)

Groetjes Ilse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel in het verkeerde forum, hoort in Huisvesting.

Zaagsel wordt over algemeen gezegt dat het niet goed is. In de zin dat het niet lekker absorbeert, erg stoffig is en snel gaat stinken (houdt ook geen geurtjes vast), daarnaast isoleert zaagsel niet goed om konijnen in de winter buiten warm te houden. Stro is in principe ook niet een goede bodembedekking om de ontlasting in op te vangen, stro is wel prima in de winter als isolatie in b.v een nachthok voor de konijnen om lekker in te kruipen.

Mijn advies, en vele anderen zullen het denk ik met mij eens zijn, is om helemaal geen zaagsel of stro in het hok te doen nu. Temperaturen zijn prima, soms zelfs te warm voor de konijnen, dus ze hebben nu echt geen bodembedekking/isolatie meer nodig. Ik zou lekker wc's gaan gebruiken en daarin iets van hennepvezel (hemparade bv.) in te doen. Dit absorbeert echt goed, vocht zakt naar de bodem en de bovenkant blijft droog, daarnaast houdt het geurtjes ook veel beter vast. Zo hoef je ook niet hele hokken meer te verschonen, maar om de dag (afhankelijk van warmte/hoeveel ze erop plassen) kun je de wc's dan verschonen. Op die manier kun je je konijne proberen zindelijk te maken.

In de herst/winter/begin voorjaar wanneer nachttemperaturen onder de 5 graden liggen kun je stro in je nachthok doen ter isolatie/om in te kruipen.

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allebei niet geschikt.

Zaagsel is te stoffig, daar kunnen de konijnen last van krijgen, maar het is ook gifitig. http://www.klaver4dieren.nl/nw009.htm

Stro absorbeert niet genoeg en is in de zomer te warm. Waarschijnlijk schuift Junior het aan de kant morgen. :he: In de winter kun je het wel gebruiken boven op je bodembedekking voor de warmte. (als hij buiten zit.) In de zomer kun je er een heel klein beetje van in zijn hok doen om wat aan te knabbelen en mee te spelen.

Je kunt dus beter een andere bodem bedekking gebruiken, zoals: aubiose, vlas, etc.

Zie nu dat er al gereageerd is.....

Maar we zeggen hetzelfde. :)

aangepast door NaOomkuuHh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop altijd Hemparade bij de welkoop/boerenbond, dat is 7 euro voor 14kg. Is tot nu toe het 'goedkoopste' wat ik ben tegengekomen, ook wel op internet gespeurt enzo. Ik vind het echt perfect spul en gebruik het al jaren!

@muffin, nee hoor, in principe doe je hennepvezel alleen maar in de wc's, en omdat vocht (urine) naar beneden zakt, blijft de bovenkant mooi droog, ook veel beter voor de pootjes mochten ze al in de wc's blijven zitten (wat die van mij dus doen). Verder heb ik helemaal niks in het nachthok liggen. Behalve een stuk vastgelijmd zeil zodat ik makkelijk evt. oeps plasjes kan opruimen omdat die van mij niet helemaal zindelijk zijn.

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Shinli Mijn konijn krijg ik niet zindelijk, ben al 3 jaar bezig. Ik vind het wel best zo. Hij doet het tenminste in zijn hok. Kan ik het ook in het hele hok gebruiken?

Weet je misschien ook andere winkels? Er zit namelijk geen boerenbond/welkoop bij mij in de buurt. Ik woon in het centrum van Den Haag. :P Daar zit alleen Dobey's en Pets Place enzo. Ookal ben ik van die winkels geen fan. Bij Dobey's is alles te jong, en bij Pets Place is alles ziek. :L

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kun je het ook als bodembedekking gebruiken hoor. Heb ik ook een tijdlang gedaan in het begin voordat ik met wc's begonnen ben. Mijn konijnen doen ook niet alle plasjes op de wc, maar het meeste wel, vooral de twee zusjes zijn erg slecht in op de wc plassen :P. Je hebt dan gewoon hetzelfde voordeel als in wc's, vocht zakt naar beneden en bovenkant blijft droog. In de winter zou je dan daarover gewoon stro kunnen doen.

@Yls, ik denk niet dat ik zo kan zeggen hoeveel dat in kg is, heb je een link als het online is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is hetzelfde merk als wat ik heb, maar dan kleinverpakking. Dit is denk ik een 5kg? Wat een prijsverschil dan zeg! Mini-hemp is volgens mij wat minder grof als de grotere verpakkingen omdat dit eigenlijk als stalstrooisel is bedoelt (paarden).

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betaal jij er voor dan?

Ik moet er vd week toch heen. Dan ga ik meteen kijken of ze grotere verpakkingen hebben. En of ze misschien goedkopere merken hebben.

In zaagsel, was toch het dennen hout dat giftig was? Als ik het me goed herinner.

aangepast door Yls
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het hem. Ik heb niet heel veel ruimte. Ik heb een klein schuurtje. En die staat al vol met kooien enzo voor mn zorg beestjes.

Mn schuurtje is maar 2 bij 3. :P En dan hangt daar ook nog de CV ketel in en er staat een grote vriezer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegt kun je hennepvezel/aubiose (is van hetzelfde plantje, aubiose is wat duurder en fijner) ook gewoon in het nachthok doen, mooi laagje van een cm of 2/3. Zou je evt ook elke dag of om de dag alleen de plashoekjes kunnen uitscheppen en weer wat nieuwe ingooien ipv alles in één keer weg te gooien (ook het schone).

Toen ik dit nog in het hele hok deed plasten m'n twee nijnen alleen in één gedeelte, dus schept ik dat er na een week uit, sopje erover. En schoof ik het schonere daar weer heen, en deed er dan weer nieuwe op het gedeelte waar ze eigenlijk niet plasten. Is gewoon uitzoeken wat het beste is, en waar je konijntjes plassen (hopelijk in één hoekje :P). Vind het altijd zonde om het schone dan meteen mee weg te gooien.

Stro hoeft nu echt niet meer. KOnijnen kunnen beter over -10 dan over +20, dan is stro gewoon veels te warm erbij. Heb zelf al weken geen stro meer in de hokken zitten.

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat nu al 2 keer gezegt dat het gewoon ook in het hok kan. Is altijd beter dan zaagsel of stro. En zoals gezegt bij boerenbond/welkoop is 15kg 7 euro, daar heet het dus hemparade (het merk). Mini-hemp (ook van datzelfde merk, 5kg ofzo) zit vaak rond de 3 tot 5 euro. Je kan ook voor aubiose gaan, is in principe hetzelfde als hennepvezel, maar is wat duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .