Spring naar bijdragen
jrjsieben

tandsteen bij oude hond weghalen

Recommended Posts

Ik ga langs Hannie hier en ga het vragen aan der

Dat zou mooi zijn

Maar mijn hond schiet helemaal in de stress zeker bij de da

De foto doet het bij mij niet..

Maar heeft ze kale plekken? Schilvers? Jeuk? (iets) rode huid? Zwarte vlekken op de huid (die niet bij het ras horen)? Is ze veel aan het bijten? Is ze veel aan het krabben?

O, de foto doet het nu wel en als ik me niet vergis zit ze prima in haar vacht ;)

Ik vraag me eigenlijk af waarom je da de tandplak niet met een haakje weg wil halen.. Anders mss toch een 'verwen' afspraak maken bij een trimster? ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn bouvier is dol op de dierenarts! Als pup zijnde kreeg ze er al koekjes en nu laat ik haar los naar binnen, want dat getrek aan de riem, word ik niet goed van ;)

Je ziet haar de dierenarts en assistent begroeten en daarna echt met die neus in de lucht, zo op de koekjes af!! Prachtig!

Mijn herder ziet niet goed meer. Hij heeft staar. Voorheen ging hij super shacken en de mechelaar uithangen (piepen). Tegenwoordig gaat hij rustig mee (is alleen in het begin wat zenuwachtig), maar zodra de da wat doet zonder te zeggen, dan schrikt hij en maakt hij wel een hap beweging. Dit doet hij overigens echt alleen bij de da!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
als je rauw vlees wilt geven moet je dat zoiezo vanaf jongs af aan al doen ;)

idd wat je zegt de TS haar hond kan beter op brokken blijven

en zoals ik al eerder zei in brokken moet het hoofdbestandsdeel gewoon vlees zijn ;) en bij bonzo is dat granen

en als je hond al 15 is dan kan je gewoon wat meer kwaaltjes verwachten

Mijn vorige hond is met 9 jaar leeftijd begonnen met vers eten en heeft nog nooit zo goed gegeten als op vers. collega haar honden zijn met 10 jaar leeftijd over gestapt op vers.

Als je gewoon begint met smuldier pens/vlees compleet bijv. en dat 3 weken geeft dan gaat dat super.

Vorig week nog een hond (pensionhond met toestemming van eigenaar!!) met diverse gezondheidsproblemen en altijd diaree gelijk over gezet en 1 dag slappe poep gehad en daarna keurig mooie drollen en veel minder moeten plassen. Veel meer rust in zijn lijf en medicatie na 1 week probleem loos kunnen halveren of weg laten (bijv. anti diaree middelen)

Brok geeft tandsteen. Vlees en blikvlees niet. Echter blik zit veel meer troep in dan vers en veel meer vocht dan in vers vlees en dus ook veel minder voedingsstoffen.

Eet zelf maar eens een maaltijd alleen vlees of een maaltijd bijv. liga koekjes. Ik weet wel welke maaltijd je tandaanslag krijgt......

Of het nu gemalen vlees is of niet.

Vorige hond had ook last van darmen maar na overzetten nog maar zelden (hij spuugde altijd minimaal 1 á 2x per dag als hij 4 porties brok per dag kreeg en gaf ik hem 2x per dag brok dan kon hij niets meer binnen houden).

Of het bij TS haar hond helpt geen idee maar als je niets probeerd helpt sowieso niets zeg ik altijd maar.

Mijn honden eten nu al 3 maanden alleen gemalen vlees omdat ik het geen weer vind ze een uur buiten te leggen om te knagen (ze eten wel soms barf maar dan geen grote stukken dus het is altijd binnen 15 minuten weg). Ze zijn naar de DA geweest voor entingen deze maand en die vond ze geweldig gave gebitten ehbben. Beiden 0,0 tandsteen o.i.d. en de een is 3.5 en de ander is 5.5 jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koekjes zijn natuurlijk geen vergelijking met hondenbrokken. Je hebt verschil tussen de hondenbrokken. Met of zonder graan. Met graan geeft idd tandplak, maar zonder graan echt niet hoor.

Blik voeding zorgt ook wel degelijk voor tandplak. Ik heb een hond gekend die alleen blikvoeding kreeg. Mijn honden krijgen juist graan vrije brokken. Als ik die hond vergelijk met mijn oude herder.. Of als ik de graan etende hond van mijn familie (die altijd kluift) vergelijk met mijn niet graan etende herder (die af en toe kluift op een lamsoor) dan zie ik toch echt duidelijk verschil, terwijl ze even oud zijn!

Dus nee, de stelling dat alle hondenbrokken tandplak geven en dat al het blikvoer goed is tegen tandplak, vind ik echt niet kloppen!

Mijn da had mij voor mijn honden kvv geadviseerd. Ze adviseerde wel om botten erbij te geven ivm tandplak.

1. Het is vrij uniek dat een da geen RC adviseerd!

2. Een tandarts die bij kvv waarschuwd voor tandplak, neem ik serieus.

Mijn honden hebben ook rodi en smuldier gehad voor meerdere weken en daarna nog een ander merk en nog een ander merk en alle merken ging niet goed. Dus dat het allemaal gegarandeerd goed gaat na smuldier is ook niet waar. En in mijn vrienden kring zijn er meer mensen waarbij de hond niet goed reageert op rauw vlees.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zeker als de DA het aanraad de tandsteen laten verwijderen. Achter tandsteen groeien bacterien die door heel het lichaam problemen kunnen veroorzaken o.a. op de hartkleppen. Daarbij doet tandsteen zonder dat eigenaren het merken vaak veel pijn. Dit komt door de bijkomende ontstekingen en hierdoor los zittende elementen. Daarbij zou ik met een hond van 15 geen voer meer gaan veranderen en zeker niet met gevoelige darmen. Daarbij zou ik wel i.p.v. de brokken vermalen en door het nat voer heen brokken geven daar het kauwen op brokken wel degelijk helpt met het minder snel vormen van tandsteen (wetenschappelijk bewezen). Als ze geen brokken meer eet en dit vroeger wel deed is dit trouwens een mogelijke aanwezig dat het gebit haar wel degelijk zeer doet. Op nat voer hoeft ze niet te kauwen en is dus minder pijnlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb haar nu een paar dagen goed geobserveerd en merk dat ze erg op luchtjes eet zeg maar

Het blik voer zit een sterke lucht aan

De dentastick zit een sterke lucht aan

Een stukje paardeworst gaat er ook in :$:$:$

En een frolic brokje zit ook een sterke lucht aan

Ze is natuurlijk bijna doof en heeft staar

Dus alles gaat nu bijna op reuk

Als het maar sterk genoeg ruikt eet ze het op

Ik ruik aan de proplan brokken en daar zit niet zo een sterke lucht aan

Ik ga maandag met haar naar de da even wegen

Kijken of ze sinds 14 Feb aangekomen is

Als dat het geval is dan zijn het haar tanden

Dan overweeg ik het om te laten doen

Ga eerst nog even samen met trimsalon Hannie proberen

Mijn hond bij de da is erg stressvol

Ze staat zo te beven en te trillen dat ze lang bezig zijn om haar hart te horen

Haar ogen worden rood en puilen bijn auit haar hoofd

Koekjes krijgt ze altijd maar moet ze echt niet hebben

Die neem ik altijd mee naar huis

Ze verstijft helemaal van angst en durf niks te doen

Dat is een voordeel voor de da natuurlijk

Maar er zit geen kwaad in

En het lijkt nu dat Bonzo blikvoer haar hoofd voedsel is maar dat is het niet

Ze staat vanaf 6 weken op purina proplan en een half blikje bonzo natvoer per dag

Nooit geweten dat het slecht is

Ik ben met senior voedsel begonnen omdat ze stram en stijf werdt

Ik denk dat daar te weinig inzat voor haar mede met het niet meer zo goed eten van de brokken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zou ik een klein beetje Renske vers er doorheen doen. Dit bevat een stofje dat goed is voor de soepelheid van de gewrichten. Maar dus niet zo danig dat de brokken zacht worden. De brokken moeten echt stevig blijven.

Heb je de mergpijp al geprobeerd? Dit zou ik wel voor de afspraak met de trimster doen, dan is het meeste namelijk al weg.

Het is inderdaad lastig bij een hond die niet veel meer ziet en alles op zijn neus doet, heel herkenbaar... Meneer hier weet precie wat hij wel en niet wil ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je gelijk een bouillon maken voor een soep en/of voor over de honden brokken ;) (paar druppeltjes).

Of je mengt een beetje van de binnenkant van de mergpijp door zijn brokken..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja doe ik\Ik heb de renske opgezocht

Er si hier een winkel die het verkoopt

Het is ook gewoon natvoer als ik het goed begrijp en dan in kuipjes

?

Kan je gelijk een bouillon maken voor een soep en/of voor over de honden brokken ;) (paar druppeltjes).

Of je mengt een beetje van de binnenkant van de mergpijp door zijn brokken..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Renske is vlees dat lichtjes gestoomd is. Het is dus niet helemaal rauw. Het bevat 80% vlees of vis en er is geen zout aan toegevoegd. Ook geen chemische anti oxydanten, maar helaas wel (volkoren) rijst. Ik zou het daarom niet als hoofdvoeding geven, maar echt puur ter vervanging van de bonzo.

Ik heb een jaar lang Renske vers gebruikt voor mijn eigen honden om erachter te komen waar ze nu allergisch voor waren. Daar was het echt ideaal voor ivm de diverse smaken. Mijn honden deden het goed op alle smaken, behalve op de kip (de konijn heb ik overigens nooit gegeven ;)).

Ze vonden het heerlijk, maar ik vond het te prijzig voor 2 grote honden als vaste voeding dus krijgen ze nu 1x per week een kong vol met een half pakje Renske. Het is elke keer weer een feest :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

overigens als ze af valt door de senior brok (en dat ka nheel goed) zou ik toch een normale brok terug gaan voeren die meer energie waarden hebben. Senior voeding vind ik ideaal voor honden die snel te dik worden maar voro de rest lijkt het mij weinig meer te betekenen als normale voeding.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja daar was ik al mee begonnen

Ik ben proplan senior gaan geven omdat ze wat stram werdt

Omdat daar glucosamine in zat dat heeft wel geholpen

Maar ik denk ook dat er te weinig energie in zat voor haar

Geef haar nu proplan adult

En ga hills long livity proberen

Misschien vindt ze die lekkerder

ook bedankt voor het meedenken stel ik zeer op prijs :mdr:

En mijn hond Lady ook :love:

overigens als ze af valt door de senior brok (en dat ka nheel goed) zou ik toch een normale brok terug gaan voeren die meer energie waarden hebben. Senior voeding vind ik ideaal voor honden die snel te dik worden maar voro de rest lijkt het mij weinig meer te betekenen als normale voeding.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je toch van voeding gaat wisselen, zou ik het gelijk goed doen en niet voor die 'supermarkt' merken kiezen.. Maar dat is mijn mening ;)

Senioren brokken zijn goed voor honden die problemen hebben met hun lever/nieren ed, maar wij hebben de honden ook nooit op senioren voer gezet en op het moment hebben we 3 oudjes die 12 jaar oud gaan worden, waarvan 1 raszuivere bouvier en 1 kruising mechelse duitse herder. De ander is een kruising labrador-herder.

Mijn herder (mechel x duits) had ook aldoor rug en heup problemen. Met Renske werd het al minder en met de Orijen kon ik van de pijnstilling af.

Zowiezo je hond zo min mogelijk laten springen, spelen en fietsen. Zwemmen is perfect voor oudere honden (maar niet dwingen en niet in koud water!). Lopen is ook heel goed, zolang ze geen plotselinge bewegingen maken en dus in een rechte lijn lopen (niet rondjes draaien van enthausiastme ed).

Wij spelen alleen met onze hond als hij er zelf mee aan komt zetten. Verder laten we hem speuren, lopen en zwemmen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die heb ik vandaag gehaaldt

Ga ik morgen geven wij zijn vannavond niet thuis dus dan geef ik hem niet

Net bij trimsalon Hannie geweest

Zij wil het wel proberen

Zover als dat Lady het toelaat

Morgen even bij de winkel renske vers halen

Kijken of ze dat lekker vindt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee die zit nog helemaal vol

Ze doet er een paar likjes overheen en kijk er niet meer naar om :P

Maar zie ik het goed? Is de binnenkant van de mergpijp eruit? Dat is juist waarom ze hier gaan knagen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee geen poging om te kauwen gedaan

Brokken vermaal ik nog en doe door de renske heen

Van de week ga ik eens proberen om der een dag alleen brokken aan te bieden

Even kijken wat ze dat doet

Ik hen nog een mergpijp en ik ga het van de week weer een keer proberen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .