Ga naar inhoud

Fototopic mbt Voer!!


Daniellespring

Aanbevolen berichten

  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De hooi ruiven, ik heb er twee. Een kleine en een grote. Ik vul/ververs ze minimaal 1 keer per dag. Soms vul ik ze twee, soms drie, soms zelfs 4 keer per dag. Licht aan hun hooi eet bui, de kwaliteit van het hooi en aan de temparatuur. Bij heel lekker of juist minder lekker hooi, stop ik het liefste in de kleine ruif. Deze heeft fijnere mazen en hier eten ze dan meer van op i.p.v. alleen het aller lekkerste hooi er uit te vissen.

Foto-JO3DHIEF.jpg

Grote hooiruif

Foto-OF3GU37Y.jpg

Kleine hooi ruif

Foto-JRQASVQZ.jpg

Wilgenstokjes die ze wel eens krijgen

Foto-SHE4GGEM.jpg

De portie voer die Benji en Sandy krijgen per keer. Zo'n portie krijgen ze 's morgens en 'savonds. Samen wegen ze ong. 2250 gram.

Boven is Hopefarms super trio en onder Trovet Rabbit, beide ongeveer 50 gram, afgewogen in een maat bakje op de weegschaal.

Foto-FSFH7W3K.jpg

Hier zie je de manier hoe ik het afmeet. voor Hopefarms super trio heb ik een doorzichtig bakje. Zo'n bakje met een lichte bolling er op is 25 gram. Voor de Trovet rabbit gebruik ik een maatlepel van de IKEA, de op 1 na grootste en hier is twee schepjes ongeveer 25 gram.

Foto-WHX3OIPN.jpg

Veder ben ik druk bezich met het kweken van basilicum. Het is de bedoeling dat ze dit elke dag gaan krijgen, maar dan moet ik wel eerst een paar goede plandjes hebben.

Foto-NQLZGNBD.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wat foto's gemaakt van de hoeveelheid brokjes die mijn logeetjes momenteel krijgen.

IMG_8706.JPG

Dit is de portie die Isabelle en Jerry krijgen, twee volwassen konijnen. Isabelle weegt ongeveer 1,5 kg en Jerry ongeveer 2. Op de foto zie je 50 gram biks (Kasper Faunafood) dit krijgen ze tweemaal daags.

IMG_8708.JPG

20 gram Hope Farms Select, twee Teddy Dwergen die ik momenteel in pension heb krijgen dit tweemaal daags.

IMG_8710.JPG

15 gram Science Selective Mature, voor een rammetje van zeven die ik in pension heb. Hij krijgt dit tweemaal daags.

IMG_8712.JPG

175 gram Hope Farms Super Trio/Science Selective voor vijf konijntjes van zes weken. Momenteel ben ik ze aan het over zetten op de Hope Farms. Ze krijgen dit tweemaal per dag.

IMG_8715.JPG

En voor Emmelie, hun moeder. 15 gram Hope Farms Super Trio en 5 gram Science Selective Junior, tweemaal daags.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De brokjes voor mijn seniorenkoppel

post-3-1392287824803_thumb.jpg

Het groenvoer voor mijn seniorenkoppel

post-3-13922878249005_thumb.jpg

De brokjes voor mijn viertal (zal er even bij vermelden dat er twee vlamen bij wonen)

post-3-13922878248568_thumb.jpg

Het groenvoer voor het viertal is wat fijner gemaakt omdat Luci geen voortanden meer heeft. Het moet in hapklare brokken dus.

post-3-13922878250313_thumb.jpg

En natuurlijk krijgen ze onbeperkt hooi, het viertal krijgt dat uit een ruif, het tweetal krijgt gewoon een pluk in een hoekje van het hok.

post-3-13922878250959_thumb.jpg

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

576514_3961947008769_677186686_n.jpg

Voila, een groepsfoto van mijn konijnen die in de buitenren wonen. Hier krijgen ze dagelijks verse groenten of vers geplukt onkruid, of ik snoei onze beukenhaag elke dag een beetje, zijn ze ook helemaal zot van!!!

De fotomodellen zijn van links naar rechts:

Brownie, ons oudste konijn van bijna 5 jaar oud, heeft last van chronisch snot, de anderen hebben er geen last van

Hazel, waarschijnlijk rond de 4 jaar oud, ooit gevonden in het bos met kot en al!

Wollie, de zus van Brownie

Spookje, mijn mooie hangoor

Mormel (in feit Flapje) is de jongste van allemaal, die nu blind is sinds eergisteren...

En ondertussen is er ook Snuffel, maar die was er nog niet op het moment van de foto!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic zet mij aardig aan het twijfelen.. Krijgen die van mij nou zoveel groenten? Ik zal binnenkort een foto maken!

Ze hebben de hele dag beschikking over 2 bakjes biks maar dat blijft vaak staan. Verder krijgen ze dagelijks andijvie, 8 stukken witlof, wortel (met het loof) 4 á 5 appels, 4 á 5 tomaten, een klein stukje komkommer en af en toe een krop sla of broccoli. Of het veel is? Naar mijn mening niet. Zo lopen (vanaf volgende week niet meer) de hele dag door de tuin te wroeten, rennen en spelen met z'n vieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je hoeveelheid op zich wel meevallen, alleen de soorten die je kies zou ik wat aanpassen.

Bij mij krijgen ze regelmatig ook meer dan wat er op de foto staat. Ik heb een eigen moestuin, en de konijnen zijn mijn kleine compostfabriekjes :) Ik voer ze de in het zaad geschoten groentes, afval etc, en zij maken er van die handige geperste bemestingsbolletjes van voor me, ideaal :) Er gaat regelmatig een krop sla of andijvie zo de ren in.

Maar één appel, één tomaat, 2 stronken witlof, wat komkommer en wat broccoli per konijn is in hoeveelheid niet super veel. Alleen vind ik appel een lekkernij, dat is dus iets wat ze met mate krijgen. Hier delen ze één appel met 6 konijnen. Er staat niet hoeveel wortel je geeft maar dat is ook een groente die ik niet in extreme hoeveelheden geef. Hier eten ze met z'n viertjes één winterpeen of drie waspenen op op een dag. Ik varieer liever wat meer met verschillende groenten, dan dat ik heel veel van hetzelfde geef. Hoewel er wel groentes zijn die ik in grotere hoeveelheden geef hoor (wortelloof, andijvie, spinazie, boerenkool en geplukt gras bijvoorbeeld)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Waar koop ik het voordeligst HFST? En is dit goedkoper dan SS? Want bij SS toch 15 gram voer per kg konijn? En bij HFST dan? Als dit bijv. 25 gram per kg konijn is, dan is het in verhouding misschien niet voordeliger. Ben benieuwd! Ik voer nu de verkeerde Kenner helaas. Wil zsm overstappen op beter voer uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef van HFST wel wat meer dan van SS, maar het weegt inderdaad bij lange na niet tegen elkaar op. (Zeker hier gezien de konijnen die SS krijgen daar juist extra van krijgen meestal, omdat ze in slechte conditie zijn..)

Richtlijn voor groente is volgens Wilhelminapark 50-100 gram per kg, ik zou zeggen kijk wat je konijn er mee doet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci! Ik heb zojuist HFST gekocht. Bij Jumper (met meteen een nieuwe kattenbak als toilet, een grote weidetunnel en beukensnippers als bodembedekker). Leuk om happy nijnen te zien!! Ik zal zsm ook foto's uploaden maar moet nog ff uitzoeken hoe.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Dollie! Basje kreeg hier tot een paar dagen geleden ruim 200 gram met zijn 1,2 kg, wel wat te veel dus, oeps! Het is ongelofelijk verleidelijk telkens nog een extra groentje in zijn bakje te stoppen, want "groentjes zijn toch zo gezond". Dat dit voedingspatroon ten koste gaat van hooi eten is natuurlijk de keerzijde van de medaille waar ik niet al te vaak bij stil sta. Basje gaat bij deze dus minderen, eens kijken wat dat met zijn hooi consumptie doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang hebben jullie over het opbouwen gedaan? Ik verdeel 1 witlof over 5 konijnen (waren er eerst 6), 3 weken terug was het nog een halve witlof over 6 konijnen. Maar als ik ze meer geef (net als appeltakken en zo), dan zijn ze de volgende dag direct aan de diarree. Tenminste: sowieso 1 konijn. Als ik zo zie wat die konijnen van Babette krijgen (Maggy en Snuf lijken er op, de rest is iets kleiner) dan is dat ik weet niet hoeveel meer. Meerdere groentes bij elkaar doe ik niet, want dan krijgen ze ook weer teveel binnen en zit ik de dag later met brokken.

Ik wil ze echt graag meer groente laten eten, want 1 witlof over 5 konijnen is natuurlijk niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ainariel: Als ze nu nóg slecht reageren, kunnen ze/kan eentje gewoon niet (goed) tegen groente.. dat heeft weinig met opbouwen te maken vrees ik.

Dankjewel Dollie! Basje kreeg hier tot een paar dagen geleden ruim 200 gram met zijn 1,2 kg, wel wat te veel dus, oeps! Het is ongelofelijk verleidelijk telkens nog een extra groentje in zijn bakje te stoppen, want "groentjes zijn toch zo gezond". Dat dit voedingspatroon ten koste gaat van hooi eten is natuurlijk de keerzijde van de medaille waar ik niet al te vaak bij stil sta. Basje gaat bij deze dus minderen, eens kijken wat dat met zijn hooi consumptie doet.

Als hij het daar goed op doet kun je dat gewoon blijven geven hoor, die van mij kregen ook altijd meer. Persoonlijk merk ik juist weinig aan het hooi eten of ik nu wel of geen groen geef, met brok ligt dat nog iets anders maar daar krijgen ze zo weinig van dat het hier geen effect heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .