Ga naar inhoud

gedrag konijn ineens heel anders


strandje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb alweer een vraagje over ons angora hangoor konijntje van ongeveer 9 weken oud. We hebben haar nu een kleine twee weken en ze was erg vrolijk, kwam veel uit haar hok en vooral erg nieuwsgierig.

De laatste dagen is dit ineens veranderd. Ze zit bijna de hele dag in haar hokje(huisje in het hok) en komt er alleen in de nacht of late avond uit. Wanneer ik en mijn vriendin toenadering zoeken duikt ze angstig ineen en blijft ze versteend zitten. We snappen hier helemaal niks van want we hebben alles heel rustig opgebouwd en doen dat nog steeds. Ons gedrag is niet veranderd maar zij lijkt een heel ander konijn.

Ze poept en plast gewoon dus ziek zijn kan het niet zijn toch? Wel heel ze een week geleden een pipetje tegen vlooien gekregen van de dierenarts. Kan ze hier gevolgen van hebben?

We maken ons zorgen. Kunnen jullie ons helpen?!

groetjes strandje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stronghold is veilig voor konijnen, alleen weet ik niet precies wanneer het gebruikt mag worden bij konijnen kwa leeftijd. Als ze de juiste dosering heeft gekregen moet het daar niet van komen.

Inderdaad mijn vraag is ook hoe het met het eten gaat. Wat voor eten krijgt ze? En hoeveel?

Verder misschien eerst het houten hokje uit haar ren halen? Hoe groot is het hok zelf, heeft ze hieraan ook een ren, of mag ze los rondlopen in de huiskamer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stronghold is veilig voor konijnen, alleen weet ik niet precies wanneer het gebruikt mag worden bij konijnen kwa leeftijd. Als ze de juiste dosering heeft gekregen moet het daar niet van komen.

Inderdaad mijn vraag is ook hoe het met het eten gaat. Wat voor eten krijgt ze? En hoeveel?

Verder misschien eerst het houten hokje uit haar ren halen? Hoe groot is het hok zelf, heeft ze hieraan ook een ren, of mag ze los rondlopen in de huiskamer?

Ze krijgt de hele dag door vers hoor (eerst hadden we "normaal" hooi maar dit at ze erg weinig) dus nu hebben we kruidenhooi gekocht en dit eet ze wel wat meer.

Daarnaast krijgt ze biks.

Ze heeft een binnenhok van 1.40m en haar hok staat de hele dag open zodat ze rond kan hupsen.

Ik weet echt niet waar het vandaan komt..:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat haar voornamelijk zelf kiezen wanneer ze uit haar hokje wil komen. Wel is het zo dat het een angora hangoor is met heel veel haar. het is dus noodzaak(om klitten en dergelijke te voorkomen) dat we haar zeker om de dag borstelen en haar optillen om de onderzoek poep en klit vrij te maken. Dit doen we heel voorzichtig maar leuk vind ze het zeker niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eigenlijk dat het komt doordat ze veel opgepakt moet worden. Je ziet het vaker bij konijnen, die met regelmaat opgepakt moeten worden of konijnen die mensen vaker oppakken, omdat ze het zelf leuk vinden dat die angstig worden of soms zelfs agressief. Niet in alle gevallen natuurlijk, maar bij jou wel. Wellicht een idee haar kort te knippen zodat ze even niet om de dag de kam erin moet en aan jullie band kunnen werken... Daarom vind ik langharige konijntjes altijd zo sneu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het haar bij haar ogen is kort geknipt want daar letten we vanaf het begin heel goed op. het haar kort knippen is niet echt een oplossing aangezien ze helemaal nog niet zo gek veel haar heeft en we pas na een paar maanden gaan knippen. Deze beestjes hebben nou eenmaal veel haar en juist bij het te kort knippen hebben ze het erg koud. Hun huid is maar erg dun en weinig. Hier wachten we dus nog een paar maanden mee!

Langharige konijntjes zijn verre van sneu:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zielig voor die dieren ze hebben alleen maar last van die vacht in dat geval is het wel sneu voor de dieren, omdat wij mensen zo egoistisch zijn om langharige vachten te fokken. Ze hebben echt 0,0 aan die vacht alleen maar last.

En dat hun huid dun en weinig is, is onzin. Je kan prima in deze tijd van het jaar een heel stuk haar er nu afknippen en al helemaal als ze gewoon binnen staat. Konijntje een stuk blijer dat ze niet om de dag in de handen moet om een borstel door haar heen te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, waarom zouden angora's het wel koud hebben met korte haren en gewone kortharige konijnen niet?? Is geen kritiek, heb hier geen verstand van, maar dat snap ik niet.....

Waarom vind je langharige konijntjes niet zielig?? Ze hebben alleen maar last van hun lange haren, iets wat je zelf nu ook wel merkt. De meeste konijnen vinden kammen en oppakken niet fijn, en vinden het zelfs heel eng. Aangezien het prooidieren zijn lijkt het als of ze worden gegrepen door een roofdier, je kan je wel voorstellen, daar worden ze niet tammer door en krijgen geen vertouwen in mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feit blijft dat deze soort van konijnen bestaat en wij er 1 hebben. Of mensen het nu zielig vinden of niet. Verzorging van de vacht blijft. Zelfs al knippen we haar nu kort, dan moeten we heel gauw weer borstelen.

Mensen die wel verstand hebben van angorakonijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat de mensen die je advies hebben gegeven wel wat ervaring hebben met konijnen en ook angorakonijnen. Aniek runt bijvoorbeeld een opvang en ziet jaarlijks veel konijntjes passeren waaronder veel verwaarloosde langharige konijntjes. als je dan als opvang een compleet vervilt konijn binnenkrijgt dan kom je gauw tot de conclusie dat de nadelen groter zijn dan voordelen van zo'n vacht.

ik zeg niet dat jij je konijn niet goed verzorgd, helemaal niet hoor maar misschien dat je vanuit dit opzicht begrijpt waarom veel BB leden langharige konijnen wat zielig vinden. ze hebben niet gevraagd om de vacht die voor hun totaal geen meerwaarde heeft en er enkel is omdat wij het mooi vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef je toch een goede tip om voor nu de band te beteren de vacht kort te houden, om de dag oppakken zal dit niet bevorderen. Oftewel ik leg je uit waar het vandaan kan komen.

Hier is voldoende verstand van langharige konijnen, maar de vraag is heb je echt te maken met een angora hangoor die alleen er in wit blauwoog zijn en net voorlopig erkend of te maken met een pluizebol waarbij het de vraag is hoe de vacht zicht ontwikkeld.

@ manon24

Bedankt! Het is gewoon frustrerend inderdaad om elke keer weer die steun in fok van langharige konijnen te zien.. 't is dweilen met de kraan open en ik hoop door deze berichten dat minder mensen langharige konijntjes jong aanschaffen zodat de fok hopelijk af neemt.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal los van de discussie of lang haar zielig is of niet denk ik dat Aniek je een hele goede tip geeft. Je konijntje snapt echt niet waarom jij hem oppakt, ook al is dit nodig. Ik zou het haar gewoon ook kort knippen voor nu. Als je bang bent dat nijn het koud krijgt zou ik gewoon extra isolatiemateriaal (bijvoorbeeld een kartonnen doos met veel stro) in het hok leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

ik heb hier ook een angora konijntje zitten. En die knip ik ook eens in de zoveel tijd kort. Verder hou ik wel een beetje in de gaten of ze geen klitten krijgt. Ze heeft er ook een hekel aan als ik haar zou moeten kammen dus ik laat haar vacht lekker kort en zo heeft ze er veel meer plezier van.

Altijd als ik haar heb geknipt wordt ze op den duur boos omdat ze het zat is. Maar even later zie ik haar binkies maken omdat het zo lekker kort is, dat is zo grappig om te zien.

Ik ben het dus met Aniek eens, knip je konijn eens in de zoveel tijd gewoon lekker kort, zo kunnen ze zichzelf ook beter schoonhouden, en dat scheelt een hoop stress voor je konijn ;)

Mijne is compleet vervilt in het asiel terecht gekomen. Die mensen van wie ze was hadden geen idee wat ze met zo'n vacht moesten doen. Ze is onder narcose door de dierenarts kaalgeschoren omdat het geen doen meer was.

Ik zeg absoluut niet dat jij je konijn laat vervilten hoor, helemaal niet, maar dat is vaak de reden van het leed van die beestjes.

Denk er nog eens over na, om je konijn kort te knippen, je zal zien dat ze zich veel lekkerder in hun velletje voelen ;) En in de winter gewoon niet te kort knippen, dan krijgen ze het ook niet koud ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nog 2 foto's

Zo zat ze in het asiel, het was al weer flink aangegroeid toen ik haar kreeg:

Foto-G3MSWSF8.jpg

Meestal heeft ze ongeveer zo'n coupe, haar oortjes laat ik wel lang:

Foto-BJNHXG6I.jpg

Bij die onderste foto denk ik opeens dat ik langharige konijntjes toch wel heel mooi en schattig vind. :eek: :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .