Ga naar inhoud

Hardnekkige oormijt


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Beste allen,

Ik hoop dat iemand dit verhaal herkent ook misschien aanvullende tips heeft.

Mijn Fleur heeft al geruime tijd hardnekkige oormijt, waardoor ik een goede DA heb gevonden welke me ten alle tijden raadt geeft en schakelt met Universiteit Utrecht (Dierengeneeskunde).

Toch blijft het mij een groot raadsel... Sinds 3 maanden behandel ik haar met Stronghold, en in aanvulling om de 10 dagen de Iverquantel drops... en het werkt! Het wordt ook echt minder, dus elke keer als ik wil gaan juichen en denk dat het over is: Taaa Daaa, is het weer terug.

Komende vrijdag mag ik weer op consult om de 'status' te checken, vorige week waren de oren dus weer schoon... Eergisteren ontdekte ik dus weer een klein schilfertje.

Ik schrob het hok met schoonmaakazijn, was de kleedjes waar ze in de woonkamer op liggen geregeld en probeer alles zo schoon mogelijk te houden.

De DA is van mening dat ik nog wel zeker 6 maanden aan de stronghold moet, doordat het een ernstig hardnekkige mijt is (dit terwijl de oren nooit zoooo extreem smerig zijn geweest als op de google-foto's - maar ik geloof het inmiddels wel, want het blijft maar terug komen).

Heeft iemand ervaring met een DA die de oortjes uitspoelde met het e.o.a.?

Druppeltjes?

Ik wil snel naar een preventieve behandfeling van de mijt toe, ipv dit continue reparatie-behandelen :( Arme bun!

Bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij hond en kat wordt surolan nog wel eens gebruikt, dit is een middel voor IN het oor. weet niet of die bij konijnen gegeven kan worden? Dit zou je aan het UKG kunnen navragen, anders morgen even de DA bellen

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen voor de controle op vrijdag. Ik weet dat mijt 3-4 weken buiten het lijf kan leven, dus ik was de doekjes etc sowieso 1x per week op 60-90 graden in de wasmachine....

Vervelend vind ik de gedachte dat het misschien in mijn parketvloer in de woonkamer, bank, gordijnen, kleding, vloerbedekking in de slaapkamer kan zitten (?)... Tja, kan ook niet mijn hele huis chemisch laten reinigen... ik wil het zo best mogelijk en zo goed mogelijk doen :) dat wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussendoor mag je behandelen met 70% alcohol, zelf gebruik ik calendulan wondspray van VSM.

Geen idee hoor maar kan er een voorliggende oorzaak zijn van de mijt, zeg maar een uiting van een disbalans in het lichaam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de dosis Stronghold die je gebruikt?

Wat de laatste tijd wel duidelijk wordt is dat de dosis Stronghold die door verschillende DA voor konijnen wordt aangeraden veel te laag is. De recente studies (oa. medirabbit.com, Inge Thas, de laatste medische boeken over konijnen,...) spreken allen over een dosis van 15-18mg per kg konijn. Wat dus betekent dat je voor een konijn vanaf 1kg al geen pipetje voor kittens meer mag gebruiken. Terwijl sommige bronnen met oudere info nog spreken over dat je pas van 2.5kg een zwaardere dosis moet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Meloen; Waarschijnlijk heeft ze al heel lang mijt en heb ik dus elke keer maar 2 maanden behandeld: gestopt, en was het weer terug. Waardoor het nooit helemaal weggeweest. Vandaar overstap naar andere DA.

70% alcohol, waar kan ik dat gebruiken?

Daarnaast is Fleur momenteel gezond, althans zo lijkt ze. Terwijl ze vorig jaar veel kwakkelde, is ze nu een blij en vrolijk konijn. Sinds de behandeling van de mijt, nu 3-4- maanden zie ik haar zichtbaar opleven... :) maar weg is het nog niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een konijn van dat gewicht, gebruik ik altijd de Stronghold voor katten (of 2 pipetten voor kittens).

Zelden gezien dat het na 2 behandelingen nog niet weg was.

Bij een te lage dosering kan je resistentie creëren.

Ik zou met je DA overleggen om Stronghold kat of 2 pipetten voor kittens te gebruiken.

Succes!

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van april t/m december 2010 2 konijnen moeten behandelen tegen vachtmijt en toen kreeg ik van de DA te horen, dat ik elke 3 weken een pipetje moest geven.

Nu ik zo lees, wat zwarte panter schrijft, vermoed ik, dat de dosering voor kittens inderdaad wel eens te laag zou kunnen zijn. Ik heb mijn konijnen toen in totaal zo'n 12x behandeld, geloof ik. Eén van de konijnen zat toen ook met een gebroken poot, dus haar weerstand was wel lager natuurlijk. Maar misschien waren ze beide veel sneller er vanaf geweest met een hogere dosering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het is inmiddels juni en ze krijgen nu sinds 2 weken injecties (stronghold en dat andere leken wel te werken, maar namhet niet volledig weg). Ik haal nu elke 7 dagen een injectie.

Aanstaande woesndag krijgen ze injectie 3 en we gaan door tot het over is....

Weet iemand nog een homeopatisch middel wat ik er naast kan hanteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .