Ga naar inhoud

krabben in hok, help!


Marinke

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb 2 schatten van konijnen, Fluf en Snuf, een vrouwtje en mannetje!

sinds 2 weken ongeveer krabt Fluf in de hoeken van het hok, vooral sochtends, maar ook door de dag heen wel.

nu heb ik gelezen dat dit door eenzaamheid komt, wat ik moeilijk vind te begrijpen, ze heeft Snuf, en mij. Sinds gister

merk ik dat ook Snuf ermee begint.. Het is echt heel frustrerend en irritant, ik heb maar 1 kamer, dus daar slaap ik ook, het maakt me wakker, en houd me wakker.. al vind ik dat niet het ergste, het feit dat zij zich eenzaam zouden voelen vind ik veel erger..

als ik thuis ben lopen ze altijd los, dat is elke avond en 2 ochtenden sowieso. in het weekend wil het voorkomen dat ze iets meer alleen zitten. maar juist omdat Fluf dan meer alleen zat heb ik Snuf erbij genomen, zodat ze gezelligheid aan elkaar ervaren.. maar schijnbaar doe ik iets toch niet goed?? ik heb al speeltjes in het hok gelegd, karton erbij, deze week haal ik een ren voor ze zodat ze meer vrijheid hebben..

hebben jullie hier ervaring mee? tips? ideeen?

Liefs Marinke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of jij met krabben bedoelt, wat ik met krabben bedoel.. Maar die van mij doen dat af en toe ook (in de hoeken krabben/graven). Ik heb niet het idee dat dat uit eenzaamheid is, maar meer uit de behoefte te graven. Ze doen het soms ook midden in de ren bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad hebben je bunnen de behoefte aan graven ( wat elke konijn van nature heeft ) Je kunt dit opvangen doior voldoende speelgoed en afleiding te bieden, zoals kartonnen dozen en speelballen bijvoorbeeld.

Ik merk aan je verhaal dat je konijnen binnen zitten. Graven zou je binnen kunnen nabootsen door een krabplank ( van karton voor katten ) bijvoorbeeld neer te leggen.

Buiten is dit natuurlijk te verhelpen door grond en zand in de ren te plaatsen. Waar ze bij mij ook veel op krabben en knabbelen zijn de boomstronkjes. Zeker in het voorjaar ( na alle werkzaamheden in bossen ) veel te vinden. ik haal deze bijvoorbeeld in de biesbosch.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier doen ze het ook, ondanks dat ze buiten leven en een grote ren hebben. Eenzaamheid is het volgens mij niet inderdaad, eerder de graafbehoefte zoals hierboven al gezegd.

Daarbij zullen je nijnen eeuwig op zoek blijven naar de geheime tunnel die natuurlijk niet bestaat, haha!

Wat hier wel eens helpt is een flinke berg hooi in het hok leggen, dat vinden ze vaak interessanter waardoor jij weer even wat rust hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in wat voor hok zitten je konijnen en lopen ze ook los? hoeft niet perse iets ermee te maken te hebben maar het kan ook zijn dat ze zich vervelen of wat klein behuisd zitten. eenzaam zullen ze niet zijn, fijn dat ze samen zitten!

ik heb zo'n halve schelp (kinderzandbak) in huis gehaald waardoor ze nu lekker kunnen graven (en ik vegen haha) maar dan moet je ff kijken of je voor zoiets de ruimte hebt! het is te voorkomen, je moet ff zoeken naar de beste oplossing voor jou! succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eenzaamheid vond ik ook al zo raar, ze zitten samen, lopen heel veel los..

heb vandaag ff goed geobserveerd, en mijn snuf houd ervan om de voerbak overal heen te slepen, natuurlijk ook als er voer in zit, dus waarschijnlijk graven ze naar het voer. en idd, het graven vinden ze denk ik ook heel leuk, vandaag bij mijn vriend, en in het hok dat hij heeft doen ze het ook meteen!

een krabpaal van karton, haal ik dat gewoon in de dierenwinkel?

dank voor jullie reacties, een flinke berg hooi ga ik ook is uitproberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad kan best een behoefte zijn om te graven. Is wel moeilijker om ze hierin te stimuleren als het binnenkonijnen zijn. Je zet natuurlijk niet zomaar een bak met modder in je kamer neer XD. Nu heeft één van mijn voedsters ook bijna een week lang zitten te krabben/graven in hoeken van het hok, en vandaag is ze schijnzwanger geworden. Dus ik denk dat het daar aan lag bij mijn voedster. Want toen ik haar en d'r vriendje een bak met zand gaf deden ze er niks mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het ook omdat ze een nestje wil. Konijnen vinden het zo veilig onder de grond voor een toekomstig nestje. Mijn knuffels hebben buiten een enorm grote ren en die zijn sinds het mooie weer ook lustig aan het graven. Het zand vliegt dan vlot de lucht in hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .