Ga naar inhoud

HELP rammetje is gebeten in zijn geslachtsdeel


Luckybunny

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik zal mij natuurlijk nog een keer goed voorstellen maar ik zit nu met een probleempje

De situatie is zo :

Ik had een hele lieve voedster die heeft heel lang alleen gezeten maar na heeeeel lang zeuren is er toch een rammetje bijgekomen als vriendje voor haar. Hij moest weg bij zijn huidige baasjes omdat hij en zijn broertje de hele tijd aan het rijden waren en zijn broertje toen een ontsteking kreeg aan zijn geslachtsdeel. Wij hebben hem overgenomen en gecastreerd. Nu is de voedster een paar maanden geleden plotseling overleden en hebben wij er op 20 april (de verjaardag van mijn zusje) een nieuw konijntje bijgekocht. Het is echt een heel Lief konijn (flappie)maar ze wou steeds rijden op ons rammetje (zijn naam is Stampertje). En terwijl flappie op het hoofd van stampertje aan het rijden was heeft stampertje flappie in haar geslacht gebeten. Tenminste, we dachten dat het een haar was... Wat blijkt nu? Flappie is een mannetje! De wond bloedde een beetje maar flappie lijkt er geen last van te hebben. Toch maak ik me echt zorgen want als je even nadenkt dan kan het best dat dat ook is gebeurt bij de mensen van wie wij stampertje hebben overgenomen en dat konijn kreeg er een ontsteking aan! nu ben ik bang dat dat ook bij flappie gebeurd.

Ik wilde de konijnen dus appart zetten alleen dit gaat echt heel moeilijk stampertje was toen uit zijn kooi ontsnapt en ging naar die van flappie toe en toen begonnen Ze allebei aan de tralies te knagen omdat Ze naar elkaar toe wouden. Toen ik Ze weer bij elkaar deed gingen ze elkaar wassen en languit naast elkaar liggen maar na een tijdje wou flappie weer rijden en is hij op dezelfde plek nog een keer gebeten! Ik weet echt niet wat ik nu moet doen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ps. Mijn konijnen zitten binnen

Pps. Sorry als ik dit topic op de verkeerde plaats heb geplaatst alleen ik dacht dat het wel te maken had met gedrag. En ook sorry voor eventuele spelfouten

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook naar de dierenarts gaan en vooral je konijnen uit elkaar laten als het 2 rammen zijn!

Ik wilde de konijnen dus appart zetten alleen dit gaat echt heel moeilijk

hoezo kun je zo moeilijk apart zetten dan?

je kan ze het best uit elkaar halen zodat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken, als ze elkaar zien en/of ruiken willen ze

naar elkaar doen en zullen proberen te ontsnappen..

vervelende situatie als je dacht dat je een voedster en een exram had. succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties. Het probleem is dat onze da eigenlijk helemaal niet goed is. Ik had bijvoorbeeld een cavia met een gebroken poot daar was ik mee naar de da geweest maar die zag het verkeerd en heeft ook verkeerde medicijnen gegeven daardoor is de poot van mijn cavia nu nog steeds gebroken. En ik was ook naar de da geweest met mijn eerste konijn. Ze voelden iets bij haar nieren en zeiden dat het niet erg was, later is ze overleden. die dierenartsenpraktijk staat wel op jullie lijst met konijnkundige dierenartsen. ik woon in Tilburg weten jullie daar een goede da?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook naar de dierenarts gaan en vooral je konijnen uit elkaar laten als het 2 rammen zijn!

hoezo kun je zo moeilijk apart zetten dan?

je kan ze het best uit elkaar halen zodat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken, als ze elkaar zien en/of ruiken willen ze

naar elkaar doen en zullen proberen te ontsnappen..

vervelende situatie als je dacht dat je een voedster en een exram had. succes!

Ik heb maar weinig ruimte dus zien ze elkaar sowieso steeds alleen als ik ze appart zet schuift stampertje met zijn mondje het deurtje open omdat hij zo graag naar flappie wil. En Ze blijven maar aan de tralies knagen dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als het echt niet anders kan zoals jij zegt dan moet 1 van de twee weg, dit gaat natuurlijk niet zo.

Ik weet niet of je het te ver rijden vindt maar hier in Sint Michielsgestel zit dierenkliniek Gestel en die is erg goed met konijnen, maar dat is dus wel 20 minuten rijden vanaf Tilburg.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder is thuis en ik heb dus even naar de da gebeld (zij moet erbij zijn want ik kan er niet op de fiets naartoe als het regent dus moet zij mij dan brengen) de assistente zei dat het waarschijnlijk maar een klein sneetje was dus ik hoefde niet te komen. Maar ik moest de konijnen wel scheiden dmv gaas. Dat heb ik nu ook gedaan stampertje zit in een 100cm kooi met een hangslotje op het deurtje en flappie zit in een 120cm kooi. En de kooien zijn tegen elkaar aangeschoven. Nou dat vinden ze echt niet leuk Ze blijven maar tralieknagen! Ik heb ook meteen gevraagd vanaf hoe oud Ze castreren maar dat doen ze pas vanaf 6 maanden. En flappie is pas 3 maanden ik dacht dat Ze het ook doen vanaf 800gr en flappie is al 1 kilo maar ze willen het niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar een kundige DA gaan. Niet naar een DA gaan waarvan je al zegt dat het niet zo'n goede is. (ook niet via telefoon, want het lijkt me heel sterk dat een konijnkundige DA zoiets zal zeggen. Mijn Da zou zeggen dat ik meteen moet komen en zij is konijnkundig)

Een klein sneetje kan al voor veel ellende zorgen. Bel anders even naar een DA die konijnkundig is (bijvoorbeeld die Lonja hierboven zei?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een reactie van de assistente...

Mijn rammetje is gewond geraakt bij de koppeling na een trap van z'n voedster. Haar nageltje heeft waarschijnlijk z'n geslacht geraakt en daar heeft hij écht veel last van gehad. Aangezien ik destijds niet kon vinden wat er gebeurd was, kwam ik er pas later achter. Arm dier, hij heeft echt heel veel pijn gehad. Hij is om die reden ook gestopt met eten.

Ook een kleine kras/snee is niet fijn op zo'n plek. In ieder geval verstandig om er naar te laten kijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede kliniek in Berkel-Enschot is Dierenkliniek de Rashof. Dat is kort bij Tilburg.

Verder heb je nog Dierenartsenpraktijk den Besterd, aan de besterd in Tilburg. Die zijn ook goed.

Ik zou er zeker even naar laten kijken, of op zijn minst even bellen om te overleggen.

Bij Den Besterd hebben ze op woensdagavond geloof ik een inloopspreekuur waar je geen afspraak hoeft te maken. Kijk anders even op hun website.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je dierenarts kan nooit aan de telefoon zeggen of het niet zo erg is lijkt me, want ze ziet niks. Dus lijkt me een onzin-antwoord.

Gelukkig weet Sjaak en Floortje betere opties! Even naar de Besterd dus of anders als je wat verder wilt kijken naar Berkel Enschot.

Misschien handig om deze dierenklinieken door te geven voor de lijst met Konijnkundige dierenartsen Sjaak en Floortje?

En kan je nu echt niet de ene kooi in een andere ruimte zetten dan die andere kooi voor zo lang je nog geen nieuw huisje hebt gevonden voor óf Flappie óf Stampertje? Tegen elkaar aan is wel heel gemeen.

Je bezorgt ze enorm veel stress zo en van stress kunnen ze weer allerlei andere dingen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder wou eigenlijk niet meer naar de da omdat de assistente had gezegd dat we niet hoefden te komen. Ik vind dierenkliniek den besterd wel een goed idee en ik zal jullie reacties aan mijn moeder laten lezen om haar over te halen. Maar nu moet ik Eerst naar school en mijn moeder is aan het werken dus die kan ik nu niet storen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe je ook nog wat met het advies van Lonja

Zet de ene ram in een andere kamer

Ja ik probeer daar ook een oplossing voor te vinden alleen er is geen lege kamer meer in huis en in de woonkamer mag niet van mijn ouders ik denk over mijn slaapkamer alleen mijn konijnen zijn best wel onrustig vooral snachts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar staan ze nu dan? Dan maar tijdelijk op je slaapkamer, je moet er gewoon nu even iets mee doen want als ik het zo hoor zitten die twee elkaar de hele dag door op te fokken.

En ben je al bezig een oplossing voor de lange termijn te bedenken? Want 1 van de twee zal helaas toch weg moeten aangezien samen niet gaat en je ook geen ruimte hebt voor aparte huisvesting van 2 koppels.

En ondertussen naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn terug van het spreekuur van dierenkliniek den besterd. En ze zeiden dat het snel weer zal genezen. Als dat niet zo is dan zal ik ook weer teruggaan naar hun. Ze hebben flappie ook meteen ingeënt tegen myxomatose en RHD. We hebben nu op woensdag een afspraak gemaakt om flappie te laten castreren en dan wil ik de konijnen proberen nog een keer te koppelen als ze in de zomer naar buiten gaan (daar hebben ze een veel groter hok van 362x181x100cm het is konijnenhok prestige large dubbel. Als het dan nog niet goed gaat tussen de twee rammetjes dan zal ik natuurlijk kijken of ik er een kan omruilen bij een opvang of dat ik mijn vader zo ver krijg dat ik er nog 2 voedsters bij mag.

Het gaat nu trouwens heel goed met flappie, hij eet goed en keuteld ook goed. Zijn kooi staat nu op mijn bureau dus daar kan ik niet aan werken maar dat maakt niets uit. Natuurlijk vind ik een 120cm kooi wel erg klein dus laat ik flappie zo veel mogelijk beneden loslopen en dan doe ik stampertje even naar boven zodat ze elkaar niet zien of ruiken.

Verder wil ik jullie allemaal heel erg bedanken dat jullie zo snel hebben gereageerd en advies hebben gegeven. Ik vind dit echt een heel fijn forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat alles zo goed afloopt nu!

Fijn dat jij ook wat doet met de tips die hier gegeven worden!

Waarom kan Flappie niet in dat grote buitenhok in plaats van op je bureau dan? Lijkt me handiger met huiswerk maken voor jou ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat alles zo goed afloopt nu!

Fijn dat jij ook wat doet met de tips die hier gegeven worden!

Waarom kan Flappie niet in dat grote buitenhok in plaats van op je bureau dan? Lijkt me handiger met huiswerk maken voor jou ;)

Omdat het nu nog wel eens regenachtig is en flappie heeft nog een dun vachtje omdat hij nog nooit buiten heeft gezeten. Ik weet ook nog niet zeker wanneer ik hem naar buiten moet doen want ik vind het zo zielig als hij het koud krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .