Spring naar bijdragen
Gast meloen

Film pelsverzorging Voskonijn

Recommended Posts

Gast meloen

Hier de film van het Voskonijn. Deze jonge kerel is behoorlijk sterk en vind het niet echt geweldig om door mijn handen te gaan, maar goed this weer gelukt. In dit filmpje laat ik het draaien op de rug zien. De hele verzorging duurde 19 minuten, filmpje is ingekort.

>http://www.youtube.com/watch?v=cBiAemiDoXc

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk filmpje ! En voor mij leerzaam een ander eens aan het 'werk' te zien. En wat een voorbeeldig konijn ! Wel een heel groot verschil met een voskonijn versus teddy, niet alleen het formaat ;) maar ook de ondervacht. Zo zie je maar weer duidelijk dat deze 'beter' zijn. Nou heb ik hier 1 teddy met een helse vacht (helaas gefokt op kleur ipv vacht ....) maar ook het makkelijkste exemplaar laat die ondervacht niet zo mooi plukken als hier te zien is. Deze vervilten toch wel veel sneller helaas. Verder gebruik ik ook dit setje kammen en heb hem ook nog iets fijner. Al met al duidelijk filmpje en zo ook duidelijk dat het geen dieren zijn die je 1x per week een borstel over de rug haalt !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant filmpje zeg! Dan ben ik blij dat de 3 van mijn nijnen kortharig zijn, en de andere drie alleen wat langere plukken en wel wat dikkere ondervacht hebben. Is dit ook wel eens verstandig om te doen bij dit soort konijnen wat ik heb, eens grondiger vachtverzorging? Kam ze wel vaak als ze in de rui gaan (is gister begonnen, haar vloog me om de oren XD).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wow wat een mooierd! En wat laat hij alles lief toe! Als ik de nageltjes van Harley moet knippen is dat altijd een heel gevecht! Ben ook heel blij dat hij niet zo gekamt hoeft te worden, dat had een bloedbad (mijn armen) geworden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

erg mooi en nuttig filmpje. Ik heb wel geen Voskonijn maar wel een fransoos die ik af en toe ook moet borstelen.. Ik heb toch wat tips uit je filmpje kunnen halen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast meloen

Een Voskonijn, de echte dan, heeft een zeer mooie pels welke toch weinig verzorging vraagt. Het is eigenlijk een normaalharig ras met een verlengde pels. Ze moeten wel veel onderhaar hebben. Vergelijk het met een Franse hangoor, er zijn nog meer rassen die zo'n volle dichte pels hebben of volgens de standaard dan moeten hebben. Gemiddeld behandel ik de Vossen 1 maal in de 2 maanden, tegen de shows aan wat vaker idgv nakijken. De pels is totaal niet te vergelijken met een Teddyvacht, toch is het de doelsteling om die dichter bij de kenmerken en standaard van het Voskonijn te fokken, die weg is nog lang.

Al met al om dan toch maar even te promoten, het Voskonijn is echt prachtig en de pelsverzorging vergelijkbaar met een Franse hangoor, dus wie een rustig, elegant konijn met koninklijke uitstraling zoekt........

Ik zal eens een film maken van een konijn wat niet makkelijk in de omgang is en hoe ik dit train. Dirk op dit filmpje is echt geen makkelijk dier, ik heb "les" gehad hoe het moet en heb al even kunnen oefenen, dat wekt de indruk als ik het zo lees dat ze heel mak zijn.

Zoals ik het hier doe bij het Voskonijn kan net zo goed bij andere rassen, op de rexpels na dan. Tijdens de verharing masseer ik de huid veel en bij normaal harige rassen + de rex gebruik ik zo'n zweetmes voor paarden, ben even de naam kwijt van zo'n ding.

Hebben jullie eigenlijk geen filmpjes ofzo, ik vind het leuk om te zien hoe andere het doen en nog meer te leren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb momenteel weer twee Teddy's te logeren, ik wil best een filmpje maken. (Of een filmpje maken als Wupsie het doet, als ze dat goed vindt.)

Heb jouw filmpjes nog niet kunnen kijken (lader van laptop vergeten.. dus moet heeeeeeul zuinig doen met stroom :rofl:) maar zal morgen kijken!

bewerkt door Dollie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

en hier ook een filmpje van de vachtverzorging tijdens de rui bij Max (een duitse hangoor, dus korte vacht.)

>http://www.youtube.com/watch?v=OtrFtm1Nkh0

Max heeft een hele mooie dichte vacht, en verhaard moeilijk. (de oude haren gaan er niet altijd vanzelf uit) Daarom is het bij hem echt nodig om regelmatig te kammen en te plukken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast meloen

Leuk filmpje. Er is wel een verschil tussen de verzorging van een showfokker en gewoon nijn die niet naar een TT hoeft. Dat komt omdat het trekken aan het haar waar nog vaste haren bij of tussen zitten later te zien kan zijn in de nieuwe pels. Een furmenator is not done volgens mij. Bij normaalharige en rex rassen wordt vaak een gekarteld zweetmes gebruikt, natte zeem, natuurlijk je handen en massage ed. Ik begin tussen de schouders omdat daar de verharing vaak begint. Ik heb nu (nog) geen dieren in de verharing dus kan het niet laten zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meloen, proficiat met de filmpjes (in het andere topic en hier).

Ik zou hier bij ons in de omgeving iemand moeten vinden die ons kan leren hoe we onze franse hangoor écht goed kunnen kammen. We doen duidelijk vanalles mis en hij apprecieert het helemaal niet. Zo braaf blijven zitten, dat lukt bij ons niet. Wij kammen wel op de grond, Ralph optillen is nog zoiets dat eigenlijk niet lukt...

Hoe leer jij je konijntjes zo braaf te blijven zitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast meloen

Thanks, filmpje van Max is van Wupsie, bij de Teddyflims heeft ze ook een filmpje toegevoegd.

Eigenlijk is het hoe leer je de baas om het konijn te laten zitten ;-)

Waarom lukt het niet om Ralph op te tillen, hoe doe je het? Als het echt niet lukt en je konijn loopt los in een grotere ren of iets dergelijks, kun je een handdoek over het konijn leggen. Zorg dat het hoofd van het konijn naar jouw is gedraaid, andersom zal hij gelijk weg springen. Zet er een krat of stevige doos bij dan hoef je niet ver te tillen. Je mag als het echt noodzakelijk is beide handen de huid pakken, 1 bij de nek incl oren en 1 op de bips, zo maak je het drukvlak groter. De hand bij de bips zorgt er ook voor dat je kan sturen en de achterhand van het konijn niet alle kanten op gaat. Als je een beetje puzzelt en probeerd kun je ook als de handdoek op het konijn ligt met beide onderarmen de handdoek onder het konijn vouwen, je handen pakken dan de de bips net boven de hakken. Je zit op je knieen, kop van konijn naar je buik, draai het konijn naar je toe en klem hem stevig vast tegen je lijf. Nu kun je draaien naar de bak en hem erin zetten. Vele manieren om het te proberen, is dit iets? Ik pak ze bij wijze van spreke gewoon bij kop en kont maar snap dat niet iedereen dat durft.

Ik heb zelf Franse gefokt en gebruikte altijd de getande zweetmes voor deze lobbussen, werkt super. Kammen kan ook zeer doen als je vastzittende haren mee los kamt. Konijnen met veel leefruimte zijn (mijn ervaring) zoiezo actiever en moeilijk in de hand dan konijnen die op een kleinere oppervlakte leven (vaker in contact staan met de mensenhanden)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leuk filmpje. Er is wel een verschil tussen de verzorging van een showfokker en gewoon nijn die niet naar een TT hoeft. Dat komt omdat het trekken aan het haar waar nog vaste haren bij of tussen zitten later te zien kan zijn in de nieuwe pels. Een furmenator is not done volgens mij. Bij normaalharige en rex rassen wordt vaak een gekarteld zweetmes gebruikt, natte zeem, natuurlijk je handen en massage ed. Ik begin tussen de schouders omdat daar de verharing vaak begint. Ik heb nu (nog) geen dieren in de verharing dus kan het niet laten zien.

oke, dat het in de nieuwe vacht te zien is wist ik niet, het is bij Max nog nooit opgevallen, maar goed, die heeft dan ook een vacht.....haha Ik ben wel heel benieuwd naar een filmpje straks van jouw manier :yes: heb hier wel eens geprobeerd met een natte doek of een rubberen borstel voor honden, maar dat schoot echt niet op. Nou maakt het voor Max niet echt uit of zijn nieuwe vacht heel mooi terug groeit, de tijd van tentoonstellingen is geweest voor hem. (denk ook niet dat hij nog enige punt krijgt haha: vel over, te licht, vreselijke vacht en wat ik Max maar niet vertel: geen ballen:p) Bij Max moet het vooral effectief zijn, zodat mijn huis niet meer vol haren ligt:p Maar voor de toekomst zou ik graag jouw manier willen weten :yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij heeft inderdaad een grote oppervlakte ter beschikking en is niet zo opgezet met beperkt te worden in zijn bewegingsruimte. Hij loopt los in huis, in de keuken en woonkamer (en regelmatig de gang, als we niet opletten ;-)).

We kunnen hem pakken, als het echt nodig is, zoals toen hij ziek was, maar dat moet met twee gebeuren: mijn man wikkelt hem in een handdoek en houdt hem op zijn rug in een halve ipon, ik kan dan medicijnen toedienen of nagels knippen. Hij spartelt enorm tegen en wilt ook niet echt opgetild worden, meer dan enkele centimeters boven de grond en hij wordt wild. En een franse hangoor die echt weg wilt, da's niet zo eenvoudig om met één hand tegen te houden, vandaar de hulp bij het oppakken. Gelet op de stress die het altijd duidelijk veroorzaakt, doen we het ook eigenlijk niet vaak, wat waarschijnlijk een vicieuse cirkel wordt natuurlijk.

Hij is ontzettend tam, komt tegen je aan liggen en blijft liggen, tot er iets gebeurd waar hij geen zin in heeft: medicijnen, kammer met z'n momenten, aan z'n poten komen. Dan is het hek van de dam. Hij woont dus in huis bij ons, wordt ontzettend veel aangehaald, elke avond uitgebreid gestreeld (vaak uren aan een stuk, tijdens het TV kijken) en hij kent ons duidelijk als 'zijn' mensen. 't is dus niet dat hij volledig ongetemd is, we zijn er alleen nooit streng genoeg mee geweest vrees ik.

Ik vraag me eigenlijk altijd af hoe slecht de stress van zo gedwongen te worden is voor zo'n loebas. Hij zit nadien altijd in een hoekje te hijgen en boos te kijken en negeert ons dan ook voor ettelijke uren en soms dagen (behalve bij etenstijd ;-)).

Gisteren heb ik hem héél goed kunnen kammen in de keuken, wel op zijn voorwaarden, in de plasbak en op de houten plank waar hij op eet (en eten op lag). Ik heb veel klitjes rond zijn staart en poten weg gekregen. Alleen slaag ik er niet in om zijn achterpoot-zooltjes te onderhouden, zodra ik er in de buurt van kom met de hand of de kam is hij weg. En ja, er staan klitten op, voor de rest is hij relatief klit-vrij, door het plukken. Dat laat hij overigens wel goed doen, al moet ik regelmatig mee van plaats verwisselen als hij het ergens beu wordt.

Voorlopig heb ik zo'n platte borstel met metalen pinnetjes die omgebogen zijn aan het uiteinde, een gewone kam (voor honden), een kam voor katten met dunnere tandjes die ook draaien en waarmee we er het meeste dood haar uit krijgen) en een echte borstel. De gewone kam is onbruikbaar: daar blijft niets van dood haar in hangen. Ik ga eens op zoek naar zo'n getand zweetmes, alles om het voor hem fijner te maken.

Ah ja, ook gisteren gemerkt: 't is niet dat hij schrik heeft van de kam. Als ik zijn kop kam, echt op zijn neus tussen zijn ogen, valt hij van tevredenheid in slaap. Rug is ook fijn. Achterhand is OK, maar daarvan gaat hij zich als een bezetene wassen. Maar pootjes, of effectief rond zijn staart, onder zijn kin of laat staan de buik.. Neen, duidelijk liever niet. Nu ja, er is weer veel uit (kan er een FHtje van een week of 6 mee vergelijken, met het haar dat er af is gekomen). We gaan ook zeker je techniek voor kammen eens proberen, zondag worden de achterpootjes onder handen genomen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .