Ga naar inhoud

Nieuw konijn na myxomatose


Wizzeke

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen :)

Zoals velen wel weten heb ik een tijdje geleden 2 konijnen, Bucky en Swiffertje, verloren aan myxomatose.

Het derde konijn Georgette, is gezond gebleven maar zit nu wel nog steeds alleen..

Ik wil natuurlijk wel een maatje gaan halen bij de opvang, maar ik ben bang dat ik dan alles weer opnieuw zou meemaken. Zijn mijn huis en tuin wel nog veilig, of hangt de myx hier nog steeds rond?

Ik heb Bucky zijn quarantaineplekje ontsmet, maar of dat voldoende is..?

Ik ben er echt niet gerust in, ik durf eigenlijk gewoon geen konijnen erbij meer nemen maar ik wil wel, alleen al voor Georgette (ookal heeft ze het best naar haar zin nu bij de kippen:$).

Maar pff, ik wil gewoon niks meer te maken hebben met die vreselijke ziekte.

Wat moet ik doen om de omgeving hier ziekte-vrij te maken?

Kunnen jullie mij geruststellen alsjeblieft? :P

Groetjes Wiske & Georgette :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geruststellen, eens kijken...

Volgens mij is myx een virus. Virussen kunnen op verschillende manieren overgebracht worden. Myx wordt overgebracht door stekende insecten en door onderling contact met konijnen.

Ik heb nog nergens kunnen vinden dat dat virus kan overleven buiten insecten of konijnen. Het moet toch een drager hebben?

Het kan niet door de lucht besmetting veroorzaken.

Zo, gelukt? :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik je gerust kan stellen, maar er is toch sinds kort een nieuw vaccin wat een jaar werkt? Kun je niet een maatje vinden die daarmee geënt is en waarbij de enting zeker al werkt?

Of zit ik nu weer wartaal te praten en werkt deze enting net als die andere zodanig dat ze er wel ziek van kunnen worden maar wel grotere overlevingskansen hebben? Ik begreep namelijk dat die nieuwe enting beter beschermd en dat ze daarmee niet ziek worden van myx. Maar verbeter me als ik het fout heb ajb..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen mijn konijnen aan VHS waren overleden heb ik Fo (die het als enige had overleefd) 6 weken binnengehouden, op aanraden van de DA. ik heb het hok toen 3x ontsmet. daarna is ze er samen met haar nieuwe maatje Slof ingegaan. ze zijn allebei niet ziek geweest.

ik weet niet of dit met myx hetzelfde is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken je schrik heel erg! Ik ben zelfs niet gerust als ik handdoeken gebruik voor mijn konijnen waar ik Rambo nog op gezet heb (die ondertussen al meerdere keren heet gewassen zijn)

Maar ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat de myx niet 'in de lucht blijft hangen' ofzo :) Enkel inderdaad zou ik ook alles goed ontsmetten en je konijntjes beschermen tegen muggen... én een reeds ingeent konijn nemen natuurlijk :)

Zo heb ik het ook gedaan en zit er tot hier toe een kerngezond konijn bij mijn ex-zieke!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel allemaal!

Ik ga dan nog een paar keer het hok enzo ontsmetten, en zien dat alles dat in aanraking met Bucky en Swif is geweest schoonmaak.

En of dat nieuwe vaccin zo geweldig is, daar heb ik zo m'n twijfels over.. Maargoed als het Knabbelthuisje (de opvang waar ik het konijnenmaatje dan zou gaan halen) dat vaccin gebruikt, zoveel te beter, maar ik denk dat ze nog het 'oude' gebruiken.

Enne, CloëC, hoe bescherm je je konijnen dan tegen de muggen? Met een muggennet? Of met anti-muggen plantjes ofzo? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik moet eerlijk zeggen dat ze bij mij momenteel overdag geen bescherming hebben tegen muggen omdat ik dacht dat de myx nu niet meer de ronde aan het doen was. Ik ben nu aldus aan het rondkijken hoe ik ze kan beschermen want zo een klaboe van Ikea is de klein voor over mijn hele hok! Mijn vrouwtje is al 2x goed geënt en mijn Flufmans die kan het voorlopig niet meer krijgen dus hier zitten ze wel safe denk ik... 's nachts gaat bij mij het luikje van het nachthok dicht met de konijnen er in en dan sla ik (als ik een mug vind) die dood :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad!! Ik koester mee een enorme haat voor die beesten nu!! 1 voordeel eraan: omdat ik er zo kwaad op ben heb ik nog geen een poging tot mug doden meer verspild! Ze gaan er van de eerste slag meteen aan!! :D

Neem inderdaad je tijd, hopelijk voelt je konijntje zich niet te eenzaam!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .