Ga naar inhoud

Paardenliefhebbers opgelet!!

Domino
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of het al ergens beschreven is, maar ik wilde het toch nog even hier vermelden.

Voor iedereen die een paard verzorgt, paard rijd op een manege of uberhaubt met paarden in aanraking komt, let goed op want er is een gevaarlijke variant van het Rhinovirus actief.

Hier een nieuwsbericht:

WOUBRUGGE - Op een stal in Woubrugge is vrijdag een paard overleden aan een gevaarlijke variant van het rhinovirus. Alle maneges en stallen in de regio staan op scherp en nemen voorzorgsmaatregelen. Geen paard mag meer vervoerd worden en wedstrijden zijn afgelast. Onder andere een dressuurwedstrijd bij Liethorp in Leiderdorp ging zaterdag niet door.

Een uitbraak van het rhinovirus is de grote schrik van elke paardenliefhebber. In de onschuldige variant veroorzaakt het verkoudheidsverschijnselen bij paarden. In de ernstige gevallen tast de ziekte het ruggenmerg van een paard aan of verwerpen drachtige merries hun veulens.

Juist de neurologische variant is uitgebroken op stal Horse Zone in Woubrugge. Met voorlopig één slachtoffer als gevolg. ,,De stemming is bedrukt. Het was een hele lieve ruin van tien jaar oud. Het was binnen 24 uur gedaan.’’, vertelt eigenares van Horse Zone Ellen Talsma. Vrijdagavond is de ruin ingeslapen. ,,Het was heel triest. Zijn achterhand was verlamd.’’

Horse Zone neemt maatregelen en monitort de gezondheid van de overige 54 paarden. ,,Twee keer per dag wordt de temperatuur van de paarden opgemeten. We houden dan alles bij op een lijst. Als een paard ook maar enigszins verhoging heeft worden er maatregelen genomen. Verder desinfecteren we alles twee keer per dag. En alleen de eigenaren mogen op het moment bij hun paard. Bijrijders en verzorgers zijn even niet welkom.’’

Het Rhinovirus dook de afgelopen weken ook al op in andere delen van het land, in Berg en Dal, Heumen en Driel. De koepelorganisatie KNHS adviseerde vrijdag om dit weekend wedstrijden niet door te laten gaan. De organisatie liet zelf de KNHS Indoorkampioenschappen voor dit weekend en volgend weekend niet doorgaan.

Bron: http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/article14368543.ece/Grote-zorgen-om-gevaarlijk-paardenvirus

Hier een stukje over het virus zelf:

Rhinopneumonie

Meer onderwerpen over paarden vind je hier

Wat is rhinopneumonie?

Rhinopneumonie is een virusziekte bij het paard die drie verschijningsvormen kent:

• verkoudheidsvorm

• abortus-vorm (besmettelijk verwerpen)

• neurologische-vorm

De verkoudheidsvorm komt zeer regelmatig voor vooral bij jonge paarden. Deze vorm veroorzaakt koorts en soms een snotneus, hoesten en/of dikke benen. De abortus-vorm komt regelmatig voor bij merries en veroorzaakt abortus of zeer zwak geboren veulens die vaak sterven. De neurologische-vorm komt slechts incidenteel voor en veroorzaakt verschijnselen van het zenuwstelsel. Dit begint meestal met een wat slappe staart en ataxie (¨lopen als een dronkeman¨). Eventueel kunnen ernstiger verlammingsverschijnselen optreden. Meestal zijn alleen de achterbenen aangetast, maar in de ernstigste gevallen kunnen ook de voorbenen meedoen. Alle paarden in Nederland komen regelmatig met het rhinopneumonie-virus in contact. Het is helaas niet bekend waarom een bedrijf soms getroffen wordt door abortussen of verlammingsproblemen.

De rest staat op deze site, hier heb ik ook deze info vandaan: http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_paard/rhinopneumonie/index.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de melding... het heerst hier al wekenlang, wij hebben op onze manege hele strenge maatregelen! Het is een afschuwelijk virus. En toch zijn er nog altijd ongelooflijk DOMME mensen die er verder geen rekening mee houden. Niet te geloven. Laten we hopen dat het snel overwaait!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn alle wedstrijden afgelast , mijn dochter lest op maandag altijd op een nabij gelegen manege met eigen pony , maar mag nu niet komen , op de manege zelf , mogen geen [ pension] paarden het erf af ,dus ook geen buitenrit maken , we zitten niet in een gebied waar Rhino heerst en toch deze maatregelen , maakt mij wel een beetje bang .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier tref ik ook maatregelen ondanks dat het hier nog niet is. Mijn dames zijn beide drachtig en wil geen enkel risico, zij gaan niet van het erf af, maar ze komen ook niet bij de rand van het weiland waar contact met mensen mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn alle wedstrijden afgelast , mijn dochter lest op maandag altijd op een nabij gelegen manege met eigen pony , maar mag nu niet komen , op de manege zelf , mogen geen [ pension] paarden het erf af ,dus ook geen buitenrit maken , we zitten niet in een gebied waar Rhino heerst en toch deze maatregelen , maakt mij wel een beetje bang .

Het is juist prima dat er maatregelen worden genomen ondanks dat er bij jullie (nog) geen Rhino heerst! Stel het waait jullie kant uit, dan lopen jullie in ieder geval een minimaal risico. Goed toch!

De KNHS heeft deze regels nu in werking gesteld om verdere verspreiding te voorkomen. (Eindelijk).

De eigenaar van onze manege werkt met wedstrijdpaarden, een van zijn merries is nu drachtig en daar gaat een prijzig veulen uit komen. Je moet er op de eerste plaats al niet aan denken dat ze het veulen verliest, hoe verdrietig zou dat zijn, maar ook vanwege het prijskaartje dat eraan hangt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Rian, gezien het feit dat jij onder Nijmegen woont én op een manege rijdt met een eigenaar met eigen wedstrijdpaarden, waarvan één merrie nu zwanger is etc etc............moet ik me toch kapot lachen als wij op dezelfde manege blijken te rijden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Wow , heftig , voor eigenaars van paarden ; Opgepast dus , een famielielid heeft een paard , en in de wei van dat paard stond een ander paard , dat paard had deze ziekte. Het arme dier had ook wat aan z'n poot , en is doodgegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .