Ga naar inhoud

'Ziek' konijn, knapt denk ik op van nieuw huisje en nieuw gezelschap?


anita88

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, heb vroeger konijnen gehad, en nu heb ik vorige week 'Marinus' van de dierenopvang uit kattedijke gehaald.

Toen ik hem ging halen erg schuw konijntje, dinsdag gaan halen, en dinsdag en woensdag de hele dag niet buiten te zien (kan zelf binnen en buiten). Dronk bijna niets, at bijna niets, ik heb de volgende dag de konijnenopvang terug opgebeld, en het kon komen door stress, dus moest nog even aanzien en me nog geen zorgen maken. Prima, aangezien er binnenkort een voedster bij komt (ook al 'gereserveerd') zat er al in de planning om hem te castreren. Dus donderdag gebeld, en kon meteen komen, dan konden ze hem ook meteen inenten en nakijken.

Dat was allemaal prima verlopen, een dag binnen gehouden en daarna weer lekker naar buiten, zelfde gedrag, steeds binnen in zijn hokje zitten. Maar ook wel beetje begrijpelijk aangezien hij pas geopereerd was.

Familie van mij heeft Fluf, waar ikzelf woensdag mee naar de dierenarts was geweest (jaja, strippenkaart ;)) hij at en dronk al een paar dagen niet meer, wilde alleen blaadjes van paardebloem, verder niks.

De dierenarts kon niets vinden en het is gewoon een gezond konijn, alleen wat mager.

Aangezien die familie overdag werkt, en er niet echt zicht op heeft heb ik aangeboden om hem bij ons te huisvesten, om hem in de gaten te houden en wat meer aandacht te schenken.

Dus zaterdag was hij bij ons gekomen, ze heet fluf, is een 4 jarige voedster. Het eerste wat marinus het eerste uur heeft gedaan is alleen maar rijde rijde rijde rijde rijde, alsof zijn leven ervanaf hing haha, soms viel hij er letterlijk bij om haha.

Fluf knort en bromt altijd veel, maar toen ook niet echt haha, vond het misschien allemaal wel prima, of was in shock..

Nu 1 dag later, gaat het echt goed, fluf eet weer langzaam aan wat, beetje brood, wat hooi en appeltje. Verder heb ik er nu niet echt veel zicht meer op omdat ze met zijn 2en in een hok zitten.

Met Marinus gaat het echt veeel beter nu, eet volop, drinkt goed, zit eigenlijk nu de hele dag buiten, lekker te graven in zijn knolletuintje haha.

Fluf had in eerste instantie dwangvoer, maar dat kregen we er eigenlijk niet in, slikte niet en echt alles zat onder.

We hebben eigenlijk gezegt, beter dan dit kan hij het niet krijgen, groot hok, lekker buiten kunnen, gezelschap, aandacht. Dus als dit het niet word, dan word het eigenlijk niks meer denk.

Maar tot zover gaat het prima!

11 april komt er nog een vrouwtje bij, kaat. Dat was de eerste planning Kaat en Marinus.

Maar nu word het een triotje, Kaat Marinus en Fluf.

Iemand meer ervaring met deze situatie, dat een konijn op kan knappen van gezelschap van een medekonijntje?

Groetjes

Anita

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze waren er zeker van dat het konijntje gecastreerd was, tot vanochtend, bleek toch dat het vorige konijn gecastreerd was en deze niet.

Dus ja niks aan te doen,

En de hormonen vallen echt wel mee, aangezien het een knorrig konijntje is bijt hij wel van zichaf.

Heeft er vandaag iig niet op gereden (overdag).

Dus inderdaad, denk ook jonge konijntjes. Maar daar kunnen we nu niks meer aan veranderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze waren er zeker van dat het konijntje gecastreerd was, tot vanochtend, bleek toch dat het vorige konijn gecastreerd was en deze niet.

....

Dus inderdaad, denk ook jonge konijntjes. Maar daar kunnen we nu niks meer aan veranderen

Kreeg je van de opvang een ongecastreerde ram mee? Dat vind ik vreemd. Het was vast niet hun bedoeling dat hij even jongen zou gaan maken bij welke voedster dan ook. Jij hebt hem laten castreren begrijp ik, maar dan weet je toch dat hij de eerste 2 weken niet bij een voedster kan. Wie was er van overtuigd, dat welk konijn gecastreerd was, zoals je schrijft? Gaat dat over de voedster? En waarom dan nu ineens niet meer? Gewoon een vergissing? Ineens weet men weer dat het dit konijn niet was, maar die andere? Ik kan van al mijn dieren, hond, kat, konijn precies vertellen wie er geholpen is en wie niet. Daar vergis je je toch niet in.Vind het maar een raar verhaal.

Eigenlijk vind ik dat je onverantwoord te werk bent gegaan. Ik vind dat je er wel heel makkelijk over denkt, zoals je het in die laatste zin schrijft. Arme voedster!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is wel een erkende opvang, want ben doorverwezen vanuit het dierenasiel. Nee snap ook dat het niet hun bedoeling is om jongen te maken, mijn bedoeling was het eigenlijk ook niet. Mijn familie was overtuigd dat het een gecastreerd konijn was. Hij had de paspoortjes gevonden van de konijnen, maar daar was er maar 1 van de 2 van gecastreerd.

Kijk ik vergis me daar ook niet in, maar hier kan ik niks aan doen natuurlijk.

Het is zoals het is, en als er jonge konijntjes komen, bij 2 konijntjes die nu gelukkiger zijn samen dan apart. Dan vind ik het best leuk!

Nou die 'arme voedster' is nu lekker aan het graven, eet weer redelijk, wast zijn eigen, en komt veel gelukkiger over dan dat hij was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel verstand heb ik er ook niet van maar mijn nijn at sinds vrijdag ook heel weinig terwijl hij altijd vrolijk op zijn groenteschoteltje zit te wachten. Gisteren ook weer niet en toen ik vanmorgen geprobeerd heb hem zijn favoriete groente (peterselie) aan te bieden en hij dit ook afwees meteen DA gebeld. Het duurde echt een hele poos voordat hij constateerde dat hij haakjes op zijn kiezen had (nog drie weken terug is er een haakje onder narcose verwijderd)dus ik schrok hier wel van want hij had echt pijn.

Als ik het goed begrijp eet een van jouw konijntjes ook heel slecht het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar ik zou je konijntje heel goed in de gaten houden wat het eten betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou sinds dat ze hier is, gaat het eigenlijk beter, ze eet nog niet 'normaal' maar wel al wat hooi, stukje appel wat sla enzo. Dus in ieder geval meer dan eerst. Kleine stapjes vooruit, en haar tanden zijn vorige week nagekeken. Hier was niets mis mee, darmen waren ook goed, keutels goed.

Maar was benieuwd of er meer mensen ervaring hebben met zo een situatie, dat misschien konijn ziek kan worden van eenzaamheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .