Spring naar bijdragen
boclau

Pebbles reageert heel erg bij knippen/scheren

Recommended Posts

Hallo,

Een tijd geleden heb ik een langharige voedster (Pebbles) aan mijn langharige ram (Fred) gekoppeld. De koppeling ging erg goed en de twee zijn onafscheidelijk:love:.

Pebbles had en heeft behoorlijk dik haar en regelmatig probeer ik haar een beetje bij te knippen. Alleen reageert ze heel erg op het knippen: ze sprong elke keer weg als ik haar knipte en zat daarna het plekje dat ik net had geknipt te poetsen. Omdat ik dacht dat een tondeuse misschien een idee was (sneller), heb ik een tondeuse aangeschaft. Ik kan nu meer haar weghalen, voordat Pebbles begint te reageren. Maar ik kan nooit veel meer weghalen dan een handje haar (je ziet vaak nauwelijks dat ik wat heb weggehaald) voor ze heel erg in de stress schiet. Als ik haar dan weer op de grond zet, duurt het best lang voordat ze weer wat rustiger ademhaalt.

Pebbles zat in de opvang en is ergens op straat gevonden. Dus helaas weten we niet wat er met haar is gebeurd. Kan het zijn dat ze misschien is mishandeld?

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Iemand die een oplossing weet?

Groetjes van Tanya

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dat het een vrij normale reactie is. Ze is het niet gewend en vind het eng. Ik moest Gijs laatst ook knippen omdat hij klitten had onder zijn buik, en je wil niet weten wat een gevecht dat was. Ik probeer het gewoon zo snel mogelijk te doen. En is het echt veel om weg te knippen gewoon in meerdere keren zodat je konijntje niet te lang stress heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Angora konijnen worden zo om de 3 tot 4 maand geknipt met een tondeuse of met schaar. Zij zijn dit gewoon dat dit gedaan wordt van heel klein en het is een serieus jobken dat echt lang duurt. Ik denk dat jouw konijntje gewoon schrik heeft voor het onbekende wat heel normaal is. Wat doet het als je gaat borstelen vindt het dat ook eng ?

Dan zou ik daar gewoon mee starten telkens heel even en daarna iets bijzonder lekker geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou stoppen net vóór ze in de stress schiet en haar dan belonen met iets lekkers (een brokje, een zonnebloempitje, noem maar wat) dan maak je dat enge ding leuk in plaats van een gevecht. En dan met veel geduld kijken of je dat moment een beetje uit kan breiden.

Wat je ook kan doen is de tondeuse een keer aanzetten heel dicht in de buurt, en haar dan voeren. Dan leert ze dat ze van dat geluid niets te vrezen heeft. En gebruik altijd een opzetkam. Ten eerste om te voorkomen dat je er in scheert maar ook om de trilling van de messen op de huid te verkleinen.

(Dit is een manier zoals wij de paarden het scheren aanleren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het inderdaad rustig proberen op te bouwen, veel belonen. En kijk anders eens of je in de buurt een trimmer, opvang of fokker van langharige konijnen kunt vinden. Iemand die ervaring heeft met de vachtverzorging en dan bij voorkeur ook iemand die snapt hoe een verwaarloosd/mishandeld konijn kan reageren en waarom. Zodat die je wellicht uit kan leggen hoe je haar op de minst stressvolle manier toch kunt verzorgen. Het is immers wel heel belangrijk dat het goed gebeurt, anders eindig je met een konijn volledig in de klit en dat zal nog veel meer stress (en pijn!) veroorzaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het borstelen vind ze niet zo heel erg, ze doet liever wat anders (zoals lekker rondlopen), maar het is geen strijd om haar te borstelen. Ze is niet zo snel bang/heeft niet zo snel stress, want pas geleden waren we bij de dierenarts en toen vond ze het geweldig om daar rond te lopen en alle geurtjes te onderzoeken (er werd even gekeken of ze goed liep).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou stoppen net vóór ze in de stress schiet en haar dan belonen met iets lekkers (een brokje, een zonnebloempitje, noem maar wat) dan maak je dat enge ding leuk in plaats van een gevecht. En dan met veel geduld kijken of je dat moment een beetje uit kan breiden.

Wat je ook kan doen is de tondeuse een keer aanzetten heel dicht in de buurt, en haar dan voeren. Dan leert ze dat ze van dat geluid niets te vrezen heeft. En gebruik altijd een opzetkam. Ten eerste om te voorkomen dat je er in scheert maar ook om de trilling van de messen op de huid te verkleinen.

(Dit is een manier zoals wij de paarden het scheren aanleren)

Ik doe het knippen/scheren ook al in meerdere keren en niet elke dag. Gewoon eens in de paar dagen een paar minuten (10 minuten op zijn max) scheren/knippen. Het is maar goed dat ik vroeg ben begonnen, anders had ze het waarschijnlijk al snel te warm gehad... Ik heb het idee dat ze het nu al warm begint te krijgen...

Ik geef haar altijd wat brokjes na het optillen op de tafel en van mij mag ze dit ook eten als ik bezig ben. Gisterenavond was ze zo in de stress, dat ze niet wilde eten op tafel, ook niet toen ik al klaar was met scheren/knippen.... Maar eenmaal op de grond wilde ze het snoepje wel aannemen (geef altijd een beloning als ze geborsteld/geschoren/geknipt zijn).

Het is moeilijk om te stoppen net voor ze in de stress schiet, want in principe zou ik dan heel weinig kunnen doen (één of twee keer een paar vingers haar). Ik weet niet of dat een oplossing is.

Ik weet ook niet of het geluid hetgeen is dat haar stress bezorgd, heb eigenlijk het idee van niet...

bewerkt door boclau

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .