Ga naar inhoud

Fokken? Nee joh,... we hebben maar één nestje!?

Aanbevolen berichten

Vanmiddag had ik vrij, dus ik dacht.. ik ga mensen die op marktplaats een nestje konijnen aanbieden er eens op wijzen dat konijnenopvangen boemvol zitten en zij deelnemen aan het overbevolken van nederland met rasloze konijntjes.

Had een hele mail geschreven met veel informatie over opvangen etc.

Nou,.. de reacties die ik terugkreeg waren niet allemaal even aardig :P. Heb maar een stuk of 20 mensen gemaild die rasloze nestjes op mp hadden staan.

Ik laat de namen weg, zodat de mensen anoniem blijven.

'Het lijkt mij beter dat u u met uw eigen zaken bemoeit!

Met vriendelijke groet,'

'Wat een onzin, dus er mogen geen konijnen meer geboren worden bij mensen thuis.

Daarbij wij fokken geen konijnen, we hebben 1 nestje gehad en ik weet heel goed hoe het in een asiel werkt. Mijn dochter heeft er stage gelopen en gaat er in de grote vakantie werken. Het zijn ook haar konijnen en het zou te gek zijn dat wij met onze konijnen niet onze gang kunnen gaan.

Moet je eens kijken hoeveel honden en katten er geboren worden en net voor de zomervakantie aan een boom gebonden worden of gewoon achtergelaten ergens. U kunt beter uw best doen om er meer weer kwijt te raken als mailtjes gaan sturen met zoiets.'

'Sorry mevrouw maar wij fokken geen konijnen.

We willen graag een nestje, voor mijn zieke zusje.

Ze lijd aan leukemie'

- zocht een leen mannetje voor haar konijn.

'hallo

iksnap je punt

maar de nesten waren niet geplant

als ik een nestje fok moet ik dat zelf weten

de jongen die weg gaan kunnen altijd terrug gebracht worden.

'Wij fokken niet met konijnen,

Je weet niet eens waarom wij konijtjes hebben

Ik ga jou dat ook niet uitleggen

Ik begrijp jouw email en je hebt volledig gelijk !

Ik kan deze konijntjes zo kwijt aan een geronomeerde dierenwinkel, maar ik vindt het fijner om voor een simpel bedrag ( onkosten/ze krijgen zelfs een zak goed voer mee) deze konijntjes mee te geven aan een liefhebber.

Dusss wil ik jou bij deze vriendelijk vragen niet zomaar mensen te beschuldigen van onnodig fokken. Want dit is zeker niet altijd het geval.'

Volgens mij snappen sommige niet wat mijn punt was. Mijn punt was dat er zoveel konijnen in nederland voor het plezier gefokt worden door mensen dat alles vol zit en er tientallen konijnen losgelaten worden in bossen of in een doos gedumpt worden op de stoep.

Hebben die mensen een plank voor hun kop of hoe zit dat nou?

Sommige mensen heb ik gelukkig wel de ogen geopend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sommige mensen heb ik gelukkig wel de ogen geopend.

Dan had je dat beter kunnen posten! Ik vind die mailtjes zo gek niet, zo´n reactie kan je verwachten. Zeker de laatste klinkt echt niet zo fout.

Ik ben wel benieuwd wat de mensen zeiden die je wel de ogen heb geopend en hoe dat gegaan is en wat ze nu doen, da´s interessanter.

Link naar bericht
Delen op andere sites

klinkt bekend. ik ben er ook inmiddels lange tijd achter dat vaak 'meedenken' eerder helpt dan aanvallen al begrijp ik dan aanvallen ook jou bedoeling niet is. ik heb ook vaak genoeg mailtjes gestuurd, naar mijn idee gewoon aardig maar sommige mensen zijn gewoon snel op hun tenen getrapt en willen al helemaal niet nadenken over het gevolg van het onnodig fokken van konijnen. hoezo is het zo'n wereldprobleem als wij 1 nestje fokken denken zij.

en dat komt simpelweg omdat zij aan hun ene nestje denken en wij aan het leed in het hele land. dat de opvangen vol zitten staan ze simpelweg niet bij stil en dat daar mensen alles doen om zoveel mogelijk beestjes te helpen.

en dan zijn er mensen die 'leuk' een nestje willen en dat valt ook hier bij de meeste mensen verkeerd. wij denken: hoe kan je dat nou doen (er zijn immers meer dieren die een baasje zoeken dan dat er goede baasjes zijn). en zij denken: waar maken jullie je druk om..

maar er is niks mis mee mensen info te geven toch zodat sommigen hun ogen openen ;)

aangepast door Anjo
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit stuurde ik iedereen:

Ik snap dat u het heel leuk vind om een nestje konijnen te hebben, maar ik wil u toch vragen om te stoppen met het fokken van konijnen die geen stamboom hebben.

Voor ieder konijn dat wordt geboren, sterft er een konijn in een asiel, omdat het baby-konijn wat u heeft laten komen een plek in beslag neemt van een asiel-konijn. Dus, voordat u gaat fokken: ga eens naar een asiel in uw omgeving om de konijnen te zien die wanhopig zitten te wachten op een nieuwe baas/bazin. En bedenk dan dat ook deze konijnen eens schattige baby'tjes zijn geweest, maar gedumpt zijn toen ze ouder werden...

Bedenk u dus dat de konijnen die u nu heeft misschien ook ooit in een asiel terecht komen of losgelaten worden in het bos…. dat wilt u toch niet?

Het beste voor een huiskonijn is gewoon fijn samen van het leven te genieten met een ander konijn. De beste combinatie is een vrouwtje met een gecastreerd mannetje.

Konijnen worden met zijn tweeën veel ouder en zijn vaak veel gelukkiger!

Hopelijk heeft deze e-mail u ervan overtuigd om niet meer te fokken met uw konijnen voor uw plezier.

Met vriendelijke groeten,

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zet elk jaar info op marktplaats over konijnen en hun behoeften etc. Dat Teddy Widders niet erkend zijn zet ik er dan ook bij.

Mijn advertenties worden steeds verwijderd omdat ik "in strijd met de regels ben" Die fokkers zullen wel hebben geklaagd denk ik. Maar ik ga stug door.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat je het beter anders had kunnen verwoorden.

Je kan die mensen niet verplichten en daarom reageren ze zo.

Misschien gewoon alleen konijneninformatie geven en opvangen in the picture zetten.

Als je mensen gaat vragen om iets niet te doen, doen ze het juist....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is ook wel een heel dramatisch mailtje ;)

Maar goed, je bedoelingen zijn goed, misschien kun je dat ook even uitleggen, waarom jij je gemotiveerd voelt om zo'n mailtje te sturen.

Uitleggen dat jij het zo rot vindt dat er heel veel konijnen in een opvang en asiel zitten en dat mensen die een konijn willen er 1 uit zo'n nestje nemen, terwijl als dat nestje er niet was geweest ze een konijn uit een asiel hadden kunnen halen. Iets meer duidelijk maken dat je doel is om een probleem op te lossen en vragen of ze ook mee willen helpen in plaats van met het vingertje te wijzen en te beginnen over dat er in een asiel konijnen dood zitten te gaan en zo...

Nou ja, nogmaals, ik vind het lief van je dat je opkomt voor asielkonijnen, maar je zou het misschien wat anders kunnen formuleren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En je bezorgd opvangen niet echt een goede naam op deze manier. Snap dat je wil dat het overkomt, maar 'voor elk babykonijn sterft er een konijn in een asiel'? Pardon? In alle opvangen die ik ken (en dat zijn er aardig wat) zal een konijn alleen geeuthanaseerd worden wanneer het uitzichtloos lijdt en alleen sterven wanneer er iets mis is. Ook asielen aangesloten bij de Dierenbescherming hebben een euthanasiebeleid waar ze zich aan moeten houden.

Je hoort vaak dat er zo veel dieren afgemaakt worden in opvangen en asielen, wat in Nederland dus absoluut niet zo is. Maar ik snap wel waar dat idee vandaan komt, als zelfs 'opvangen' het nu al gaan roepen..

Link naar bericht
Delen op andere sites
En je bezorgd opvangen niet echt een goede naam op deze manier. Snap dat je wil dat het overkomt, maar 'voor elk babykonijn sterft er een konijn in een asiel'? Pardon? .

Misschien niet letterlijk bedoeld deze zin, ik vind juist dit de meest pakkende zin van de hele mail!

Want; voor ieder konijntje uit een 'schattig' nestje heeft er een asiel konijn minder plek... De konijnen die dan niet opgevangen kunnen worden in de asiels omdat deze t daarmee gebeurd? Juist, de wei in ermee. Dus misschien gaat er niet 1 konijn dood in de opvang, dan is het wel daarbuiten omdat er geen plek is meer in een opvang.

Een slechte naam voor de opvangen? Nee vind ik niet.

Ooit....... Ga ik nog eens een label maken/ontwikkelen waar mensen/verkopers zich aan moeten houden als het gaat om het houden van konijnen. Dromen kan altijd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het mailtje ook niet echt goed... Als ik dat zou krijgen zou ik ook denken: wat een betweter zeg. Je komt zo erg over, met een wijzend vingertje dat het slechte mensen zijn ofzo.

Belangrijk is echt om goed te kijken hoe je zelf zou reageren op je mailtje, hoe je dus zo neutraal mogelijk over komt zonder de ander in de verdediging te laten schieten. Het woordje 'dus' vind ik zelf gevaarlijk. 'Waarom' vragen ook zo veel mogelijk uit de weg gaan bijvoorbeeld, omdat mensen dan al heel snel de neiging hebben om zichzelf te verdedigen.

Ook zou ik het woordje fokken weg laten. Mensen die toevallig een nestje hebben zien dit niet als fokken, ook al is dat wel zo. Zij voelen zich niet aangesproken want het is maar 1 nestje.

Ik zou iets in de trant doen van 'een nestje is ontzettend leuk om mee te maken, al die kleine schattige konijntjes. blabla'. En dan over gaan op 'helaas verdwijnen ook heel veel konijnen in een asiel (opvang klinkt minder erg dan asiel ;) ) doordat zo veel mensen een nestje hebben.' En dan iets uitleggen wat een konijnenasiel doet ofzo iets. En tips geven misschien dat ze bv mensen kunnen doorsturen naar een opvang als ze een tweede konijntje willen en wat informatieve sites geven. Want door alleen te zeggen wat ze fout doen bereik je niets mee, met positieve feedback zeg maar en tips kunnen mensen iets mee.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Misschien niet letterlijk bedoeld deze zin, ik vind juist dit de meest pakkende zin van de hele mail!

Want; voor ieder konijntje uit een 'schattig' nestje heeft er een asiel konijn minder plek... De konijnen die dan niet opgevangen kunnen worden in de asiels omdat deze t daarmee gebeurd? Juist, de wei in ermee. Dus misschien gaat er niet 1 konijn dood in de opvang, dan is het wel daarbuiten omdat er geen plek is meer in een opvang.

Ooit....... Ga ik nog eens een label maken/ontwikkelen waar mensen/verkopers zich aan moeten houden als het gaat om het houden van konijnen. Dromen kan altijd.

Ik vind juist dat het erg dramatisch over komt. Want het si niet waar wat je zegt... Dan zouden er dagelijks honderden konijnen dood gaan in de opvang, en dat is niet het geval. Het is wel zo dat de mensen díe de konijntjes nemen van dat ene nestje, net zo goed een konijnen hadden kunnen nemen uit de opvang en dat de plaats van die twee konijntjes, weer opgevuld kunnen worden voor twee andere konijnen.

Je gaat nog steeds heel erg uit van jezelf, jij weet het allemaal, maar die mensen weten dat allemaal niet ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Pakkend wel ja, maar zeer onterecht. Wellicht dat jij nooit iemand tegenkomt die asielen maar zielig vindt omdat ze daar alle dieren die niet leuk genoeg zijn of niet snel genoeg geplaatst worden afmaken, ik helaas wel. En denk je dat die mensen op dezelfde manier redeneren als jij?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Je hoort vaak dat er zo veel dieren afgemaakt worden in opvangen en asielen, wat in Nederland dus absoluut niet zo is.

dit is inderdaad in de meeste asielen niet zo maar het komt zeker wel voor dat (meestal) honden in sommige asiels te snel de stempel 'onplaatsbaar' krijgen en een spuitje krijgen. te vol, te veel kosten etc. helaas zijn er toch aardig wat asiels die meer aan de centjes denken dan aan het dierenwelzijn.

maar ontopic, het is goed bedoeld toch, of het mailtje nou helemaal goed geschreven is of niet, ze komt wel op voor de belangen van de konijnen die maar gefokt worden voor de lol. kan me goed voorstellen dat je de neiging krijgt om 'iets' te doen, als is het maar mensen informeren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
dit is inderdaad in de meeste asielen niet zo maar het komt zeker wel voor dat (meestal) honden in sommige asiels te snel de stempel 'onplaatsbaar' krijgen en een spuitje krijgen. te vol, te veel kosten etc. helaas zijn er toch aardig wat asiels die meer aan de centjes denken dan aan het dierenwelzijn.

maar ontopic, het is goed bedoeld toch, of het mailtje nou helemaal goed geschreven is of niet, ze komt wel op voor de belangen van de konijnen die maar gefokt worden voor de lol. kan me goed voorstellen dat je de neiging krijgt om 'iets' te doen, als is het maar mensen informeren.

Ja dat snap ik hoor, de intenties zijn hartstikke goed. Maar als je dit dus gaat doen, moet je het wel zo goed mogelijk doen. Dan is het belangrijk dat het mailtje zo goed mogelijk over komt, en in mijn ogen komt het niet goed over. Want ik zou mij dus echt beledigt voelen hoor, als ik zo'n mailtje zou krijgen. Want ik zou ook denken; wat weet zij nou van mijn konijnen en wat ik doe? Zoals anderen al als reactie hadden. Dan bereik je er dus niet zo veel mee en duw je die mensen juist verder weg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, tuurlijk, zulke dingen kunnen altijd voorkomen. Maar niet op zo'n grote schaal dat men massaal een labeltje 'zielig' aan asielen moet gaan hangen. Daarbij, zoals ik al zei, het mag niet in asielen en opvangen van de Dierenbescherming en de meeste particuliere opvangen in Nederland moet men er niet eens aan denken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begrijp je gevoel wel. Dat is nou precies de reden waarom ik niet meer op marktplaats kijk. Ook met katten wordt maar ongebreideld gefokt want oooo zo leuk een nestje. Dat de asielen uitpuilen met volwassen katten die ook hartstikke leuk zijn, is wat hun betreft jammer dan.

Ik word daar ook erg boos om. En met konijnen is het al niet anders vrees ik.

Ik denk echter dat de meeste mensen niet echt bewust zijn van wat er allemaal speelt, het is wel goed om te proberen de andere kant van het fokken van een nestje te belichten.

Maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat zo'n mailtje stekels doet opzetten bij de ontvanger en dan schiet het wellicht zijn doel voorbij. Het zou mooi zijn als er eens op tv of zo aandacht wordt besteed aan pretnestjes en de gevolgen daarvan. Of dat nou om honden, katten, konijnen of wat voor dieren dan ook gaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En in hoeverre gaat dat op voor konijnen/knaagdieren? Er zijn bij ons in de opvang nooit dieren geweest waarvoor er géén oplossing te vinden was... Dan maar creatief. Of een keer afwijken van je richtlijnen als het dier daar het uiteindelijk beter door krijgt. Een goed dierenasiel denkt op de eerste plaats aan het welzijn van de dieren, daarna pas aan de centjes... :)

En laptopmuis, uit jouw bericht:

Ik snap dat u het heel leuk vind om een nestje konijnen te hebben, maar ik wil u toch vragen om te stoppen met het fokken van konijnen die geen stamboom hebben.

Ook een goede fokker gebruikt geen stamboom... Ik snap dat je met je mail de beste bedoelingen hebt, maar ik kan mij ook indenken dat er genoeg mensen zijn die het ongevraagde bemoeienis vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mensen zetten een advertentie om een huis te vinden voor hun jonge konijntjes.

De Nederlandse wetgeving verbiedt het niemand om konijnen te fokken. Daar kunnen wij het dan wel mee oneens zijn, die mensen doen wat dat betreft niets fout.

Eerlijk gezegd zou ik er ook niet op zitten wachten, op zo'n mailtje, hoe goed bedoeld ook misschien.

:yes:

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb dat stukje tekst van 'voor elk jong konijntje... sterft er één in de opvang' van een andere site afgehaald. Vond dat namelijk een erg aangrijpend en bij iedereen die van konijnen houd zou er dan een belletje moeten gaan rinkelen.

Zeker worden er geen konijnen afgemaakt in asiels, maar het zet mensen toch aan het denken.

Over de stamboom... ik was aan het twijfelen hoe ik het erbij zou zetten. Kreeg ook een mailtje terug van iemand die Hollander jongen te koop had staan,.. wat me opviel is dat de jongen verschillende kleuren hadden. Ze mailde terug dat beide konijnen raszuiver waren en dat het daarom verantwoord was om ermee te fokken. Dus toen heb ik van raszuiver, stamboom gemaakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan nog kunnen de dieren raszuiver zijn en die persoon goed bezig.

Ik fok ook andere kleuren in ter bloed verbreding wat de kans weer geeft dus ook verschillende kleuren er weer uit te krijgen.

Ik persoonlijk denk altijd mensen zoek een hobby, ga in een opvang helpen ect, hier bereik je echt niks mee.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik fok ook andere kleuren in ter bloed verbreding wat de kans weer geeft dus ook verschillende kleuren er weer uit te krijgen.

Ik persoonlijk denk altijd mensen zoek een hobby, ga in een opvang helpen ect, hier bereik je echt niks mee.

mooi verwoord :yes: dit werkt eerder averechts

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk juist door te zeggen 'hier bereik je echt niks mee' dat het glas half leeg is ipv half vol.

Je kunt het altijd proberen; en dat het niet ieders goed keuring draagt nouja zo is het dan maar. Natuurlijk hadden woorden misschien anders gekozen kunnen worden. Maar het zal nou net die ene persoon aan het denken zetten van hé misschien heeft ze wel gelijk. En juist die ene persoon is al een verschil.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .