Spring naar bijdragen
franse hangoren

onverwacht nestje franse hangoren

Recommended Posts

hallo,

ik heb dinsdagmorgen een nest ontdenkt in ons grote buitenverblijf van onze franse hangoor.

het zouden eigenlijk 3 vrouwtjes zijn maar bleek nu dus toch een mannetje bij te zitten.

ik heb al wel enig ervaring met deze dingen maar heb toch nog hier en daar wat advies nodig.

het mannetje is al snel apart gezet zodat we de kans op een volgend nestje verminderen.

ik heb het nest op dag 1 al meteen even bekeken op evt dode jongen en het aantal.

het waren er in totaal 13 verdeeld over 2 nesten waarvan er 1 jong helaas al dood was.

gister heb ik opnieuw even gekeken en zijn de 2 nestjes nu 1 geworden.

het zijn er dus 12 en ze liggen allemaal opelkaar ik kan nu dus moeilijk zien of er nog dode onder liggen.

ikdurf er niet teveel aan te zitten maar 12 stuks zijn erg veel voor zo'n beestje en ben dus ook bang dat ze het niet allemaal overleven

we hebben een ander vrouwtje er bij laten zitten omdat het een groot ruim buitenstuk is en hoop hier goed aan te doen.

wie heeft er advies over het bekijken van het nest??

tevens zitten ze bij 2 dwerggeiten moet ik hier nog mee uitkijken?? ze kunnen er nu niet bij

ik hoor het graag

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet altijd even met je handen door de keutels van de voedster

Er zijn heel wat topics over niet geplande nestjes

Goed dat de ram apart zit

Een voedster kan gelijk na de bavaliing al weer gedekt zijn dus hou alles in de gaten

Succes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

He wat vervelend, helaas gebeurd het veel.

Als ik het zo lees heb je 2 dames en 1 heer, dan is het natuurlijk ook mogelijk dat het nest van 2 dames is?

Verder kan je het beste ondertussen het ventje castreren zodat hij straks in ieder geval weer bij zijn vriendinnen kan.

Zorg inderdaad dat de geiten er niet bij kunnen. Doe wel dagelijks een nestcontrole en tel ze goed na, want 12 zijn veel en dode jongen liggen altijd onderop en die kunnen gaan rotten dat is niet goed voor de rest. In principe hoef je hier niet door de keutels van de moeder, dit is namelijk ook niet zo natuurlijk ze poept ten slotte ook op een ander plekje, maar moeder goed aaien of even door haar haren is wel raadzaam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Franse hangoren staan bekend om hun grote nest..dus kan heel goed dat het ook van 1 dame is en dat de andere dame ook nog moet bevallen of zoals Aniek zegt ook van dames 1 nest..maar ben er bang voor.

Ook omdat je het nest pas later hebt ontdekt...kan het dus zo zijn dat je over 4 weken weer een enst hebt van dezelfde voedster.

Dus ik zou de berggeiten ook erbij weghouden en alles goed in de gaten houden.

En zodra jij de geur van mam aan je handen hebt kun je de konijntjes wel iets opzij lggen om tekijken of er dode jongen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk wel dat het van 1 vrouwtje is omdat het allemaal licht grijze haren zijn in het nest en het andere vrouwtje heeft bruine haren. en de kleintjes zijn allemaal even groot dus dat zou wel erg toevallig zijn dat ze samen bevallen zijn.

en zodra ze straks beginnen rond te lopen kunnen ze dan wel of niet tussen de dwerggeiten blijven of moet dat echt even apart gezet worden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ze na advies, ze allemaal toch even eruit gehaald en in een emmer gelegd, om te kijken of er nog dode jongen onder lagen.

Zo zagen ze eruit,toen ze 2 dagen oud waren:

img8853u.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ik zal het inderdaad vandaag maar eens gaan proberen of anders van het weekend.

ik had nog wel de dierenarts gebeld maar die zei dat je het zo veel mogelijk zijn gang moet laten gaan en de natuur zou het wel regelen... maar goed als er dode onder liggen moet je toch wat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb wel eens een pleegnestje gehad

maar ik had nooit zo groot nest dus ik kon het makkelijk zien

ik denk ook dat als er dode onderop liggen die eruit gehaald moeten worden

maar dat moet je natuurlijk zelf beslissen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hoor je inderdaad vaak, maar de natuur is de natuur niet meer.. Zulke grote konijnen is de natuur ook niet.. Moederkonijnen gooien dode jongen er niet meer uit, dat stukje is een gemis. En dat maakt het dan ook weer makkelijker dat je kan controleren zonder problemen. Zelfs die extreem beschermende vlaamse reus jongen heb ik dagelijks gecontroleerd sterker nog elke dag 5 jongen weggehaald om met de fles bij te voeden en terug te leggen en ze zijn nu alweer dik 3 weken oud.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo allemaal,

ik heb vandaag het nest bekeken en alle kleintjes even eruit gehaald.

wonder boven wonder zijn het er nog steeds 12!! ze zijn erg mooi alleen zit er een groot verschil in formaat.

een stuk of 3 zijn erg groot en 3 andere weer heel klein...

ze piepte verder niet echt maar ik ben niet zo'n voorstander om ze zelf te gaan voeden.

de oogjes zaten allemaal nog dicht dus ze zijn wel van 1 nest

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zien ze er allemaal goed uit op de foto te zien!

Maar die ene rechts onderaan is wel heel klein vergeleken met die zwarte.

Zolang ze niet piepen krijgen ze hoogst waarschijnlijk genoeg voeding van hun moeder.

Heel veel succes met dit grote nest, vooral als ze allemaal gaan hupsen door het hok haha.

p.s. ik zou het een beetje gevaarlijk vinden om als de nijntjes door het hok gaan hupsen de geiten te laten zitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

die foto is niet van mij...

ik heb er 12 stuks en heb nog geen foto

maar inderdaad waarneer de beestjes gaan rondlopen moet ik nog even wat bedenken voor de geiten

er zit namelijk een hok of kist zeg maar tegen het geitenhok aan waar het nestje in ligt dus de moeder loopt samen met de geiten op hetzelfde stuk. zodra ze rond gaan lopen zal ik hier een oplossing voor moeten zoeken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oepss ik heb weer s niet goed gelezen haha, foutje :$

Ik hoop dat je een goede oplossing kunt bedenken voor de geitjes en nijntjes,

Ik wens je er in ieder geval erg veel succes mee :mdr:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

moederkonijn krijgt het druk met 12 kleintjes

maar je had 2 voedsters waar dikke kans dat die ook zwanger is

en deze voedster kan misschien nog een keer gedekt zijn

en over 4 weken weer een nest krijgen

ik hioop het natuurlijk niet voor je maar je moet er wel

rekening mee houden

maar fijn dat dit nest goed id tot nu toe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
hallo allemaal,

ik heb vandaag het nest bekeken en alle kleintjes even eruit gehaald.

wonder boven wonder zijn het er nog steeds 12!! ze zijn erg mooi alleen zit er een groot verschil in formaat.

een stuk of 3 zijn erg groot en 3 andere weer heel klein...

ze piepte verder niet echt maar ik ben niet zo'n voorstander om ze zelf te gaan voeden.

de oogjes zaten allemaal nog dicht dus ze zijn wel van 1 nest

Dat de oogjes allemaal dicht zitten hoeft niet te betekenen dat ze van 1 nest zijn.. Ik heb hier een groep van 4 Franse Hangoor dames gehad waar een ram bij had gelopen en beide dames zijn toevallig dezelfde avond/nacht bevallen in totaal hadden ze samen 14 jongen en 1 groot nest... waarvan 1 voedster zo'n beetje alles had geplukt en de andere te lui voor woorden was.

Maar het kan ook zijn dat de ander nog gewoon zwanger is hou dat in de gaten inderdaad en echt het advies papa zo spoedig mogelijk te laten castreren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja het klopt toch!!

ben er gister achter gekomen dat het nest met 12 kleintjes toch van beide vrouwtjes is.

leken ze eerst allemaal nog grijs-wit, zitten er nu ook bruine tussen dus jah overduidelijk van 2 nesten.

ze zien er allemaal heel goed uit en groeien super behalve eentje... deze blijft wel erg klein maar is wel heel wierig en piept niet.

ik kijk het maar even aan en ga elke dag even kijken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo

hier even een update

het gaat super goed met de kleintjes

ze zijn vandaag alweer 2 weekjes oud

het zijn er nog steeds 12 waarvan alleen eentje echt erg klein blijft

ze hebben allemaal de ogen open en groeien hard maar die ene is vel over been en heeft de ogen ook nog dicht

deze is wel heel erg levendig en piept niet en is inmiddels ook al 2 weken oud dus jah ik wacht het wel af.

beide moeders zien er goed uit

ik hou ze nu in de gaten qua nestel gedrag en aankomen in de buik aangezien het mannetje er toen wel weer over heen is geweest.

we houden het in de gaten elke dag en wachten af of we over 2 weekjes weer 1 of 2 nesten hebben....

bedankt iedereen voor de berichtjes en tips

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

fijn dat het goed gaat alleen dacht ik dat het wel belangrijk is dat de oogjes opengaan

anders moet je ze losweken met afgekoeld gekookt water

maar dat weet aniek vast wel anders haar even een pb sturen

ik hoop dat nog meer nestjes je bespaard blijven

succes ermee

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .