Spring naar bijdragen
Jorieke

Help de vogels de winter door, of niet?

Recommended Posts

De herfst maakt bijna plaats voor de winter.

En nu zie je dat veel mensen extra dingetjes ophangen voor de thuisblijvende vogels.

Wij doen dat zelf ook. We hebben vorige week een heel leuk vogelhuisje gekocht bij de Welkoop (en steunen hiermee ook de dierenbescherming... stond op de verpakking) en bij de supermarkt heb ik pinda's, nootjes en vogelzaad gekocht. Dagelijks gooien we e.e.a. in het vogelhuisje. Ook oud brood verdwijnt niet meer in de vullisbak, dat leggen we er ook bij.

Maar nu heb ik ooit wel eens gelezen dat het eigenlijk niet goed is om die vogels bij te voeren in de winter.

Maar de reden waarom het "slecht" zou zijn, weet ik niet meer.

En toch doen we het. Het is ook zo leuk om te zien hoe al die vogels opeens de tuin weten te vinden.

Best knap ook, dat ze een instinct hebben ofzo, dat zegt: 'daar valt wat lekkers te halen!'

Geven jullie de vogels in de winter ook wat extra's?

attachment.php?attachmentid=54568&d=1321780935

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha leuke foto zo met dat huisje,

ook een leuk huisje !

Ik heb in de tuin ook een huisje staan.

En aan onze bomen hangen bollen,

en er hangt een huisje aan te schuur,

ook oud brood verdwijnt bij ons niet in de prullebak.

maar in de vogelhuisjes.

Ik zal er aan proberen te denken om foto's te maken en in dit forum te plaatsen !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij doen het ook elk jaar:)

We hebben een boom achterop de stoep staan en daar hangen we altijd alle vetbollen in en de zakjes met pinda enz.

Maar waarom het slecht zo zijn geen flauw idee....maybe omdat je dan eigenlijk hun instinct niet stimuleert om voedsel tevinden in de winter.

Maar dat ze al weten waar het dan hangt.....ofzoiets haha:whistle2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vooral in de zomer zijn er veel ouders die met hun kindjes goedbedoeld de eenden brood geven, maar dit is uiteraard geen goede voeding voor de dieren, en ze moeten er geen moeite voor doen. Als het vriest en ze geen gras kunnen eten is het een andere zaak natuurlijk ;)

In de winter (als het dus écht koud aanvoelt buiten!) vind ik dat wel goed eigenlijk, de vogeltjes mogen best een vetlaagje opbouwen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons waren het in eerste instantie ook alleen kraaien. Ze grepen de lekkere pinda's uit het huisje en vlogen snel weer weg.

Maar sinds 3 dagen komt er een duiven echtpaar constant terug. Zo leuk.

En we hadden van de week ook een hele lading musjes in de tuin. Ik probeerde nog foto's te maken, maar die krengen zijn camera schuw, denk ik :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hahaha leuke foto zo met dat huisje,

ook een leuk huisje !

[...]

We wilden ook perse een huisje dat bij de tegels van de tuin paste haha

Ziet er nu ook uit alsof het er echt bij hoort. En het is ook erg leuk.

Alleen weer "huisdieren" erbij die eten nodig hebben. Het wordt nu echt een ritueel: als we de konijnen eten geven, ook gelijk wat vers zaad en pinda's in het huisje droppen :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben echt een laaaading mussen in de tuin. Ook vetbolletjes en huisje met zaad. Soms zit er ook een mees tussen ze komen erg dicht bij het raam soms (moet ook wel want daar hangen ook bolletjes gne gne. Wij vinden het super leuk om te zien. Soms gevechtjes over een bolletje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil, wanneer het echt kouder gaat worden (nouja alsof het al niet koud genoeg is haha) ook extra eten ophangen op het balkon. Ik moet het alleen nog even met mijn huisgenoten overleggen of ze dat goed vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voer ook met veel plezier de vogels. We hebben zo'n ding waar je een soort rechthoekige vetbol in kunt doen en ik kan heel veel pinda's strooien op een hangende voedertafel. Op die voedertafel doe ik ook nog een trosgierst, maar de pinda's zijn favoriet. Er komen hier vooral kool- en pimpelmezen, musjes en één roodborstje op af. Een prachtig gezicht.

Er zijn inderdaad mensen die zeggen dat het verkeerd is om bij te voeren, maar de vogelbescherming vindt het wel een goed idee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja die van de buren ook maar ze krijgen ze niet te pakken ! mijn voer hangt te hoog, alleen als een vogeltje op de grond gaat zitten zouden ze hem kunnen krijgen. Maar dan nog zijn ze echt snel! Zelfs te snel voor het lenige vrouwen poesje van mijn buurman.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn kat zou ook heel graag vogeltjes vangen, maar hij kan er alleen maar verlangend naar kijken. De vogeltjes lachen hem uit, terwijl ze op de hangende voedertafel zitten. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ook al aardig wat voer hangen en hebben hetzelfde huisje als jij hebt staan. Bij ons zijn de leisteenplaten los gegaan. gelukkig zagen wij dat ze afzakten en hebben ze er dus af kunnen pakken. (dit was afgelopen voorjaar) Het huisje staat nu binnen om goed te drogen zodat de platen er weer op kunnen.

Maar er gaat hier ook genoeg doorheen! Ik merk hier dat ze de netjes pinda's niet echt interessant vinden... die blijven hangen. Ik merk ook dat er wel veel kwaliteitsverschil in zit. het een blijft hangen en het andere is op voor ik me omdraai:p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, dat is niet zo fijn, wupsie. Het was een redelijk duur huisje (vergeleken met de andere huisjes die ze verkochten) en we namen deze eigenlijk alleen omdat dat dakje leuk bij de tegels passen :P

Maar het moet niet los gaan laten. Hoe lang heb je het huisje al staan en na wat voor periode lieten ze los?

We hebben de bon nog, dus mocht het deze winter al los laten, ga ik terug.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

o je moet dan ook zeker terug gaan hoor. Wij hebben hem vorig jaar gekocht en toen het warmer werd van het voorjaar met het zonnetje erop zijn ze afgezakt. De lijm was zacht geworden. Heb er verder nog geen klachten over gehoord hoor (werk bij de welkoop ;)) maar ik ben het steeds vergeten zeggen, en ja van de zomer stondtie in de schuur en zaterdag heeft frank em naar binnengehaald en toen dacht ik er pas weer aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

De reden dat het slecht is om vogels in deze tijd van het jaar te voeren is omdat de vogels die normaal gesproken naar het zuiden trekken rond deze tijd, nu blijven omdat er nog voldoende voedsel te vinden is.

Toch kunnen ze slecht tegen de koude temperaturen die eraan zitten te komen en gaan de meeste vogels alsnog dood.

Daarom is het beter om niet te vroeg te beginnen met bijvoeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik zo links en rechts lees is dat je zelfs het hele jaar mag bijvoeren, zodat vogels beter de winter door kunnen komen? Wij doen het hier ook. Er wordt volop gegeten! Roodborstjes, koolmeesjes en mussen. Leuk! :yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij voeren de vogeltjes ook altijd bij, superleuk al die verschillende vogels hier in de tuin. :)

Zogauw het buiten vriest zorgen we er ook altijd voor dat er water voor de vogeltjes staat, daar word ook héél gretig gebruik van gemaakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .