Ga naar inhoud

wormen bij konijnen


Aanbevolen berichten

  • Reacties 228
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn Binky heeft op dit moment wormen. Ik heb Panacur vloeibaar gehaald en heb hem vandaag 0.5 ml gegeven. Ik heb van dierenarts de Boer uit Utrecht vernomen dat deze kuur 10-14 dagen gegeven moet worden. Klopt dit wel?? Ik vind het vreselijk want ik heb nog nooit wormen gehad bij mijn nijntjes.

Kan hij het nog van zijn moeder hebben meegekregen? Ik heb hem nu 7 weken en hij is 19 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij kan het van zijn moeder hebben of van groen slakken ect.Maar behandeling is 0.8ml per kilo een maal en 10 dagen later een keer herhalen.En kijk dat er ook wormen uit komen dood.Foto´s zijn welkom hoor.En weeg je konijntje voor hoeveel heid natuurlijk.En hok goed schoon maken liefst elke dag. Tijdens ontworming.

succes cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij kan het van zijn moeder hebben of van groen slakken ect.Maar behandeling is 0.8ml per kilo een maal en 10 dagen later een keer herhalen.En kijk dat er ook wormen uit komen dood.Foto´s zijn welkom hoor.En weeg je konijntje voor hoeveel heid natuurlijk.En hok goed schoon maken liefst elke dag. Tijdens ontworming.

succes cindy

Ooh jee dan heeft hij dus te weinig gehad. De assistente van mijn normale dierenarts (waar ik heenga met de katten en hond) zei dat het 0.4 ml per kg was.

Het groen was ik altijd al erg overdreven. Ik voel me zo schuldig maar ja, ik ben in ieder geval niet de enige met een konijn met wormen.

Ik heb nog een mail naar De Boer gestuurd dus ik wacht nog even op zijn antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je dus te weinig geef kunnen niet alle wormen er uit.Da´s hebben nog weinig tot geen wormen gzien bij konijnen namelijk.Dus ik zou pas over 10 dagen dan de dosering vernieuwen wat ik zei 0.8 ml per kilo.Als er dan weer dode wormen uit komen na ongeveer 16 uur tot 20 uur.Dan de behandeling nog maals herhalen na 10 dagen.succes.

Meschien vind je da deze toppic inmiddels wel intresant.cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net uit bed. Ik heb vreselijk slecht geslapen omdat ik niet wist wat ik verwachten kon vanmorgen maar ik vind helemaal geen keutels met wormpjes. Of komt dat nog?? Hij heeft gisteren rond 19.00 uur de eerste dosering gehad.

Ik ga straks zijn kooi maar wel even verschonen voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt sowieso pas de eerste wormphjes verwachten 16 uur na de eerste gift! dus dat zou na elf uur deze ochtend kunnen zijn! meestal zie je iets tussen de 16 en de 20 uur!

hoe ben je er eigenlijk achter gekomen dat ie wormen heeft?

Ik zag gistermiddag een grote natte keutel in zijn kooi en daarin zaten bewegende dingetjes en ze leken op die wormpjes die je overal op foto's ziet. Het was volgens mij de tijd dat de blinde-darmkeutel kwam en die heeft hij toen dus niet opgegeten. Gisteravond heeft hij ook nog eten gehad maar ik heb geen bd-keutel kunnen vinden van vannacht.

Pfff... ik vind het echt vreselijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het heeft toch 16uur werktijd nodig??

Daarom geef ik altijd rond 17uur en dan 16uur later ben ik al mijn bed uit als ze los mogen lopen, pluisje poept dan altijd netjes op een kleed.

ps: ik heb ook een gewone digitale weegschaal waar ikook de muizen op kan wegen, maar ik zoek het wel uit hoe ik het ga oplossen. Komt goed !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke de worm heet Passalurus ambiguus.

Ik kan het niet uit spreken.

da's dan weer een andere niet? En dit zijn dan wormen die in blinde darm leven? Ze zien er net hetzelfde uit als de maagwormen die de mijne hadden.

Puur uit nieuwsgierigheid: hoeveel betaal je nu in NL vr labo-onderzoek? Was bij mij 15 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ik heb nog een paar vragen over dit onderwerp, ik weet niet of het mag omdat het een oud topic is... Toch maar even proberen :)

Ik las dat je een verse keutel moet pletten met wc papier om te zien of er wormen in zitten. Zijn die wormen dan altijd levend? En als het niet beweegt zijn het dan haren of toch dode wormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je konijn wormen heeft zul je ze onmiddelijk herkennen in de keutel...... je ziet dan echt een duidelijk verschil(tenminste vind ik...) tussen haren en wormen.....

die wormen kunnen er ook dood uit komen....

ik doe hier twee keer per jaar preventief ontwormen

Link naar reactie
Delen op andere sites

#152 report.gif

dode%20wormen%20na%20behandeling%20(4).jpg

Hier zie je de levende wormen op de keutels boven.

Hier onder de blinde darm keutels Van een behandeld konijn.

Hier onder de foto´s na behandeling met pancur.En de wormen zijn dood.

dode%20wormen%20na%20behandeling.jpg

Hele trossen wormen kunnen er uit komen.

dode%20wormen%20na%20behandeling%20(3).jpg

dode%20wormen%20na%20behandeling%20(2).jpg

Deze zijn de meest voorkomende bij konijnen.

en liggen op de keutel.Omdat ze bij over schot mee liften in de darm.

En bij ontwormen komen ze er altijd met de blinde darm keutels uit.

Rede daar hopen de wormen zich op.Die zich te goed doen daar aan de voedingstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort algemene topics met vooral veel info, mag je natuurlijk wel oprakelen. Het is een soort referentietopic met foto's en uitzonderlijk is dit eens niet een topic waar er al 10-tallen van zijn op BB.

Ik wil er nog eens op wijzen dat je konijn ook wormen kan hebben zonder dat je die in de keutels ziet. Het hangt er ook vanaf welke soort het is. Sommige soorten zie je alleen in de keutels als ze sterven nl, omdat ze worden afgevoerd.

Het voordeel VAN panacur is dat het erg veel parasieten doodt en niet door het lichaam wordt opgenomen. Van verstopping heb ik nog nooit gehoord. Eigenlijk heb ik bij de tweeling toen als enige keer zachte keutels gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .