Spring naar bijdragen
Josefien

Onder de klitten :(

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Sommigen van jullie zullen mij al een aantal keer voorbij hebben zien schuiven in een aantal topics naar aanleiding van mijn vooronderzoek naar het houden van konijnen. Nu is het sinds afgelopen zaterdag zo ver; Ik heb twee konijntjes! :love:

Pluis (ex-rammetje) heb ik overgenomen van een vriendin die te weinig tijd voor hem had en Zoë (voedster) heb ik uit de opvang gehaald hier in mijn woonplaats.

Het gaat om Zoë. Ze lijkt op een Teddy Widder (ik denk niet dat ze raszuiver is) maar ze heeft dus lang haar en vandaag probeerde ik haar te kammen (achteraf met een niet zo een geschikte kam dat heb ik al op een ander topic onderzocht) en kwam ik erachter dat ze onder de klitten zit. Ze is ook heel lelijk geknipt ik denk omdat de opvang dus niet de tijd nam om haar regelmatig te kammen en dus al klitten heeft weggeknipt. Ik vind het echt heel zielig! Hoe pak ik dit nu precies aan? De klitten zitten echt tot op de huid en vooral rond haar kont. (Blijven gelukkig geen keutels in hangen) ik heb al iets verwijderd door uit te pluizen, kammen en weg te knippen, maar tis zoveel!

En daarbij komt ook nog eens kijken dat ze ondervoed is. Ze bleek bij een te dominant mannetje te zitten en ze kwam niet bij het voer (?) dus ze is ook nog echt mager. Ik geef altijd vers hooi, SS (niet de hele dag door maar wel 2x per dag in het bakje) en ze eet wel goed. Plus venkel, lof en peen sinds 2 dagen en dat eet ze ook lekker op. Hebben jullie misschien nog tips hoe ik haar lekker op gewicht krijg?

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jouw konijn is net zo raszuiver als elke andere teddy widder. Het is namelijk geen officieel ras ;)

Als een teddy-vacht niet onderhouden wordt, of niet op de goede manier, komen er inderdaad allemaal van die viltklitten in. Ik ben zelf een groot voorstander van gewoon eruit knippen, want die plekken weer uitkammen is geen doen. Voor jou niet, maar ook niet voor het konijn. Al dat getrek...

je kunt het beste samen met iemand te werk gaan. De 1 houdt haar vast en de ander kamt en knipt. En dan gewoon geduldig alles uit de vacht halen en oppassen dat je niet in de huid knipt. Ik heb hier zelf een klein puntig schaartje voor. (waar mijn moeder 3D-kaartjes mee makt). Een grotere schaar is niet zo handig. Als ze de klitten kwijt is, blijf haar dan 2 keer per week kammen, zodat ze niet weer kunnen ontstaan.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

helaas is de teddy widder iid geen ras (erkend) maar er zijn er inmiddels wel HEEL veel......

hier heb ik er hier 4 wonen waarvan de vachten HEEL verschillend zijn, 1 heeft echt een DRAMA vacht en klit al weer zodra ik klaar ben met kammen knippen en ben dus genoodzaakt haar kort te houden !

1 is juist heel gemakkelijk en die heeft aan een kam beurt in de 3 weken voldoende , haar vacht is gewoon weg wat stugger en kan ze hierdoor ook beter zelf bijhouden !

kort knippen is voor jouw konijn nu het beste , ook als ze hierdoor iets minder mooi is (want een pas geknipt pluizenbolletje is iid niet zo heel mooi)maar eerlijk is eerlijk ik ben ook een fan van de Widders want ze zijngewoon weg HEEL LIEF !!!;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik vervilte dieren binnen krijg probeer ik inderdaad met zo,n klein schaartje te knippen Echt heel erge gevallen laat ik door mijn lieve dierenarts scheren Dat durf ik niet zelf Het beste kam/borstel je het konijn gewoon alle dagen Dan went ze er makkelijk aan, en je bouwt een goede band met haar op Konijnen houden volgens mij van vaste routine Je voorkomt dan gewoon dat ze weer verklit Je eigen haren kam je ook iedere dag toch? Met het voeren even oppassen dat je niet overvoerd Hooi is echt het belangrijkste ,dan goede bix en dan groente Denk met kammen om de oksels, onder de kin ,en liezen Daar zitten vaak klitjes Heel veel plezier met je nijntjes gewenst hoor!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, inderdaad echt dat vervilten! sommige waren nog klitjes die ik dus door voorzichtig pluizen er nog uit kon krijgen. Ik ben inderdaad van plan om iedere dag te kammen, voor routine en gewenning. En een klein schaartje kopen dus.. Ze blijft wel echt heel lief zitten ook al vindt ze het volgens mij geen pretje. Uiteindelijk wordt ze wel weer mooi.

En met het eten doe ik gewoon wat 'normaal' is. Ik heb al het idee dat na deze paar dagen ze actiever is en zich meer wast, dus mentaal knapt ze volgens mij al op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eerste Teddy komt bij de fokker vandaan maar haar vriendje komt ook uit de opvang. Ook helemaal verwaarloosd, zo zielig. uiteindelijk heb ik gewoon zijn hele vacht kort geknipt. Ik gebruik hier zelf een neusharen schaartje voor (haha) want die hebben juist een stompe punt en dit vind ik zelf prettiger. Uiteindelijk heeft hij er vacht mijt aan over gehouden (waar ie nog steeds niet helemaal vanaf is) en zijn vacht is dus nog steeds niet helemaal mooi. Ik herken wel wat Brenda zegt, want hij is ook echt een pluizebolletje en volgensmij zal ie altijd een lastige vacht blijven houden. Bij mijn meisje is dat heel anders, die heeft ook een veel stuggere vacht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede tip dat neusharenschaartje. Wist niet van het bestaan van zulke schaartjes, hihihi.

Voor een echt vervilt konijn is zo'n punt aan de schaar nog wel handig, omdat je dan de schaar in zo'n vilt-knoop kunt doen en dan openen, zodat je weer wat ruimte krijgt. Voor "dagelijks" gebruik bij mijn eigen pluisje is zo'n neusschaartje wel handig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat neusharenschaartje klinkt inderdaad erg fijn! Kun je dat gewoon bij de drogist krijgen ofzo?

Als ik vervilte dieren binnen krijg probeer ik inderdaad met zo,n klein schaartje te knippen Echt heel erge gevallen laat ik door mijn lieve dierenarts scheren Dat durf ik niet zelf

Zal ik proberen om de klitten er eerst zelf uit te knippen/kammen of het dus weg laten halen door de DA..?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klitten zou ik gewoon knippen. Klitten eruit kammen gaat naar mijn idee niet. Uit elkaar pluizen met je vingers wel.

Mijn konijn kwam ook bij me wonen met allemaal klitten, ook op van die vervelende plekken. Vanaf het moment dat hij vertrouwt met me was en ik hem kende, ben ik gewoon begonnen. Ik wist dat hij bleef zitten, ik wist wat ik bij hem kon doen en ik kon aan hem zien wanneer ik moest stoppen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou hem eerst gewoon eens helemaal kort knippen. En kijken hoe ver je komt. Dat scheren lijkt me niet zo fijn. En als je nijn het even zat is ga je gewoon de volgende dag verder, dat voorkomt een hoop stress.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou je konijn ook lekker goedkort knippen.......dan heb je de pittigste klitten er wel uit, als je dit een paar dagen na elkaar doet zal je konijn als punky even door het leven moeten maar is wel veel blijer en daar doen we het toch voor....;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, iedere dag zoveel mogelijk. Laat haar ook niet te lang in de "knipstoel" zitten bij me, ook omdat ze nog maar net bij me is :he: Iedere dag weer een stukje beter.. En heb vandaag een kammetje gekocht met van die botte tandjes en waarvan de tandjes ook nog eens meerollen. Geloof dat het daar ook wel een stuk beter mee gaat.

Punky Zoë haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .