Ga naar inhoud

Chronisch ontstoken ogen


Marjolijn

Aanbevolen berichten

Mijn FH ram Dibbes heeft al van kleins af aan last van zijn oogjes. Het gaat dan vooral om de ooghoek zelf, er zit veel viezigheid en volgens mij krabt hij er zelf ook aan, want soms zitten er (bloederige) korstjes.

Vorig jaar heeft hij er een zalf voor gekregen en ging het eigenlijk vrij snel weer goed. Ik maakte eerst zijn ogen goed schoon met een watje met water, met een kammetje haal ik de viezigheid rond zijn ogen uit de haren weg, en ik doe 2x per dag de zalf in beide ogen. Echter reageerde hij dit jaar minder op die zalf (heel vervelend ik ben de naam kwijt). Ik heb nu sinds een paar weken een nieuwe zalf meegekregen van de DA, (Terra-Cortril). Maar nu het volgende probleem.. zolang ik de zalf netjes 2x per dag in zijn ogen doe, heeft hij nergens last van. Ik heb dit 2 weken volgehouden, en in principe moet het dan weer over zijn. Echter het blijft nu maar terugkomen! Ik ben nu al meerdere weken zijn oogjes aan het zalven, dan gaat het goed, maar zodra ik een dag stop begint het weer..

Gelukkig is mijn ram een schat van een konijn en vindt hij alles best.. hij gaat er gewoon bij liggen en als ik klaar ben krijgt hij een bananenchipsje als beloning dat hij zo braaf is geweest (daar staat ie letterlijk om te springen als hij doorheeft dat ik klaar ben haha).

Maar dit is natuurlijk niet prettig. We gaan over een paar weken ook op vakantie en ik wil onze oppas hier ook niet mee opzadelen (hoewel hij het met alle liefde zou doen hoor..) Ik wil gewoon liever mijn diertjes gezond achterlaten.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Het verschil van deze zalf met de vorige zalf is volgens mij dat hier iets van een antibioticum inzit (kan dat kloppen)? Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

Wellicht goed om te vermelden: met zijn tanden is niks mis (DA nagekeken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn, zijn kiezen onder narcose nagekeken?

Andere optie is de traanbuis doorspoelen, kan zijn dat die verstopt zit. Een Franse hangoor is hier een gevoelig ras voor, omdat ze zo'n bolle kop hebben. Traanbuis kan ook ontstoken zijn dan zie je vaak ook wat wittig bij de ooghoeken eruit komen... ook dan is het van belang de traanbuis door te spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aniek goed dat je het zegt, het begint inderdaad altijd met wit spul wat in zijn ooghoeken zit, dan weet ik alweer hoe laat het is.. Ik zal morgenvroeg de dierenarts bellen om te vragen wanneer we weer langs mogen komen.. Is dat doorspoelen dan trouwens iets wat hij vaker zal moeten krijgen? Of is dat eenmalig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn angoraatje zit haar traanbuisje soms ook wat verstopt. Ik heb dan Gentapolycort om erin te druppelen. En 1 druppel is vaak al voldoende om het weer te stoppen. Maar ik weet niet of dat hetzelfde is als wat jouw konijntje heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werkt niet altijd afdoende Gentapolycort, want bij een flinke verstopping zal dat ook niet meer door druppelen.

Het doorspoelen moet vaak wel onder narcose, omdat het anders heel heel moeilijk is en zal soms vaker herhaald moeten worden, soms is een keer voldoende. Daarbij geef ik wel vaak een aantal dagen antibiotica, omdat het vaak wel een ontsteking ook is in de traanbuis en oogdruppels.

Hier kan je meer informatie vinden:

http://www.dierengebit.nl/konijn-tranend-oog/konijn-tranend-oog.html

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .