Ga naar inhoud

Na aanleiding van meerdere gas-probleem topics, heb ik een vraag.


Domino

Aanbevolen berichten

Wat er al in de titel staat, na aanleiding van meerdere gas probleem topics, en mijn eigen ervaring en van m'n zusje. vraag ik mij iets af.

Ik neem mijn konijn even als voorbeeld. Mijn konijn heeft gas in de maag gehad door waarschijnlijk een haarbal en voer wat daaromheen is gaan zitten. Dat werd zo'n grote klomp, waardoor ze het niet weg kreeg. De eerste keer dat ze het had heb ik haar erdoorheen gekregen, maar een paar jaar later had ze het weer en toen heeft ze het niet gered.

Maar nu vraag ik mij af, waar overlijden ze nou precies van? Is het de pijn? De stress? De hoeveelheid lucht die de maag kapot maakt ofzo? Of wat is nou precies het punt waar ze dood van gaan? Dit geldt ook voor konijnen met darmen die niet meer willen werken. Misschien een beetje een lugubere vraag, maar ik vraag het mij wel af.

Weet iemand dit?

Vast bedankt voor de reacties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb er geen idee van...

2 maand geleden is mijn Grigio overleden: ik dacht eerst gas, de dierenarts zei dat het een ontsteking was.

zijn buik was enorm dik (op korte tijd) en hij wilde niks eten of drinken. Heb hem met spuitje gevoerd en zijn buikje gemasseerd.

net toen ik dacht dat hij het zou halen omdat hij terug begon te keutelen is hij gestorven. Ik denk dat hij totaal uitgeput was van de pijn...

Nu ja, ik kan alleen maar gokken, maar het echte antwoord weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lily, die enkele maanden geleden ook is overleden aan een hele acute gasaanval, had dus ook zo'n enorm opgezette buik. De dierenarts vertelde toen dat ze heel veel moeite had met ademhalen en uiteindelijk is ze dus ook zelf zo ingeslapen. Ik was toen zo verdrietig dat ik niet exact naar de uitleg heb geluisterd, maar ik denk dat het (in mijn geval) te maken had met organen die in elkaar werden gedrukt door de opgezwollen maag, en dat daaruit ook de ademhalingsproblemen zijn voortgekomen. Mss druk op de longen ofzo? en dat dat de doorslag heeft gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 'konijn' en 'gas' intikt bij google vind je veel. Omdat konijnen geen boeren kunnen laten, krijgen ze het gas niet weg. Ze sterven dan aan darmimmobiliteit, omdat door het gas de darmen stil komen te liggen. Die zorgt ervoor dat ze geen voeding meer kunnen opnemen. Het konijn raakt in shock en sterft. Shock is meestal dodelijk voor konijnen.

Dus het mechanisme van sterven is gas, darmimmobiliteit, shock, sterven. Maar daardoor weet je nog niet waardoor de gas is ontstaan. Dat is namelijk de doodsoorzaak. Ik kijk vaak naar Dr G, weet niet of je die kent. En de oorzaak van gas kan zijn een

ontsteking, verkeerd eten, stress en verstopping. Dusss eigenlijk weet je nog niks als je konijn sterft aan gas, besef ik me nu.

Vandaar dat ik vroeg, weet iemand nog meer oorzaken voor gas, ik heb er net een konijn aan verloren. We zitten midden in de

verhuizing dus ik denk dat dat het is.

Goeie vraag juist hoor, zoveel konijnen sterven aan gas. Als er meer mensen zich afvragen waarom, komen we er misschien op

een dag achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .