Ga naar inhoud

Konijn bijt ander konijn dood ?

curly2day
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben Marieke, nieuw op het forum en gelijk een vervelende vraag:

Gister heb ik bij iemand een koppel konijnen opgehaald, die al meer dan 2 jaar bij elkaar zaten. (geholpen man en vrouw).

Haar kinderen keken er niet meer naar,dus zocht ze een goed huis. Bij ons zitten ze in de volliere op een eigen stuk met zand, en een groot binnenhok.

Dus gister ze in het hok gedaan en het zag er rustig uit,tot ik vanmorgen ging voeren en de vrouw dood zag liggen. Bij haar hals een fikse wond en een kras op haar voorhoofd.

Kan het zijn dat nu ze in een nieuwe ruimte zitten ze niet meer met elkaar konden en gaat dat dan zo snel ?

We hebben gister weinig bijzondere onrust gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een bijtwond in de hals lijkt mij ZEER onwaarschijnlijk het ´werk´ van een konijn (hEt rammetje) Bijtwonden in de hals zijn naar mijn weten het 'werk' van een marter, fret oid.

het kan wel zo zijn dat ze weer opnieuw hun rang zijn gaan bepalen en dat een setje wat al heel lang samen is en goed gaat, toch weer even gaat ruzie makenn in een nieuwe ruimte, maar nogmaals doodbijten IK heb het nog niet eerder gehoord/ gezien.

Kijk iig het hok waar ze nu wonen goed na of er geen gaten in het gaas zitten waar een ander dier doorheen kan......

sterkte ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat erg om zo je konijn aan te treffen.

ik denk ook eerder aan een roofdier dan dat het mannetje zijn vrouwtje heb dood gebeten.

wat ik wel weer vreemd vind is dat als het een roofdier geweest is hij zijn prooi niet heeft

aangegeten/opgegeten.

ik zou zoals brenda al zei het hok is goed nakijken op gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het bijvoorbeeld een marter zou zijn, waarom dan niet ook een van de andere dieren, zoals de kippen, vaklkparkieten of het andere konijn? In ons oude hok hadden we 3 konijnen en die zijn toen gepakt en daarna heb ik wel het extra dikke gaas, wat niet buigt, rondom het hok gezet. Ook de onderkant is volledig betegeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een marter heb ik vroeger ook eens bij mij konijnen gehad, en ook ik had kippen en eenden.

ik denk gewoon dat een konijn een wat makkelijkere prooi is ??? ze 'zuigen' het dier als het ware leeg en vreten het niet helemaal op.

OF ze nemen het dode dier helemaal mee naar hun schuilplaats en zie je hem niet meer terug.

het zal denk ik toch gissen blijven.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rat kan ook een konijn doden..

Verder: Hoe zeker weet je dat ze voordien ook samen zaten ?

Nog één om over na te denken: Konijnen in een nieuwe omgeving, ook al waren ze gewend om samen te zitten, kunnen op een nieuwe plek ook opnieuw de strijd om de rangorde aangaan. Dat is 'normaal' gedrag.

Wellicht is er sprake van 2 opties: Ze hebben getracht de rangorde te bepalen >> Knokken

Deze stress is het vrouwtje teveel geworden en als gevolg hiervan is ze overleden.

In dat geval geval is de wond dus niet de directe oorzaak van overlijden.

Triest blijft het wel !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebbeb het hok nog eens grondig na gekeken en kwamen een heel klein gat tegen....... 1 en 1 is dan helaas 2 .......

Nu gelijk gerepareerd en maar eens kijken of dit konijn zich alleen kan redden of dat we gaan koppelen.

Ik baal hierzo van ......... dacht dat we de boel gewoon super voor elkaar hadden

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat erg om zo je konijn aan te treffen.

ik denk ook eerder aan een roofdier dan dat het mannetje zijn vrouwtje heb dood gebeten.

wat ik wel weer vreemd vind is dat als het een roofdier geweest is hij zijn prooi niet heeft

aangegeten/opgegeten.

ik zou zoals brenda al zei het hok is goed nakijken op gaten.

Dat is niet zo heel vreemd. Onze kippen zijn ook een keer doodgebeten. Kop eraf, maar ze lagen er nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kwamen bij iemand vandaan die van overgenomen had van een collega, ze dacht dat haar kinderen het wl leuk zouden vinden maar die keken er niet naar. Dus dat vond ze zielig en zo zijn ze bij ons gekomen. Heb ze gister bekeken en ze zagen er ook gewoon goed uit. Vacht, kilo's en tanden.

Vind het zo sneu ....... net 1 dag bij ons en dan moet hij zijn vriendinnetje al missen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan je niks aan doen, het is verschrikkelijk inderdaad. Maar verwijt je zelf absoluut niks! Ook wij hebben hier te maken gehad met roofdieren en het is gewoon heel naar.

Als ik je een tip mag geven zou ik zodra alles veilig is het ventje wel koppelen, konijnen kunnen dood gaan van eenzaamheid en het is nog is winter ook dus zo alleen wel koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rot voor je... Hoe groot was het gat? Kunnen roofdieren ook door de tralies heen van een ren? Ik schrik hier heel erg van. Ik woon landelijk en ook op een plek met roofvogels ed en ik ben van plan om mijn ren aan de hokken te koppelen... Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze niet veilig zitten.....kt9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee wat erg! Nou heb je eigenlijk nog mazzel dat je het dode konijn terug vindt, want die dieren nemen ze dus ook mee naar hun hol

en dan weet je niks. Ga je flyers ophangen voor je vermiste konijntje. Lekker dan zo voor kerst! Nog een geluk dat het andere konijn

het heeft overleefd. Dat is wel een bikkel dan! Nou echt heel rot voor je, succes met het zoeken naar een nieuw vriendinnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ergste is waar geworden............. ook konijn nummer 2 is door deze roofmoordenaar omgebracht !!

We hebben alles gister nog na gelopen ........... we hebben al tijden de konijnen in dit hok, nooit

ging het mis en nu..........

Ik voel me zo schuldig dat ik dit konijn gister toch niet in een binnenhok in de schuur heb gezet.

Vanmiddag gaan we nogmaals alles na, ben als de dood dat ik morgen als nog de kippen of de valkparkieten dood vind...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .