Ga naar inhoud

Gedumpte en geredde nijntjes


Nadine13

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben op dit forum geraakt omdat ik een aantal dingen ging opzoeken ivm nijntjes..

Ik heb sinds een 3à4-tal jaren een koppeltje zitten... Droopy werd door verre buren niet in het oog gehouden en na een paar keer door mij opgemerkt te zijn, bleek dat ze hem eigenlijk niet meer moesten hebben...

Tja, als extreem groot dierenvriend kan je het niet over je hart krijgen hem aan zijn lot over te laten en na hem een paar dagen verzorgd te hebben, kon/wilde ik hem niet meer afstaan...

Dan naar een opvang voor een liefje voor hem (uiteraard NADAT hij gecastreerd werd) en hij koos Mara...

Liefde alom, zalig om ze bezig te zien...

Vorige week echter reed ik van mijn werk naar huis en zag eerst 1 gedumpt nijntje zitten, achteraf bleken het er 4 te zijn... voor dieren-reddingsoperaties altijd een schepnet in de auto en een doos... alleen niet voldoende om 4 beestjes te redden... ergens nog kartonnen dozen kunnen bemachtigen en naar een paar uur nijntjes kunnen vangen (vooral 1 wilde dat niet laten gebeuren ;-)

Om een lang verhaal kort te maken... ik weet niet goed wat ik moet doen... ben ze nu al 10 dagen aan het verzorgen... allemaal in een aparte accomodatie... en onze eigen 2 nijntjes ook nog apart... voor en na het werk dus extra veel werk doordat ze allemaal apart zitten...

Ik zoek een GOEDE thuis, maar dat is niet simpel en ik wil ze niet afstaan als ze niet in goede omstandigheden komen...

Ik heb dus besloten om de rammelaars al zelf te laten castreren (eerstdaags) want ze hebben last van hun hormonen...

dus ofwel blijf ik nog zoeken naar een goede thuis (moeilijk) ofwel probeer ik mijn man te overtuigen om een echte ren te maken (hebben ook een kattenren gezet, dus wordt een echte "rennen-tuin" :-( en ze er dus allezes in te zetten...

ALS dat lukt natuurlijk... en als dat lukt, is het dan niet zielig voor mijn oorspronkelijk koppeltje? Ze zijn het nu al zo lang gewend om met zijn tweetjes te zijn, om dan ineens vier anderen rond zich te moeten tolereren? Nu zijn ze verliefd en gelukkig... wie weet hoe ze tegenover elkaar zullen staan als er andere bijkomen?

De koppeling zou dan ook nog moeten lukken...

Ik weet het dus eventjes niet... ik hoop dat jullie me goede raad kunnen geven over hoe ik dit best oplos... en alvast mijn excuses voor de lange tekst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst goed dat je ze gevangen hebt en er voor zorgt!

Zijn de gevonden konijnen 2 rammen en 2 voedsters? Of allemaal rammen? Je hebt voor een groep minstens evenveel voedsters als rammen nodig.

Na castreren min. 2 weken wachten met koppelen. Als er ook voedsters bij zitten 35 dagen afwachten of ze drachtig zijn ja of nee.

Het kan wel maar heb je wel 7m4 nodig, heb je zoveel ruimte?

Je kan ze ook naar een konijnenopvang brengen, die plaatsen ze ook per 2 en letten ook op de huisvesting.

aangepast door Leonie85
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het zijn toevallig ook 2 dames en 2 heren... Dus in totaal 3 van elk...

Een opvang zou voor mij natuurlijk het "makkelijkst" zijn... alleen vrees ik dan dat hangoor (een prachtig nijntje) in een hok van 1m op 0.5 zal moeten ofzo en daar wordt hij heel erg onrustig in... Ik vind het 's avonds al zo verschrikkelijk als ik hem daarin moet zetten als we gaan slapen... en ik ben heel erg hoor... als ik dieren even onder mijn hoede gehad heb, dan wil ik ze kunnen opvolgen, OF er zeker van zijn dat de mensen die een nieuwe thuis zoeken, weten wat ze doen... er was een opvang in Nederland waar ik een aantal geredde konijntjes naartoe heb gebracht, een schitterende opvang echt waar! Alleen is deze nu gesloten... jammer genoeg... en in België zijn er niet zoveel opvangen en de weinigen die er zijn, zitten bomvol... en zoals ik al zei, als ik eraan denk dat hangoor in een klein hokje moet gedurende de hele dag en nacht, dan is dat beestje doodongelukkig... ik weet het, ik maak het mezelf heel erg moeilijk... maar je kan er niks aan doen dat je een groot dierenhart hebt he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen de rammelaars binnengebracht bij de DA om te castreren... fingers crossed...

Dan zullen ze zich al wat rustiger voelen en zal het sproeien ook minderen... zal voor hun beter zijn ... en dan kan ik ze binnen een paar weken proberen samen te zetten...

Zou ik de rammelaars binnenkort al bij elkaar proberen te zetten? Ik weet wel dat hun hormonen nog een tijd in hun lijfje zullen zitten, maar wanneer kan ik proberen ze samen te zetten? Dan zouden zij tenminste niet meer alleen zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een groep wil koppelen moet je minimaal 8 weken oftewel 2 maanden wachten tot na de castratie, omdat je nu niet alleen te maken hebt met het feit vruchtbaar, maar ook hormonen en rammen met hormonen in hun lijf is drama.

Een groepskoppeling is te overwegen, maar je hebt met 6 konijnen te maken en het is niet dat je konijnen voor het kiezen hebt om te wisselen in karakters, dus je zit wel iets moeilijker. Als je toch minimaal 10 vierkante meter hebt, want dat is echt wel nodig voor 6 konijnen is het een overweging waard, of je zou rennen kunnen opsplitsen.

Ik vind het super goed wat je voor de nijntjes betekend trouwens :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar kan het zijn dat de dames zwanger zijn? Of weet je dat niet? Omdat ze samen los liepen?

Het ZOU inderdaad kunnen... omdat ze inderdaad los liepen op een terrein... ze hadden er wel een heel grote ruimte maar ik kan niet garanderen dat ze niet bevrucht zijn... het ene zwartje zal niet DENK ik... ik zeg DENK ik want dat was verwaarloosd... en mijn gevoel zegt me dat een verwaarloosd, zwak konijntje niet zwanger mag/kan worden... alleen besef ik dat dat naief is en hoop ik uit de grond van mijn hart dat het niet zo zal zijn... ik heb bij de DA wel gecheckt of hun tepeltjes gezwollen waren omdat ik er zeker van wilde zijn dat er nergens een nestje lag... en dat was niet zo, daar was ik al tevreden over... alleen de zwangerschap kan ik niet helemaal uitsluiten... zal eens moeten opzoeken hoe ik kan uitzoeken of ze zwanger zijn... natuurlijk weet ik dat, als hun buikje dikker wordt, dat ze dan spijtig genoeg wél zwanger zijn, maar hoe ik dat op voorhand kan zien, dat weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik nog nooit een zwanger konijntje heb gehad... zie je dat snel ergens aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten is dat heel moeilijk te zien. Pas op het laatste moment meestal. En dan nog is het voor sommige eigenaren een grote verrassing.

Ik bedoelde het ook niet verkeerd hoor ;) maar ik vroeg me af of daar ook een mogelijkheid toe was, en helaas dus wel. Ik duim met je mee dat het niet is gebeurd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer te zoeken hoe ik de foto's erop krijg, maar ben er niet zo bekend mee en de knoppen die ik zou moeten zien als ik de richtlijnen op de FAQ volg, die zie ik niet... ik zie wel de "reageren op discussie" button, maar die Post reply zie ik niet... ben ik nu echt zo blind? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan eventueel foto's op facebook zetten, dan op de FB foto met je linkermuisknop afbeeldings url kopieren, dan hier op het foto plaats tekentje drukken, dan krijg je dat je een url moet toevoegen, daar plak je dan de FB url in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook op jouw profiel hier een fotoalbum aanmaken. Dan kan je ze daarin plaatsen en dan de link daarvan hier weer in het topic zetten. Ik doe het altijd via de site: mijnalbum.nl daar zet ik de fotos neer en dan ga ik net mijn linkermuisknop op die foto en kopier linkadres. Die link zet ik hier op het forum. Dus hier in de tekst. Doe ik zo: En dan hier de link zonder spaties

Hopelijk kan je er wat mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een poging gedaan om de link hier te plaatsen, maar weet niet of dat gelukt is omdat een moderator eerst mijn bericht moet goedkeuren...

Maar ik heb ze wel in mijn profiel gekregen als fotoalbum... de geïnteresseerden moeten anders daar even gaan kijken?

Het zijn foto's van de eerste dag dat ze bij ons waren... vooral de hangoor is veel mooier in het echt dan op de foto in dat hokje...

En het verwaarloosde zwartje is ook niet echt goed zichtbaar, maar de klitten zijn wel duidelijk denk ik... :-(

Gisteren zijn beide heren succesvol geholpen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop voor jou dat het vrouwtje niet zwanger is. Maar ook uitgemergelde diertjes hebben hier wel jongen gekregen. Witte vrouwtje foto staat in mijn profiel was er erg aan toe toen ze gebracht werd. Dierenarts heeft haar meerdere keren gezien want ze had een abces op haar buik. Maar toch niet gezien dat ze zwanger was en ineens ja hoor had ze jonkies.

Ik hoop voor jou dat het niet zo is.

Verder heel veel sterkte en succes fijn dat je zo goed voor de diertjes zorgt.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag er niet aan denken... er zijn 2 voedsters bij he... het kleine zwartje en de zwart-witte...

Ik weet niet hoelang een konijn zwanger is alvorens ze moet bevallen? Ik zoek veel op over dieren als ik er in huis neem, maar omdat zwangerschap geen issue is bij ons, nooit opgezocht hoelang ze moeten dragen... zou wel handig zijn dit te weten nu... zal dus maar eens opzoeken... en dan in het oog houden en afwachten... wat ik dan moet doen weet ik niet hoor! Maar ik zal proberen dat probleem pas aan te pakken als het zich stelt... :frown:

Heb het snel opgezocht, zou ongeveer een maand draagtijd zijn... en ik heb ze al twee weken nu... dan zou ik het toch al moeten zien?????? (hoop dat ik gelijk heb, dan kan ik het misschien al een klein beetje beginnen uitsluiten... )

aangepast door Nadine13
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .