Ga naar inhoud

konijn is te mager, wat te doen?


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijn muffin (duitse hangoor) is opeens veel te mager, je voelt de ruggengraat heel erg en 2 botjes steken uit bij z'n kont (die hoor je niet te voelen). Ik heb hem toen gewogen, hij woog 2,9 (normaal 3 kg) dat was 2 weken geleden. Gedurende 2 weken heb ik hem een extra bakje gegeven (30 gram) ik heb hem weer gewogen en nu is hij 3,1 na 2 weken bij voeden. Maar je voelt nog steeds zijn botten. Hij eet gewoon goed, gedraagt zich normaal en hij heeft gewoon ronde harde keutels. Ze krijgen science selective, hooi en groenten. Max zijn maatje is helemaal niet mager, gewoon goed en ook niet afgevallen. Ik heb niks aan het eten veranderd. Muffin is in juli 3 jaar. Ik snap er niks van hij weegt gewoon zijn normale gewicht, eet goed maar toch veel te mager.

Wie weet iets? Ik dacht eerst aan wormen maar dan moet het gewicht toch ook gedaald zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoort een duitse hangoor geen 3,5kg te wegen?? Komt hij bij Kim vandaan? Ik zou anders haar eens om advies vragen. Ik heb zelf ook een Duitse hangoor van haar.

Hoe gaat het er aan toe als je ze eten geeft? Vallen ze gulzig aan en eten ze de bak meteen leeg?

aangepast door Suzimoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond de 3 kg mogen ze wegen, 3,5 is het maximale. Nee hij komt daar niet vandaan andere Fokker. Ik heb hem al meer dan 2 jaar. Ze vallen aan alsof ze nooit te eten krijgen en eten gelijk alles op zonder te stoppen zoals altijd. Daarom snap ik er ook niks van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vreemd idd, als hij gewoon hetzelfde eet, en nu er mager uitziet met een "goed gewicht" op papier! Hoe actief is hij? Miep hier bv is echt een huisvrouwtje en zij beweegt de helft minder dan Gijs, hij is dan ook net aan op gewicht, lijkt heel wat met z'n vacht maar als je voelt denk je oew net aan... Ik geef hem s' avonds iets extra's en dat is makkelijk te doen omdat Miep toch niet helemaal naar me toe durft te komen etc. Hij blijft nu op gewicht maar als er iets is, is het ook direct menens en valt ie snel af! Miep daarentegen heeft wel een reserve opgebouwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is gewoon actief en gedraagt zich net zoals anders. Nu ik hem elke keer apart eten geef (anders word max te dik) en hem weer terug zet zijn ze wel wat humeurig tegen elkaar net of max het weet dat hij extra krijg.

Ik laat mijn moeder er straks naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien maak je je te veel zorgen?? Weet het niet hoor, ik kan je konijn niet voelen natuurlijk. Maar dat heb ik zelf ook. Ik vond Slof veel te dun. Mijn moeder zei dat het wel mee viel, maar ik geloofde het niet. Ik heb het 2 DA's gevraagd en hun vonden hem ook niet te dun.

Nog een keer, ik kan natuurlijk niet zeggen of dat klopt. Je zou voor de zekerheid naar de DA kunnen gaan, dan weet je of je je zorgen maakt voor niks of dat er echt iets is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zul je wel gelijk hebben....

Je zou haar erwtenvlokken kunnen geven. Ik geef heel af en toe een beetje gemengd voer in de snackbal als extra'tje. In appel en wortel zit veel suiker daar komen ze ook van aan.

Je moet wel zeker weten dat ze helemaal gezond is natuurlijk. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk het wel nog een week aan. Want die botjes op de kont hoor je toch niet te voelen en de ruggengraat voel ik meer als normaal. Of ligt het aan de vacht? Hij heeft daar altijd last van om te verharen, het lijk af en toe of hij het hele jaar door verhaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is hij? De bouw van konijnen veranderd vaak als ze ouder worden. Dan voelen ze "bottiger" aan.

Ik zou overigens even naar de dierenarts gaan i.p.v. allerlei dingen bij te voeren, het is inderdaad soms wel lastig te bepalen wanneer een konijn te mager is en daarbij kan er best een medische oorzaak zijn.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou allereerst zijn ontlasting laten onderzoeken het kan coccidiose of wormen zijn. Als de ontlasting goed is zou het ook EC kunnen zijn en zou je hem met panacure kunnen behandelen.

Drinkt en plast hij ook meer dan anders?

Succes ermee knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook gewoon meer kunnen voeren... Als ze hongerig op het voer aanvallen, hebben ze domweg meer voer nodig, geen medicijnentroep. Als meer voer niet werkt, dan kun je nog altijd kijken naar andere oorzaken. De op Bunnybunch gepropageerde hoeveel heid voer (25 gram per kilo, en sommigen zeggen zelfs 10-15 gram per kilo) is voor sommige konijnen ècht te weinig, is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze hongerig op voer aanvallen hebben ze domweg meer nodig? Oeps, dan heb ik hier op dit moment toch zeker dertien konijnen die ik laat verhongeren.. 25 gram per kg is niet altijd voldoende inderdaad, dat kan aan het konijn liggen, dat kan aan een medisch probleem te wijten zijn, kan ook met de kwaliteit van de voeding te maken hebben.. Daar heb je helemaal gelijk in.. Maar dat een konijn op zijn voer aanvalt is helemaal niks mis mee. Ook ga ik er vanuit dat dit konijn al een poos deze hoeveelheid voeding krijgt (neem aan dat je niet minder voer gaat geven en je vervolgens gaat afvragen waarom het konijn afvalt) terwijl het gewichtsverlies iets recents is. Daarbij krijgt hij nu ook meer voer, begrijp ik.

Overigens is mijn ervaring dat 25 gram per kg in negen van de tien (als het niet meer is) gevallen genoeg is.. Of te veel.. Wij beginnen bij elk konijn in de opvang met ongeveer 25 gram per kg te voeren (tenzij er een indicatie is om meer te geven, zoals bij een ziek konijn of een lacterende voedster) en houden ook goed in de gaten of dat de juiste hoeveelheid is. Eigenlijk hoeven we het bijna nooit bij te stellen. Natuurlijk kan die ervaring voor iedereen anders zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou naar de DA zijn. Benji was in twee weken tijd 100 gram afgevallen en dat is 10% van zijn gewicht. Hij was ook levendig, viel aan op zijn eten en deed zijn ding. Hij bleek een haarbal in zijn maag te hebben waardoor hij wel wilde eten, maar niet zo veel en niet zo snel als de ander. Deze at dus alles op. Ik was bij Benji net optijd. De overlevingskans bij een haarbal is niet groot.

Nu hoeft het hier geen haarbal te zijn, maar een konijn dat bij meer voeding dan normaal afvalt is niet goed en moet onderzocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Help alsjeblieft!!!

Mijn konijn is opeens heel dun ik voel zijn ruggengraat opeens heel erg en andere botjes steken een beetje uit! ze eet sloom en kauwt liefer alleen op zachte dingen en is heel rustig. ze loopt niet meer weg als ik haar op pak en laat het maar gewoon gebeuren terwijl ze normaal altijd veel drukker is. IK weet niet of het komt doordat ik haar deze week best veel bamboe blaadjes heb gegeven ongv 3 per dag soms meer :s .

wat moet ik doen!?

en wat mankeert er met haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is handiger om je eigen topic te maken dan krijg je meer reacties.

Maar om antwoord te geven op je vraag. Met spoed naar de dierenarts. Klinkt als problemen in het bekje, maar kan van alles zijn. Een konijntje wat zo reageert heeft met spoed hulp nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, het bleek dat mijn konijn baarmoedertumor had, dus was de dag nadat ik bij de da was ingeslapen ;(

Ze was pas 5. Dus ik raad het echt iedereen aan om je konijn te steriliseren!

Maar ik had 2 zusjes en nu is eentje dus alleen, zal ik een nieuw maatje kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .