Ga naar inhoud

Konijn erg stil en rustig ben ongerust!


Elisexx

Aanbevolen berichten

Sinds vandaag is 1 van mijn konijnen er stil en rustig terwijl de andere twee lkkr rond rennen zit hij in een hoekje gekropen. normaal rend die ook heen en weer en is die in het zand aan het graven. ik heb hem nu even alleen in het binnen hok gezet om hem even alleen te laten rusten. kan hij gewoon moe zijn want er is naast mij gister een feest gegeven in de tuin met muziek. zou hij daarvan geschrokken zijn? hij komt uit een asiel en ik heb het idee dat die bij de vorige eigenaar niet goed is behandelt. kan dit mee spelen? of zijn dit tekenen van stil liggende darmen. hij eet ook geen sla bladen meer terwijl hij er normaal om vecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel hoor, er is altijd een dierenarts die avond- en nachtdienst heeft. Ik heb al zo vaak 's avonds en 's nachts met een konijn bij de dierenarts gestaan. Een konijn dat niet eet kan gewoon niet wachten, het is heel snel te laat.

Bel je eigen dierenarts op, dan krijg je ofwel de dienstdoende dierenarts aan de lijn, of een bandje met het nummer van de dienstdoende dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het nog gelukt?

Kijk ook even of het konijn niet te koud wordt. En begin in elk geval met dwangvoeren (als je geen dwangvoer in huis hebt, kan je dit zelf maken door biks tot poeder te malen en met water te verdunnen tot een papje). Maar je kan niet zonder een goede diagnose door de dierenarts en de juiste medicatie, dus ik hoop dat het je nog een dierenarts hebt bereikt! Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben net weer terug ben indd meteen in de auto gesprongen hij heeft twee spuiten gehad en we hebben medicatie mee gekregen super bedankt allemaal want door jullie heb ik zo snel kunnen handelen. hij zit nu alleen in een hok kunnen we hem goed in de gaten houden . :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je zo snel gehandelt heb

Eet konijn wat niet eet en in een hoekje zit is ziek

Ze laten pas heel laat zien dat ze ziek zijn omdat het prooidieren zijn

Maar nu moet je dadelijk misschien wel weer opnieuw koppelen

Het kan ook zijn dat hij er gewoon weer bij kan

Maar hij heeft een vreemde lucht nu

Beterschap met je konijntje

En het kan misschien door het feest zijn gekomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... Ik heb aardig wat ervaring helaas met dit soort symptomen. Heeft ie ook last dat ie wat wankel is? Of wat 'verlammende' bewegingen maakt? Het kan E Cuniculi zijn, dus een bezoekje naar de DA is meest voor de hand liggend voor de zekerheid

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje paniek zaaierij. Als een konijn uit het niets stil wordt en niet meer wil eten, wordt er toch meestal eerst gedacht aan gas of verstopping. Dat zijn de meest voor de hand liggende dingen.

Is het nog gelukt?

Kijk ook even of het konijn niet te koud wordt. En begin in elk geval met dwangvoeren

Als je nog niet weet, wat je konijn mankeert, zou ik toch heel voorzichtig zijn met zomaar te gaan dwangvoeren. Als het konijn een verstopping heeft en er wordt voedsel bij hem naar binnen gedwongen, dan is dat niet prettig. Stel dat het beestje een maagverstopping heeft en er wordt eten de maag ingedwongen, dan is dat zeer pijnlijk en mogelijk zelfs schadelijk voor de maag.

@ Elisexx

Goed van je, dat je meteen naar de dierenarts bent gegaan, toen je wist dat er altijd een dienstdoend dierenarts is.

Ik ben wel heel benieuwd, wat je konijn nu eigenlijk mankeert. En wat heb je voor medicatie meegekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij is nog steeds stil en zit in een hoekje, eet niet heeft niet gekeuteld helemaal niks. ik heb medicijnen gekregen tegen een verstopping in de darmen en heb hem net de eerste keer gegeven dat ging ook veelste makkelijk naar me zin hij vind het allemaal wel goed hij stribbeld niet tegen of iets. ik moet hem 4x per dag zijn medicijnen geven. hopelijk gaat het snel wat beter. betreft het koppelen mijn 2 konijnen hebben ook eerst in dit hok gezeten dus denk dat hij die geur wel herkent maar ik pak straks die andere 2 even om die ook gerust te stellen want die missen hun vriend wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastige situatie. Je doet er nu alles aan om hem te helpen.

Heeft de dierenarts iets gezegd over water geven via een spuitje? Welke medicatie krijgt hij? Bij verstopping in de darmen is het belangrijk dat je konijn vocht naar binnen krijgt zodat de massa niet verder in dikt. Maar als de verstopping in de maag zit of erg groot is, weet ik niet of het verstandig is om hem extra water te geven. Water geven zou ik dus alleen doen op advies van de dierenarts. Je kunt hem ook wat groenvoer/kruiden proberen te geven mits hij dit gewend is. Daar zit ook veel vocht in. Soms laten zieke konijnen zich hiermee verleiden.

Ik hoop dat de medicatie gaat werken en dat je nijn zich beter voelt zodra hij zijn maatjes ziet. Hij zal zijn rust nodig hebben, maar wie weet geeft het hem even wat afleiding. Veel beterschap!

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

de dierenarts heeft daar niks over gezegt dus durf dat niet aan gister nam die ook al geen groen voer aan ik ga dat zo even proberen. ik zet die twee erbij maar zorg wel dat ze hem niet te veel lastig vallen. maar 1 van de 2 was al heel lief voor hem die ging hem wassen en tegen hem aan liggen dus denk dat die het wel fijn vind als die haar weer even ziet. de medicijnen heten. cisaral drops en ik las al dat je dat 2 tot 4 keer pd mag geven en ik moet dat dus 4 x doen na maten het beter wordt afbouwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die medicatie is idd voor de darmen. Mijn konijn had afgelopen donderdag gas. Ik ben meteen naar de DA gegaan en daar hebben ze haar meteen vocht toegediend en pijnstilling. Thuis moest ik dus 4 keer per dag de cisaral drops geven en ik had pijnmedicatie gekregen. Dit heb ik zelf maar 1 keer hoeven geven. Ze at gelukkig snel zelf weer en heb geen dwangvoer hoeven te gebruiken.

Keutelt jouw konijn nu wel? Eet hij al iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niek heeft een punt. Ik vermoed ook dat je nijn pijnstilling nodig heeft, gezien mijn eigen ervaringen. Ik zou vandaag de DA bellen, uitleggen dat het nog niet beter gaat en vragen om pijnstilling (Carprofen of Metacam). Ik ging er vanzelfsprekend vanuit dat je dat wel had meegekregen.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .