Spring naar bijdragen
grijzepelgrim

Onverwacht konijn...

Recommended Posts

Hallo,

Gisteren hebben we onverwachts een konijn gekregen van vrienden. Dit was meer als grap bedoeld door hun, maar tsja aangezien we dierenvrienden zijn willen we hem nu echt niet wegdoen. Daarom heb ik een paar vraagjes:

Het dier zit in een binnenkooi en is 1,5 jaar oud. De vorige eigenaar heeft het dier weggedaan met dus al zijn spullen. Het konijn staat nu bij ons in de schuur, omdat binnen geen optie is. Deze week willen we voor hem een buitenkooi halen.

- Kan het dier eigenlijk nu wel in de schuur of is het nog te koud? Ik weet namelijk niet of ie voldoende vacht is aangezien ie van binnen komt (denk ik)?

- Het dier lijkt nog een beetje bang / angstig. Zal hij snel wennen? en kunnen wij hier nog iets aan bijdragen?

- Kan een konijn alleen zijn of wil deze toch graag een maatje? En kan dat nog omdat ie 1,5 jaar oud is?

Groetjes...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

- Kan het dier eigenlijk nu wel in de schuur of is het nog te koud? Ik weet namelijk niet of ie voldoende vacht is aangezien ie van binnen komt (denk ik)?

Eigenlijk is het nog te vroeg om een binnenkonijn naar buiten te doen. De nachten zijn nog erg koud, afgelopen week vroor het zelfs nog. Hier hebben de konijnen nog hun volle wintervacht. Is de schuur goed geïsoleerd, of is het net zo koud als buiten maar dan beschut? Dat zou namelijk te koud zijn. Als hij echt in de schuur moet blijven, zet hem dan van de vloer, geef hem voldoende bodembedekking en een plek om te schuilen (kartonnen doos oid). Pas eind april kan een binnen konijn normaal gezien naar buiten verhuizen.

- Het dier lijkt nog een beetje bang / angstig. Zal hij snel wennen? en kunnen wij hier nog iets aan bijdragen?

Hoe snel een konijn went aan zijn nieuwe omgeving verschilt per konijn. Reken toch op minimaal een week wennen. Je kunt bijdragen door rustig met hem om te gaan, hem te laten wennen aan je aanwezigheid (bij de kooi te gaan zitten), en aan te kondigen als je er aan komt (praten als je hem gaat voeren). Probeer uit te vinden wat hij lekker vind (iets van groenvoer) en voer dit dan uit de hand. Let wel op, aan groenvoer eten moet een konijn wennen, dus geen grote hoeveelheden in één keer.

- Kan een konijn alleen zijn of wil deze toch graag een maatje? En kan dat nog omdat ie 1,5 jaar oud is?

Een konijn kan alleen zijn. Maar konijnen samen zijn echt veel gelukkiger. Als de mogelijkheid er is om je konijn een maatje te geven, zou ik dat echt zeker doen! Zeker bij een buitenkonijn. Zijn leeftijd maakt daar niets voor uit. Als het inderdaad een mannetje is, zou je hem kunnen laten castreren en dan kan hij twee weken later gekoppeld worden aan een vrouwtjeskonijn.

bewerkt door Evee

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een konijn is een groepsdier dus moet een partner hebben.

Het hok moet ook groot genoeg zijn zodat je konijn genoeg ruimte heeft...

Als je er een konijn bijneemt laat dan eerst kijken of je een ram of voedster hebt.

Daarna kan je je konijn laten helpen zodat je geen ongewilde nestjes krijgt...

Of dat angstige gedrag weg zal gaan is afwachten... Het hangt volledig van jou en het konijn af..

Hou er wel rekening mee dat een konijn niet hetzelfde is als een kat of hond en ze aangepaste verzorging nodig hebben...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties in zoverre :-)

Hij zal helaas toch nu al echt in de schuur moeten (ivm allergie). In de schuur vriest het in ieder geval niet, hij is wel geïsolleerd, maar niet verwarmt. We hebben er een doos bijgezet en hem van de grond gezet. De achterkant hebben we zolang bedekt. Daarnaast hebben we de kooi goed gevuld met hooi. Dit zal (helaas) voorlopig even de noodoplossing moeten zijn tot we een goed hok hebben. De situatie kunnen we op dit moment niet verbeteren, we hebben het konijn immers onverwachts gekregen :-) Wel leuk...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou me er niet zo druk om maken dat hij in de schuur zit hoor. Ik had er nu zelf nog niet voor gekozen om een konijn naar buiten te doen, het is niet ideaal, maar het wil wel en volgens mij had dit konijntje het vele malen slechter kunnen treffen. Hou hem gewoon goed in de gaten. Meer dan je best kun je niet doen en ik denk dat hij al veel mazzel heeft nu!

Succes met hem!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou wel stro in plaats van hooi als bodembedekking gebruiken. Hooi is om te eten en het is niet echt fris als je konijn het hooi op gaat zitten eten waar die net overheen geplast/gepoept heeft, geeft dat daarom in een ruifje/hooibal. En stro is hol, daardoor isoleert het beter en is het ook warmer voor het konijn:wink2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Gisteren hebben we onverwachts een konijn gekregen van vrienden. Dit was meer als grap bedoeld door hun, maar tsja aangezien we dierenvrienden zijn willen we hem nu echt niet wegdoen. Daarom heb ik een paar vraagjes:

Goed dat je gelijk vragen stelt en goed voor het konijn wil zorgen, ook al is het onverwacht.

Het dier zit in een binnenkooi en is 1,5 jaar oud. De vorige eigenaar heeft het dier weggedaan met dus al zijn spullen. Het konijn staat nu bij ons in de schuur, omdat binnen geen optie is. Deze week willen we voor hem een buitenkooi halen. Je kan beter een ren halen met een wat kleiner nachthok dan een hok zonder ren. Het moet totaal min. 2m4 zijn.

- Kan het dier eigenlijk nu wel in de schuur of is het nog te koud? Ik weet namelijk niet of ie voldoende vacht is aangezien ie van binnen komt (denk ik)? In de schuur kan wel, als je veel stro in het hok doet.

- Het dier lijkt nog een beetje bang / angstig. Zal hij snel wennen? en kunnen wij hier nog iets aan bijdragen? Veel voor het hok gaan zitten en praten, groente aanbieden en langzaam kijken of je hem mag aanraken/aaien.

- Kan een konijn alleen zijn of wil deze toch graag een maatje? En kan dat nog omdat ie 1,5 jaar oud is? Een konijn wil graag een maatje. Kijk later eerst of het een mannetje of vrouwtje is. Als het een ram is moet hij gecastreerd worden en kan hij na 2 weken op neutraal terrein gekoppeld worden aan een vrouwtje (bij een goede fokker of opvang vandaan halen). Als het een vrouwtje is kan je het beste een gecastreerd rammetje halen bij een konijnenopvang. Voordeel is dat de castratie al gedaan is en dat ze meer van het karakter weten en dat ze kunnen helpen bij de koppeling.

De leeftijd maakt niet uit, je kan alleen geen baby konijn bij een volwassen konijn zetten. Deze moet min. 4 maanden oud zijn.

Groetjes...

Veel plezier met je konijn(en)

bewerkt door Leonie85

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo...

Vandaag bij de boerenbond geweest. Ik heb hier inderdaad wat stro gehaald voor op de bodem en een flink pak zaagsel in voren gehaald. Hooi hadden we gisteren nog liggen, normaal voor het paard maar dit moet ook wel lukken. Ik weet niet of konijnen kieskeurig hierin zijn? Tot zo ver lijkt het van niet.

Ik heb een foto bijgevoegd, kan iemand zeggen welk ras dit is?

attachment.php?attachmentid=58431&d=1332179376

Als kind hadden wij altijd konijnen, ik weet er dus nog wel iets vanaf maar zeker niet wat nu het beste voor het dier is. Dit lijkt me een leuk/goed forum en website en zal me eens gaan verdiepen :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben heel blij dat ik dit topic met een gerust gevoel kan lezen want jullie hebben duidelijk het beste voor met dit nijntje.

Ik denk dat je de meeste antwoorden al hebt gehad. (:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat goed hoe je hiermee om gaat!

Zaagsel had je eigenlijk beter niet kunnen kopen. Het zou giftig voor konijnen zijn en het is stoffig. Het maakt vaak veel troep. Gewoon stro is dan beter ;)

Je kunt het konijn ook zindelijk maken met een poepbakje. Hier kun je bijvoorbeeld hennepstrooisel in doen (hemparade van de Welkoop/boerenbond is het goedkoopste). Als je konijn dan zindelijk is, hoef je alleen nog maar dagelijks of 2x daags de toiletten te verschonen ipv het hele hok.

Je zou voor de koude nachten eventueel een snuggle safe kunnen gebruiken of een electrisch kacheltje die je zachtjes laat draaien (luchtstroming niet op het konijn). Eventueel zou je ipv verwarming of snugle safe een dikke deken over de kooi kunnen gooien en dan 1 zijkant open houden.

Maar wat ik begrepen heb.. is de vorst nu voorbij en is het echt voorjaar.. Mijn konijnen zijn al een paar weken flink in de rui..

Sommige konijnen zijn verwend en daardoor kieskeurig in hun hooi ;) Maar normaal zijn ze dit eigenlijk niet..

Wat geef je voor biks? Hier word altijd het dure science selective of het goedkopere Hope Farms Super Trio geadviseerd. Biks moet je ook op gewicht geven, niet een hele bak vol..

Verder zijn er al een hoop andere adviezen gegeven, deze ga ik natuurlijk niet dubbel geven.

Heel veel plezier!

bewerkt door Nicky_the

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat goed hoe je hiermee om gaat!

Zaagsel had je eigenlijk beter niet kunnen kopen. Het zou giftig voor konijnen zijn en het is stoffig. Het maakt vaak veel troep. Gewoon stro is dan beter ;)Dat wist ik niet, er zat al zaagsel in de kooi en ik dacht eigenlijk dat dit altijd hoorde :-)

Je kunt het konijn ook zindelijk maken met een poepbakje. Hier kun je bijvoorbeeld hennepstrooisel in doen (hemparade van de Welkoop/boerenbond is het goedkoopste). Als je konijn dan zindelijk is, hoef je alleen nog maar dagelijks of 2x daags de toiletten te verschonen ipv het hele hok. Hij had er al een poepbakje bij :-) Dit doet ie al prima!

Je zou voor de koude nachten eventueel een snuggle safe kunnen gebruiken of een electrisch kacheltje die je zachtjes laat draaien (luchtstroming niet op het konijn). Eventueel zou je ipv verwarming of snugle safe een dikke deken over de kooi kunnen gooien en dan 1 zijkant open houden.

Maar wat ik begrepen heb.. is de vorst nu voorbij en is het echt voorjaar.. Mijn konijnen zijn al een paar weken flink in de rui.. Het blijft nu minimaal een graad of 6 in het schuurtje, het hok heb ik vol gegooid met stro... dit moet voldoende zijn lijkt me...

Sommige konijnen zijn verwend en daardoor kieskeurig in hun hooi ;) Maar normaal zijn ze dit eigenlijk niet..

Wat geef je voor biks? Hier word altijd het dure science selective of het goedkopere Hope Farms Super Trio geadviseerd. Biks moet je ook op gewicht geven, niet een hele bak vol.. Ik heb het merk Kenner gekocht (met geel label) bij de Boerenbond.

Verder zijn er al een hoop andere adviezen gegeven, deze ga ik natuurlijk niet dubbel geven.

Heel veel plezier!

Bedankt voor de reacties in ieder geval. Het onverwachte cadeau vind ik eigenlijk stiekem wel leuk worden haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een konijn heeft ruimte nodig om lekker te kunnen hupsen en sprintjes te kunnen trekken. Voorkeur gaat uit naar een ruime vlakke oppervlakte, zodat dit mogelijk is. Een ren met een nachtverblijf bijvoorbeeld. Dat het nachtverblijf dan op pootjes staat, is niet erg, zolang de ren maar ruim genoeg is om te sprinten. Ze hebben dat echt heel hard nodig.

Een verblijf met verdiepingen die ook nog eens kleiner is, dat snijdt dus aan twee kanten in de behoefte. Ze hebben 1 minder ruimte en 2 niet de ruimte om lekker hun ding te doen.

Als het kan, zou ik voor vlakke oppervlakte gaan, zoals ik eerder schreef.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn idd wel meer mensen die kenner met het gele label geven.

Je kunt een ren aan je dubbele hok maken. Dat heb ik ook gedaan en ze hebben me er toch een lol aan ;)

attachment.php?attachmentid=56359&d=1326570887

Hun 'veranda' hebben we zelf gemaakt, maar je kunt de ren natuurlijk ook rechtstreeks aan de voorkant van het hok zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo'n verdieping hok vind ik niks de bovenruimte is minimaal door dat gat in de vloer , en tja een hok is nooit te groot , best is een hok om te schuilen , die altijd open staat en een zo groot mogelijke loopruimte .

geldt voor alle dieren , ze horen niet opgesloten te worden in een hok, kooi of stal .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even te reageren op het bericht van Tantefie.

Een hok moet tocht dicht zijn... Het konijn moet een nachthok hebben om zich terug te kunnen trekken zoals in de natuur zou kunnen in een hol...

Als je konijn genoeg ruimte heeft zal je dat merken aan je konijn :D

Mijn konijnen hebben de grootste lol als ze los mogen in de tuin, ze hebben ook gewoon een ren ;)

Hier een foto van mijn hok + ren..

IMG_0717.jpg

IMG_0712.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een kleine aanvulling wat betreft een eventuele castratie:

Omdat het konijn 1,5 jaar oud is zullen de hormonen na twee weken nog niet (voldoende) gedaald zijn waardoor hij nog wel zijn voortplantingsdrift in zich heeft zitten. Vandaar dat je met volwassen rammen na een castratie beter minimaal een week of 6 kunt wachten (verschilt per konijn, maar dit is een goede richtlijn) met het introduceren van een vriendinnetje!

Ik spreek uit ervaring, en was is niet om aan te zien hoe Isabelle steeds bereden werd door Timmie, puur omdat die drift nog aanwezig was. Dus die paar weekjes extra alleen wachten zijn het zeker waard :)

Weet je ondertussen al wat voor geslacht het is?

Ik heb er misschien overheen gelezen maar een goede optie om een maatje te zoeken voor jullie konijn is via een konijnenopvang.

In een konijnenopvang kennen ze het karakter van het konijn aanwezig en ze willen je graag helpen met de koppeling van de twee!

Bovendien, mocht het geslacht van jou konijn een voedster zijn, zijn er in konijnenopvangen gecastreerde rammen (of in de planning) aanwezig en hoef je alleen de castratie te betalen, waarvoor ze in de meeste gevallen veel minder rekenen omdat ze bijvoorbeeld korting hebben afgesproken met een dierenarts.

Veel plezier van Konijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een update... We hebben een nieuw hok gekocht. Een hok met een ruime ren eraan. Zojuist hebben we hem overgeplaatst. Dit vond ie alles behalve leuk. Ik heb er een beetje medelijden mee. Hij is zo stil en bang nu. Ik hoop dat ie snel went.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites