Ga naar inhoud

Schilferige huid


Marjolijn

Aanbevolen berichten

Gister was ik even met de konijnen bij de dierenarts omdat Pummel haar hechtingen eruit moesten na de castratie. Ik had Dibbes ook even meegenomen omdat hij last heeft van een schilferige huid, lijkt een beetje op roos. Ze hebben bij beide konijnen een plaatje onder de microscoop gelegd, Dibbes heeft veel schilfertjes en Pummel had maar 1 klein plekje. De DA kon zo geen mijten/parasieten zien maar dat kan ook 'pech' zijn. Voor de zekerheid hebben ze allebei een pipetje Stronghold in hun nek gekregen.

Kan het niet zijn dat hun huid gewoon wat te droog is? Zo zag het er voor mij eerder uit.. Ik doe nu in overleg met de DA wat olie over hun voer en ze krijgen nu wat vaker zonnebloempitten (kregen ze eerder alleen als snoepje maar ik doe ze nu door het voer).

Hebben jullie dit ook wel eens gezien/meegemaakt.. Wellicht dat het toch wat anders kan zijn of dat ik iets anders voor ze kan doen?

Dibbesje heeft ook chronisch ontstoken ogen zo zielig.. vorig jaar rond deze periode had hij er ook al zo'n last van. Dus ik moet hem weer 2x per dag zalf in zn ogen doen. Gelukkig is hij hartstikke makkelijk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik weet is dat het vaak veroorzaakt kan worden door slechte voeding, stress en jaartijden. In de verharingtijd kan het altijd net even wat erger zijn. Voeding die wat minder gezond is kan ervoor zorgen dat er te weinig verzorging van binnen uit naar de vacht gaat, wat dit ook kan veroorzaken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voeding kan het haast niet aan liggen.. Ze krijgen gewone biks (dus niet dat gemengde spul), elke dag minimaal 4 soorten verse groenten, hooi, water, en als 'snoepje' een keer een stukje fruit of een bananenchipsje/zonnebloempitje. En dus ook nu af en toe wat olie over het voer..

Verharen doet Dibbes op dit moment een klein beetje, maar juist weer op de plekken waar hij geen 'roos' heeft :P. En Pummel is nog niet aan het verharen.. En stress?? Hihihii.. ik heb de 2 meest luie draken die je je kan voorstellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijntje gehad ook me schilfers die allergisch was voor iets wat in het voer zat. Misschien als je overstapt op een ander merk biks dat het dan minder wordt. En dat hoeft niet nu, maar als het echt erger wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .