Spring naar bijdragen
pluis04

urine van tegels halen

Recommended Posts

weet iemand hoe ik die vlekken weg kan krijgen.

het zijn witte vlekken geworden van de urine.

ik heb al met afwasmiddel en allesreiniger geprobeert.

durf ook niet met alles weet niet of die dampen kwaad kunnen voor de konijnen.

maar het ziet er gewoon vies uit van die vlekken in de ren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat met schoonmaak azijn van die vlekken uit hokken gaan. Misschien dat dat werkt. En daarna naspoelen zodat alle azijn weg is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De geur van de azijn moet idd echt weg. Zolang de geur van schoonmaakazijn aanwezig is, mogen je konijnen er absoluut niet bij in de buurt komen!

Als je kalkhoudende tegels hebt, kun je de urine niet weg krijgen zonder de tegels te beschadigen. Konijnen urine bevat namelijk vooral kalk en kalk lost op met schoonmaakazijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
buiten de tegels bedoel ik.

maar het zijn van die grindtegels dus daar gaat best wel veel urine tussen zitten.

Waarom leg je de grindtegels niet andersom en probeer je je konijnen zindelijk te maken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn grindtegels niet te grof/scherp voor de pootjes?

Ik gebruik zelf natuurazijn om urinevlekken op tegels weg te boenen. Veel minder schadelijk dan schoonmaakazijn voor de natuur en vind het perfekt werken. Konijnen zindelijk maken is soms makkelijker gezegt dan gedaan. Zowieso 2 van mijn viertal plast gewoon overal waar ze willen. Nu is het al beter als eerst. Ze plassen gelukkig bijna niet meer op de tegels in het hok. En daar brengen mijn nijnen de meeste tijd door.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nu het zolang droog was heb ik ook veel witte plekken in de ren , maar het regent bij mij altijd schoon , heb er nog nooit op gepoetst ,of afgespoten ik heb gewone stoeptegels en na een regenbui zijn altijd weer spik en span

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dus wel grindtegels, maar op de plek waar ze veel liggen, hebben wij 2 'normale' tegels bovenop de grindtegels gelegd. Zo kunnen wij deze gemakkelijk verwijderen een schoonmaken. Wanneer mijn ram weer eens zijn bdk's niet opeet, laat hij deze namelijk op de tegels voor het hok (in de veranda) liggen. Vandaar dat losse tegels erop dan handiger is. Het is anders een heel karwei om die keutels tussen het grind vandaan te pulken.

Maar verder zijn mijn konijnen gewoon zindelijk. Tenminste, zolang er maar beukensnippers in de toiletjes liggen.. We hadden de laatste tijd aldoor hemparade en sinds we dat gebruikten ging mijn ram steeds meer onderin het hok keutelen ipv in de poepbakken. Op een gegeven moment nam hij niet eens meer de moeite om op te staan om onder het hok te gaan keutelen..

Toen kwam ik dus op het idee dat het met de beukensnippers wel altijd goed gegaan was. Ik strooide een laagje beukensnippers over de hemparade heen en ja wel hoor.. We komen steeds minder keutels tegen...

bewerkt door Nicky_the

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruikte ook altijd gewoon schoonmaakazijn. Maar dan haalde ik wel de konijnen uit hun ren en plaatste ze in een tijdelijke ren aan de andere kant van de tuin.

Azijn op de tegels gooien (niet vermengen met water), in laten trekken, met een harde borstel schrobben en indien nodig herhalen.

Met water wegspoelen en klaar :)

Voor de zekerheid deed ik schoonmaken 's morgens en terugplaatsen pas aan het einde van de middag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

het nadeel is dat ik Mickey al drie jaar probeer zindelijk te krijgen maar het lukt gewoon niet.

ik verhuis de toilet mee als hij weer ergens anders gaat zitten maar hij gaat dan weer ergens anders zitten.

keutels vind ik dan nog niet zo erg als hij daar niet zindelijk mee is maar de plas eigenlijk wel want hij plast echt op alles ik kan bv ook geen mandje of kleed weg leggen want binnen een dag zit het onder de plas net als zijn speeltunnel.

als het goed weer is toch maar weer proberen met schoonmaakazijn had ik 1 week geleden ook gedaan het was wel mooi schoon maar na 1 uur ligt er weer plas.

en de meiden gaan daar nu ook elke keer plassen dus je ruikt het nog goed ook als er 3 konijnen hebben geplast.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb hennepvezel er in gehad en nu houtkorrels.

ook heb ik zijn hooibal en ruif boven de toilet gehangen.

hij heeft een hoektoilet en een kattenbak dus ook de keus welke bak hij pakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij lukt het ook niet, hoor. Ik probeer het ook al vanaf het begin dat ik ze heb.

En ja, ze keutelen wel op de wc's, maar óók er naast. Plassen doen ze eigenlijk wel altijd in de bakken (ik heb er ook 2 staan).

Heel soms een plasje er naast.

Het is een drama.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En bij beukensnippers? Je kunt kleine zakjes bij de Welkoop/boerenbond krijgen..

In het begin deed ik door een plasje een krant halen en die krant liet ik 2 weken lang onderin de poepbak liggen. Boven de poepbak hing ik inderdaad wat lekkers. Verder ruimde ik de plasjes aldoor zo snel als ik het zag op en de keutels gingen in het toiletje. Het toiletje verschoonde ik 2x per dag, maar ik liet de krant onderin zitten en ik liet een paar keuteltjes erin liggen.

Ik deed ook een heel dun laagje hooi over de beukensnippers.

Misschien heb je er wat aan..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik wel houtsnippers (geen idee of dat beukensnippers zijn) en dat werkt prima. Plasjes doen ze ook over het algemeen wel op het wc'tje (beide verschoon ik dagelijks, in de zomer 2x per dag. Dan gooi ik inderdaad ook alle keutels die in de tussentijd gelegd zijn meteen in het "schone" wc'tje.

Maar ze keutelen er ook gewoon naast. Het meeste komt tegenwoordig wel ín de wc terecht. De rest raap ik 2x per dag gewoon op en werp ik zelf in de wc (als ik ze eten geef, 2x per dag, ga ik gelijk op keuteljacht)

In de wc's ligt ook altijd kruidenhooi. 3 van de 4 konijnen proppen zich dan IN die wc, zodat alles wat er in gaat ook regelrecht eruit gaat IN de wc. Het 4e konijn gaat er gewoon naast zitten :whistle2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik gebruik wel houtsnippers (geen idee of dat beukensnippers zijn) en dat werkt prima. Plasjes doen ze ook over het algemeen wel op het wc'tje (beide verschoon ik dagelijks, in de zomer 2x per dag. Dan gooi ik inderdaad ook alle keutels die in de tussentijd gelegd zijn meteen in het "schone" wc'tje.

Maar ze keutelen er ook gewoon naast. Het meeste komt tegenwoordig wel ín de wc terecht. De rest raap ik 2x per dag gewoon op en werp ik zelf in de wc (als ik ze eten geef, 2x per dag, ga ik gelijk op keuteljacht)

In de wc's ligt ook altijd kruidenhooi. 3 van de 4 konijnen proppen zich dan IN die wc, zodat alles wat er in gaat ook regelrecht eruit gaat IN de wc. Het 4e konijn gaat er gewoon naast zitten :whistle2:

Haha.. gekke konijnen zijn het ook he..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik kan inderdaad nog proberen de kruidenhooi in het toiletje te leggen ipv er boven te hangen in de hooibal.

met de kranten doe ik inderdaad al onderin leggen waar al urine op zit.

en de keutels leg ik ook elke keer weer in de wc.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites