Ga naar inhoud

Voedster valt me ineens aan


Marjolijn

Aanbevolen berichten

Mijn voedster Pummel valt mij de laatste dagen soms vanuit het niets aan.. Ik snap er niks van! Ze is een joekel van een Vlaamse Reus en het is doodeng. Ze zit samen met mijn FH ram in een groot hok (4 meter breed, 1.50 hoog, 2 verdiepingen) en daarnaast mogen ze elke dag een hele tijd los lopen over het terras (alhoewel ze daar niet echt gebruik van maken maar eerder ergens languit gaan liggen lui te zijn).

Hoknijd lijkt het me dus niet echt. Ze doet het vooral als ze in 1 van de nachthokken zit, als ik dan mijn hand erin steek om bijv. wat groenten erin te leggen, dan slaat ze met haar voorpoten naar mij toe en knort/gromt ook hierbij. Ik kan me het nog enigszins voorstellen dat ze dit doet als ze zich bedreigd voelt omdat ze geen kant op kan, maar het hok is zo groot dat ze me gewoon kan ontwijken of weg kan lopen.

Tijdens het eten kan ik haar heel goed aaien. En soms zit ze lekker een beetje te suffen in het hok, dan aai ik haar hoofdje en zit ze met haar ogen dicht te knarsetanden, dat vindt ze dus heel fijn. Maar als ik dan mijn ram die naast haar zit begin te aaien, trekt ze ook zomaar ineens vanuit het niets keihard aan mijn mouw. Gelukkig pakt ze dan wel alleen mn kleding en niet mijn arm..

Weet niet zo goed wat ik met die moodswings van haar aan moet.. ze krijgen alle aandacht, hebben een mooi hok, elkaar, voldoende speelgoed, lekker eten, ik zit er meerdere keren per dag bij.. wat kan ik nog meer doen?? Ik wil niet meer elke keer aangevallen of gebeten worden :erf:

Wellicht goed om te weten: Pummel is dus een Vlaamse Reus voedster, ruim 1 jaar oud, paar weken geleden gecastreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jopelien heeft me de afgelopen paar dagen ook een paar keer aangevallen. Gromt ze ook en ze haalt echt uit zeg maar. Zo vreemd. Ik denk dat het komt omdat ze de andere konijnen ruikt (heb alles wat apart zitten op dit monent). Maar jij hebt maar deze 2 nijnen toch dus dat kan het niet zijn. Jopelien is ook gecastreerd en ze heeft me al gebeten. Gebeurt ook voornamelijk in het nachthok vooral tijdens het voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik snap er echt niks van.. andere konijnen kan het probleem niet zijn want die zitten hier niet. Vanochtend heeft ze nog naar me uitgehaald.. Net was ik weer even bij ze gaan zitten, en ze lag lekker te luieren,.. kon haar gewoon overal aaien en kusjes geven, geen probleem. Pfffffff.... vrouwen... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trek je terug als ze dat doet? Of laat jij zien dat je nog steeds de baas bent? Mijn exram wil zoiets nog wel eens doen. Maar ik geef me dan niet gewonnen want hij mag dat gewoon niet doen. Ik spreek hem dan vrij boos toe en dan weet hij ook wel dat wat ie deed niet goed was. Ik doe hem geen pijn ofzo hoor, want dat werkt zowiezo niet. Maar als je terugtrekt denkt zij van heej, das mooi!

Misschien kun je gewapend met een dikke want ofzo het proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk toch hoknijd en dat hoeft niks met de afmetingen te maken te hebben, maar gewoon met het feit laat mij nu op mijn plekje met rust, ik heb nu geen zin. Denk dat het beste is dat te respecteren.

Hoe diep is het hok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Domino, ja dat gaat automatisch.. van schrik trek ik dan mijn hand terug. Ik had al ergens gelezen dat je dat beter niet kan doen, en als ze uithaalt haar met haar kop naar de grond duwen (laten zien dat ik de baas ben).. maarja moet ik wel eerst mijn hand op haar hoofd krijgen voordat ze er met haar nagels/tanden inhangt :mdr: Ik kan het inderdaad wel eens met een ovenwant proberen.

@ Aniek, ik geloof dat het hok iets van een meter diep is. Het hok staat ook elke dag een hele tijd open maar vaak komen ze er niet eens uit, wat dat betreft zijn het echt luie draken hoor. Bedankt voor de tip trouwens, ik dacht dat het bij hoknijd altijd om te kleine afmetingen ging..

Maar goed ik denk dat ik het inderdaad maar moet accepteren dan, en als ze zo'n 'slechte bui' heeft laat ik haar wel gewoon met rust. Alleen zie ik het soms totaal niet aankomen en dan schrik ik me kapot..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah lekker diep ruimte zat om ook terug te trekken naar achteren.

Die dames kunnen af en toe flinke bitches zijn hoor.. Hier zie je het bij de Vlaamse dame ook niet aankomen, het is gewoon wanneer met mevrouw het zin.. sommige dames zijn gewoon heel territoriaal of zinnig, denk in jou geval ook, mogelijk in combinatie met de hormoontjes als ze die nog heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dame van mij is een jaar geleden al gecastreerd, dus hormoontjes kan het niet echt meer zijn. Maar het gebeurt bij mij voornamelijk als ik ze eten geef in het nachthok. Voordat gecastreerd is had ze wel hok en baknijd. Misschien krijgt ze nu haar zelfvertrouwen terug omdat de 2 andere dames er even tijdelijk niet meer bijzitten. Maar toch altijd vreemd dat het soms uit het nowhere komt zulke 'aanvallen'. Hopelijk gaat het straks beter bij je dame!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster Chloe valt mijn vriend ook regelmatig aan. Dat is eigelik 2 weken geleden begonnen. Vandaag was ik chloe aan het aaien, hierbij was ze ook aan het knarsentanden. Toen ik aan haar andere wang wilde aaien begon ze te grommen. Dit was ook niet in haar kooi, ze loopt bij mij thuis overal rond.

Bij mijn vriend doet ze dat dan wanneer hij chloe wil aaien of aandacht wil geven. Hij trekt hier dan wel even trug en daarna spreekt hij chloe ook aan. Tot nu toe mocht dit niet baten..

Waardoor zou dit komen? en wat doen jullie hier nog mee..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster had het ook ineens. Ze is altijd al een chagrijn geweest, met voeren is ze ook aan het grommen en aan het doen. Maar toen de lente echt begon, leek het even alsof het 10x erger was geworden. Zelfs Frummel werd gek van haar en reageerde op haar gedrag, wat hij nooit doet eigenlijk. Een reactie was dat haar kiezen misschien te lang waren, ik ben naar de dierenarts geweest (ze moesten nog ingeënt worden) maar met de kiezen is niets aan de hand. En het was ook ineens weer over... Heel vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze is hier ook al ruim een week niet meer 'boos' geweest.. misschien ligt het ook wel wat aan het warme weer want ze ligt alleen maar een beetje languit te suffen. Ik kan haar goed aaien, ze gaat er echt voor liggen. We zullen t wel zien.. t blijft hoe dan ook mijn schatje :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook meegemaakt bij 2 van mijn voedsters (vlaamse). Ze (12 )hebben een groot stuk terrein en dat heb ik verdeeld zodat er verschillende groepjes zijn. Alle groepjes hebben een hondenhok en daar zit hun voerbakje in. Wij hebben ook paarden en ik gebruik voor het voeren een paardenvoerschep (nee ze krijgen geen paardenhoeveelheden:beurk:). Maar die voerschep (lijkt trouwens op een maatbeker van 1 liter) is een prima hulpmiddel om voer in het bakje te doen en de voedster tegen te houden als ze "ten aanval" wil gaan. Ze hebben bij mij hierdoor in no time geleerd dat dit ongewenst gedrag is en ik heb er eigenlijk nooit last meer van. Die voerschep zorgt tevens dat ze niet kunnen bijten, want het zit tussen het konijn en mijn hand in. Ik vind konijnen te intelligent om dit gedrag te tolereren.Mijn ervaring is dat dit prima te leren is. Misschien komt het door de paarden dat ik er zo over denk. Dan is het ronduit gevaarlijk als je je schikt in dominant gedrag. En omdat konijnen ook in rangorde leven, is het mijn ervaring dat ze daarin op te voeden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .