Spring naar bijdragen
Jorieke

Help de vogels de winter door, of niet?

Recommended Posts

Het verbaasd mij dat de vogeltjes wel pinda's durven te pakken als mijn kat met grote ogen onder ze staat en dat ze direct wegvliegen als ik de deur open doe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn verschrikkelijke buren gooiden gewoon een heel brood op straat of kiepte een pannetje eten leeg waar allemaal meeuwen op af kwamen heel mijn auto onder de vogelpoep! Dat was slecht...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb ooit ergens gelezen dat brood slecht is voor ze, ze halen er niet genoeg voedingsstoffen uit en vullen dus hun maagjes met niks. Maar waar ik dat las, en of het waar is, geen idee. Wij geven ook pinda's en vetbollen. We hebben een kolonie mussen achter, erg leuk!! Maar Madammie ik kan me wel vinden in jouw uitleg, hmmm...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij geven in de tuin niets aan wilde vogels. M`n vriend vindt dat redelijk gemeen omdat onze katten ze dan toch komen wegjagen. Wel hebben we nogal rommelige volierevogels buiten die er telkens in slagen een heel deel buiten de voliere te laten belanden. Zij zorgen kennelijk graag voor hun wilde buren :mdr:.

Trouwens laten onze katten onze eigen vogels wel volledig met rust, komen zelfs niet aan de voliere.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon lekker voeren, die vogels!

Zowel in de zomer, als in de winter. Je moet wel goed bedenken wat voor vogels er komen, en waar die behoefte aan hebben. Zo hebben wij speciaal strooivoer voor merels en roodborstjes, met meelwormen en rozijnen.

In de zomer kan je ook voeren. Stukjes fruit, meelwormen... geen probleem. Met pinda's en zonnebloempitten moet je in de zomer oppassen, de ouders voeren dit aan de jongen en die kleine harde stukjes zijn dan niet erg best.

In de winter geef je vooral voeding met veel vet. Dus dan wel pinda's, zonnebloempitten en vetbollen. Helemaal niets mis mee.

Doordat er steeds meer steden komen, met meer bewoning, meer beton en minder groen, kunnen de vogels niet meer alles vinden wat ze nodig hebben. Ze daar een handje bij helpen is helemaal niet verkeerd.

In de zomer is een vogelbadje ook erg leuk. Nog een tip: maak je vogelkastjes pas schoon ná de winter, net voor het nieuwe voorjaar. Vogels die moeite hebben met de koude nachten, willen hun oude warme nestje nog wel eens opzoeken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij rijgen elk jaar pinda kettingen en allemaal zaden en pinda's en vetbollen in alle bomen

en het is slecht zeggen ze omdat ze denken dat ze dan altijd iets krijgen dus ook in de zomer,en dat ze niet meer weten hoe ze zelf eten moeten vinden,heb ik geleerd op school

maar ik geef het wel gewoon,want in de winter is er nergens eten voor de vogels,en ze moeten wel goed eten en genoeg energie hebben om de winter te overleven toch

bewerkt door lisadekaper

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voer ook elke winter de vogels...

Mijn katten blijven dan binnen want het is te koud voor hun :whistle2:

Enkel heb ik nu een konijn dat mijn vogelzaad opeet!!!

Maar heb al hele mooie vogels in mijn tuin gehad hoor ;)

pimpelmezen, koolmezen, vinken, roodborstjes, merels, vlaamse gaaien, turkse tortelduiven en houtduiven :D

En dan is mijn tuin helemaal bestraat, op de vijver na dan ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier worden de wilde vogels ook gevoerd. Komt meer ook omdat ik een duif heb die buiten leeft, geen kooi wel een beschut plekje. Duif vliegt ook regelmatig in en uit ons huis. Wanneer we zijn voerbak vullen heeft ie gelijk gezelschap van de mussen, tortelduiven en de kauwen. Ik voer aan mijn duif gewoon sierduiven zaad. Verder hang ik mezen-vetbollen op en van die snoepslingers voor de vogels.

Ook staat er voldoende water voor de vogels. Sinds een paar dagen heb ik een watersilo gekregen met een warmte ornament erin. Dus ook in de winter vers water voor ze.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Das een goeie, voor vers water! Ik zet altijd schalen buiten maar dan moet er weer een netje overheen omdat ze er niet in mogen badderen in de winter ivm bevriezing, dat is zo'n geklooi.

Zou het een idee zijn om zo'n kippendrinkbak buiten te zetten? Of bedoel jij dat ook Vaantje?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stomme vogels! Mijn zoontjes hebben gisteren met mij zelf vetbolletjes gemaakt voor de vogels. Nu durven die suffe beesten bijna geen pinda's meer van de voedertafel te pikken, omdat die griezelige bol er hangt. :no:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een vet'bol' in de vorm van een konijntje! :D hij staat alleen nog steeds op tafel (binnen) dus wat de vogels er van vinden weeti k niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn balkonbakken functioneren in de winter als voederplaats voor vogels en de roodhalsbandparkieten (er leven zo'n 200 in het park waar we naast wonen) zaten gisteren al lekker pinda's uit het netje te peuteren. Verder alleen nog maar kauwtjes en koolmezen gezien, maar de rest komt vast ook nog wel als het kouder wordt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Das een goeie, voor vers water! Ik zet altijd schalen buiten maar dan moet er weer een netje overheen omdat ze er niet in mogen badderen in de winter ivm bevriezing, dat is zo'n geklooi.

Zou het een idee zijn om zo'n kippendrinkbak buiten te zetten? Of bedoel jij dat ook Vaantje?

Oeps..beetje late reactie van me sorry!

Hier onder 2 foto's van het geval haha:

4fwuxd.jpg Dit is de binnenkant. Hier zit een warmte element in dat er voor zorgt dat het water niet bevriest waardoor de vogels altijd water ter beschikking hebben. Door de kleine openingen kunnen ze niet badderen.

6pswhg.jpg Hier een foto waar de fles er in zit.

Excuses voor de slechte kwaliteit er viel ook te veel licht op.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen maken.?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn geen roodhalsbandparkieten maar gewoon halsbandparkieten....

De mannetjes en vrouwtjes hebben niet de zelfde band rond hun nek ;)

Deze vogels wonen daar omdat mensen ze hebben losgelaten of ze zijn ontsnapt...

Even ontopic:

Hier zijn niet veel vogels meer in de tuin geweest sinds het wat warmer is...

Ze zullen zelf weer voer kunnen vinden.

bewerkt door Debbyke
Bericht was niet geplaatst

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .