Ga naar inhoud

Bucky en myxomatose


Wizzeke

Aanbevolen berichten

Hallo!! :)

Ik maak dit topic aan zodat jullie me tips zouden kunnen geven en mee zouden kunnen volgen hoe het met Bucky gaat.

Bucky is een ex-rammetje en zat normaal samen met voedsters Swiffer en Georgette.

Zondag 9 oktober ontdekte ik zwellingen rond het linkeroog van Bucky.

Ik had wat informatie gezocht en het leek myxomatose te zijn. Ik vond het echt geen leuke vaststelling en aangezien ik mijn konijnen allemaal laat inenten, had ik het eigenlijk echt niet verwacht.

Voor de zekerheid zette ik Bucky alvast appart tot ik naar de DA kon gaan.

De dag daarna ben ik dus naar de DA gegaan. Zij zei dat bij Buckje de inenting maar half gewerkt had..

En dat hij inderdaad myxomatose had. De DA had er wel veel hoop op da het goed zal komen.

Ze gaf me AB en oogzalf mee.

De AB zit in zijn drinkwater (maar ik heb niet het gevoel dat hij er veel van drinkt:s)

En de oogzalf moet ik twee keer per dag op en rond het slechte oog doen.

Op dit moment zit Bucky dus appart van de andere konijnen, in een tochtvrije ruimte.

Ik vroeg me nu ook af of de kans groot is dat mijn twee andere konijnen, allemaal ingeënt, ook myx zouden krijgen?

Ik zou het echt fantastisch vinden als mijn lief Buckje erdoor komt.

Dus alle tips en goede raad zijn welkom!

Groetjes Wiske:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 193
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hier zijn foto's die ik deze namiddag gemaakt heb.

Hier zie je de 'goeie' kant van Bucky, dit oogje ziet er nog heel normaal uit. Zijn neusje ziet er wel veel dikker uit, wat volgens de DA ook een symptoom is van myx.

attachment.php?attachmentid=53526&d=1318354882

En Hier is een foto van de linkerkant, de 'slechte' kant. Aan zijn oogje zijn duidelijk die myxomen te zien..

attachment.php?attachmentid=53527&d=1318354956

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je mijn topic al gelezen?! Over joepie! Een fh en geent en ook helaas myx! Wij zijn nu al 6 weken bezig en zijn er nog steeeeeds niet. De zwelling worden minder, zijn koorts is weg, zijn eetlust was goed, werd slecht en is nu weer oke.....overal korsten, huid kapot, en veel haarverlies en veel afgevallen.

Ik raad je aan snel ook pijnstilling erbij te geven. Tevens is dat ook een ontstekingsremmer. Dat hebben ze echt hard nodig. 2 maal daags en zo ook ab, maar via een spuit in de bek zodat je zeker weet dat hij het binnen krijgt. Het is een lange weg, het zal strax nog veel slechter gaan, wellicht met bijvoeren etc.....maar onze joep kan het ook!!!! Bucky kan het vast ook! Wanneer is hij geent???

En half gewerkt?????

Heel veel sterkte, het is een hele zware weg met ups en downs....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je mijn topic al gelezen?! Over joepie! Een fh en geent en ook helaas myx! Wij zijn nu al 6 weken bezig en zijn er nog steeeeeds niet. De zwelling worden minder, zijn koorts is weg, zijn eetlust was goed, werd slecht en is nu weer oke.....overal korsten, huid kapot, en veel haarverlies en veel afgevallen.

Ik raad je aan snel ook pijnstilling erbij te geven. Tevens is dat ook een ontstekingsremmer. Dat hebben ze echt hard nodig. 2 maal daags en zo ook ab, maar via een spuit in de bek zodat je zeker weet dat hij het binnen krijgt. Het is een lange weg, het zal strax nog veel slechter gaan, wellicht met bijvoeren etc.....maar onze joep kan het ook!!!! Bucky kan het vast ook! Wanneer is hij geent???

En half gewerkt?????

Heel veel sterkte, het is een hele zware weg met ups en downs....

Ja, ik had je topic wel al eens doorgelezen, maar nog niet volledig (want het zijn er 2, niet?)

Pff, ik hoop echt dat het bij jou helemaal goed komt, en bij mij natuurlijk ook.

Die pijnstilling, vanwaar zou ik die dan moeten halen? Van bij de DA ook?

En ja, de DA zei dat de inentingen meestal wel goed werken, maar heel soms slaan die gewoonweg niet aan en helpen die helemaal niet, of maar half (en ze zei dat het bij mij mss maar half werkte, aangezien Bucky er nog redelijk goed uitzag ofzo..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het 2-4 maanden was, waar dat van afhankelijk is weet ik ook niet.

Heel, heel veel succes en sterkte. Jullie gaan het waarschijnlijk samen heel zwaar krijgen, maar wij gaan ook voor jullie heel hard duimen (voor zover hier nog duimen over zijn).

Ik geef trouwens normaal AB met een injectienaald in het nekvel. Vond ik zelf prettiger, want het scheelde mij worstelen met de konijnen, maar ik weet niet of dat bij elke AB kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik inderdaad begrepen heb is dat de vaccinatie niet direct werkt maar pas na een tweetal weken effectief is en dan ook nog eens bescherming biedt voor max een maand. De reden dat er in het voorjaar en najaar geent wordt is ivm het 'muggenzeizoen'.

Voordeel van het enten op niet enten is dat je de konijnen een voorsprong geeft op de ziekte. Het lichaam zal de ziekte eerder detecteren en dus eerder te lijf gaan. De kans dat een geent konijn de ziekte overleeft is groter als bij een niet geent konijn.

Echter hoe je het ook went of keert, het is een vreselijke ziekte voor het konijn maar ook voor de baas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heh? Werkt maar een maand? Je hoeft je konijn toch maar eens per half jaar voor myx in de enten?

9f5f1c1d.jpg

Hij is niet zo goed te lezen maar de meeste konijnen worden met het eerste vaccin, lyomyxovax ingeënt, dit is naar mijn weten ook het veiligste vaccin. Zoals je kunt lezen (hoop ik dan) is de immuniteitsduur een maand.

Tenminste, dat zegt de bijsluiter dan hè. Het is niet gezegt dat hij écht maar een maand beschermd. 't Is ook een beetje als een 'tenminste houdbaar tot' datum. Maar de werking zal na een maand wel geleidelijk afnemen. Je konijn is dan niet meer optimaal beschermd tegen myxomatose. Hij/zij heeft nog steeds een (veel) grotere kans op overleving, maar kan wel ziek worden.

Eens in het half jaar is te weinig. Ik zou zelf in april/mei enten en in augustus. Maar veel dierenartsen doen inderdaad ongeveer om het half jaar.

Als je de beschrijving van de Dercumix leest, zul je zien dat die 4 maanden beschermd tegen myx en een jaar tegen VHD. Helaas is het geen veilig vaccin. Naar mijn weten wordt het vooral voor slachtkonijnen gebruikt.. en dan is het niet zo erg als er één of twee of tien overlijden aan een onveilig vaccin..

Linkje naar de afbeelding als ie niet te lezen is.. http://i984.photobucket.com/albums/ae326/DollieCharlotte_/9f5f1c1d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's verstandig. Volgens mij stonden ze inderdaad ook niet meer in het entboekje dat ik in april dit jaar voor Pip kreeg. Dat boekje is in elk geval anders. (Ik zou het met alle liefde na willen kijken als ik die **&*#%* entboekjes niet kwijt was............. zucht :P) Die van Feline (waar de scan uit is) is in elk geval ook al wat ouder, ik heb 'm in 2010 gekregen maar volgens mij is ie nog een paar jaar ouder dan dat.

Maar die twee vaccins zijn ook de enige die van belang zijn hier op BB eigenlijk. Een konijnkundige DA ent niet met de andere stoffen, tenminste, zo heb ik het geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat myxomatose maar aan 1 oog voor kon komen. Meestal zie je 2 ogen tegelijk toch?

Ik begrijp dat je de AB gewoon door het drinkwater doet? Volgens mij kun je niet echt doseren op die manier: je weet niet hoeveel er per dag binnenkomt. Ik zou het gewoon direct geven. Zo weet je zeker dat hij krijgt wat hij nodig heeft.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat myxomatose maar aan 1 oog voor kon komen. Meestal zie je 2 ogen tegelijk toch?

Ik begrijp dat je de AB gewoon door het drinkwater doet? Volgens mij kun je niet echt doseren op die manier: je weet niet hoeveel er per dag binnenkomt. Ik zou het gewoon direct geven. Zo weet je zeker dat hij krijgt wat hij nodig heeft.

Beterschap!

Ja, ik vond het ook al geen fantastische manier, en ik heb ook niet het gevoel dat hij veel drinkt.. :s

(ik wou gisteren al een beetje geven met een spuitje maar ik vond er geen --')

Maare, hoeveel moet ik hem dan ongeveer geven??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel het gevoel dat hij zich vandaag een beetje beter voelt.

Want de vorige dagen bleef hij rustig zitten als ik hem wou oppakken, en nu liep hij weer weg zoals gewoonlijk :P

Wat ik ook wel raar vind, ik heb hem daarnet eten gegeven, en als ik het hem aanbied (zelfs soms bijna in zijn mond steek)

weigert hij te eten of neemt hij het aan en gooit het dan meteen weer weg..

Dan ga ik naar buiten en kijk door het raampje van de werfwagen (bucky zijn verblijfje nu) en dan zat hij al lekker te knabbelen aan een appeltje.. :P

Tja, mss vind hij het gewoon leuker als ik hem een beetje met rust laat als hij ziek is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .