Ga naar inhoud

Vermagerend konijn


Tessameer

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over mijn konijntje, ik heb al op google enz. gezocht, maar geen antwoord kunnen vinden, dus ik hoop dat jullie ervaring mij kan helpen.

Wij hebben thuis 2 konijnen, een mannetje en een vrouwtje, die gescheiden van elkaar worden gehouden, maar wel af en toe kunnen snuffelen met elkaar (ze staan buiten en hebben elk een eigen hok).

Nou gaat het over het vrouwtje. Ze wordt in mei 9 jaar en is een Duitse hangoor. Ze is een lekker actief konijn dat het liefst de hele dag buiten rond struint op zoek naar iets lekkers om te eten. Wel slaapt ze meer nu ze wat ouder wordt maar ik neem aan dat dat normaal is toch?

Ze is nog nooit ziek geweest en verder heb ik ook nog nooit problemen met haar gehad, tot nu.

Ik merkte bij de vorige vachtwisseling (van winter naar zomer) dat ze behoorlijk wat was afgevallen. Met wat extra eten heb ik dat toen verholpen en ik ben toen ook niet met haar naar de DA geweest.

Maar nu is ze weer door haar vachtwisseling heen (zomer naar winter) en nu is ze weer erg afgevallen. Nou moet ik ook zeggen dat mijn konijn nooit echt dik is geweest, maar zeker ook nooit mager, en dat is ze nu echt.

Ze krijgt elke dag haar korrels, heeft hooi tot haar beschikking, en krijgt ook elke dag groenvoer.

Nou zijn we al weer een paar weken verder en ze blijft dit keer mager.

Is er soms iets waarmee ik haar kan bijvoeren waardoor ze weer een beetje aankomt want dit is echt niet meer normaal. Of hoort dit bij de ouderdom en moet ik het maar accepteren????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet 100% zeker dat het een Franse Hangoor is ? (Zo'n megagroot konijn van minstens 5 kg ? De logge versie van een Vlaamse Reus, zeg maar)

Dit vraag ik even omdat men soms een FH denkt te hebben, terwijl het dan een 'gewone' hangoor is...

En dan is 9 jaar minder oud dan 9 jaar voor een echte FH.... wat ECHT oud is.

Verder....

Ik zou je toch aanraden om even voor een check-up naar de dierenarts te gaan...

Even kijken of ze geen haakjes op de kiezen heeft etc..

Dan hoef je je later ook niet te denken; 'Had ik maar......' en een bijkomend voordeel is dat wanneer er echt iets gaande is, de gang naar de dierenarts niet zo'n grote stap is...en de dierenarts je konijn een beetje kent...

En wegen....Zorg dat je een 0-meting hebt...

Weeg haar nu....over 2 weken weer etc...

Nu bekijk je haar visueel..maar je hebt geen harde cijfers om aan te tonen of ze echt afvalt bijv.

Dat is toch wel handig hoor....

Dat snuffelen met de ram...dat is snuffelen met gaas ertussen hoop ik ?

Je moet er namelijk niet aan denken dat het oude besje nu nog moeder moet gaan worden..Dat gaat niet goedkomen...

9 jaar voor een FH...

Dat is echt megaoud hoor...

Dat kan haar vermageren ook verklaren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn oude konijn van 9,5 juist voer voor oudere konijnen. Sience Selectieve Mature.

Ik begreep altijd dat er in Junior veel eiwitten zitten wat bij mijn weten voor oudere konijnen met nierproblemen minder goed is..

Ze is ook wel dunner geworden maar eet nog als een bootwerker. Wel heeft ze anderhalf jaar geleden kanker gehad in haar baarmoeder en heb ik die laten verwijderen. En ze heeft ook meer moeite met het wisselen van de vacht merk ik.

Wat ook kan, is dat ze misschien wormen heeft. Het hoeft helemaal niet hoor!! Maar het zou misschien kunnen. Misschien eens met de dierenarts overleggen als je wellicht toch heen gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom is het ook belangrijk dat het konijn goed nagekeken wordt..

Mijn ervaring is dat ze zonder die eiwitten gewoon slecht aankomen, we hebben in de opvang een aantal konijnen eerst op SS MAture en later op Junior gehad en ook mijn eigen konijn is pas weer goed opgewicht sinds hij SS Junior erbij krijgt (heeft ook een tijdje Mature gehad, had ik met m'n andere konijn juist goede ervaringen mee). Dat eiwitten niet goed zijn voor konijnen met nierproblemen lijkt me op zich wel aannemelijk maar ondergewicht is ook niet goed. En als er daadwerkelijk nierproblemen zijn dan zal het ook weinig uitmaken wat ze precies eten want dan blijven ze toch wel mager..

Fred (8) doet het er in elk geval goed op nu. Moet wel bij gezegt worden dat ik er vrij zeker van ben dat hij geen nierproblemen heeft aangezien zijn nierwaarden in elk geval kortgeleden nog goed waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal!!

Heel erg bedankt voor alle reacties!!!!

Ben van de week na de DA geweest met mijn schat, en hij is ervan overtuigd dat er geen medische oorzaken zijn van het afvallen, behalve dan haar leeftijd!! Wat natuurlijk goed nieuws is!!! Het plan is nu om het goed in de gaten te houden en om met dat speciale voer voor oudere konijnen te beginnen!!!

Nogmaals heel erg bedankt! Ook namens mijn schat!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zoals je gehandeld hebt !!

Nu weet je in ieder geval dat er (op dit moment) niet is mis is wat je over het hoofd kan zien...zoals het gebit bijv.

En excuus dat je duitse hangoor gemuteerd was tot Franse.....en weer terug...

Kleine identiteitscrisis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .