Ga naar inhoud

Aanvallen


suzieflap

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje Wouter was altijd enorm lief en altijd in voor een knuffel, maar sinds een poosje valt ie zomaar je hand aan.

Hij zat rustig in zijn hokje, ik aai hem en opeens vliegt ie achter mijn hand aan. Van de schrik heb ik op tijd mijn hand weggetrokken, maar hij heeft al verschillende mensen gebeten hiermee.. Weet iemand hoe dit kan komen?

Ik zit er al een poosje mee dus ik hoop dat jullie een antwoord hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn woeff ( voedster) doet dit ook, iedereen in huis is nu bang van haar, ik heb er echter lak aan en als ze me aanvalt grijp ik haar in de nek( op de manier hoe je ook een pup laat zien dat hij/zij onderdanig moet zijn). weet niet of dit de juiste manier van 'straffen' is maar het wordt nu wel minder

( bij vogels weet ik dat negeren het beste is met bijten...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is misschien een idee... Ikzelf vind het best een beetje griezelig en ben nu ontzettend voorzichtig met hem, maar mijn ouders hebben er wel een beetje genoeg van en denken er zelfs over om hem weg te doen, maar dit heeft natuurlijk niet mijn voorkeur. Zou hem graag houden zonder dat ie aanvalt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel moet je eigenlijk de oorzaak van die gedrag achterhalen

- heeft die ergens pijn ?

- is er iets veranderd ( bijvoorbeeld een ander dier wat hij kan ruiken)

- andere konijnen in de buurt bijgekomen die hij? mogelijk kan ruiken

- angst/schrikken

pas als dat uitgesloten zou zijn, is het ''het eerlijkst'' om hem te straffen op de manier hoe ik woeff straf, of anders negeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat straffen een oplossing is

Hij snapt daar niks van

Geef hem meer ruimte en misschien een maatje

Moet hij wel eerst geholpen worden

Hoe benader je hem van boven ?

Dat vinden ze eng natuurlijk

die muts van mij vind van boven prima, van voren vreet ze je op !:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij loopt vaak los dus aan de ruimte ligt het niet... Wel is het konijntje zelf geholpen, omdat hij erg gefrustreerd was en we hebben geprobeerd ons vrouwtjes konijntje uit de kamer erbij te zetten, maar dat ging niet goed... Het is mogelijk dat hij dat ruikt, maar ik ben niet veel bij het vrouwtjeskonijntje dus aan mijn handen kan die geur niet zitten.. Voor zover ik weet heeft hij ook nergens pijn, hij gedraagt zicht verder niet anders en ik mag nog steeds overal aanzitten.. Ik benader het konijn van voren, al wordt ik daar nu voorzichtiger mee aangezien hij me dan juist aanvalt...

Ik heb er al vaker aan gedacht dat het konijn zich verveelt.. Ik heb een bal gekocht waar eten in kan, wc rolletjes in zijn hok gedaan, maar van de wc rolletjes wordt hij erg agressief en bijt in alles wat in de buurt komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak loslopen, hoeveel uur per dag is dat? En hoe groot is zijn ruimte als hij niet losloopt? Kun je hem misschien een permanent rennetje aan zijn hok / kooi geven zodat hij altijd lekker de ruimte heeft? Als je die leuk inricht zal hij zich minder vervelen, en misschien neemt het gedrag dan ook af. Mijn voedster was ook altijd bijterig in het hok, dit is over gegaan toen zij meer ruimte en een vriendje kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze in de bijkeuken aan elkaar laten snuffelen, maar het mannetje viel het vrouwtje meteen aan.. meerdere keren achter elkaar

Waren allebei de konijntjes nog nooit in de keuken geweest, of 1 van de 2 of allebei al wel? En wat deed het rammetje toen hij je vrouwtje aanviel? Want achter elkaar aanrennen hoort er ook wel een beetje bij tijdens een koppeling. Kun je het misschien iets uitgebreider beschrijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit konijntje lijkt wel duidelijk te maken dat hij iets mist in zijn leven. Ik denk dat het tijd is om een kritische blik te werpen op de basisvoorwaarden van een konijn. Maatje en veel ruimte (en goed voedsel natuurlijk) staan absoluut bovenaan het prioriteitenlijstje van een konijn.

Een konijn die voor zich op komt, kan heel goed dit gedrag vertonen.

Straffen heeft geen zin...

@ Tash, een konijn is geen puppy. Grijpen in de nekvel... daar krijg ik de rillingen van! In mijn ogen zeker niet iets om aan te raden. (grijpen in de nekvel = roofvogel = einde konijn) Buiten het feit dat straffen eigenlijk vaak averechts werkt. Ik denk dat het in deze situatie raadzaam is om naar de basisbehoefte kijken, dit konijntje maakt iets duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het mannetje ging tegen het vrouwtje aanstaan en in de nek bijten, het vrouwtje was hierdoor helemaal overstuur en we hebben ze dus weer uit elkaar gehaald.. Ik zou het eventueel nog een keer kunnen proberen, maar vind het wel griezelig. Los daarvan heb ik absoluut niet het gevoel dat het vrouwtje zich ongelukkig voelt zonder maatje.. Het mannetje loopt sowieso elke avond los van 6 tot ongeveer half 10 en als het weer mooi weer wordt gaat ie weer mee naar buiten zonder ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bijten in de nek kan betekenen dat hij op haar wil gaan rijden. Dat hoort nu eenmaal bij een koppeling. En dat het vrouwtje daar wat gestressed van raakt is ook logisch, ze moeten gewoon aan elkaar wennen dan. Als je nog een keer van plan bent te gaan koppelen, zorg dan dat dat in een ruimte gebeurd waar allebei de konijnen nog niet geweest zijn, zodat geen van de 2 dit als territorium beschouwd. Als er achter elkaar aangerend wordt, wat naar elkaar gehapt wordt en op elkaar wordt gereden betekent dat niet dat de koppeling al mislukt is, je moet dan echt even doorzetten. Wanneer en bloed vloeit is het een ander verhaal. Maar wat je ook zou kunnen doen, is een opvang benaderen en vragen of die je kunnen helpen met koppelen. Zij hebben dat vaak gedaan en er dus veel verstand van. Het scheelt jou een hoop stress op die manier.

En van 6 uur tot half 10 dat is maar 3 en half uur. Dat betekent dat ie meer dan 20 uur in zijn hokje zit. Ik weet niet hoe groot je hok is, maar dit zou zijn gedrag wel kunnen verklaren.

Zoals elvje al zegt: Een vriendin en ruimte zijn echt basisbehoeften van je konijn. Probeer hiermee aan de slag te gaan, en ga vooral niet (!!!) straffen! De kans dat dit werk is namelijk heeeeel klein, en je hebt kans dat je konijn je handen dan nog meer gaat zien als iets 'slechts' of gevaarlijks, waardoor hij waarschijnlijk niet liever zal doen wanneer je hem benaderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral niet gaan straffen door hem in de nek beet te nemen. een konijn is geen puppy (een mamahond of kat neemt het kleintje bij het nekvel op, een konijn doet dat niet). je mag, bij mijn weten, een konijn nooit aan het nekvel optillen.

Als je kan uitsluiten dat er medisch gezien niks mis is en dat hij genoeg ruimt heeft, dan is dé oplossing wrsl een maatje. Omdat je toch al een voedster hebt, is het ook geen onoverkomelijk probleem om een maatje te zoeken. Misschien kan je contact opnemen met asiel of iemand hier van bunnybunch die in je buurt woont en verstand heeft van koppelingen.

Een mannetje gaat bij een koppeling normaal gezien rijden op het vrouwtje en als die dan probeert te ontsnappen bijt hij wel een beetje om haar tegen te houden. rijden en wat plukjes haar uittrekken hoort bij een koppeling, het is zeker geen "aanvallen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijntje ook niet gestraft, denk zelf ook niet dat dit de juiste manier is!

Ik heb Wouter vandaag op schoot gepakt, zoals de meeste konijnen blijft optillen moeilijk, dat vindt meneer niet leuk, maar eenmaal op schoot gaat ie heerlijk zitten, af en toe wat snuffelen en is toont totaal geen agressie, bestaat er bij konijnen ook iets van kooi nijd ofzo? Net als bij honden voernijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .