Ga naar inhoud

wormen bij konijnen


Aanbevolen berichten

  • Reacties 228
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De meeste da´s weten niet eens van de wormen af spijtig genoeg.aangezien ik hier alles in de gaten hou van mijn konijnen ben ik er vorig jaar achter gekomen.Zelfs mijn da schrok van de wormen en de foto´s.Een voedster met kleintjes is vorig jaar er mede aan over leden en 5 jongen ook.We hebben een jong kunnen redden met de pancur.Die dus een wormen verstopping had op 14 dagen leeftijd.Moeders was onder voed geraakt en dan de worm besmetting [Was konijn van collega fokker]en werd haar dood.de conclusie is van wormen alleen gaat je konijn niet dood.maar in combinatie met iets anders dus ook mager worden.............nemen ze de over hand en kan je dier er zeker aan dood gaan.Het is je eigen keuse of je het wel of niet doet.Ik heb het 22 jaar nooit geweten en of gedaan.Maar nu ook door naakt slakken de wormen besmetting word over gedragen.En honden en katten en dus vers gras en ander groen.Doe ik het wel prefentief.De voedsters voor dat ze jongen krijgen doe ik nog een keer extra.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

De voedster met wormen.

Raakte ondervoed met 6 jongen.

Ik zelf opperde een wormen besmetting ,dus collega fokker met keutels naar da.Werden geen wormen gevonden.Voedster ging dood.

6 jongen geflest gingen omste beurt dood en kwamen wormen uit.

Dus van deze jongen hebben we er een kunnen redden.

Vandaar onder zoek laten doen heeft aak weinig nut.

Want of je ziet de wormen en gebruikt ontworming of je doet het preventief en zie je binnen 16 uur of ze het wel of niet hebben.

Dus de fokster valt echt niks te verwijten en hopelijk leren andere mensen hier van.Dat het kan.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi ...

Ik lees nu toevallig deze topic en heb eigenlijk een vraagje hierover...

Ik heb een tijdje geleden bij toeval een paar wormen gevonden bij een van de konijnen ... da gebeld en deze heeft toen flubenol tabletten mee gegeven ...

ben ff gaan googlen net en heb ontdekt dat het allebei een andere werkzame stof heeft ... panacur heeft Fenbendazol en flubenol heeft flubendazol ...

Ik heb haar een hele tijd goed in de gaten gehouden maar hierna nooit meer iets gevonden .. is wel een buiten konijn .. ook geen dode wormen ... vind ook nooit geen blindedarmkeutels bij haar ...

Zou ze nu wel goed ontwormt zijn ?? of misschien voor de zekerheid nog maar een met panacur ontwormen ...

en hoeveel werkzame stof moet ik ze dan geven ... Las dat je verschillende tabletten hebt ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ikl zou het voor de zekerheid toch nog eens mety panacur doen.... panacvur kan op zicfh geen kwaad....

en van andere middelen is toch vaak geb;leken dat ze niet afdoende werkten.

ik heb panacur in vloeibare vorm... veel makkelijker toe te dienen...

0.5 per kg konijn en dan kun je al na 16 uur zien of er (dode) wormen in de keutel vind...

vind je niks is het ok... vind je wel wormen moet je de behandeling na 10 herhalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben net naar een da geweest, die van mij is op vakantie, en die had alleen panacur tab. die je aan de schapen geeft... 1tabl is goed voor 50 kg schaap ..

hij heeft die tabl. opgelost in 10 cc water en volgens hem mag ik dus 1cc per 5 kg konijn geven ...

nu las ik hier net ergens dat ze 0.5 cc per kg geven ... zou ik nu wel de goede dosis hebben .. ?? iemand hier ervaring mee, met die pillen dan toch ??

begin nu wel heel erg te twijfelen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

overdoseren met panacur is bijna onmogelijk. Het is echt een heel veilig middel omdat het niet door het lichaam wordt opgenomen. Het passeert in de darm en doodt daar de parasieten. Mijn DA heeft me dit zo verteld. Dus ik zou me geen zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke .. fijn dat je me dit laat weten ... heb niet zo heel veel vertrouwen in die da waar ik was ...

maar ja, wachten leek me nou ook niet zo goed ...

die da was wat wazig en terwijl ik stond te wachten hoorde ik hem overleggen met zijn assistente over of een konijn die ze moesten opereren ... of die nu wel of niet mocht eten voor een operatie ... :yikes: het lijkt me dus niet echt een konijndeskundige dierenarts ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Mijn konijn heeft vorige maand ook een ontwormingspasta gekregen, en nu heeft hy ook weer wormen, normaal moest ik aanstaande dinsdag hem nog eens ontwormen, maar vandaag merkte ik in zijn stoelgang natuurlijk weer wormpjes, het zijn witte spagettievormige kleine wormpjes... ik denk dat het spoelwormpjes zijn maar ben het niet zeker, het rare is dat ik geen symptomen merk dat mijn konijn wormen zou hebben , hij eet normaal, wordt niet magerder, hij is heel zacht, mss dat er daar nu wel wat verandereing is in gekomen maar ik ondervind het niet echt. kunnen wormen eigenlijk schade opbrengen in het lichaam? zou hij na deze spuit nog eens wormen kunnen krijgen (binnen enkele weken?) ikheb nog pasta die ik normaal over een 2 tal maand moet geven ( de lengte van de pasta's geven vermeerderd tot het op is) nu heb ik enkel schrik dat hij het weer krijgt voor ik hem die spuitn moet toedienen. Omdat het mijn eerste konijn is maak ik mij wel wat zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die van mn konijn leken op foto één & twee.

ik heb ze vorige week zaterdag behandeld en ze hebben me gezegd na 10 dagen nog is behandelen dus dinsdag die nu komt e.

maar kheb deze week al dode wormen gevonden.

nja ik heb ook al meer als 10 jaar ervaring met konijnen ik heb nog nooit één van mn eerdere konijnen toen moeten behandelen tegen wormen. raar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen moet je zoals Cindy al zegt ontwormen met vloeibare panacur!

Van andere middelen is gebleken dat ze lang niet effectief genoeg zijn om een wormbesmetting op te heffen.

Panacur ios niet schadelijk voor het lichaam omdat het niet door het lichaam word opgenomen!

Het doet zijn werk en verlaat het lichaam ook weer.

konijnen kunnen dus ok niet resistent worden voor panacur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik neem aan dat je resistent bedoel en niet preventief....

Bovendien word het konijn of het paard niet resistent, maar de wormen muteren. (of hoe je dat ook noemt)

Wat im dit geval niet gebeurt omdat het niet word opgenomen door het lichaam, en de wormen het dus niet (door het lichaam) te klein hoeveelheden binnen krijgen en dus niet dood gaan en hierdoo dus wenne aan het lichaam

aangepast door MichelleloveElmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Zit net lekker voor de tv met mijn twee buitenkonijnen te spelen. De een schijt mijn bank helemaal vol, dus ik ruim het op voor de zoveelste keer, zie ik wormen zitten.

Het voedstertje heeft dit al vaker gehad en gelukkig heb ik nog vloeibaar panacur in huis en meteen met veel strijd toegediend.

Daarna meteen op dit forum gekeken, want nu al voor de tweede keer wormen binnen 2 maanden. Verder is er niks op het konijntje aan te merken. Maar nu lees ik een aantal berichten terug van Chanty dat naaktslakken dit kunnen overdragen.

Gisteravond heb ik een naaktslak verwijderd uit het buitenhok, dus dat kan dus snel gaan dan. Want ik ruim heel vaak vanhaar verse keutels op en nog niet eerder opgemerkt deze week.

Ben blij dat ik er op tijd bij ben en ga nu vechten met het rammetje om ook bij hem wat naar binnen te krijgen.

Bedankt voor alle antwoorden hier.

Groeten, Monique, Jumper en Wiebel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .