Ga naar inhoud

wormen bij konijnen


Aanbevolen berichten

  • Reacties 228
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ok, mijn ouders hebben inmiddels da in B aan de telefoon gehad, blijkbaar hadden ze bij Aksa bloed genomen, da zei dat in het geval van bv hartwormen, dit duidelijk in het bloedonderzoek naar voren zou gekomen zijn en dit was niet het geval. Hij heeft de namen van medicatie doorgeven en ze moeten nu op zoek naar het equivalent in Zw. (ze zitten in de bergen hoor, niet in Genève :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag had Anouk klein beetje bdk en zag dat er iets vreemds in zat dus ik legde het op een wc-papier en verplette het en waren hele kleine mini wormen !!! Heel erg mini. Maar ik had hun gisteren ontwormd dus nu komen ze eruit want de wormne denken: ohjee vluchten. Ongeveer over 10 dagen doe ik het weer en dan het de eieren zijn te verwijderen. Pluisje loopt nog los dus moet afwachte bij hem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even dit topic een schopje geven.... ik heb ook prijs!!!!

Hoewel ik na dit topic van Cindy al een paar keer per dag de keutels bekeek, had ik tot hiertoe niets gevonden. Het valt mij al wel lang op dat vooral Clicquot kan blijven eten en dat ze eigenlijk sinds ze hier zijn niet echt veel gegroeid zijn. De oorzaak daarvan heb ik nu dus gevonden.

Gisteren zat de tweeling op de zetel. Clicquot was weer gek aan het springen en liet een keuteltje vallen, ik had een papiertje klaar om het weg te doen en jawel hoor, net hetzelfde als op de eerste foto die Cindy geplaatst heeft!!!

Nu, ik had dat papiertje opzij liggen en na een half uurtje was dat wormpje al compleet verdroogd en verschrompeld. Het zag er ineens licht oranje uit, precies zoals een klein draadje van een appelsien, maar dan heel erg fijn.

Conclusie: mensen kijk regelmatig naar de verse keutels van je konijnen, als ze er 15 min liggen, ben je te laat want dan zie je het niet meer! Mijn konijnen zitten binnen, dus denk niet dat binnenkonijnen er aan ontsnappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat had ik dus met een bdk daar zag ik een heeeeeel klein mini sliertje die kwam vrij nadat ik de wormmiddel gebruikte. Heelaas kon mijn vriendin gisteren niet komen en de middel ligt bij haar, dus ik moet ff kijken of ik een nieuwe flesje haal of midden augustus het bij haar op haal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen Cindy haar foto's ook op het Zwitserse forum gezet en heb ze doorgestuurd met info naar mijn konijnenpsy. Ze reageerde onmiddellijk dat dit erg belangrijke informatie is en dat ze graag een staal zou hebben. Ga ik dus doen en ze gaat ze op haar kosten laten onderzoeken in het labo. Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar van mijn konijnen blijken dus ook wormen te hebben.

Kwam er laatst achter toen ik mijn ram op schoot had.

het was nog een heel gedoe om bij mijn da een wormenkuur te krijgen, aangezien zij altijd de pil panacur gebruiken en die niet te doseren is voor zulke klein gewichten konijnen.

De da heeft speciaal een fles vloeibare panacur besteld en als zodadelijk de jongen allemaal 8 weken zijn worden alle konijnen in 1 keer goed ontwormd

Maar desondanks de wormen behaalde mijn ram wel een F conditie op de show.

Zo zie je maar weer, een dier kan ik topconditie zijn en toch wormen hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eigenlijk moet je de drol bekijken die ze direct uit hebben gepoept???

Als ik eraan denk en ik pak een drol en die is nog warm dan is dat vast net uit dr kont gekomen toch ???

en kijken jullie oppervlakig naar de drol of knijpen jullie die fijn op een wc papier???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lia je had toch net een ontwormingskuur gedaan???

Je ziet het idd eigenlijk alleen per toeval als de keutel er net uitkomt en nog vochtig is,ja. Dat probeer ik nu al de hele tijd duidelijk te maken! Ik per toeval 1 enkele worm gezien bij Clicquot, sinds vanmiddag komen ze er in bosjes mee uit met de keutels, dat zijn nu alle dode wormen die worden afgevoerd en dat is erg duidelijk te zien!! Dus zelfs ALS je de keutels van je konijn allemaal kan controleren als ze eruitrollen zeg maar en je ziet niks, wil het nog niet zeggen dat ze geen wormen hebben, want je kan er gewoon overkijken of er kunnen er gewoon op dat moment geen meekomen met de keutels.

Dat is ook de reden waarom dit topic sticky gemaakt is. In principe lopen konijnen die regelmatig buiten op gras lopen en dus kontakt hebben met vogelpoep de grootste kans, maar ze kunnen het waarschijnlijk ook meekrijgen met het hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lia je had toch net een ontwormingskuur gedaan???

.

ja dat zei ik ook. maar omdat ik het nooit eerder zag en pas de dag na de ontworming. Nu zie ik gelukkig niks meer. Nou in de hoop dat alles weg is maar er kunnen nog eitjes in zittn

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vandaar dat ik dit toppic ben gestart om jullie toch duidelijk te maken dat net als katten en honden preventief te ontwormen het tegen woordig ook nodig blijkt te zijn bij konijnen.Helaas als zitten ze alleen binnen in huis kunnen ze het ook hebben zonder dat je het merkt.Het is dan nog geen gevaar .Maar als je konijn ziek word an wat anders dan nemen de wormen de overhand en kan zelfs sterven er aan.IK behandel hier preventief 1 keer per jaar alle konijnen en herhaal de vloeibare pancur na 10 dagen.Bij de een komen er wormen uit en bij de ander niet.Maar ik ben er zeker van dat ik zo juist handel tegen over mijn dieren.Omdat het nu gewoon opvalt dat het er is en er dieren aan gestorven zijn.Wat simpel op te lossen is.Je ziet inderdaad soms bij toeval op een net versgelegde keutel 1 worm wit van kleur zoals op de foto.Dan weet je het zeker .Doe je niks en word je konijn erg mager maar eet wel goed dan heb je ook kans dat ie wormen heeft .Maar is dan al in een verder gevorderd stadium.Waar mogelijk het konijn al meer mankeerd.cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn vandaag wer ontwormd, Ik zou wachten op de medicatie die mee was genomen door mijn vriendin maar ik dacht: nee ik koop gewoon een nieuwe en ze zijn voor de herhaaling weer behandeld.

En nu?? volgend jaar weer ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel vreemd, zo door het dagelijkse leven vind ik niks maar toen ik voor het eerst wormkuurtje gaf hadden ze de volgende dag last van de bdk en daar zag ik bij anouk wormen bij Pluisje niet.

Gisteren kregen ze weer de middel en vandaag kwam ik bij ze alle bei weer wormen tegen.

altijd in de bdk keutels en miss komt het doordat ik de bdk altijd direct opruim en niet de normale. Die ruim ik wel op zodra ze weer aantel hebben neergelegt maar ivm de warmte haal ik sneller de bdk weg. Maar bij 1 bdk keutel van anouk zag ik er stuk of 3 in zitten levend.

En er lag een bdk keutel van pluisje op de grond (liep los) en raapte dat op met wc-papier en het was een hele rare kleur

De keutels rechts boven zijn DE bdk keutels en links onder is het soort van slijm en is hééél licht bruin van kleur met een wormpje erin.

Dit zie ik dus nooit bij ze alleen nu na de behandeling is dat normaal??

En de rede waarom ik het vroeg hoe vaak ik het moet geven is omdat juist nu anouk zoveel in 1 drol had vandaar.

DSC07533.jpg

DSC07534.jpg

DSC07539.jpg

en als ik plsuije vast heb voelt het alsof hij dunner is geworden, maar kan ook gewoon zo zijn dat anouk zo snel groeid en stukken groter is dan hij.

Ik voel gelukkig niet zijn wervelkollom. Miss is hij inderdaad lichter geworden door de wormen maar kan ook gezichtsbedrog zijn omdat anouk groter is

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm... ik zie geen wormen op de foto...

rare kleur idd... dat oranje-bruine... daar steekt wel sprietje uit, maar ik herken er niet het soort worm in dat ik hier heb, goed mogelijk natuurlijk dat het andere zijn. Ik heb hier trouwens geen één levende worm gezien....

Cindy zal je wel meer weten te vertellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop het, want dit is de 1ste keer dat ik dit zie.

Toen ik iverquantel ophaalde bij de da wou ze eerstd at andere geven waar jullie het ook over hadden. Ik zei: iets meer dan 10 dagen geleden had ik al iverquantel gegeven is het dan wel verstandig om de andere te geven?? dus zij vroeg het na aan de da en hij zei dat de iverquantel goed was.

Maar ja als we het over een ander worm hebben dan moet ik toch een serieus met de da praten.

De lichte kleur wat je links ziet is slijmerig maar daar zit echter wel een wormpje in hoor ;) dood

De wormen die ik hier heb zo heeeeeel dun wittig, volgens mij net als bij de 1ste foto van cindy

3de foto vind ik dat de wormen stukken groter en dikker zijn maar dat zijn ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lia als die worm er zo uit ziet en al dood was komt het door de behandeling.De vorige keer heb je ontwormd maar de eitjes gaan niet dood van deze worm vandaar na 10 dagen herhalen dan komen de laatste uitgekomen wormen er uit dood na behandeling.Die hebben dan geen kans meer gehad om nieuwe eitjes te leggen.Het is dus normaal dat er alleen dode wormen uit komen na behandeling.Als je een levende bij toeval ziet moet je dus gaan behandelen.Ik heb begrepen dat pancur breder werkend is voor verschillende wormen dan die drops.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh ok dan denk ik dat ik die miss wel wil gaan gebruiken.

Want in deze zeer lichte bruine smurrie zat een dode maar NIET in de bdk keutel van anouk en zaten er 3 levende in dus dat houd in nog een keer na 10 dagen? of beter pancur te gaan halen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .